ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: joff skrivet 17 juni 2006 kl. 12:31:49
-
Har en SMC 250.
helt orginal.
ibland när man ligger och kör en längre stund på full gas så rycker den till och typ hostar vid 80-85 och det känns som den tappar all ork.
Sänker man gasen så hämtar den igen sig vid 60 och kommer igen.
Någon som haft liknande symtom eller vet vad detta kan bero på.
vore kalas att hitta orsaken till detta, inge roligt att dra på och när man kommer till 85 så rycker den till och tappar all ork
tack på förhand
-
du ligger nog på max varv, troligen varvstoppet som signalerar sin närvaro.
-
Händer det oftast dom första 5 -10 minuterna när du ska köra ? och sen försvinner det ?
-
du ska nog dreva den lite om du vill ligga i 80-85 annars kommer det nog inte att försvinna eftersom det troligast är varvstoppet som tar i precis som en bil. :D
-
Märkligt...min gamla smc hostade inte ens till när jag närmade mig 100 i originalutförande??
-
det är inte i början de vill säga dessa ryck han kan göra när han är kall utan ja kan ha kört en bra stund innan och sedan ut på en rakstrecka ,,,
kompisens smc kör på gott upp över hundra utan att rycka dock är den då trimmad en del med luftburk effektsystem och större munsstycke.
ja ja får väl hålla mig under 85 helt enkelt upp till det så rullar den på bra..
-
Pröva å byt tändstiftet, hade samma problem med TGB:n den tappa all ork på högre hastighet så sänkte ja från 90 till 80 km/h då gick den bättre, jag bytte tändstiftet till ett högre värmetal och nu går den perfekt igen..
-
Ska kolla tändstiftet,,,
tror man byter till något större munstycke med, och lyfter av locket från luftfiltret så ser man va som händer,,,
-
varvstoppet på smc kommer inte vid 85km/h iaf
gör som han sa, byt stift o rengör luft filtret (igentäppt med smuts)
kolla även så inte schoken ligger i, händer att man råka toucha den lite lätt när man kör
-
Har bytt tändstift nu och har hitills inte haft några ryck. men har inte pinat ur den helt ännu..
men den gick hur som helst lite bättre med nya stift,
bytte till 1 steg kallare
-
Finns det varvstopp öht då??
Tycker ja kan varva min barossa hur mkt som.. aldrig märkt ngt stopp
-
Nej, jag tror inte de har varvstopp. Har inte hittat det iaf
-
Ja hopp ja,,,
nu har den ryckt igen.
Helt orginal smc 250 men med nya kallare stift, har även satt på andra däck en blandning mellan cross o väg, den går betydligt mjukare med dessa.
men som sagt ut på en raksträcka med den (obs varmkörd ordentligt)
gasar upp den till 80-85 trycker sedan i full gas när den närmar sig 90-95 och ja håller in gasen så rycker den till och har sig. släpper gasen och den hämtar igen sig vid 60 .. gasar på försiktigt och den kommer upp i 80-85 med icke full gas.
efter att detta hänt och jag håller in kopplingen så dör den helt, lite små svår att få igång, men startar och går som den ska igen ,,, utan ryck om ja håller mig under 85..
va sjutton kan detta vara för problem...
får den för lite soppa??
har kollad cdi boxen (bytt med en likadan och den reagerade på samma sätt vid fullgas)
har tagit bort snabeln på luftburken och den går lite bättre efter det.
förslag på vad felet kan vara eller om någon annan haft samma problem,
eller gör smc 250 orginal inte mer än 80-90
den har går ca 130 mil.
har backväxel
skall kolla med att höja nålen ett snäpp, har 3 jack kvar att höja den på.
någon som vet seriöst vilket hack den sitter på orginal.
kanske större munstycke ex 120 eller???
blir lite smått orolig,
Garantin förvinner väl när den är köpt i andra hand eller
eller följer 1 års garantin med fyrhjulingen?
hilfeeeeee
vill inte ligga sist jämt,,,
-
Klart att ettårsgarantin är kvar.
-
snacka med tommy på fourbyfour.se.... :lol:
-
tips...kolla så att inte choken spökar...kolla så att den får luft... låter konstigt...men en smc gör runt 100 originaldrevat......varvar den bra när du står still o gasar obelastad...?
-
om den hämtar sig igen när du släpper av gasen kan det bero på att den inte får tillräckligt med bensin på fullgas.. kolla bränsletillförseln+ även i flottörhuset -kan ligga nåt litet skräp som sugs in i huvudmunstycket ibland å delvis stryper soppan.
