ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: niklassjogren skrivet 23 april 2011 kl. 11:38:53
-
Hejsan
Eftersom jag inte kan ett piss om hjulingar och inte får igång skiten. Finns det någon i Gävle som har lust att ta en titt på den och se vad som kan vara fel? Det är en Hyosung TE 450 Rapier -07 som inte vill starta. Jag köpte den i Onsdags och den fungerade hur bra som helst när jag testkörde den och sen körde vi in den i bilen. Nu när jag ska starta den småtänder den lite bara och ibland när batteriet är fullladdat kan den starta kanske 5-10 sekunder sen dör den och startar inte igen.
Jag har köpt nytt batteri och funderar på att köa nytt tändstift också men jag tror felet ligger i vad jag tror är förgasaren. När man startar smäller de ibland och då kommer de luft ut där det sitter en gummiring runt röret och det kommer även lite bensin.
Någon som är sugen att kolla på den?=) 300kr är belöningen.
-
Jag bor 8 mil bort, så det är inte nästgårds direkt.
Men har du testat få igång den på startgas? Om du sprayar i luftintaget på luftburken så borde du kunna hålla den igång en stund om felet är bränslerelaterat.
Är du säker på att bensinkranen är öppen riktigt? Prova ställ den pp reserven om du har lite bensin i.
För bensin har du i den antar jag.
Använder du choken när du startar den?
-
Kan ju iof åka till den personen som vill hjälpa mig också så kommer jag med hjulingen istället=)
Det där med spary vet jag inte ens hur man gör. Bensinkranen kollade jag efter men hittade den inte. Ser ut at vara halvtank typ.Har testat med både choken och utan. När den startade en gång drog jag i choken då varvade den snabbare men dog efter ett tag. sen ibland så dör den direkt av att jag trycker i choken också efter att startat den
-
Kan ju iof åka till den personen som vill hjälpa mig också så kommer jag med hjulingen istället=)
Det där med spary vet jag inte ens hur man gör. Bensinkranen kollade jag efter men hittade den inte. Ser ut at vara halvtank typ.Har testat med både choken och utan. När den startade en gång drog jag i choken då varvade den snabbare men dog efter ett tag. sen ibland så dör den direkt av att jag trycker i choken också efter att startat den
Sprayen är STARTGAS och går att köpa på tappar etc, man sprutar lite på luftfiltret
-
Sprayen är STARTGAS och går att köpa på tappar etc, man sprutar lite på luftfiltret
Vad är tappar? från byn jag kommer ifrån heter det BENSINMACK. Sen så är det en fördel om man tar bort luftfiltret och sprutar direkt i insuget.
Kan ju iof åka till den personen som vill hjälpa mig också så kommer jag med hjulingen istället=)
Det där med spary vet jag inte ens hur man gör. Bensinkranen kollade jag efter men hittade den inte. Ser ut at vara halvtank typ.Har testat med både choken och utan. När den startade en gång drog jag i choken då varvade den snabbare men dog efter ett tag. sen ibland så dör den direkt av att jag trycker i choken också efter att startat den
Har du provat med att öppna choken bara lite, Dinlin som jag hade tidigare var väldigt känslig på choken.
-
Sprayen är STARTGAS och går att köpa på tappar etc, man sprutar lite på luftfiltret
Vad är tappar? från byn jag kommer ifrån heter det BENSINMACK. Sen så är det en fördel om man tar bort luftfiltret och sprutar direkt i insuget.
Kan ju iof åka till den personen som vill hjälpa mig också så kommer jag med hjulingen istället=)
Det där med spary vet jag inte ens hur man gör. Bensinkranen kollade jag efter men hittade den inte. Ser ut at vara halvtank typ.Har testat med både choken och utan. När den startade en gång drog jag i choken då varvade den snabbare men dog efter ett tag. sen ibland så dör den direkt av att jag trycker i choken också efter att startat den
Har du provat med att öppna choken bara lite, Dinlin som jag hade tidigare var väldigt känslig på choken.
Beror lite på luftfilter och maskin, har aldrig använt startgas till fyrhjuling eller mc men till gammal traktor och gräsklippare sprutar jag bara på filtret och det funkar hur bra som helst.
Tror det kvittar om man har filter eller ej såvida inte motorn går för snålt utan.
-
Låter som problem med soppatillförseln. Börja med att hitta soppakranen och ställ den på reserven. Prova lite där.
Du kan också prova se om du får gnista, det gör du genom att skruva ur tändstiftet, och på med tändhatten. Lägg stiftet mot motorblocket (och prova starta). Får du gnista så är det en bra början (är den 2 cyl? prova båda).
-
När soppakranen visst är väll det bara typ en liten spak man vrider på? och tändstiftet verkar vara jäkligt svårt att hitta men jag ska mecka med den idag och försöka hitta problemet. hoppas de inte är något dyrt problem bara:P
-
Vanligtvis är det en liten spak, sitter ofta i höjd eller direkt anslutning med tanken. Så kolla under kåpor osv.
-
Som tidigare inlägg prova med startgas går den igång men dör ganska omgående så äre inte fel på nå gnista i alla fall. Tror också mer på bränslet. Hittar du ingen kran så har du vacum kran som styrs av vacum från motorn. Kolla så du inte har nån bränsleslang i kläm eller så. Vacum pumpen till soppan går inte igång förens motorn får gå runt och bilda vacum, men drar du i lite startspray så kanske den går igång.
-
Jag han inte komma så långt för dum som jag är så skruvade jag låss kamkedjespännaren. så imorgon ska jag lämna in den på verkstad så får dom kolla vad som är felet och sätta fast den skiten som ska vara så svår att få dit själv:P men till helgen ska jag förhoppningsvis kunna köra^^
-
Spännaren är inte så svår att få dit. Sitter typ en flar eller stjärnskruv längst ut som ett skydd. Tar man bort den så kan man ta en liten flat mejsel å släppa på spännaren samtidigt som man får i den första skruven :) höll på som fan första gången ja gjorde detta på crossen :)
-
Nu är den inlämnad på verkstad iaf. Men eftersom jag har väldens jävla otur så flög ju en sån där skruvtopp in i hålet till kamkedjan och enligt meckarn så kan han behöva öppna hela motorn för att få ut den och sen sätta fast kamkedjespännaren. Frågade hur mycket allt kan kunnas gå på och fick svaret att några tusenlappar måste jag nog lägga ut. och det är bara för att rätta mitt problem. känns inte som att jag meckar med saker jag inte vet vad de är igen iaf. och seeeen när det ä'r gjort DÅ ska han kika på varför den inte startade och där kan de ju bli några tusenlappar till.
Hurra för livet! omvandlade 10kr till 150kr på jack vegas maskin idag iaf. en bit på vägen :headbang:
-
låter som en alldeles otrolig historia... är du verklig ?
:lol: :lol: :lol:
-
haha ja tyvärr så är det mot alla odds sant. jag skulle skruva fast en liten liten skruv men den åkte typ ur spåret och flög rätt in i hålet till cylindern och ner där. har jag jävligt tur kunde meckarn få upp den med en magnet men om den hade åkt längst ner måste han riva upp motorn och allting och då drar det väll iväg pengamässigt. Helt sjukt hur det kan hända. först att man tar loss typ enda grejen man kan ta loss och inte få tillbaka sen att den där skiten flyger just i rätt riktning för att flyga in i hålet :banghead:
-
kan inte vara sant och om det är det så tycker jag synd om dig
-
Tyvärr så är det så. och när jag ändå har sån otur så måste jag väll ha lite till också så meckarn måste riva upp hela skiten och ge mig nota på typ 5-6 tusen. och det antar jag bara han menade var för att få upp den där skruvgrejen och sätta dit kamspännaren. sen ska han ju kika vad som är felet med att den inte startar
-
För er som ville veta hur det gick för mig. slutnota på 2800kr lite drygt. bytt stift. fick ta bort kåporna bara till motorn så lyckades han få ut bitsen jag råkade få in där. Så tur i oturen men hade jag inte tagit bort kamkedjespännaren och fått bitsen att flyga in hade de kanske bara gått å 1000kr:/ Men på lördag får jag äntligen dra ut och åka på min nya kärlek!!!!! :djump:
-
Läropengar! ()p
Så det var bara nytt stift och sen gick maskinen igen?
Kör försiktigt!
-
han sa att den förmodligen surnat till medans jag fraktade hem den sen bytte han tändstift på samma gång och då var det inga problem att starta den. Värsta var ju att när jag skruvade loss kamkedjespännaren var det för att jag letade tändstiften för jag tänkte byta ut den. men men. nu fick jag det ordentligt gjort och de är väl spenderade pengar. Nu ska jag köra och ha kul i helgen sen blire "oturligt nog" två veckor i grekland från och med måndag!!:D tror jag ska hyra mig en hjuling där borta så man har nå att köra runt på till alla stränder;)