ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: silverspear skrivet 19 april 2011 kl. 15:47:12
-
Jag köpte en kina cykel för det var vad min börs tillät
vid tillfället och jag ville prova på det här med ATV utan att
bli helt utfattig d.v.s låna pengar.
Något jag reagerar på när man kommer in till vissa handlare
som dock har olika märken både kända och okända
(ialla fall för mig) och frågar efter delar så blir man nästan utskrattad.
-Jaha det är en så där jäkla kina maskin
, sorry det är bara skit
Så kan det låta hos vissa.
Istället för att man hänvisar mig som kund eller tipsar
om någon som vet.
Jag bara menar det är lite tråkigt ibland för jag vet att många av
reservdelarna de kända märkena kanske hade passat.
Men men thats life. tydligen.
Så frågan är kan ni tipsa mig om vilka som har bäst bemötande
när det gäller just udda märken?
Jag kan själv rekommendera bil o fritid i Sandviken för Tommy
där fixade delar till Yamati.
-
Tyvärr en tråkig jargong som genomsyrar hela ATV-världen lite väl mycket kna man tycka. Det tillför ju inget.
Men mitt tips är att du kollar med Trech. De säljer inte maskiner som de inte tror på, men hjälper gärna med delar om det är nåt.
Läs här: http://shop.jetshopmini.se/service--verkstad-c-184-1.aspx (http://shop.jetshopmini.se/service--verkstad-c-184-1.aspx)
Lycka till i sökandet! ()p
-
Inte är det lätt. Försökte åka till en MC-handlare här i stan som har bla Yamaha, och när jag visade min SMC blev de som frågetecken. "Vi kan inte sånt där"...
-
Om en handlare säljer ett visst märke så är det väl inte så konstigt om dom inte vill ta in andra maskiner. Och är det dessutom en maskin som handlaren tycker är sämre så kan jag förstå att dom inte vill ha in dom alls.
Det är ju inte så bra att ta in och serva eller reparera en maskin som man inte anser håller måttet.
För blir det fortsatta problem med maskinen så kan det ju bli diskussioner mellan kund och handlare om vad som är problemet (dålig service/reparation eller dålig kvalitet).
Men lite tips och råd borde dom ju kunna bjuda på, och även hjälp med delar om det är möjligt.
Är handlaren ödmjuk och trevlig så finns ju det en god chans att kunden kommer tillbaks och kanske i framtiden köper en av handlarens maskiner.
Jag vet inte hur insatta återförsäljarna är på andra märken än sina egna, men förmodligen finns det mkt fördomar (speciellt när det gäller kinamaskiner).
Men ska man vara ärlig så har det ju kommit mycket skit ut på marknaden från just Kina dom senaste 5-10 åren.
Men det finns ju bättre och sämre, och vilken maskin man än har så vill man ju ha hjälp och inte bli hånad om man besöker en handlare.
Att hitta en bra handlare/verkstad är ju väldigt värdefullt, men jag tror nog att den breda kunskapen här på forumet är mer värt.
Här finns ju både återförsäljare och mekaniker som hjälper till på ett ypperligt sätt, och även många konsumenter med egna erfarenheter.
-
Ja hånade har man blivit några gånger, men jag kan säga så här när jag byter maskin så får dem inte min 150000 ialla fall hahah bra återförsäljare finns det inte gott om, min återförsäljare som jag köpte min kina maskin av är guld värd ;)
-
Ok.
Dealen verkar vara såhär att antingen tar man ett lån och
köper man
en dyr ATV av något känt märke och slipper meka.
Eller så är man lite mer äventyrlig av sig och kanske inte
har en fet börs men ändå tycker det är kul att köra ATV.
Då jag själv valt det senare tycker jag inte man ska känna sig mindre värd som människa för det.
Tvärtom när man byggt om halva sin ATV är den ju både personlig
+ att jag kan mitt fordon utan och innan.
Kunskaper kan man ju inte få för många.
Jag tycker bara att de som säljer delar kanske kunde vara liite
mer finkänsliga ibland.
Jag menar frågan är väl fri?
-
Klart att det är fritt att köpa vad man själv vill.
Men det många inte skriver om när det kommer till just Kina maskiner är följande.
Att det är meka som gäller efter i stort sett varje åktur.
Och då syftar jag inte på vanligt underhåll.
Men gillar man att meka och tycker sånt är kul så är det ju inget hinder.
-
Det tråkigaste är att det är just det där ryktet som alla gillar att kräkas ur sig så fort man nämner kina..
Jag mekar absolut inte efter varje tur. Bror kör viarelli, samma där. Pappa leker med en lifan, inget mek mer än när han fick den som ett objekt.
Nu hittar jag inte tråden, men det fanns nån som hette nåt i stil med "vad har gått sönder idag". Minns jag inte fel, så så långt som jag läste fanns det inga kina-maskiner representerade där.
Nu säger jag inte att kina är bättre eller felfria. Men märkes är det inte, felfria alltså. Och kina går inte sönder jämt.
Men man hör väl det man vill höra när man har bildat sig en uppfattning av rykten.
