ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: karlastrid skrivet 26 april 2011 kl. 14:34:14

Titel: variatorkit
Skrivet av: karlastrid skrivet 26 april 2011 kl. 14:34:14
Hejsan alla!

Jag har köpt en begagnad 660 grizzly som är lite krockad fram, men enbart dom dom horisontella balkarna fram är lite deformerade, en kompis sa att det ntevar några större problem utan de går att byta för ca 2000kr.

Jag är helt ny med ATV (och annat som har med motorer att göra) och undrar vad det där variatorkitt är för något som alla snackar om.

Min grizzly är lite ringrostig tror jag, då den är lerig och ser rätt sliten ut innanför kåporna, så jag kommer att konsultera er senare så jag ska försöka göra ren den.

Tack och fan va trevliga alla verkar vara på det här forumet. Andra forum om olika saker spårar alltid ut i olika slagord och bezzerwissermentalitet.
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: Mattismarkus skrivet 27 april 2011 kl. 10:07:16
Finns ju flera olika modeller på variatorkitt, nu är jag lite osäker på 660:in men till min 700 så finns det ett yamaha kitt som helt enkelt växlar ner den ca 10%

sen finns det ju kitt som innehåller andra fjädrar, vikter mm

Byter man till en hårdare sekundärfjäder så varvar den mer och blir alltså starkare..

Är lite osäker på primärvariatorn då det är slungkoppling på yammorna men jag tror inte man rör dom alls.. (är väl ingen fjäder i den då den alltid är inkopplad så att säga)

mvh markus
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: jaas skrivet 27 april 2011 kl. 10:26:31
Man byter lämpligt vikter i primären också.

Antigen är vikterna runda som dessa
(http://www.alvars.se/pub_images/small/variatorvikter_8955.jpg)

och då är det bara vikten som skiljer'

Annars kan vikterna se ut som dessa
(http://www.mhrevi.com/images/skoterdel.jpg)

Och då påverkar massan nära hålen lågfart och ju längre ut på vikten motsvarar högre varv. Då spelar alltså inte bara själva vikten roll utan vart på utan vart den sitter på "vikten". 2 med samma totalvikt kan ge helt olika karakteristik på maskinen.
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: karlastrid skrivet 27 april 2011 kl. 11:09:46
Era svar är förmodligen suveräna, men jag förstår inte ett skit!

Som sagt, när ni pratar med mig om dessa saker - behandla mig som om jag vore 4 år gammal  :lol:

ÄR variationskitt något i anknytning med hjulen eller något mat ändrar vid motorn?
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: jaas skrivet 27 april 2011 kl. 11:26:51
Variatorn består av en primärvariator, sitter på motorns axel och en sekundärvariator som sitter på drivningen/växellådan.
Denna bild är från en moped men principen är den samma.
(http://modernvespa.com/pix/uploads/27_variator_clutch1_100.jpg)
Den till vänster är primären.

Primärens skivor går ihop och sekundärens går isär vid ökat varv och på så sätt ändras utväxlingen.

Översta går det sakta, nedersta går det fort
(http://www.beedspeed.com/html-pages/diagram-variator.gif)

Variatorkit ändrar alltså hur variatorerna jobbar, hur mycket den ska "växla" vid olika varv och belastning på motorn.

När man sätter på större hjul kommer maskinen att gå fortare men bli klenare/accelerera sämre och för att motverka detta byter men fjäder i sekundären och vikter i primären för att få tillbaka styrkan i maskinen.
Titel: SV: variatorkit
Skrivet av: karlastrid skrivet 27 april 2011 kl. 11:44:16
ja nu fick jag en högre förståelse, det har alltså med drivingen/utväxlingen att göra.

tack!