ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: godsherren skrivet 22 april 2011 kl. 13:14:46
-
Alltså....jag spekulerar angående ett eventuellt framtida köp.
Skulle vilja ha jämförelser mellan ett gäng 4isar. Alla får svara...dom som har erfarenhet av någon/några av maskinerna, dom som har teknisk kunskap och kan bedömma utifrån spec och dom som bara vill gissa.
Det får gärna följa med argument till svaren. "den är piggare än den" funkar men det är roligare med lite motivering till svaren. Det jag främs undrar över är "piggheten"...toppfarten får gärna närma sig 90 iaf mer än så är bara plus.
Ok
SMC 300
Dinli 350
Access 300
Access 400
Cf moto 500 Black ED
Avstrypt förståss.
Har själv en kännsla av att smc borde vara ganska pigg i gänget med konventionell växellåda och relativt låg vikt.
Hur ligger det till egentligen? Jag har ingen speciell favorit, så info om alla maskinernas pigghet har lika stort värde. Framförallt är jämföreslserr maskinerna emellan värdefullt.
Tack på förhand!
-
En Cf 500 är ju en arbetsmaskin, och i en helt annan klass än dom andra. Men det är ju roligt att åka lite väg och terräng, och även ha möjlighet att göra nytta med den (dra vagn eller kanske ploga).
Man bör nog ha lite större motor för att det ska bli busigt med cvt på en quad, tex Kawasaki kfx 700.
Annars tror jag manuell är mer lämpat för lek, samt att man kan dreva om maskinen så hastigheten blir mer lämplig för den åkningen man gör.
Men på din lista tycker jag du ska lägga till Dinli 450 och Suzuki LTZ400. Beror ju på budgeten, men Dinli 450 är nog mest kräm för pengarna. Och finns rätt mkt begagnat också.
Men provkör lite olika och välj först om du vill ha en arbetsmaskin eller en quad.
-
Dinli 450 och LTZ är för mycket pengar. Jag är inte ute efter något räsermonster. Vill hänga med i trafiken åtminstone.
Vill inte ha moped känsla...4isen ska kännas pigg och alert. Men bakhjulsåka och sportbils prestanda är inte ett krav.
Vill kunna gasa fullt och dra iväg med hygglig fart utan att för den delen känna döden närma sig. Som referens så tycker jag exempelvis att min opel corsa 1.4 känns riktigt pigg på småvägarna. Kör jag turboladdad saab ett tag så känns givetvis corsan ganska slö...men den är fortfarande pigg nog att göra omkörningar med. Hoppas ni förstår ungefär hur jag fungerar. Som sagt...vill inte ha något monster, men jag vill inte heller känna att jag sitter på en onödigt stor och tung moped.
-
Då låter det inte som du ska ha en atv utan en lättare quad, vilken budget har du?
-
Har ingen budget...och frågan är rent hypotetisk. Ska inte köpa något just nu. Undrar mest hur ovan nämnda maskiner presterar i "pigghet" om man ställer dom sida vid sida. Får se om/när jag kan köpa...kul att spekulera är det iaf.
-
Frågar du för att du har en tråkig långfredag eller...?
Ingen av dessa kan kallas pigg, så nån pigghet finns alltså inte.
(jo, Accessen med 400 kanske kan kallas det, men inte nån av de andra)
Är ens 300/350 strypta?
Där finns väl inte mycket mer än 18-20 häst i original ändå.. eller?
-
Godsherren har kanske ett gods :hmmm: men tydligen inte pengar till en pigg maskin.
Det finns inga "pigga" billiga maskiner. Inse faktum all ni som vill ha bra grejor men det ska inte få kosta.
Vill man ha drag under galoscherna så kostar det.
Jag upprepar vad jag har sagt i andra trådar. Första frågan är : Enstånka eller twin ?
Har man motorkänsla så gillar man det ena eller det andra.
-
Har ingen tråkig långfredag...måste jag köpa en i morgon för att få ställa frågan?
Har jag ens nämnt hur mycket pengar jag vill spendera?