-
Det beror lite på hur, var och hur mycket man kör också.
Att inte kinatillverkade maskiner går sönder efter varje tur vet jag, och att märkesmaskiner går sönder vet jag också.
Men på en crossbana i händerna på en som tar platåhoppen i ett svep osv, så skulle knappast en kinatillverkad maskin hålla lika länge som de dyrare... även om självklart de sistnämnda också går sönder ibland, tex krökta bakaxlar osv.
Detsamma gäller vid skogsåka...
Och sen då detta med hur mycket man kör.
Vet att det finns Kymco mfl som passerat både 2- och 3000 mil, men dessa tillverkas inte i Kina.
Förra söndagen åkte jag 53 mil och på lördag skall jag nog till Touratech i Lidköping och då blir det väl en 70-80 mil den dagen.
Det jag kört på en vecka är alltså i många fall mer än vad vissa kör på ett helt år.
Så det går inte att jämföra hur som helst.
-
Helt rätt och riktigt.
Men det är just detta, en del andra parametrar, som inte baktas av de som har för lätt att häva sig negativt om kina-maskiner.
Hur man kör, vad det är för maskin, måndagsexemplar med mera. Allt detta påverkar. Men så fort det nämns kina så är det lika med att det är skit från början och går sönder hela tiden. Det är det jag tycker är tråkigt.
-
Haha ja jag har då aldrig skruvat med min efter eller före en åktur haha kör ganska vilt tycker många, jag har en kompis som just köpt en kingquad 750 han vågar knappt köra med sin :) men man skall självklart köpa en efter hur man kör :)
-
Det tråkigaste är att det är just det där ryktet som alla gillar att kräkas ur sig så fort man nämner kina..
Jag mekar absolut inte efter varje tur. Bror kör viarelli, samma där. Pappa leker med en lifan, inget mek mer än när han fick den som ett objekt.
Nu hittar jag inte tråden, men det fanns nån som hette nåt i stil med "vad har gått sönder idag". Minns jag inte fel, så så långt som jag läste fanns det inga kina-maskiner representerade där.
Nu säger jag inte att kina är bättre eller felfria. Men märkes är det inte, felfria alltså. Och kina går inte sönder jämt.
Men man hör väl det man vill höra när man har bildat sig en uppfattning av rykten.
Ja undrar hur det ryktet har uppstått?
Säkert nån Raptor åkare som blivit frånåkt av en kinamaskin och blivit sur.
För det är ju absolut inget fel på kina maskiner igentligen.
Jag är lika jävla trött på alla som vill framhålla att dessa maskiner har samma kvalitet som Japs har.
Sen att folk köper dessa maskiner ändå det förstår jag fullt ut och var själv väldigt nära att slå till på en Access!
-
Jasså så nu har access gått och blivit kina atv. jaja
Finns nog en hel del andra aspekter på varför ryktet finns om att man bara får skruva i andra märken förutom "finmärkena"
Hur många % av alla som blir intresserade av atv/quad går och slänger upp 100 000 eller ens 50 000 på en maskin innan man ens vet om man gillar det?
De flesta jag pratar med blir ju avskräckt när man pratar om att beggade maskiner kostar runt 30 000 om man vill ha en bra maskin.
Så många med 0 i kunskap om 4taktare och 4hjulingar, skaffar sig gärna en ny maskin (med garanti) för kanske 10-20 000 som en första maskin, och kör och kör och tror att en sån här crossmaskin håller väl för det mesta så dålig som man är som nybörjare på att köra (man har ju sett andra på filmer som kör som idioter och även sänker sina maskiner i leran) och vet nog inte att det krävs en hel del servicejob om maskinerna ska hålla i längden.
Sedan när maskinen ändå är så billig så bryr man sig kanske heller inte om att vårda den ömt.
Den börjar ju naturligtvis krångla med det ena än det andra pga avsaknad av service och kontroller.
Man läser på forumet om att sätt dit det här så går den bättre och har ingen kunskap i ämnet om bestyckning/optimeringar och märker kanske inte att den går snålt och man får ännu värre följdskador.
Då blir man less och skruvar hjälpligt ihop maskinen och säljer skiten på blocket billigt för att ens få den såld till någon annan stackare med 0 i erfarenhet av atv/quad(billig och lockar till sig nyfikna "rookisar"som fått upp ögonen på fyrhjulingar) och historien upprepar sig...... och igen.....och igen
Nu blev ju första personen ändå biten av att få köra fyrhjulingar och slår till stort och köper sig ett "finmärke"
Det sved ju lite på förlusten av skithjulingen man köpte först men man springer till banken och köper sig en raptor 700 för kanske 100 000 och halva på avbetalning den vårdar man ömt och lyssnar efter minsta lilla missljud köper dyr olja och törs knappt åka av vägen för man vet ju att det kostar att köpa delar man kör sönder.
Sedan går man in på forum och skriver fy f*n vilket skräp "kinaskräpet"var, trots att det var den maskinen man lärde sig hur det funkar med 4hjulingar. Hade det inte varit för den billiga så hade man ju inte suttit på en 4hjuling idag.
