ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Deer Hunter skrivet 29 april 2011 kl. 15:33:35
-
Tjenixen
Med risk att få spö av alla som tipsat om däck tidigare så kommer här en liten fråga ;D
För referens så kör jag idag på 25" på 12" fälg original Carlisle däck på min outlander max 500.a.
Jag hade egentligen inte tänkt byta däck just nu. Men eftersom mina original däck är orunda och skall reklameras samt att min ÅF är öppen för en bra deal i samband med detta så tänkte jag byta.
Min körning : En hel del gruskörning 50-60 km/h, Skogskörning mest skog, risiga hyggen och en hel del sten, Väldigt lite eller ingen lek i lerhål :D, Asfaltskörning 70-80 km/h kortare transportsträckor
Från min skogskörning så vill jag öka markfrigången lite men helst utan att komforten och stabiliteten på grus/asfalt blir lidande allt för mycket.
Egentligen har jag inte upplevt att jag blivit "hängande" pga av att jag idag endast har 25". Men skall jag ändå byta så känns 26" alt 27" vettigt.
Och vad skall man nu välja då ?
Efter det jag läst här på forumet så funderar jag på 26" alt 27" av :
- GBC Spartacus
- GBC Gator
- Maxis Bighorn
- ITP Mud Lite XL
Hjälp ? Vore mycket tacksam för tips och råd, styrkor och svagheter osv.
Mvh // Martin
-
Maxxis Bighorn är ett mycket bra och hållbart allround däck för dina endamål. Dessutom gör maxxis väldigt slitstarka däck. Jag skulle köra på dessa eller för lite bättre terrängegenskaper ITP mudlight.
Lycka till!!
-
Maxxis Bighorn är ett mycket bra och hållbart allround däck för dina endamål. Dessutom gör maxxis väldigt slitstarka däck. Jag skulle köra på dessa eller för lite bättre terrängegenskaper ITP mudlight.
Lycka till!!
Vet du hur "tåliga" Bighorn är ? Jag hittade inga uppgifter om "antal lager" på Go offroads hemsida?
Jag kör som sagt en del över risiga hyggen med mkt elaka vassa pinnar.
Bighorn är stora i storlekten om jag förstått det hela rätt? Får man plats med 27" som kanske i praktiken är 28" utan spacers ?
Och hur är detta med variatorkit ? Klarar min 500.a 27"-28" med original variator?
Tack på förhand // Martin
-
Visst klarar din maskin det men den kan kännas marginellt slöare och ett ytterst litet extra remslitage kanske det blir.
Du ska köpa orginal Bighorn. Inte 2.0
Tror inte det är några problem med Bighornen. Det är ett 6 lagers radialdäck.
Vill du ha lite aggresivare så välj ITP men vill du ha det bästa allround däcket som fungerar i de flesta miljöer så skulle jag köpa Bighorn.
Om du inte har fälgar som breddar lite så måste du ha spacers fram men det räcker med 5mm. Dessa finns på biltema för i stort sett ingenting.
()p
-
BH är extremt slitstarka, jag har kört massa bland sprängsten och bergkross utan en endaste repa... på ställen där andra däck blivit både skurna och fått bitar bortskavda.
Fick in en gammal torr granepinne en gång som gjorde att luften smet ut... lagades dock smidigt och snabbt, och med tanke på hur extremt många gamla torrgranar man kört över så är EN sån liten skada lika med noll.
De är även väldigt skyddande mot fälgar och de sitter kvar på fälgarna även vid löjligt lågt tryck och kraftigt sidovåld, tex när man klämmer sig mellan några stenar och en vindfälla eller så.
Det går att köra dem helt utan luft också, när jag tappade luften i ett däck pga att jag krossat ventilen i ett stenröse så inte avbröt jag dagens körning för det inte!
...däremot var den minst sagt instabil att sladda med när ena bakhjulet var lufttomt. ()p
Slitstyrkan på asfalt är också nästan tråkigt hög... man får ju ALDRIG möjligheten att prova några nya däck ju!
-
AtvHudik & Hydro, fan va ni kan (smör) ()p Men de är klart, ni kanske har hållit på ett tag ...
Precis sån här info man behöver som nybörjare på däck.
Med er beskrivning så låter det ju onekligen som att Bighorn är min melodi.