Access 400 går lös på ca 50.000...exempelvis hyosung 450 som jag antar anses som snabb kostar inte många tusingar extra. Försöker förklara att jag inte är ute efter en räser men vill inte känna att jag kanske borde kliva av och springa istället heller. Jag var ute efter era erfarenheter om nämda maskiner och HUR pigga/slöa dom känns i förhållande till varandra. Den upplevda piggheten är givetvis subjektiv och därav att jag skrev att jag upplever min corsa som ganska pigg så länge jag inte jämför med vassare saker. En 250cc MC skulle fömodligen upplevas som rena raketen för mig som aldrig har kört annat än moped förut t.ex. Trodde att meningen med forumet var att föra diskussion kring ämnet atv/quad. Om jag frågar om ett antal modeller så vill jag ju ha fakta om dom. Så enkelt är det. Behöver inga spydiga kommentarer om att jag tror att jag ska få en räsermaskin för småpengar. Jag antar att det finns någon form av kundunderlag för nämnda maskiner och att dom inte bara är helt värdelösa eftersom dom ändå tillverkas...så jag fattar inte varför jag inte kan få fråga om dom? Varför kör en massa människor runt med 4-500cc MC när det finns 12-1300cc också? Jaja...skitsamma...trodde jag skulle få någon hjälp iaf.
-
Men du ställer faktiskt frågor som är mer eller mindre omöjliga att svara på.
"Hur mycket suger cvt?"
Ja du, hur långt är ett snöre... :whip:
Och om det enda du tidigare kört med styre är moped, ja då är alla dessa pigga.
Sen HUR pigga är omöjligt att svara på, men de är piggare än en moped ja.
Dessa maskiner toppar ju typ dubbelt vad en moped gör.
Maskinerna som räknas upp är lite av äpplen och päron, dessutom finns några av dem i olika versioner... SMC300 finns ju tex som quad med manuell låda och som arbetsfyrhjuling och då med CVT (enbart bakhjulsdriven).
Sen kommer CF:en in som ju är en arbetsmaskin med allhjulsdrift och typ dubbla vikten mot de andra och helt andra användningsområden.
Så att svaren blir svårtydda beror nog faktiskt lite på frågorna som sådana.
Det är helt omöjligt att svara på grundfrågan, lika svårt är det att ge svar på "hur pigga" de är, särskilt när det inte går att utläsa vilka maskiner det frågas om.
...och sen då detta med äpplen och päron.
Forumet och folket här är jättebra, men i ditt fall får du kanske börja med verkligheten!
Provkör helt enkelt några olika, du har säkert nån återförsäljare i närheten, åk dit och tryck på mopedhjälmen och PROVA!
Då får du en referens, eller kanske flera... och då kommer du att märka att det är både lättare att ställa frågor och även att få bra svar.
()p
För övrigt får man en Dinli 450 för under 20, om man inte kräver nytt... och ett märke du borde kika på dessutom är Adly, de har bla en 300 som är piggare än SMC:s 300 och med riktiga skärmar...
Eller är det en arbetsmaskin som typ CF:en du letar efter?
-
*Ähh, nu har ju Hydro svarat redan. Men jag postar väl det här ändå... *
Nåja, någon hjälp har du väl ändå fått?
Har ingen budget...och frågan är rent hypotetisk. Ska inte köpa något just nu. Undrar mest hur ovan nämnda maskiner presterar i "pigghet" om man ställer dom sida vid sida. Får se om/när jag kan köpa...kul att spekulera är det iaf.
Men med ovanstående inlägg så kanske du inte verkar helt lätt att ge råd till?
Vet man inte ens vilken prisklass eller om man ska ha atv eller quad så är det ju lite svårt att få bra tips.
Men vi säger så här, har du kört en trimmad moped? Då kan du nästan jämföra den farten med en 250-300cc fyrhjuling.
Går rätt snabbt till 60-70km/h, och toppar kring 90 kanske beroende på modell och drevning.
Sen går det ju uppåt, men en fyrhjuling är ju alltid tyngre och segare än motsvarande mc. Så vill man åka billigt snabbt, då är en mc för 10k bra mkt bättre än en fyrhjuling för 50k.
Fast det är ju såklart roligare med en fyrhjuling! ()p
Om man siktar på en maskin för max 20k så tycker jag man ska sikta på en begagnad maskin kring 300cc, och av så bra märke man hittar. Dom maskinerna är inga raketer, men köper man en av bättre modell så kanske man får lite kvalitet och väghållning på köpet.
