ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: chrilled skrivet 18 april 2011 kl. 08:48:30
-
Hej!
Jag har lekt omkring på en Viarelli 550L GTX ett tag nu och stortrivs med det får jag säga. Jag har ett problem dock, när maskinen är kall är det aldrig några problem att växla men efter ca 20min körning så är det i princip omöjligt att växla utan att först stänga av maskinen. Står man plant så känns det hur maskinen drar trots låg tomgång, det verkar som om han glömmer bort att koppla ur när han är varm. Vad kan detta bero på? Bytte olja igår till Castrol power 1 GPS men ingen skillnad tyvärr.
MVH
Chrille
-
Är detta en maskin med CVT eller är den manuell med frikoppling?
Låter precis som du säger att den inte frikopplar... hade samma problem med min Raptor 350, då gällande backen.
Det löstes genom oljebyte, men kopplingen kan ju även behövas justeras.
...om det nu är denna typ av transmission.
-
Japp, det är CVT på hans maskin.
Och det inte bara känns som den drar på tomgång, den drar iväg rätt bra faktiskt med tanke på att den egentligen ska stå still på plan väg..
-
Du har nog för hög tomgång.
Kolla spelet i gaswiren, annars ställ ner på skruven vid förgasaren.
-
Måste säga att hans tomgång ligger riktigt lugnt och fint, detta jämfört med min X5:a.
-
Tomgången är som sagt väldigt lugn & fin, runt 1000rpm om jag inte minns fel, lägre dessutom när han blir riktigt varm då variatorn bromsar ner motorn lite när man står på bromsen.
Fler ideer? :hmmm:
/Chrille
-
Kanske något strul med slungkopplingen i den bakre variatorn då? Att någon fjäder är av (eller defekt)tex, så den går lite i ingrepp för tidigt.
-
Hallå?
Kan svårigheten att växla bero på att varvet är högt? I så fall känner jag igen det. Jag har oxå problem med växlingen på min Viarelli GTX 550L. Inte just när den är varm dock, snarare hela tiden, framför allt när den är kall och chokad, för då är varvet på motorn högt. Den har bara gått 9 mil, men jag har redan noterat att växel-länkaget glappar. Det är främst den vridande axeln som är fastsatt bakom cylindertornet och som flyttar den vridande rörelsen mellan höger och vänster sida som glappar. Någon som haft samma problem?
-
Japp, det är CVT på hans maskin.
Och det inte bara känns som den drar på tomgång, den drar iväg rätt bra faktiskt med tanke på att den egentligen ska stå still på plan väg..
Precis så vart min cf när min koppling skrotade. Fjädrarna hade pajjat på kopplingen så den låg på i stort sett hela tiden. Kan vara värt att kolla hur kopplingen ser ut innan de blir större problem :)
-
Svarar åt min bror som smet till korea nu när vädret blev så dåligt här hemma.. :o
Hans maskin är inlämnad till åf som efter samtal till generalagenten fick skicka den dit. Det skrevs en diger lista med både små och stora fel, så det tar nog ett tag innan han får se den igen..
Så nu vet vi status och varför han inte lär svara på ett tag, om han nu inte surfar hit istället för till hotellrumsunderhållningssidor. ;D
-
Tråkigt att höra.
Hoppas man inte gjort bort sig som valde Viarelli... Den verkade rejäl och stabil, men någon lista med fel vill man ju inte ha. Skulle vara intressant att höra vad som stod på den listan. Bara så att jag kolla upp kritiska punkter på min egen.
Mvh. vickvilse
-
Så jevvla seg uppkoppling på hotellet så jag tar det från Kontoret ist :-X
Jo min hoj har bråkat rätt så friskt från början tyvärr. Gissar dock att jag fick en som monterades på fel sidan dygnet eller nått... :-\
Vad som är fel eller inte tänkte jag ta upp när allt är bekräftat/dementerat från ÅF/importören. Vill inte sprida osanna saker i onödan.
@vickevilse
Har du samma problem som jag lär du märka det, dvs det blir inte mycket åkt alls... En sak som skulle vara intressant är hur gummina mår på dina kulleder som håller knarrstaget bak som i sin tur sitter i krängningshämmaren. Alla 4 gummin var spruckna på min.
MVH
Chrille
-
--------------------------------------------------------------------------------
Aha!
Tack för tipset. Ska kolla nästa vecka. Återkommer...
// Vickevilse
-
JAPP!
Det var likadant på min. Alla 4 gummina var spruckna. Tråkigt. Kollade på Swebikes reserdelsflik, de finns som artikel för 250kr per sida, men de fanns inte i lager. Men detta borde väl ändå gå som en reklamation??? Min har ju bara gått knappt 12 mil... Ska lämna in den vid 20 mil för första service, tänker då påpeka detta.