Gillade det där med att man även "skyddar" sina fina LM fälgar :lol:
En kontrollfråga bara : Hur vet man att man får Bighorn original och inte 2.0 ?
Jag kollade på Go offroads hemsida, där fanns ingen info heller om detta.
Vad tror ni, skall man satsa på 27" ?
Finns det inget negativt med dessa däck då ?
Mvh // Martin
-
Står det inte 2,0 är det orginalen. Jag skulle köpt 27" men visst räcker det med 26" också.
Det ända negativa är som Hydro skriver att de aldrig tar slut och man får pröva nya däck ;)
Kör på bara. Kolla Hojdäck också, tror de brukar ha bra priser på maxxis.
Lycka till
-
Står det inte 2,0 är det orginalen. Jag skulle köpt 27" men visst räcker det med 26" också.
Det ända negativa är som Hydro skriver att de aldrig tar slut och man får pröva nya däck ;)
Kör på bara. Kolla Hojdäck också, tror de brukar ha bra priser på maxxis.
Lycka till
Ha ha ...att dom aldrig tar slut kan jag leva med ;D Har lagt alldeles för mkt stålar på denna nya hobby redan...
Fan, jag har ju glömt en sak. Hur är dom på vintern? Jag tänker närmast på greppet att ploga med. Under vintern som var klarade jag mig bra med Carlisle däcken utan kedjor. Och mönstret på Bighorn påminner ju lite med möstret på Carlisle med många mindre klackar ?
/ M
-
Skitbra
-
Skitbra
Låter kanon ()p
-
Letar du 27:or så behöver du inte oroa dig för att få 2.0:or då de inte finns så stora.
Dessa har jag aldrig testat och ingen kompis heller, så vet dock inte hur de är.
Kollar man på mönstret så skiljer det en del, dels är ribborna smalare men även utformade på annat sätt... kolla på de i mitten tex så ser du!
Detta är originalet:
(http://www.atvtiresplus.com/images/bighorn.jpg)
Och detta är 2.0:
(http://www.blackrhinoperformance.com/Images/Products/Side-X-Side-UTV/Side-X-Side-UTV/Tires_Wheels/Tires/Side-X-Side-UTV-Tires_Maxxis-BigHorn-2.jpg)
Och klart det finns nackdelar även med detta däck!
Mönstret är ju inte jättegrovt, så i lera går det tungt, men framåt.
I och på snö funkar det fint ända tills det blir lite mera snö, då är mönstret lite för snällt... oplogade skogsvägar med en halvmeter med snö går lite trögt... det går framåt, men ett par Outlaws tex skyfflar på bra mycket bättre där!
...men är å andra sidan slut efter bara några mil på asfalt, så...
Den däremot lite mer störande nackdelen med dessa är deras sidogrepp.
Inte när man sladdar och busar osv, utan när man kör i kraftiga sidolut, då vill de gärna glida mer än flertalet andra däck.
Alltså tex på gräs, sommartorr skogsterräng osv.
Men nu snackar jag om sidolut som kräver att man klättrar rundor på maskinen, alltså inte där man fortfarande kan sitta kvar oberörd i sadeln.
Med tolvor även fram så tappar man en del komfort och styrrespons, men vinner en del i tuff stenterräng (alltså riktiga stenrösen när det är mycket springor osv) men för lite mer sansad åkning är de smalare mer lämpade...
Med tolvor även fram bör man vara entusiast.
-
Är det lite mer bus inspirerad körning i snö så är dessa att föredra framför grovmönstrade outlaw mfl. Mönstret i BigHorn lägger snön direkt bakom/under hjulet, där de grovmönstrade kastar det åt sidan, det gör att maskinen går högre i snön när man väl fått upp lite fart.
Båda maskinerna i finalen på paralellen i säfsen körde på BigHorn däck.
-
()p Jag kör Renegade 500 med big horn 2.0, 26x9 fram 26x11 bak.
bra skillnad mot original-däcken , inte ens balansering behövdes .
helt kanon att köra på, funkar överallt lera ,skog och snö kvittar . :headbang:
-
Jag hade 26" originaldäck på min outlander, klämde på 27x12x12 Bighorn runt om på den.
Inte riktigt bekvämt alla gånger kanske med så brett fram, men finns väl fördelar med.
