ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: ymer skrivet 17 april 2011 kl. 19:47:48
-
Hej är det någon som har koll på om det finns något bra sätt att växla ner /preppa variatorn på polarisen ???? tokklättrar man å klättrar luktar det bränd rem .kör på 27". skulle vilja att den gick lite långsammare .
-
Du kör väl på lågen?Jag har 27:or på min 800 och orginalvariator.Jag kan utan problem krypköra riktigt sakta i riktigt branta backar och det med timmervagn.Viktigt är att vara "bestämd" på gasen vid igångkörning.
Mvh Anders
-
jag har aldrig lyckats få min att slira på remmen.kör också på 27"or,gör den det på lågen då har du andra problem.
-
jag har aldrig lyckats få min att slira på remmen.kör också på 27"or,gör den det på lågen då har du andra problem.
Tror inte det är något fel på maskin då vi är 2 som har lika maskiner. Därimot så är våran ganska elak . Tror ganska många skulle ha problem ;-).hade en 800 förut och den tycker jag går lite lungnare .
-
Därimot så är våran ganska elak . Tror ganska många skulle ha problem ;-)
:hmmm: :P
-
Därimot så är våran ganska elak . Tror ganska många skulle ha problem ;-)
:hmmm: :P
Därimot så är våran KÖRNING ganska elak, skulle de förstås vara .var tvungen att jobba så jag kom av mig lite ....... ;-)
-
nja jag har ju både en 850 och en 800"a och har kört 220 tim med 850"in enbart i skog och gegga/lera. och som sagt inget slir,aldrig haft en tendens till slir på nån rem.men jag kör alltid på lågen i skogen. så det där låter mycke konstigt.
-
Det behöver inte vara remslir,idag luktade det riktigt gummibränt efter en ca 1 mil lång transportsträcka.Jag menar:remmen är ju en del i drivsystemet,den utsätts för nötning hela tiden.Att det luktar gummi behöver ju inte betyda att något är fel.Feggasning ger gummilukt särskilt på backen,(som helt obegripligt är högre än lågen fram) >:(
-
nja jag har ju både en 850 och en 800"a och har kört 220 tim med 850"in enbart i skog och gegga/lera. och som sagt inget slir,aldrig haft en tendens till slir på nån rem.men jag kör alltid på lågen i skogen. så det där låter mycke konstigt.
Skog å gegga är inte samma sak som att bryta bland sten å bergsklackar.skämt å sido, upplever allfall gamla 800 an lungnare än 850 när det ska klättras å brytas.
-
Nej du har rätt.Jag har erfarit att det är jävligt svårt att inte bränna rem i klippig terräng,där går ju inte att vara tuff på gasen och spinna direkt,he,he.Men som sagt remmen är en del av drivningen och ska man fram bland klipporna får man nog stå ut med lite remmalukt.
PS,en sk, "terrängguru" som jag pratade med sa att,variatorkitt på en 800 med 27:or är helt onödigt på lågen. :dntknow:Fast skillnaden mellan 25 orginal och 27:orna vid start i "svampig" terräng är rätt stor,tycker iallafall jag :dntknow:Jag har inte provat någon annan maskin än min 800,däremot har jag kört många olika skogsmaskiner och på önskelistan finns ju en hydrostat så klart.Men kör man CVT så får man nog stå ut med att vara rätt tuff på startpådraget,visst hoppar kanske många maskiner men min 800 är verkligen mjuk och fiiiiiin
-
nu sitter det ett variatorkit i 850:in . blev helt underbar, går att krypköra mycke bättre nu .