Går man upp mot 30k så finns ju Ltz400 och Dinli 450, och även Yamaha raptor 350 om man vill ha lite mindre effekt.
Sen kan du öka på pengahögen och få fler intressanta maskiner att kolla efter, men man lär ju börja någonstans. Och det är ju inte alla som vill slänga ut 50-120k på en ny maskin som förstaköp.
Så kolla runt hos handlare i närheten, eller besök någon kompis som har en maskin och provkör.
Men tänk bara på att det är lätt att bli riktigt köpsugen om man testar att köra. 8)
Lycka till!
-
Verkar dra ut lite på tiden att köpa en quad/atv ;)
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18700 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18700)
Nej, men det är inte jämt så lätt att bestämma sig för vad man vill köpa.
En av de bästa sakerna när man är osäker är som sagt att åka och provköra lite olika modeller.
Du har inga kompisar som kör så du kan prova deras maskiner ?
Annars är det precis som Hydro skriver, det var rätt olika maskiner du nämner.
Själv tror jag dock att CVT är lite bättre om man kör mer i skogen, och mindre om man bara ska köra landsväg.
Men det är ju lättare att köra med cvt.
-
Köp en badboy kostar inget går inte att köra alltid trasig annars är Adly 300 xs en billig rolig maskin med bra drag och billig i drift,framför allt bra skärmar går att åka när det är blött utan att behöva ställa sig i tvättmaskinen när man kommer hem,sålde just min nybes extra däck för 12k .inget krångel på 800 mil bara tuta och köra !!
-
Men du ställer faktiskt frågor som är mer eller mindre omöjliga att svara på.
"Hur mycket suger cvt?"
Ja du, hur långt är ett snöre... :whip:
Och om det enda du tidigare kört med styre är moped, ja då är alla dessa pigga.
Sen HUR pigga är omöjligt att svara på, men de är piggare än en moped ja.
Dessa maskiner toppar ju typ dubbelt vad en moped gör.
Maskinerna som räknas upp är lite av äpplen och päron, dessutom finns några av dem i olika versioner... SMC300 finns ju tex som quad med manuell låda och som arbetsfyrhjuling och då med CVT (enbart bakhjulsdriven).
Sen kommer CF:en in som ju är en arbetsmaskin med allhjulsdrift och typ dubbla vikten mot de andra och helt andra användningsområden.
Så att svaren blir svårtydda beror nog faktiskt lite på frågorna som sådana.
Det är helt omöjligt att svara på grundfrågan, lika svårt är det att ge svar på "hur pigga" de är, särskilt när det inte går att utläsa vilka maskiner det frågas om.
...och sen då detta med äpplen och päron.
Forumet och folket här är jättebra, men i ditt fall får du kanske börja med verkligheten!
Provkör helt enkelt några olika, du har säkert nån återförsäljare i närheten, åk dit och tryck på mopedhjälmen och PROVA!
Då får du en referens, eller kanske flera... och då kommer du att märka att det är både lättare att ställa frågor och även att få bra svar.
()p
För övrigt får man en Dinli 450 för under 20, om man inte kräver nytt... och ett märke du borde kika på dessutom är Adly, de har bla en 300 som är piggare än SMC:s 300 och med riktiga skärmar...
Eller är det en arbetsmaskin som typ CF:en du letar efter?
Förstår inte riktigt problemet med mina frågeställningar?
Angående "hur mycket suger cvt" så är det mest en rubrik bara...något skall man ju skriva. Sen tänkte jag om det fanns någon tumregel, typ med cvt tappar man runt 20% effekt mot vanlig växellåda.