Bytte till mig dom, hade jag köpt så kanske jag tagit smalare fram.
Åkte med maskinen till jobbet igår, 3.5 mil asfalt. Går fint på vägen tycker jag, fast asfalt är inte roligt med hjulingen ändå.
Finns även rätt mkt skrivet om just bighorn här på forumet, sök lite så får du läsa mer.
Skickar en bild också...
Blev ju skaplig skillnad mot originalhjulen. 8)
(http://i392.photobucket.com/albums/pp4/TommyBolin/HPIM5076.jpg)
-
Jag hade 26" originaldäck på min outlander, klämde på 27x12x12 Bighorn runt om på den.
Inte riktigt bekvämt alla gånger kanske med så brett fram, men finns väl fördelar med.
Bytte till mig dom, hade jag köpt så kanske jag tagit smalare fram.
Åkte med maskinen till jobbet igår, 3.5 mil asfalt. Går fint på vägen tycker jag, fast asfalt är inte roligt med hjulingen ändå.
Finns även rätt mkt skrivet om just bighorn här på forumet, sök lite så får du läsa mer.
Skickar en bild också...
Blev ju skaplig skillnad mot originalhjulen. 8)
Jo, det finns mkt bra info om Bighorn här på forumet, och alla verkar kanon nöjda med dom ()p
Det blir nog Bighorn för mig men endast med 9" breda fram. Men det såg brutalt ut med 12" i bredd fram :lol:
Det enda som jag är osäker på är om det blir 26" eller 27"? Det lutar nog mot 26" för att kanske spara lite på maskinens drivlina. För visst borde större däck slita mer på maskínen än mindre ?
Mvh // Martin
-
Ja den är ju optimerad för mindre hjul.
-
Tror skillnaden på slitaget e marginell på 26 o 27 fördelen med 27 e ju att du får bättre markfrigång därmed spar maskinen under/nertill ()p jag hade satsat på 27"arna markfrigång e bra i dom flesta lägena ;)
-
Fast jag tycker den blev rätt mkt segare, inte alls lika sugen på att lyfta framhjulen på högväxeln.
-
Det är en smaksak. Visst blir den lite segare om du går upp ett tum men skulle inte tro du märker speciell skillnad. Jag skulle personligen ta de största om jag skulle välja. Personligen kör jag aldrig på mindre än 30". Slog till på en uppsättning till idag. Har 2st och båda 30".
Det ser ju dessutom lite grymmare ut om du väljer de större. Men i slutändan är det bara en smaksak. Tror du blir nöjd med vilket du än väljer.
Lycka till
-
Fast jag tycker den blev rätt mkt segare, inte alls lika sugen på att lyfta framhjulen på högväxeln.
Det kan inte ha något att göra med att du har 12" bredd fram då ;)
Markfrigång:
Då det gäller de verkliga storlekarna på Bighorn så tror jag att jag läste här på forumet att
26" i pratiken är 26,4", men att 27" i praktiken är 27,7" ?
Mäter jag framtill på fotbaljorna mot backen har jag idag 28 cm. Så markfrigången borde bli som följer:
26" (26,4") - 29.8 cm (+1.8cm)
27" (27,7") - 31.4 cm (+3.4cm)
Skillnad 1.6cm
// Martin
-
Funder inte så mycket nu ;)
HANDLA :djump:
Och glöm inte bilder när däcken är monterade ()p
-
Jag förstår inte att ett så populärt däck finns i så få höjder å få strl. :hmmm: :cry:
Jag önskar 4X 27x12-14" :)
-
Funder inte så mycket nu ;)
HANDLA :djump:
Och glöm inte bilder när däcken är monterade ()p
Ha ha ... kommer att prata med min ÅF direkt på måndag ()p
Det är ju liksom så att jag inte skall betala dessa däck fullt ut ;D
Min ÅF har lovat att fixa en bra deal på nya däck nu när mina orginaldäck skall reklameras.
BRP tog endast två på reklamation, de andra står sannolikt min ÅF för.
Lovar att posta en bild här när dom är på maskinen
/M
-
Nu är dom beställda. Det blev 2 st 26x9 och 2 st 26x12 att montera på mina 12" XT fälgar :djump:
Och inte blev det dyrt heller, denna uppgradering från orginaldäck till Bighorn kostar mig bara tusen lappen ()p Måste säga att min ÅF är kanon som fixade detta ()p
Postar en bild då dom är på / Martin
-
Låter toppen!
