ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: yello skrivet 27 april 2011 kl. 18:48:23

Titel: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: yello skrivet 27 april 2011 kl. 18:48:23
Körde en senväg genom Stockholm idag, abnorma köer pga ngn viss rysk ledare som besökte stan.. :P
Tänkte att jag skulle åka närmsta vägen hem.., strax innan Gamla stan tar det tvärstopp, och börjar spruta olja från främre diffen :o
Efter inspektion såg jag att diffen var sprucken på flera ställen :-\
Provade att backa då gick det att senare köra framåt igen, så jag lunkade hem (18 km) i 14 km/h  :(veryangry):
Någon som har koll vad det kostar att byta diff,
/Johan

matolja@gmail.com
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: Pv544 skrivet 27 april 2011 kl. 20:15:16
Någonstans kring 10-14k kanske man skulle kunna få?

Beroende på vad en ny kostar, och det är väl lite jobb med att byta också.

Hade den varit hel så hade den väl kostat 20-25k, eller iaf så begär dom ungefär dom pengarna. Sen vad maskinen säljs för är en annan sak.

Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 28 april 2011 kl. 08:23:57
funkar det att plocka bort drivaxlarna o mellanaxeln o endast åka me bakhjulsdrift tills du snubblar över res delar?

har för mig att ja läst att de e skapligt pris på dom till linhai

mvh markus
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: Pv544 skrivet 28 april 2011 kl. 11:18:28
Jag tror jag läste i en annan tråd att dom ville ha 8000:- för en komplett framdiff. Men det kanske går att få hem billigare om man hittar något bra ställe, och inte har så bråttom.

Och det borde väl gå att plocka bort grejer och åka 2wd, men det kanske man kan kolla med en bra åf. Tex Trech.
Dom kanske också kan hitta billigare diff...

Lycka till
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: froby skrivet 28 april 2011 kl. 14:23:13
Jag fick exakt samma problem med min linhai 300. Tvärnit och sen gick det bara att rulla ett varv fram och ett varv bak. Jag la i LV och gasa till varpå diffenlådan sprängdes och oljan rann ut.
Dock bara caset som sprack, diffen inunder klarade sig fint.

För mig är det "bara" att köpa en ny diffcase och byta.
Du kan behöva både vänster och höger fodral, beroende på hur det ser ut.

Ett enkelt sätt att testa om drivningen har klarat sig är att palla upp framvagnen med nåt så framhjulen går fritt. Snurra sedan hjulen och kolla om det löper fint eller om du kan känna gågot "hack" eller något missljud.

"24309 diffcase RHS" heter högra delan av diffen, "24303 left cover" heter vänstra. 24303 kostar 800:- i sverige. För 24309 väntar jag fortfarande på prisuppgift, men i USA kostar den 59$.

Om du provar byta lådan så hör av dig så kan vi byta erfarenheter, om någon annan redan bytt fodralet så berätta gärna hur det gick...
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: yello skrivet 28 april 2011 kl. 14:36:06
Tack Froby  ()p

Jag skall ta en titt på den o avvaktar därmed att sälja den  O0
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: froby skrivet 28 april 2011 kl. 16:21:57
När man talar om trollen, fick just svar ang. priser på diffen.

Left cover: 696:- + moms, levtid ca: 4veckor
Diffcase: 1096:- + moms, finns I lager!

Men som sagt, halva priset i USA om man orkar!
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: yello skrivet 28 april 2011 kl. 17:11:01
Är ovanstående svenska priser då ?

Jag har beställt en del bilprylar från USA, och det tillkommer en hel del avgifter (tull, moms, frakt mm)
så man kan räkna med att betala ca 10:- per dollar, för att få hem grejerna
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: twostroker skrivet 28 april 2011 kl. 20:44:06
Baserat på mina egna erfarenheter om trasigt diffhus så måste jag ställa frågan: har era diffhus bara "exploderat" utan att någon inne i diffen är trasigt?

Är det ens möjligt? Jag menar, någon orsak borde det ju finnas till att det går hål i diffhuset.

Orsaken till att min är trasig verkar vara att 3st bultar inne i diffen har lossnat, och därefter kommit i kläm mellan huset och dreven inne i diffen.

Kolla detta noga innan ni beställer delar, jag har svårt för att tro att huset bara "exploderar" utan anledning.
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: twostroker skrivet 28 april 2011 kl. 21:09:47
Så här ser min ut ikväll:
(Vänster diffcase)

(http://i52.tinypic.com/2lx8ir.jpg)


Och här ser vi den troliga orsaken:

(http://i51.tinypic.com/rs9zir.jpg)

Bultarna som nu ligger i papplådan har lossnat från diffen, och kommit i kläm mellan hus och rörliga delar, varpå huset "exploderar".

Just nu snurrar allt på som det ska i diffen, för nu är orsaken till tvärniten borta...
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: yello skrivet 28 april 2011 kl. 21:41:39
tack för input  ()p
Självklart måste man ta isär allt o kolla innan det beställs manicker  ;)
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: froby skrivet 28 april 2011 kl. 21:45:18
Sjyssta bilder.
Ovanstående priser är från "GEROMAR TRADING AB" eller linhai.se.
Exakt så gick det till på min med, dock sprack bara mitt case, inte exploderat som ditt.

Även om något mer kan vara skadat vid denna typ av otur, blir det i alla fall bra mycket billigare att köpa lösa delar än en helt ny diff för nästan 9"...
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: gubbenistugan skrivet 20 maj 2013 kl. 10:24:29
Hallå
Ser att det är en gammal tråd men försöker ändå.
Sitter i samma situation med spräckt hus.
Finns någon kvar på forumet som har bytt hus och erfarenheterna av detta? Mycket jobb? Svårt?
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: forsberg_se skrivet 29 maj 2013 kl. 20:00:42
Jag köpte min med sprängd diff. Bägge kåporna väck och ett par av fästena för diffkronan var av.
Köpte nya kåpor, svetsade kronan och monterade den med egenhändigt tillverkade specialbrickor ifall svetsen skulle spricka. Det har hållt för 2 vintrars plogning nu.
Det finns fullständig manual för arbetet att tanka ner, förutom kåporna behöver du momentnyckel , gänglåsning (hård)( gissa varför den gick sönder från början) och packningklister av lämplig typ.
Försök inte fuska och bara återmontera de bultar som lossnat från kronan.
Lossa samtliga, byt alla skruvar, avfetta gängorna och snåla inte på gänglåsningen, torka bort överflöd så det inte kommer in i kopplingen.
Egentligen ska packboxarna bytas också men jag oljade bara in dem innan återmonteringen och har inget problem med läckage.
Jag tyckte inte det var mycket jobb iaf, roligt mekjobb rentav.
Svårt? Inte direkt, men är du osäker på nåt moment så är det bättra att fråga än att chansa, jag svor nog mest när jag skulle tillbaka med diffen i ramen, men det var mest för att jag fick prova mig fram lite då det var den föregående ägaren som hade demonterat.
Titel: SV: Främre diff 'sprängd' (Linhai 300, 2006, 4x4)
Skrivet av: joix skrivet 5 juni 2014 kl. 23:50:46
Min gick sönder för någon vecka sedan. En av bultarna till diffen hade lossnat och kommit i kläm mellan kronhjul och chassi. Chassit gav vika i ca i dm. Jag plockade ned den i molekyler och rengjorde. Drog dit nya bultar med locktite Köpte Hagmans stålplast och byggde upp det som fattades i chassit. Har kört några veckor nu och allt verkar funka.