ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Chuck skrivet 1 maj 2011 kl. 12:15:37
-
Hej!
Jag gick emot mina principer och köpte en maskin med variator, men jag tänkte att det kunde va kul för lill folket som kommer och hälsar på. Men men ...
Jag provkörde den hos säljaren och den verkade gå som en klocka. Det enda som va var att den hade ett missjlud när startmotorn gick.
Jag slog till och åkte hem för att ta en liten sväng, kom cirka 100 m när den plötsligt blev orkelös, det va knappt så den gjorde 5 km/h med mig på. Hissar man upp bakdäcken så går det att få upp den i varv, på tomgången så snurrar hjulen om den är upphissad och på backen så står den och rycker framåt. (Antar att remmen behöver justeras)
Men men, jag tog isär maskinen, tog bort toppen och cylindern såg fin ut, jag tog bort motorkåpan som gömmer variatorn, remmen såg fin ut och jag kunde inte se något som var trasigt. Veven går fint att snurra för hand, men den primära inre variator skivan gick att rucka och ett par cm fram och tillbaka (ska det vara så?). Jag tog isär primären men hittade inget som såg ut att vara trasigt så jag monterade ihop det igen. Slog ett öga på sekundären och drivpaketet och det såg schyst ut.
Så jag monterade ihop allt igen men fortfarande samma problem...orkelös...
Någon som har några ideer eller tips? Mycket tacksam för hjälp!
-
kan de vara kopplingen som slirar eller nått ?
mvh
-
kan de vara kopplingen som slirar eller nått ?
mvh
kan dock tänka mig att de är variator vikterna spökar. och att skivirna e "hala" o måste ruggas upp.. men de bara en tanke som slog mig...
så vare förr i tiden när man körde scooter moppe iaf ^^
-
Tätt bränslefilter eller kanske taskig soppa?
Oljeblandad bensin, eller separat smörjning? För visst är det tvåtakt?
-
Det är väl tvåtakt på de där ja, med separatsmörjning.
-
kan de vara kopplingen som slirar eller nått ?
mvh
kan dock tänka mig att de är variator vikterna spökar. och att skivirna e "hala" o måste ruggas upp.. men de bara en tanke som slog mig...
så vare förr i tiden när man körde scooter moppe iaf ^^
Hm, får kolla lite på det. Det konstiga är att det kom så plötsligt, från att den gick jätte bra till detta.. Och nu låter den som en traktor, det gjorde den inte innan jag tog isär den.
Tätt bränslefilter eller kanske taskig soppa?
Oljeblandad bensin, eller separat smörjning? För visst är det tvåtakt?
Jepp, det är en enkel 2-taktare med separat smörjning. Det sitter inget bränslefilter på vad jag kan se, det är bara en slang mellan kranen och förgasare. Soppan är flång ny och soppan rinner fritt i slangen.
Innan jag tog isär den så stod den still på tomgången och gick renare än vad den gör nu, nu låter den som en traktor. Variatorn verkar vara felinställd men jag undrar om det är det som är det primära problemet..
Problemet är att när man ger gas så dödar den sig själv, så länge den inte har bakhjulen upphängda. Ska plocka ner förgasaren och se över den.
EDIT: Har plockat ner förgasaren och blåst rent den. Den går fortfarande som en orkelös traktor.
Kan kolven vara defekt trots att veven snurrar bra och cylindern ser fint ut?
-
Sitter en vakumpump som bränslepump kolla då den funkar. Lossa bränsle slangen från förgasaren och kör med starten.
-
Sitter en vakumpump som bränslepump kolla då den funkar. Lossa bränsle slangen från förgasaren och kör med starten.
Bra tips, nippeln för soppaslangen hade inget märkbart undertryck på tomgång (den guldfärgade högra på bild), däremot den med hatt på hade det. Ska det vara så? :hmmm:
Om inte, hur fungerar vakuumpumpen och hur åtgärdar jag det? Eller kan den vara igensatt någonstans?
(http://img.alibaba.com/photo/426932838/Carburetor_for_SUZUKI_LT80.jpg)
Sen funderar jag också på om det är nåt märkligt elfel, för även om nyckeln är ur så går det att köra startmotorn (den startar dock inte). Och även om säkringen är urtagen går den att starta och köra? :hmmm:
Kan inte minnas att det va så på min LT-80 jag hade när jag var yngre.
Det verkar vara stopp i soppakranen för på "ON" läget så rinner det knappt nånting, men på PRI så är det fullt flöde så det kan väl knappast spela någon roll så länge man då kör på "PRI"!? Sen sitter det en extra nippel på kranen som jag tror på vissa modeller är kopplad till den nippel som har en "hatt" ... !?
Mycket tacksam för svar ...
-
Har du bra kompression ? vet dock inte själv hur mycket det ska vara , nån annan som vet ?