Vad gäller dom andra frågorna så är det så enkelt att om man har kört två eller flera av nämnda maskiner så kan man svara med en enkel jämförelse dom emellan. Begagnat eller nytt har jag aldrig nämnt. Har heller inte bett om tips om andra maskiner. Att vissa gärna vill göra det ändå är inget som jag bryr mig om...men det är tråkigt att jag skall dumförklaras och förlöjligas. Jag skriver själv att "pigghet" är subjektivt och väntar mig då självklart inga glasklara svar utan helt enkelt jämförelser och upplevelser. Om jag vill ett arbetsfordon eller en quad är helt ointressant då jag mycket tydligt har angett vilka maskiner jag undrar över. Att jag väljer att citera just dig är inget personligt...passade bara bra helt enkelt med vad du hade skrivit. Jämförelsen med moped är väl iofs det närmsta jag kommit ett svar på mina frågor i denna tråd hitils. Plus att du faktiskt har formulerat dig ganska trevligt ändå.
-
Bla bla bla...
SMC 300
Dinli 350
Access 300
Access 400
Cf moto 500 Black ED
Bla bla bla....
Vad gäller dom andra frågorna så är det så enkelt att om man har kört två eller flera av nämnda maskiner så kan man svara med en enkel jämförelse dom emellan. Begagnat eller nytt har jag aldrig nämnt. Har heller inte bett om tips om andra maskiner. Att vissa gärna vill göra det ändå är inget som jag bryr mig om...men det är tråkigt att jag skall dumförklaras och förlöjligas. Jag skriver själv att "pigghet" är subjektivt och väntar mig då självklart inga glasklara svar utan helt enkelt jämförelser och upplevelser. Om jag vill ett arbetsfordon eller en quad är helt ointressant då jag mycket tydligt har angett vilka maskiner jag undrar över.
Bla bla bla....
Om du redan har sållat dig fram till dom där kvalitetsmaskinerna så borde väl du veta tillräckligt om dom kan man tycka, eftersom du inte är intresserad av några andra maskiner så borde väl dom där du räknat upp vara bäst?
Jag vet inte om du gjort någon egen forskning alls på dom modellerna du räknar upp. Men det är väl inte många av dom där som får några större ovationer när det gäller effekt, och du var ju ändå lite intresserad av det?
Så ska du gnälla över att någon tar sig tid att ge tips om andra maskiner så tycker jag du borde ta en alvedon och gå och lägga dig en stund.
Du är ju knappast den första som gått med köpfunderingar, så läs lite gamla köpråd så kanske du slipper bli förnärmad om någon skriver fel till dig.
-
Varför är just DE maskinerna aktuella, men inte en endaste annan?
Är det kanske för att din återförsäljare har just DE i sin hall?
Då tycker jag du skall ta och omvärdera mitt tidigare inlägg... du antydde ju nämligen att det enda vettiga jag lyckades skriva var jämförelsen med moped.
Men ta och läs igen, och notera då delen om PROVKÖRNING!
Det är det vettigaste du kan göra, inte sitta inne och reta dig på oss okunniga forumrävar som ändå bara svarar fel på dina frågor. ()p
Så åk till handlaren!
...för inte är det väl så att kompisgänget har just dessa och du letar efter något för att kunna vara aningen värst?
Så omogen är du väl ändå inte....? :whip:
-
He he...nä så omogen är jag inte...
Kan mycket väl tänka mig att köpa någon annan modell. Att ja ville ha info om just dessa är för att dom sträcker sig mellan ganska lätt 270cc med manuell låda till rejält tung 500cc med cvt. Att en dinli 450 kör i åttor runt en smc 300 kan jag räkna ut själv. Men hur det är mellan dom uppräknade maskinerna i trådstarten är jag inte lika säker på....där av frågan?
-
Bla bla bla...
SMC 300
Dinli 350
Access 300
Access 400
Cf moto 500 Black ED
Bla bla bla....
Vad gäller dom andra frågorna så är det så enkelt att om man har kört två eller flera av nämnda maskiner så kan man svara med en enkel jämförelse dom emellan. Begagnat eller nytt har jag aldrig nämnt. Har heller inte bett om tips om andra maskiner. Att vissa gärna vill göra det ändå är inget som jag bryr mig om...men det är tråkigt att jag skall dumförklaras och förlöjligas. Jag skriver själv att "pigghet" är subjektivt och väntar mig då självklart inga glasklara svar utan helt enkelt jämförelser och upplevelser. Om jag vill ett arbetsfordon eller en quad är helt ointressant då jag mycket tydligt har angett vilka maskiner jag undrar över.
Bla bla bla....