-
Låter toppen!
Jupp, nu är det upp till bevis att dom är så bra som alla säger ()p Men det är dom säkert.
Funderar på om man skall passa på att balansera när dom ändå läggs om ?
Får förhoppningsvis på dom på maskinen nästa vecka :djump:
-
Ja ha, då satt den Maxxis Bighorn på maskinen då ()p 26x9x12 Fram och 26x12x12 bak.
Jag har varit på en lite tur på grus och asfalt.
Summering "so far" :
- Hjulen ej balanserade.
- Ökad markfrigång till ca 30 cm (från ca 28 cm med orginaldäcken 25").
- Maskinen ser klart "kaxigare ut", se bild.
- Redan som nya vibrerar / voblar däcken mindre än orginaldäcken i farter över 70 km/h
- Däremot tycker jag maskinen blev lite oroligare i sidled. Man får "passa den" mer på grus.
- Den "skottar" helt klart på mer framåt än orginaldäcken, bättre ax.
- Tycker att det finns tendenser då man kör asfalt att den först inte styr alls och sedan "sticker snabb" då man vrider på styret marginellt mer.
Tycker helt klart att dom känns bättre än orginaldäcken, men ser jag endast till komforten så hade varit besviken om jag fått betala dom själv, tycker dom är marginellt bättre än orginal i farter runt 50 -60 km/h, framför allt på grus.
Vi får se hur dom är i skogen :) Sedan finns det ju många andra fördelar så som slitstyrka, markfrigång, tåligare i skog osv ()p
Den evige pessimisten // Martin ;D
-
Bighorn är kanon,,
en liten fundering bara,, vilket lufttryck har du i dem,,
ser ut att va lite mycket på bilden,,
tror ja har 0,4 -0,5 i mina å de är kanon på alla underlag,
som sagt nackdelen är att de inte slits så mycket är inne på min 3:e sommar och det är långt ifrån byte
kör nästan dagligen 1,4 mil asfallt.
kör med 25" men när det är dags blir det 27" de är även billigare än 26" på hojdäck.se
vilket är lite konstigt
-
Bighorn är kanon,,
en liten fundering bara,, vilket lufttryck har du i dem,,
ser ut att va lite mycket på bilden,,
tror ja har 0,4 -0,5 i mina å de är kanon på alla underlag,
som sagt nackdelen är att de inte slits så mycket är inne på min 3:e sommar och det är långt ifrån byte
kör nästan dagligen 1,4 mil asfallt.
kör med 25" men när det är dags blir det 27" de är även billigare än 26" på hojdäck.se
vilket är lite konstigt
Jo, visst är däcken bra, ingen tvivel om detta. Men jag tycker inte att dom var så mkt bättre på grus och asfalt (det enda som jag hunnit prova på).
Tycker som sagt också att jag får "passa" maskinen mer då den tenderar att "vandra" i sidled mer än med orginaldäcken.
Däcktrycket på bilden är mkt riktigt högt, ca 1.0 (direkt från däckmojen) jag pyste dock ner dom till 0.4 innan jag gav mig ut och åkte. Bra att höra att 0.4-0.5 är lämpligt däcktryck även för bighorn.
Ska se om jag hinner ut en vända i skogen i helgen :)
Mvh // Martin
-
Orginaldäcken är små och smala. Dessutom är de som suddgummin och försvinner lika fort som skitranden i kalsongerna gör av Ajax.
-
Orginaldäcken är små och smala. Dessutom är de som suddgummin och försvinner lika fort som skitranden i kalsongerna gör av Ajax.
Det var en vacker liknelse :lol:
Visst är Bighornen bredare både fram och bak (1"). Dom är säkert mkt mer slitstarka och tåligare än orginaldäcken.
Jag blir säkert nöjd efter lite skogkörning. Det är ju alltid en kompromiss att köpa ett allround däck.
Ett stor plus är att dom (rak fram) vibrerar och voblar nästan noll i lite högre farter.
// M
-
Då har man äntligen varit ute i skogen och testat dom nya däcken lite :)
Däcken känns kanon i skogen. Har framför allt klättrat lite i sten och berg.
Bjuder på på två bilder
// Martin