ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: freddannutte skrivet 16 april 2011 kl. 07:30:41

Titel: Predator mot outlaw
Skrivet av: freddannutte skrivet 16 april 2011 kl. 07:30:41
Kikar på hjulingar, vägreggade...
Så i grannkomunen står dels en -08 outlaw 525 irs med div extra utrustning, å ca 400 mil...
men det finns även en predator 500 -06 med ca 500 mil, på samma ställe, vilka är skillnaderna? predatorn är billigare men inte lika "fin" i plast osv, men det har ingen betydelse för min del... å vad ska jag kolla på när ja är å testar? å vilken av dom är "vassast"? å hur är de me servicar osv på en polaris quad?

Glad för svar som svarar på mina frågor eller anknyter till just POLARIS OUTLAW 525 ELLER PREDATOR 500
Titel: SV: Predator mot outlaw
Skrivet av: TAZ™ skrivet 16 april 2011 kl. 09:25:15
jag är inte så insatt i polaris...men predatorn är en gammal utgången moddel som inte längre tillverkas villket där emot outlawn gör (dom nyaste moddelerna har även markant annorlunda plast) men fanns ett tag då outlawn såg ut ungefär som predatorn gjorde! sen finns det en outlaw maskin med delad bakaxel och en med vanlig stel!

det enda jag direkt kan svara på att det skiljer är stötdämparna, outlawns dämpare är betydligt bättre! och 525an har en ktm motor så den är nog väldigt mkt lättare att hitta delar till än den äldre predator 500 motorn!
Titel: SV: Predator mot outlaw
Skrivet av: Tripod skrivet 16 april 2011 kl. 10:12:41
Svårt att hitta delar till 500 motorn. Knappast! 525 motorn kommer från KTM och är vassare men kräver också mer service. Outlaw IRS är ganska tung men det är härligt med delad bakaxel tycker jag. Provkör båda är mitt råd!  :)
Titel: SV: Predator mot outlaw
Skrivet av: freddannutte skrivet 16 april 2011 kl. 17:32:46
Den predator ja tänker på, kostar 50´ å är ganska standard så att säga... Outlawn kostar 65´men då ingår crosshjul, landsvägshjul å sen "orginal" hjulen va d nu innebär men iaf 3 uppsättningar hjul ingår + lite annat smått å gott....
va säger ni om priserna?
Å det me servicerna, är det oljebytena ni menar eller kamkedjor osv? å hur lätt mekade är dom?
Titel: SV: Predator mot outlaw
Skrivet av: Tripod skrivet 16 april 2011 kl. 19:32:26
Spontant så tycker jag Predatorn verkar dyr men jag vet ju inte nåt om den. Som jag förstått det så kräver 525 motorn en tätare serviceintervall än 500 motorn. Både vad gäller olja och övrigt. Outlaw finns ju som 500 också, kan kanske vara ett alternativ?
Titel: SV: Predator mot outlaw
Skrivet av: freddannutte skrivet 16 april 2011 kl. 21:30:46
jag är öppen för andra motorstorlekar;) men det är dessa 2 som finns i närheten just nu så att säga.... va kostar en splitt ny outlaw?
Titel: SV: Predator mot outlaw
Skrivet av: TAZ™ skrivet 16 april 2011 kl. 22:38:26
skulle framförallt kolla in andra maskiner än polaris, är nog absolut inget fel på dom när man vant sig! men har provat ltr450, yfz-r, yfza vanlig, (helt enkelt det mesta i 450 klassen utom ktm)! utav alla maskiner jag provat är polarisen den maskin jag skulle placera längst ner på listan av märkes maskinerna! tycker det känns lite stenålders med förgasare och vanlig järnram så här 2011 spec för 50-65k för en begagnad, rejält överpris!

du får min ena (har en till salu) canam 450xmx 09a för 55 och då är det jävligt mycket nya delar på, och effekt och chassie mässigt orginal slår den outlaw och än mer predatorn på fingrarna många gånger om har vi konstaterat, dessutom kräver polarisen bredare framvagn, bredare bakaxel, längre stötdämpare mm för att vara 100% utrustad till crossbanan, canam xmxen har redan alla dessa delar orginal :)

kompisen har en outlaw 09a, dock lägger han mer pengar på styrstag än vad jag gör på all annan utrustning till quaden, för dom går av stup i kvarten! och vi har kontrolerat framvagnen men kan fan inte hitta något krokigt som skulle kunna vara orsaken till detta. polarisen har någon märklig styrstam som går på snedden och sen delar sig i två villket ingen av oss begriper vad det är bra för! men trots en krånglande framvagn hävdar han ändå att det är en grym maskin så det går nog lära sig gilla dom ;) (han har dock 450in)
Titel: SV: Predator mot outlaw
Skrivet av: freddannutte skrivet 17 april 2011 kl. 16:26:51
Jag kommer åka noll på bana, men grusväg, landsväg å möjligen nån traktor väg....
Titel: SV: Predator mot outlaw
Skrivet av: Wildhearted skrivet 17 april 2011 kl. 20:28:20
för ojämna grusvägar och ännu mer traktorvägar, så e nog outlaw irs ett självklart val, e själv sjukt sugen på en sån..måste va riktigt bekvämt på skogsvägar :)  dock lite för dyra vägreggade för mig just nu men antagligen blir de en i framtiden
Titel: SV: Predator mot outlaw
Skrivet av: Tripod skrivet 17 april 2011 kl. 20:50:16
freddannutte, är det så du ska använda den så köp en Outlaw 500. Effekten räcker gott i den + att den är billigare än en 525. Bor du i närheten av denna så kolla på den, visserligen inte mindre pengar men med den utrustningen och skick så! http://www.blocket.se/goteborg/Polaris_Outlaw_500E_IRS_Quad_ATV_33141423.htm?ca=2&w=3
Titel: SV: Predator mot outlaw
Skrivet av: freddannutte skrivet 17 april 2011 kl. 21:20:01
freddannutte, är det så du ska använda den så köp en Outlaw 500. Effekten räcker gott i den + att den är billigare än en 525. Bor du i närheten av denna så kolla på den, visserligen inte mindre pengar men med den utrustningen och skick så! http://www.blocket.se/goteborg/Polaris_Outlaw_500E_IRS_Quad_ATV_33141423.htm?ca=2&w=3

 Den där är vacker å se på;)... vi får se hur det blir... den där irs är man ju sugen på, för komforten är bättre med delad axel, har ju en arctic cat 500 men terrängreggad som får agera lekmaskin nu när ja inte har den i skogen, å visst äre bra mkt bättre komfort me delad axel....