Om du redan har sållat dig fram till dom där kvalitetsmaskinerna så borde väl du veta tillräckligt om dom kan man tycka, eftersom du inte är intresserad av några andra maskiner så borde väl dom där du räknat upp vara bäst?
Jag vet inte om du gjort någon egen forskning alls på dom modellerna du räknar upp. Men det är väl inte många av dom där som får några större ovationer när det gäller effekt, och du var ju ändå lite intresserad av det?
Så ska du gnälla över att någon tar sig tid att ge tips om andra maskiner så tycker jag du borde ta en alvedon och gå och lägga dig en stund.
Du är ju knappast den första som gått med köpfunderingar, så läs lite gamla köpråd så kanske du slipper bli förnärmad om någon skriver fel till dig.
Tack för tipset om gamla köptrådar! Har allt kollat men inte hitta någon som jämför modellerna ifråga tyvärr. Som sagt så är det mest så att jag undrar hur mycket det skiljer mellan lätt 270cc med manuell låda till tung 500cc med cvt och modellerna där emellan. Känner mig i övrigt ganska pigg så jag väntar med att gå och lägga mig och alvedon är jag helt enkelt inte sugen på. Men tack för ditt trevliga svar.
-
He he...nä så omogen är jag inte...
Kan mycket väl tänka mig att köpa någon annan modell. Att ja ville ha info om just dessa är för att dom sträcker sig mellan ganska lätt 270cc med manuell låda till rejält tung 500cc med cvt. Att en dinli 450 kör i åttor runt en smc 300 kan jag räkna ut själv. Men hur det är mellan dom uppräknade maskinerna i trådstarten är jag inte lika säker på....där av frågan?
Det brukar heta att som man frågar får man svar...
Och nu visar det sig alltså att frågan kort och koncist gäller skillnaden i prestanda emellan 270 kubik lätt maskin och manuell låda, och 500 kubik, tung maskin och CVT.
DET vågar nog faktiskt ingen svara på heller, för så fort man nämnde något gällande någon maskin förutom de uppräknade så blev godsherren irriterad.
...och nån 270-kubikare finns ju inte uppräknad någonstans här i tråden.
Varken manuell eller CVT-modell.
Alltså lär godsherren bli irriterad om det ämnet berörs. :whip:
-
Jaja...ok hade för mig att smc 300 var på runt 270cc men så kanske det inte är. Tror jag nöjer mig med dom svar jag har fått nu för tillfället iaf. Tack...det var i ärlighetens namn inte meningen att göra någon förbannad och jag har inte blivit SÅÅ himla irriterad heller. Svårt med internet när tonläget (trots smileys) inte riktigt går att få fram i text. Nåväl...ha det kul på era hjulingar så kanske jag ansluter senare med egen maskin någon gång i framtiden.
-
Jag vet inte om det var någon som blev förbannad, men det finns ju ett visst mått av glädje att vara lite näbbig ibland. Och helst då utan smileys....
Hade du gett någon bakgrund till varför det endast var dom där maskinerna du undrade över så kanske det hade varit lättare att bara få svar på dom.
I min lilla värld så är det ju bäst att vara ha ett lite öppnare sinne när man ska köpa första maskin. Det är ju bättre att leta sig fram brett och hitta rätt maskin, för det finns många liknande maskiner men med kanske väldigt olika pris eller kvalitet.
Om du misstänker att du är sugen på att testa att äga en egen maskin, och har pengar. Då tycker jag inte det finns något att vänta på.
Jag hade gärna börjat åka tidigare, nu har jag hus och familj så nu finns ju inte det lika mkt fritid & pengar som man kan ägna åt lek med fyrhjuling.
Simma lugnt!
-
Förbannad?
Säger som gammelvolvon, det är möjligt att nån blev... jag blev det iaf inte!
Varför skulle man bli det pga nåt som står på en dataskärm???
:lol:
Frågeställningen som sådan är dock lite märklig, och när det sen klagades på svaren så kändes allt ännu mera fel...
Ungefär som när småbarn kommer och frågar vilket som är världens starkaste djur, en elefant som lyfter stockar, myran som kan bära stenar större än sig själv, eller snigeln som bär sitt eget HUS.
...som sagt, som man frågar får man svar. :whip: