ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Loncin => Ämnet startat av: Chuck skrivet 2 maj 2011 kl. 10:53:08
-
Hej!
Vad heter den svarta burken på bild (den reglerar trycket på insugssidan mha avgastrycket eller något i den stilen)? Och finns det någon vänlig själ som kan berätta var nr 2 ska gå eller ska den vara öppen? Slangen som sitter på 1:an hade lossnat men jag gissar att den ska sitta där eller på den guldfärgade nippeln vid nr 6?
Om det är någon därute med en Loncin 250 som kan kolla hur slangarna skall gå så vore jag evigt tacksam!
-
Har en likadan maskin och har förmodligen varit med om samma grej.
Men jag känner mig inte riktigt hemma på bilden tyvärr, försökte innan idag och nu.
Fast jag får inte ihop något perspektiv när jag tittar på bilden haha. :)
Det är inte den som ska sitta ungefär vid kröken?
Alltså in i ett litet rör som där leds ut avgaser och in i mojängen?
-
kan titta och ge exakt svar imorgon om du vill?
-
kan titta och ge exakt svar imorgon om du vill?
Mer än gärna, den hängde lös så jag fäste den med ett spännband, men om du följer gummislangen från kröken så kommer du hitta boxen på din maskin, så du får gärna visa var den ska sitta och hur slangdragningen till den är. Om du kan ta ett par foton så vore det guld. Om du hellre vill mejla eller mmsa foton så får du gärna göra det så säg till om du vill ha min mail adress/tele nr. Den går inte riktigt hundra på tomgången och jag tror det beror på detta så det vore guld om jag fick ordning på det.
-
kan titta och ge exakt svar imorgon om du vill?
Mer än gärna, den hängde lös så jag fäste den med ett spännband, men om du följer gummislangen från kröken så kommer du hitta boxen på din maskin, så du får gärna visa var den ska sitta och hur slangdragningen till den är. Om du kan ta ett par foton så vore det guld. Om du hellre vill mejla eller mmsa foton så får du gärna göra det så säg till om du vill ha min mail adress/tele nr. Den går inte riktigt hundra på tomgången och jag tror det beror på detta så det vore guld om jag fick ordning på det.
Jag ska vara ärlig, glömde helt bort det idag jag får be om ursäkt. ;D
Men imorgon kollar jag upp det och bifogar ett par bilder i tråden samtidigt.
Angående tomgången så brukar inkörda loncin i terrängmodell kräva större munstycke.
Eller bara fungera med chocken inne vid gaspådrag. Många lyckas även få skit i föggen.
Men jag återkommer. :)
-
(http://img20.imageshack.us/img20/2108/dsc00824et.jpg) (http://img20.imageshack.us/i/dsc00824et.jpg/)
(http://img690.imageshack.us/img690/5651/dsc00826dn.jpg) (http://img690.imageshack.us/i/dsc00826dn.jpg/)
(http://img156.imageshack.us/img156/1628/dsc00827lr.jpg) (http://img156.imageshack.us/i/dsc00827lr.jpg/)
Sitter denna annars som den ska? Min brukar lossna och håller någon vecka med limm.
Den suger ju luft därifrån och brukar gå ganska kasst utan chock om den läcker.
(http://img155.imageshack.us/img155/1772/dsc00828v.jpg) (http://img155.imageshack.us/i/dsc00828v.jpg/)
Annars så verkar min också vara öppen, men så har jag kört över 1år nu med samma maskin.
Meckapären på kröken brukar lossna i svetsningen om man kör fortare än 85kmh längre sträckor.
Efter en riktig omsvetsning så håller den. :)
-
Tack Bjare för ditt svar, tyvärr tänkte jag rätt när jag försökte få ihop det men nu vet jag iaf att jag inte behöver bry mig om det mer. Ska kolla igenom förgasaren precis som du sa. Ska byta tändstift också så kanske jag får en stabil tomgång. Om du känner till dessa maskiner och har en idé varför den hostar till ibland och nästan stannar / stannar så säg gärna till. Och igen, tack för att du fixade bilderna!!!
-
En gissning är att den inte hostar med chocken inne? Prova kör med chocken även om den är varm.
Kolla slangen som jag visade bild på. Minsta lilla läcka påverkar.
Från fabrik så är munstyckena alldeles för små på dessa maskiner och betyder att när den
är inkörd så behöver de flesta öka storleken, lite kul samtidigt då vridet ökar markant.
Det vanligaste felet på dessa maskiner är luft/bränsle/tändstift.
Nu minns jag inte men stiftet som sitter original är fel.
Det krävs ett hårdare eller mjukare, grejen är att jag inte minns så det är antingen eller haha.
Tätad slang på förgasaren tillsammans med större munstycke och rätt stift så går dessa riktigt bra!
Om du har modellen som är halvautomat/semiautomat, alltså utan frikoppling så behöver du byta olja
lite oftare, när det börjar bli akut så märker du att den "smäller i kuggarna" när du växlar, med metalljud.
Annars så brukar många som klagar på misständningar ha samma resultat, skit i förgasaren.
Självklart är det inte "typiskt" för någon modell med skit i förgasaren men många loncin lyckas med det.
Har haft 5.st av denna maskin nu och varje köp har varit ett återfall.
Plogar, kör ut ved, stockar, klättrar runt i skogen, trycker lite landsväg.
Förutom "barnsjukdomarna" så finns bara ett fel, modellen med manuell låda.
Kopplingen blir lätt kass, först börjar den knarra vid belastning sen går det utför.
Effektskillnaden på 200 och 250 -modellerna är inte märkbar.
Om jag minns rätt så är det mest 250-modellerna som har halvautomat, den bästa lådan.
1ans växel är också ganska lågt stegad vilket gör att den nästan funkar som lågväxel.
Pga vägsalt så slutade först hastighetsmätaren fungera, sen upphörde växelmätaren.
Rejäla doser med 5:56 fixar det direkt på kontakterna. (digitalmätare)
Behöver du mer effekt så bry dig inte om avgasreningen/dämpningen vid kröken.
Maskinen bara vrålar mer och behöver större munstycke, blir inte starkare.
På vissa årsmodeller sitter det en "guldskruv" på insidan av topplocket till förgasaren, som är rött.
Skruva bort den så får du större gasreglage. Tyvärr så behöver du då också större munstycke.
I början hade jag inte kunskap till att byta munstycke.
Öppnade luftfilterboxen och tog upp filtret, tejpade för 1/3-del av filtret, den gick bättre. :)
Terrängdäcken som sitter original kör jag 0.4kg bak och 0.55kg fram. Perfekt i skogen.
Men på vägen så är 1kg perfekt runt om, med terrängdäcken.
Skillnaden på 0.4kg och 1kg i bakdäcken är enorm i skogen du sätter dig direkt med 1kilo.
Tyvärr så brukar alla nya användare i forumet "dra" efter hjälpen blivit erbjuden.
Så återkom gärna och bifoga gärna diverse kul bilder! ()p