Oj det blev långt
-
Du är en vis man onlyhenke ()p
-
Nej jag anser inte att Access/Dinli/SMC/CF/TGB med mera är kina maskiner!
Dom brukar jag klassa som Taiwaneser! ()p
Var lite otydlig och halv irriterad när jag skrev mitt inlägg!
Har 3 polare som åkte 3 olika maskiner och 2 av dom har blivit avskräckta.
En hade Dinli 450 och en Bashan badboy och den 3:e hade en noname okänd 200cc Kina maskin som kostade 14000:- ny på tradera.
Kan ni gissa vem som fortfarande är jätte intresserad av 4-hjulingar.
-
Jag gissar på noname ägaren pga att dinlin bara krånglade hela tiden(bensinkranen, blinkers, backspeglar,startproblem och en åf som tröttnad på dessa reklamationer och slutade sälja dinli).
Dinlin var värsta skräpet.(borde inte fått säljas typ) så dinliägaren blev less och köpte mc eller nått istället.
-
Jag gissar på noname ägaren pga att dinlin bara krånglade hela tiden(bensinkranen, blinkers, backspeglar,startproblem och en åf som tröttnad på dessa reklamationer och slutade sälja dinli).
Dinlin var värsta skräpet.(borde inte fått säljas typ) så dinliägaren blev less och köpte mc eller nått istället.
Nej faktiskt han med Badboyen och han fick skruva och svetsa en hel del. ;D
Polaren med Dinlin hade ju lite otur att dom inte hittade hans skit fel direkt bara.
Visst han hade det vanliga problemen med lagren i fram men det var ju snabbt fixat.
-
Men då var jag inte så illa ute ändå ;D
-
Vem minns inte hur dåliga Japanska bilar var på 1980-talet?
Idag gör de bland världens bästa bilar.
Jag tror kineserna kommer satsa mer på kvalite i framtiden.
De ska bara konkurrera ut lite först.
Ok. bara en teori.
Men japsebilarna var skitdåliga på åttiotalet iallafall min farsa hade
några Mazda och Toyota de skulle inte gå och jämföra med dagens
bilar av samma märke.
-
Nu hjälper ju knappast det tänket om man köper en kina-atv idag... att det märket den såldes under om tjugo år kommer vara lika bra eller bättre än de japanska.
-
Ja men det värsta är att om 20 år så kommer kina att äga hela europa och ha det som deras egna lilla disneyland,
så sluta gynna dessa kineser, billigt och bra går inte hand i hand kvalitet kostar så är det bara.
min egna åsikt och erfarenheter.
-
Vem minns inte hur dåliga Japanska bilar var på 1980-talet?
Idag gör de bland världens bästa bilar.
Jag tror kineserna kommer satsa mer på kvalite i framtiden.
De ska bara konkurrera ut lite först.
Ok. bara en teori.
Men japsebilarna var skitdåliga på åttiotalet iallafall min farsa hade
några Mazda och Toyota de skulle inte gå och jämföra med dagens
bilar av samma märke.
Vet inte vilket 80tal du levde på men det var då Japsen tog över bilvärlden med sin kvalitet!
Dock har dom fortfarande problem med rosten i bakskärmarna än idag.
-
Är ganska less på denna jämförelse mellan Kina och de sk kvalitesmärkena.
Det är klart det är skillnad, hur ni än försöker få till det.
Några jämför med bilarna, tror ni att BMW:s utveckling har stått still när japanerna/kineserna har gått framåt i sitt kvalitéts tänkande?
Att man sen väljer det ena eller det andra beror på olika anledningar och inget behöver vara rätt eller fel.
Men lägg ner jämförelsen, blir patetiskt, man får vad man betalar för, så har det alltid varit och kommer så att förbli.
-
Tjenare en åsikt som säljare,
vad man än tycker om vissa saker så kan man tänka på vad man säger och försöka att hjälpa kunden så gott man kan, om jag vore du skulle jag aldrig sätta min fot i den butiken som nästan skrattade åt dig,
själv började jag med en linhai sen blev det en grizzly, man måste börja nånstans men den handlaren jag köpte linhaién av kommer aldrig att se så mycket som en krona från mig igen, och det enbart på grund av dålig inställning, och absolut inte för att han säljer kina hojar
lite jävla proffsighet är inte för mycket begärt,,
leta vidare bland handlare för det finns så många trevliga handlare där ute som förtjänar dina pengar bättre
-
Är ganska less på denna jämförelse mellan Kina och de sk kvalitesmärkena.
Det är klart det är skillnad, hur ni än försöker få till det.
Några jämför med bilarna, tror ni att BMW:s utveckling har stått still när japanerna/kineserna har gått framåt i sitt kvalitéts tänkande?
Att man sen väljer det ena eller det andra beror på olika anledningar och inget behöver vara rätt eller fel.
Men lägg ner jämförelsen, blir patetiskt, man får vad man betalar för, så har det alltid varit och kommer så att förbli.
Håller med dig =)