-
ja, ta o renför förgasaren
kolla även att bensin kranen öppnar sig som det ska
-
Skall kolla detta med bränsle biten,
den varvar som den ska om man varvar den stilla stående.
kan ju vara så att den inte får tillräckligt med soppa/luft
har ingen annan orginal i min närhet som man kan testa emot.
alla har som sagt plockat på dem annat godis,,,
-
Tjena Joff och alla andra!
Jag har en original SMC 300 som ja har kört snart 70 mil med.
Och jag har samma problem att den börjar rycka i ca 80-85, senast de hände så stannade den också.
Detta händer endast när jag har kört långkörning med den ett tag så den är riktigt varm.
Ska jag byta till kallare tändstift då eller?
Nåt annat som kan va fel kanske....
Ganska dåligt tycker jag när man har köpt en sprillans ny maskin... men men. :wink:
-
Byt inte ut nåt, utan lämna iväg den till din ÅF så får de titta på den
det är fan garanti på grejerna :evil:
-
Tjena Joff och alla andra!
Jag har en original SMC 300 som ja har kört snart 70 mil med.
Och jag har samma problem att den börjar rycka i ca 80-85, senast de hände så stannade den också.
Detta händer endast när jag har kört långkörning med den ett tag så den är riktigt varm.
Ska jag byta till kallare tändstift då eller?
Nåt annat som kan va fel kanske....
Ganska dåligt tycker jag när man har köpt en sprillans ny maskin... men men. :wink:
Har haft samma problem med min 300.
Jag har bytt till kallare tändstift o så har ja kollat bränslefiltret. Ta loss hela bensinkranen så följer filtrena med.
Kolla så det inte är massa skit där och att packningarna sitter som dom ska, m.a.o inte klämda på något sätt.
Efter att jag gjort detta så har den funkat klockrent...
-
Ang den ryckande gången så beror det på taskig bensin tillförsel,
jag har nu provat att enbart köra på reserven, och då gör min 100 utan problem, kan köra så ett par gånger, sedan slå över kranen på normalt igen då rycker den vid 80-85.
provar att slå den på reserv igen och den funkar som den ska,,,
så något skit är det där, ska skruva isär bensinkranen vid tillfälle,
någon som vet hur det ser ut innanför ,,,
nu har ja fått andra problem med batteri och laddningen istället,,
och ang 1 års garanti så verkar det inte alls funger på SMC då man har köpt den i andra hand, killen som hadde min innan köpte den i december 05, och jag köpte den av han i april.
tycker att det borde va garanti på grejerna,,,
-
Äntligen så har min maskin slutat rycka!
Jag vred om bränslekranen till reserven och körde på den, gick hur fint som helst!
Alltså borde de va nå körv vid kranen och filtrena, ska ta lös de å kolla nån dag ja orkar :D
Tack för tipsen! :wink:
-
joff
Självklart gäller även garantin för andra ägaren, något annat är inte lagligt.
MEN, de kan däremot hävda ogiltig garanti om man modifierat ngt, typ tagit bort snabeln eller liknande ingrepp. OM du inte kan påvisa att det inte påverkat felet.
Nu har du ju löst problemet, men det är skandal att åf försöker tuta i andrahandskunderna dessa lögner.
Enda sättet för dem att komma ut garantikravet är förutom modifieringar att gå omkull, konkurs. Då finns ingen garantigivare kvar. Om firman köpts upp, bytt ägare eller annat så övertar de även sådan åtaganden.
-
Även jag har haft problem med soppakran
-
orre250cc, vad gjorde du när du fixade felet?
-
Hej! Jag väcker denna tråd igen. Jag har en Smc Jow 302 som beter sig precis som det beskrivs i tråden.
Är det skit i tanken som är problemet?
Hur har ni andra som var utför det här problemet löst det?
-
det var ganska enkelt att lösa för mig,, jag köpte en kymco 500 mxu,, nu rycker det inte längre,, ha ha ha
nää skojade bara,,, jag körde helt enkelt med bränslekranen i reserv läget då rykte den aldrig,,
plockade upp bensinkranen ett par ggr och rengjorde men vart inge bättre,,
men körde jag kranen i reservläget så funkade den som den skulle,,,
-
Jag har kört nu med kranen i reserv läge och det verkar funka, är väl fel på bensinkranen då antar jag.