Har hittat en annan lustig grej. Under sadeln sitter en liten svart plastburk, lite mindre än en läskburk med två slangar till motorn. En tredje utgång är det inte något fastkopplat på och genom den har det skvätt ut ganska mycket motorolja. Upptäckte detta efter en sväng på några km på en landsväg. Har vinden tryckt ut det? Vad ska burken vara bra för? Är det någon form av sumpventilation eller? Ska det verkligen vara öppet?
Tacksam för svar om något vet...
-
JAPP!
Det var likadant på min. Alla 4 gummina var spruckna. Tråkigt. Kollade på Swebikes reserdelsflik, de finns som artikel för 250kr per sida, men de fanns inte i lager. Men detta borde väl ändå gå som en reklamation??? Min har ju bara gått knappt 12 mil... Ska lämna in den vid 20 mil för första service, tänker då påpeka detta.
Har hittat en annan lustig grej. Under sadeln sitter en liten svart plastburk, lite mindre än en läskburk med två slangar till motorn. En tredje utgång är det inte något fastkopplat på och genom den har det skvätt ut ganska mycket motorolja. Upptäckte detta efter en sväng på några km på en landsväg. Har vinden tryckt ut det? Vad ska burken vara bra för? Är det någon form av sumpventilation eller? Ska det verkligen vara öppet?
Tacksam för svar om något vet...
Kolla över spindellederna fram oxå, de var spruckna på min med, gummit alltså.
Burken under sadeln är en oljefälla för vevhusventilationen. Den skall uppgraderas av swebike och monteras under "dummytanken" dvs över motorn. Det är ett känt fel på dem att de häver ur sig olja med fällan under sadeln. Den 3e anslutning skall vara okopplad. Hör av dig till din ÅF så du får din ombyggd och de gummin som är spruckna utbytta, detta skall du ej betala något för.
-
Hur går det med maskinen? har du fått tillbaka den?
Jag funderar på att köpa en ny titan.
MVH:Micke
-
Hur går det med maskinen? har du fått tillbaka den?
Jag funderar på att köpa en ny titan.
MVH:Micke
Ja den är tillbaka men är fortfarande svårväxlad. Förhandlar med dom nu och återkommer när allt är klart.
-
Dåså, nu var det färdigförhandlat. Jag köpte en ny Viarelli 550L i April i år och nu i fredags beslutades ett hävt köp efter fortsatta problem med maskin nr 2.
Från min synvinkel är Viarelli en maskin med goda förutsättningar men som inte känns riktigt färdigutvecklad ännu. Swebike är medvetna om att de har grundproblem och de jobbar med dem för fullt. Även om det tog för lång tid att åtgärda mina problem så har ändå Swebike till slut löst det mesta av strulen jag haft.
Är ni på gång med att köpa en Viarelli/Titan, se till att ha en bra ÅF nära för det kan strula rejält om ni har otur, det har jag haft...
Kolla följande saker innan köp:
Lyft på sadeln, där skall INTE sitta en oljefälla, (svart plastburk i storlek med colaburk med ett par slangar i) Detta är en oljefälla som är felaktig och gör maskinen häver ur sig oljan och skall byggas om på alla maskiner.
Andra vanliga fel är glappt växellänkage med växlingssvårigheter som följd, detta är ett utav få fel jag inte hade faktiskt!
Dammskydd för p-ändar har dålig gummikvalite
Även P-ändarna i sig lämnar en del att önska, känn vrid och bänd för att hitta glappa leder.
Vissa variatorer har ett materialfel vilket visar sig så att efter att maskinen är genomvarm (ca 30 min körning) så släpper variatorn inte drivningen helt och maskinen går ej att växla som följd. Ny variatortyp finns och löser detta problem.
Vissa maskiner har skräp i tanken och/eller dålig bränslepump.
Fördelarna då, för visst finns dom :)
Däcken - 14are med rejäla CST Abuzz däck (endast på långa modellen)
Viarellin är markant mindre sidvältningsbenägen än tex en CF moto X5.
Något högre topphastighet än CF moto X5
Fin instrument för en atv i denna prisklass
Summa summarum, jag har haft all otur i världen med min och kommer således inte köra Viarelli på ett tag. Titta, kläm och känn rejält innan köp, det borde ju finnas maskiner av bättre kvalité än just den jag hade.
MVH
Chrille
-
Skönt att du får börja om med ny maskin nu då, inget kul när det jäklas för mycket.
vad letar du för maskin nu då?
-
Skönt att du får börja om med ny maskin nu då, inget kul när det jäklas för mycket.
vad letar du för maskin nu då?
Ja det ska bli skönt, jag är rätt trött på det hela nu så jag ska andas nån vecka och sen ta tag i det igen.Jag har sneglat lite på Jmax 700 eller Goes 625i, dock inte satt mig in i det hela än.