ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Lucke skrivet 26 april 2011 kl. 22:08:48
-
Undrar varför så många köper terräng reggade hojar för?
Bor de flesta där det inte finns civilisation eller är de så snåla så de inte har råd att köpa en som är landsvägsreggad?
-
undrar jag med! det finns knappt nån fördel med terrängreggat.. du måste ha speciellt körkort, får inte köra varsomhelst osv osv..
det enda är väl att dom inte e strypta men vem har sina stypningar kvar? och det kollas ju ändå inte på besiktningen..
traktorreggat är väl ganska bra för de som vill ha hjulingen i arbetet och kunna dra momsen samt ha billig försäkring samtidigt som man ju får köra på vägen!
-
Men tänk om det händer nått som t.ex att man skulle råka köra på nån lr krocka..
Ganska troligt att dom kollar upp om hjulingen är strypt lr inte, och då är det bara att betala skadestånd/skulder resten av livet.. inte så kul kanske :-\
-
Allt är billigare och mindre krångligt med en terrängreggad, ingen besiktning, full effekt, lätt att dra av momsen på både hjuling och tillbehör, lägre pris, man kan till och med göra avdrag för bränsle.
-
Allt är billigare och mindre krångligt med en terrängreggad, ingen besiktning, full effekt, lätt att dra av momsen på både hjuling och tillbehör, lägre pris, man kan till och med göra avdrag för bränsle.
Det är ju inte ngr problem längre att dra moms påhjulingen
detta från en tidigare tråd
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=11749.0
Rätten till momsavdrag ska bedömas utifrån
mervärdesskattelagen och EG:s sjätte mervärdesskattedirektiv,
framhåller Kammarrätten i Sundsvall i mål nr 1973-03.
Om en vara används såväl privat som i samband
med yrkesmässiga transaktioner som är momspliktiga,
föreligger full avdragsrätt för den ingående
moms som erlagts vid inköpet. Det har EG-domstolen
slagit fast i en dom i mål C-97/90 (Lennartz).
Att varorna används i liten omfattning i den yrkesmässiga
verksamheten påverkar inte avdragsrätten.
Det viktiga här är att EG Skattedirektivet ger rätt för avdrag av ingående moms på inköp av alla varor som behövs i näringsverksamheten, oavsett omfattning, oavsett registreringsform.
Det viktiga är alltså att kunna påvisa viss nytta i näringsverksamheten av din fyrhjuling. Många av mina företagskunder och skogsbrukare skulle inte kunna använda en terrängreggad fyhjuling alls.
Om handlare, importörer som inte vill eller kan erbjuda båda registreringsformer och andra delar av branschen ändå vill hävda att moms aldrig får dras visar väl detta på att dom inte brytt sig om att undersöka frågan särskilt noga.
Kan man inte påvisa att inköpet av varan, terrängreggad eller MC-reggad ATV/fyrhjuling huvudsakligen anskaffats i och
för näringsverksamheten har man däremot inte rätt till värdeminskningsavdrag
-
Synd att inte alla på skattekontoret läser dessa inlägg, kan bara säga att det är enklare.... Med en terrängreggad, jag har inte sagt att det är omöjligt med en vägreggad.
Det kan vara svårt att motivera behovet av en vägreggad för skattemasen eftersom fordonet inte väger mer än att man kan ta det på släpkärra till arbetsplatsen .
Sen är de faktiskt inte dummare än att de fattar att det blir mycket "nöjeskörning" med en vägreggad... Drar man av momsen så är det iförsta hand ett arbetsfordon.
-
Men tänk om det händer nått som t.ex att man skulle råka köra på nån lr krocka..
Ganska troligt att dom kollar upp om hjulingen är strypt lr inte, och då är det bara att betala skadestånd/skulder resten av livet.. inte så kul kanske :-\
Krockar du på en Riksväg tex. med en terräng reggad blir det nog liv i luckan iaf. ;)
-
Ja jag skulle aldrig köpa en terräng reggad iallafall, trist grej att ha om man inte kan åka vart man vill med den.
Är ju det som är grejen med en fyrhjuling att man ska kunna välja vart man vill åka.
Men dom är ju billigare vid inköp, så måste ju vara att många inte har råd att köpa en vägreggad
-
Ja jag skulle aldrig köpa en terräng reggad iallafall, trist grej att ha om man inte kan åka vart man vill med den.
Är ju det som är grejen med en fyrhjuling att man ska kunna välja vart man vill åka.
Men dom är ju billigare vid inköp, så måste ju vara att många inte har råd att köpa en vägreggad
Det är knappast priset som styr, då hade jag nog valt en helt annan maskin om jag var dum snål .
