ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Skötsel => Ämnet startat av: Ghostrider skrivet 29 april 2011 kl. 19:39:11
-
Tjena :)
Har just köpt en liten xpit cao farmer 125cc till min grabb.
Leverantören sa att den bara hde "fabriksolja"????
Och att jag skall genast tömma den, och fylla på.
Fråga 1: Grabben harkört en del, bergis typ 10 timmar innan jag visste detta om oljebytet. Nu när jag böt, så såg oljan gulaktig ut. Och det fanns inte mkt alls i den.
Kan motorn tagit nån större skada tror ni?
Fråga 2:
Nu när jag böt oljan så blev det typ totalt fullt.
Hällde dock ut en del. Men den är typ ännu fasligt full me olja.
Vad kan hända om man har för mkt olja i den egentligen?
Tycker det är konstigt att man ens kan ha för mkt.
Kan vi åka till månen borde nån ha löst det problemet. hehe
Han körde den efter bytet, och det funkade ju bra. Fast han körde bara typ 2 minuter.
Tackar för svar, och ett trevligt form.
:)
-
kan spränga packboxarna om du kör med för mycket olja..har du expansions kärl kommer det ut där isf..kan även trycka ut olja genom cylindern pga övertryck..men lite för mycket olja skadar inget.
-
Du har väll sticka på påfyllningspluggen där du kan se om du har för mycket eller inte.
Eftersom det blir tryck i motorn när kolven går ner så kan det vara skadligt med för mycket olja
-
om du har för cket olja i bruckar de koma utt ur vevhus venilasonen. ett set för morton och göra sej av med olja om man har för mycket kan even koma utt om man plågar den hort pga hög temp och oljan expanderar
-
att det spränger paxkboxar är en MYT! det gör det inte om man har en fungerande vevhusventilation, för då blir det aldrig övertryck i vevhuset, nackdelarna med för mycet olja är dock att motorn går trögare och oljan kan börja skumma, men "lite" för mycket är inte till nån skada, snarare tvärtom ifall man ofta kör där det lutar kraftigt.
om man däremot överfyller en differential och det saknas avluftning så kan man spränga packboxarna eftersom man fyller ut en del av den tänkta luftvolymen i diffen med olja, och en vätska kan inte komprimeras, därför blir det ett högre lufttryck istället.
men jag tror nog att alla differentialer har avluftning, annars skulle väl diffhusen behöva vara onödigt stora
-
jag hade en gammal vinterbil förut,som jag "råkade" vara onoga med påfyllningen på.... :D
någon här förutom jag som hört hur en motor låter när kolvarna slår ned i oljan varje ggn dom vänder?.... :lol:
-
riktigt så mycket olja är väl ingen som fyller på med flit, om man inte har för avsikt att paja motorn då..
boxermotorer är dock känsligare för överfyllning då kolvarna ligger närmare oljenivån och dessutom horisontellt.
-
Kanske inte är riktigt rätt fråga under denna tråd...
Det är dags för oljebyte på min 1 cynlindriga luftkylda maskin.
I instruktionsboken står det såhär:
"...innan du byter smörjmedel, töm ut oljan helt från Vevhusventilation och rengör insidan med ren fotogen, fyll sedan ny istället"
Är det verkligen någon som rengör med fotogen? Eller det gäller endast då man byter typ av olja?
Quaden har gått totalt 75 mil med samma dyra helsyntet olja, då jag vill ha råd att byta olja med kortare intervall i fortsättningen (vart 50:e) så har jag planer på att byta till Castrol Power 1 (10W40) vilken är en delsyntetolja som kostar 129:- /l. till skillnad från den helsyntetoljan som tidigare använts som kostar mig 239:-
Finns det några risker med att byta från hel till del? Är det vid dessa fall man ska rengöra med fotogen för att vara säker så man får ut all olja och inte överfyller motorn efter de 0,9 l som går i?
Tacksam för snabba svar! :)
//Jensen
-
Hej jisen, skippa fotoskenen. Kolla vad kravspecen säger om oljan i instruktionsboken.
Till många maskiner så går det inte att köpa tillräckligt dålig olja då de flesta oljemärken har betydligt högre krav.
//jens
-
delsyntet är ju en blandning mellan mineral och helsyntet, dock är andelen helsyntet inte speciellt stor i förhållande till priset.. rengöra vevhusventilationen är ju bra att göra ändå, för om den tättnar så blir det övertryck i vevhuset vilket gör att det blir oljeläckage och ev blåsta packboxar.
det kan ju finnas nån oljefälla ihop med vevhusvent som kanske rymmer lite olja och det är inte dumt att tömma ur det.
-
Tack för svaren Oskar P och jenson :)
Jag har nu efter 82 mil genomfört första oljebytet, blev slutligen en 10W40 helsyntetolja för att vara på säkra sidan. Då jag även använder Quaden till att pendla med blir det istället något längre intervall mellan oljebytena.
Jag slopade fotogenet för denna gång, tar och kör igenom den med sådant när maskinen gått några 100 mil istället!
Då jag ändå har några kunniga personer på tråden, vart köper man ett hyggligt rullgashandtag, gärna med dödare och startknapp (om du sådana finns att få tag på)?
//Jisen