Har man inte tänkt ha den till jobbet och åka en massa väg så förstår jag inte varför man ska köpa en vägreggad?
De är ju skittrista att ha på vägen, Ska man köra väg så kan man lika gärna köpa en 2wd maskin,en variatordriven maskin blir bara jobbig att pendla med.
jag som bor i en liten by har bara fördelar med en terrängreggad.
-
Själv har jag min i stugan, kör efter grusvägar,skogen å till fjälls för att fiska. För min del skulle ja inte köpa en vägreggad. Men ja tror det har blivit mera poppis att använda fyrhjulingen för mera stads körning. Men är det inte tråkigt att köra med en arbets hjuling på väg? Kan tänka mig att en quad är mera lämpligare.
-
det är ju så att förr eller senare blir man ju tvungen att köra på allmän väg, man kanske kommer till nåt ställe där man nyligen passerat en sur markägare som höttade med näven åt en, och då vill man inte vänna å åka tebaks, och då kanske man iställe blir tvungen å köra nårra kilometer på allmän väg, och vilket är mest olagligt och störst risk att åka fast, att köra terrängreggat eller köra avstrypt mc-reg??
-
det är ju så att förr eller senare blir man ju tvungen att köra på allmän väg, man kanske kommer till nåt ställe där man nyligen passerat en sur markägare som höttade med näven åt en, och då vill man inte vänna å åka tebaks, och då kanske man iställe blir tvungen å köra nårra kilometer på allmän väg, och vilket är mest olagligt och störst risk att åka fast, att köra terrängreggat eller köra avstrypt mc-reg??
Jo mä hä måste du förstå, länsman på lanne tycher de rolig me atv. Int fan bry han se ä. Skull han bry sä är de bara dra upp en 75á å sake ä biff
-
det är ju så att förr eller senare blir man ju tvungen att köra på allmän väg, man kanske kommer till nåt ställe där man nyligen passerat en sur markägare som höttade med näven åt en, och då vill man inte vänna å åka tebaks, och då kanske man iställe blir tvungen å köra nårra kilometer på allmän väg, och vilket är mest olagligt och störst risk att åka fast, att köra terrängreggat eller köra avstrypt mc-reg??
Åka fast ? Markägare är väl inte samma som polis?
Angående mest olagligt så får jag nog gissa på att du med en ostrypt vägreggad maskin vinner björnligan pokalen över en stackare på terrängreggad maskin, där det inte går att köra i terräng får man väl köra på väg, om man inte vet vems mark man kör vid borde väl i såfall hamna under att man inte kan köra där... Och måste ta vägen...
Det är bara polis som har laglig rätt att avvisa dig från nåns mark, allt annat som en ev. Arg markägare kan göra är alltså olagligt...
Ganska lågprioriterade brott...
-
jag menade att om man kör på en skogsväg, passerar en arg markägare som står och jobbar längs skogsvägen, som ser ut att vilja mörda en om man stannar eller kommer tillbaka, så vill iallafall inte jag behöva vända och åka tillbaka, utan jag fortsätter på vägen, och ibland innebär det ju att man kommer ut på en större trafikerad allmän väg, där man får köra en bit för att komma till nästa skgsväg, och i det ögonblicket tvekar inte ev bakomliggande sadister (äv. kallat snutar) att stoppa dig och onanera över din olagliga framfart..
med andra ord är det bättre med vägreggat, det blir lite mer "universal"
att den sura markägaren sen inte kan göra nåt juridiskt i efterhand är en annan sak, men det känns ju olustigt att passera en sån sur markägare mer än en gång. och är han riktigt vild så kastar han sig väl över dig och kedjar fast dig i ett träd och ringer sadisterna, och dom kommer ju mer än gärna och sätter dit dig om dom bara får reda på att brottet begåtts medelst ett motorfordon...!
-
Titta på denna sida och få svar om vad man får göra.
Därför valde jag terängreggad.
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
-
En terrängreggad används till arbete en vägreggad får användas till både arb och på väg.
En terrängreggad ser jag ingen stor nytta av om jag inte arbetar 100% med den. för resten av tiden är den helt olaglig om man inte anv den på inhägnat område typ crossbana eller liknande.
På vintern är det andra regler som gäller på snöbeklädd mark och då kan man dra nytta av upphävningen av TKL
-
Köpa en terräng reggad är som att köpa en landsvägs hoj som man inte reggar in, utan får bara köra på bana med. Hur jävla kul är det?
Men folk lär väl märka det när de ska sälja sina terräng reggade hojar, tror de är mkt mera svår sålda.
Känner ingen som skulle köpa en 4hjuling som inte är vägreggad.
-
Honda säljer massvis med fyrhjulingar men hur många av dem är vägreggade?
Inga.
Några fordonsombyggare har fixat nån Honda vägreggad, men de är FÅ.
De terrängreggade används på gårdar och i skogsbruk, mm, och där behövs ingen vägreggning.
Sen att vissa föredrar vägreggat är ju deras sak, men att påstå att terrängreggat är fel är just fel. :whip:
Det är liksom inte alla som använder sin fyrhjuling istället för landsvägs-mc, men saknar man A-kort så är ju lv-reggad fyrhjuling ett alternativ för att få komma ut lite och flugor i munnen och frysa som fan.
Men långt ifrån alla använder ju sin hjuling så..
-
Köpa en terräng reggad är som att köpa en landsvägs hoj som man inte reggar in, utan får bara köra på bana med. Hur jävla kul är det?
Men folk lär väl märka det när de ska sälja sina terräng reggade hojar, tror de är mkt mera svår sålda.
Känner ingen som skulle köpa en 4hjuling som inte är vägreggad.
Där tror jag du har fel. När jag sålt hojar har 90% frågat om det går att dra momsen. Detta inget problem på en terrängreggad.
-
Jo men även hondamaskinerna är olagliga om dem inte används till arbete oavsett hur många som säljs.
Kan det vara så att dem säljs till företag för att användas till just arbete och då är det onödigt att köpa en lv reggad.
Terrängreggade blir fort olagliga om dem just inte används i arbetet.
Svårt att förklara kanske till lagen att man är i arbete om det blir en kontroll och man ligger i ett lerhål och utövar gyttjebrottning med sin arbetskamrat(terrängreggade hjulingen)
Det gäller ju även en lv reggad.
Känns ganska skönt att kunna ta en sväng in till grillen efter man varit och slitit hårt i skogen, utan att behöva titta sig över axlen då och då.
-
Idag är det vanligt med atv för plogning av mindre vägar, för att ta sig till dessa vägar måste du passera/köra på väg, därav vägreggad. Ser inga problem med att förklara till Skatteverket om de skulle ha synpunter på en köpt vägreggad. Med uppvisad faktura på
Utförd tjänst borde det vara glasklart.
-
Ja jag skulle aldrig köpa en terräng reggad iallafall, trist grej att ha om man inte kan åka vart man vill med den.
Är ju det som är grejen med en fyrhjuling att man ska kunna välja vart man vill åka.
Men dom är ju billigare vid inköp, så måste ju vara att många inte har råd att köpa en vägreggad
Finns nog större användnings områden för en Atv än du tror låter det som :hmmm: Finns nog någon som väljer terrängreggat för det är billigare iofs.
För oss med gård/ skogsbruk så är det ju väldigt dumt med mc reggad, får ju inte köra med släp med dom flesta och absolut ingen timmervagn eller bilkärra tex.
-
Jo själv klart de som har en gård, de förstår jag väljer terrängreggad,.
Men syftade mest på alla andra som inte äger en gård, respektive egen mark. Att de väljer att inte köpa en vägreggad fattar jag inte
-
Anledningen till att jag har en terrängreggad är!... För det första, iaf här så äre stopp att dra Momsen om den är vägreggad, jag använder maskinen till skogsarbete kanske 20% just nu, resten är nöjjeskörning kör mest på grusvägar osv, lagligt? inte så värst... Försäkringen kostar ca 1000 kr pr år, å jag får dra av alla delar jag köper till maskinen på mitt företag vilket ja INTE fått om det varit en vägreggad, jag slipper besiktiga, nått ja inte tror är möjligt efter 2-3 år som man har kört i skogen, ja tror nämligen inte att blinkersar osv sitter kvar då, vilket blir kostsamt... å den a-c jag har går inget vidare efter väg så den ska va i skogen... det va några av anledningarna....
Men sen ska ni tänka på att ni inte har ett skit å göra i skogen me varken atv eller quad under barmarksperioden så vida ni inte utför skogsskötsel, DÅ kan markägaren bli HUR arg han vill, å polisanmälan kan komma oavsett om du kör terräng eller vägreggat....
-
därför finns traktorreggat!!!
det borde ju vara det ultimata valet för en lantbrukare, en traktor är liksom inga problem att dra moms på, samtidigt som den är väg-legal..
man har full effekt upp till 40km/h som på t.ex. en traktorreggad arctic cat 700 med bensinmotor, där sitter spären i styrenheten så man byter bara den om man vill köra fortare.
inget krav på LGF skylt på själva fordonet, däremot på tillkopplade släp.
laglig dragkrok är det också..