ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Airvideo skrivet 10 april 2011 kl. 18:37:18
-
Tutan har slutat fungera, så ja skulle ta bort tutan och kolla på den, men då råkade det bli kortslutning, blixtra till lite och då gick såklart
säkringarna. Byte dom.
Men iaf så när ja skulle starta raptorn efteråt så behövde jag inte hålla in kopplingshandtaget när man trycker på starten.
Kan de vara så att det var nåt relä som gick sönder när jag gjorde en kortslutning eller?
Raptorn den funkar fint, men det är bara det där att man inte behöver hålla in kopplingshandtaget när man ska starta den. spelar det någon roll?
det är väll bara en säkerhets sak att hålla in koppling när man startar.
nån som vet nåt om det här. jag har kollat lite på sprängskissen över elsystemet, men jag förstår inte så mycket av det.
nån som vet?
-
jaha, nu hade ja felsökt helda dagen. men hittat inget fel på relän eller säkringar osv.
så ja tänkte att ja får leva med det problemet, men när ja satt igång å köra så stannade ja till för skojs skull, och då fungerade kopplingsgivaren, de klickade fint i reläet.
men när ja har kört ca 3-4 min så började den hacka. och sen lite mer å sen mer å sen bara dog den.
efter den har stått en liten stund och att ja vridit på nyckeln 3 -4 ggr, så hoppar den igång i ca 10 sek. men sen dör den bara.
nån som vet vad de kan vara för fel? kan de vara fel på ECU´n? det är det ända ja kan tänka mig.
snälla behöver hjälp med detta om nån är kunnig.
Va gör ECU´n för nåt? läste lite och den styr tändningen och bensinen eller?
va gör då mina andra boxar?
Dynatekbox (tändning)
Powercommander 3
nån som kan förklara?
försökte hitta nå pris på ECU på nätet men hittar bara såna som man kan koppla in till datorn och ändra tändningen osv. fattar inget? gör man inte det med PC3?
-
byt stifft ()p
-
Prova dra in kopplingen när den börjar gå illa, hjälper det är det brytaren vid kopplingshandtaget som spökar.
Är den helt död kolla stiftet som redan nämnts....
-
ja tror det inte är stiftet, men ska köpa nytt imorrn och testa. men ni tror inte de kan vara nåt annat eftersom ja gjorde en lite kortslutning via tutan eller?
ja tänkte om det slog ut nån ECU eller nån annan box eller va alla boxar är.
-
boxen är väl kopplad till + PÅ batteriet om jag inte sett fel?? då går iaf huvud säkringen(20amp) (jag gjorde samma sak :banghead:)..och har du kollat säkringen till "efi" under sätet? annars hade jag provat stiftet..det kan vara sönder fast det har gnista bara så du vet.
-
EFI? ja men allt hände ju typ samtidigt när ja gjorde kortslutningen.
efter den har stått en liten stund och att ja vridit på nyckeln 3 -4 ggr, så hoppar den igång i ca 10 sek. den hackar ordentligt innan den dör.
ja tycker ja har kollat alla säkringar, men de kan ju inte vara en säkring eftersom den hoppar igång ett tag sen dör den.
-
Det är väldigt lätt att "sura" stiftet, sen måste man antingen byte eller bränna av det rejält med tex en gasollåga.
Vrida av o på nyckeln resulterar i att bränslepumpen går onödigt mycket......
-
har testat byta, men det är ingen gnista.
jag har ju dynatek (tänding) och powercommander.
va gör dom för nåt och vad gör dom för ECU´n?
jag har inte trimmat den, det är ägaren innan mig som gjort det., vet inget om hur trimm fungerar osv. men är orginal ECU borta så har man ersatt dom med dynatek och Pc3?
jag har noll koll på sånt.
-
Nä original sitter kvar i bakgrunden, de nya boxarna bara manipulerar signalerna...
Kolla så att + och - kabeln till dynatechboxen sitter som dom ska på batteriet, min + kabel har gått av en gång.
Kolla även så att alla kablar sitter i på spolen om du nu kanske lyckats slita av något där.....
Powercommandern styr bara sprutet så den kan man lämna därhän.
-
okej okej. jag har kollat spolen, och har kollat allt på batteriet. så det är som de ska vara.inget har ramlat bort eller gått av.
-
Bara att koppla ur dynaboxen då så att den inte är med i spelet längre! Jätte svårt att felsöka så här via forum och internet ;-)
-
jo ja vet. men ja vet inte vem man ska vända sig till. dom på yamaha verkstad ville inte ta imot den för att den är trimmad.
men ja ska ta bort dynateken så får man se då.
är de möjligtvis nån nära dalarna (ludvika) som kan raptor.
ja tror det är ECU för de e lite annat som spökar också. har hittat nån ecu på ebay. men dom är ställbar tändkurva. men dom är lite billigare än orginal.
-
jag hittar ingen orginal ECU på nätet och på yamaha verkstad skulle dom ha 15000:-
va tror ni om den här ECU´n? http://www.motorsportgoetz.com/Programmable-Hi-Performance-CDI-Tuning-ECU-programmierbar-fuer-Yamaha-YFM-700-R-Raptor-Quad-ATV-TUNING
-
Den verkar ju spännande, har faktiskt aldrig sett den tidigare! Helt OK pris om den funkar som beskrivningen säger ()p
-
men den funkar istället för ECU´n eller hur?
-
Ja det är ju en ECU står det, dessutom ser kontakten ut så...
-
ja men precis. tror ja ska köpa hem en sån. men då kan jag väll ta bort dynateken? för den gör väll ingen nytta isf.
-
Låter som du bränt något. Låter bränsle pumpen när du vrider om nyckeln? Prova koppla bort Dynatek innan du köper nån ny ECU.
Finns de ingen i närheten som har en raptor som du kan prova grejor ifrån?
-
såg att tillverkaren var pro com..är det inte dem som gör skitsaken revbox??? isf hade jag INTE använt denna box!
-
En revbox har bara en uppgift: Att höja maxvarvet!
Inte ens det funkar på Raptor 700 då insprutet stänger ner efter 100 extra rpm....
Den här boxen styr tändningen och gör därför samma jobb som din original ECU och dynatech boxen, skitbra grej tycker jag! Att den dessutom är USB kompatibel med möjlighet till egna experiment gör det hela ännu mera spännande ()p
-
En revbox har bara en uppgift: Att höja maxvarvet!
Inte ens det funkar på Raptor 700 då insprutet stänger ner efter 100 extra rpm....
Den här boxen styr tändningen och gör därför samma jobb som din original ECU och dynatech boxen, skitbra grej tycker jag! Att den dessutom är USB kompatibel med möjlighet till egna experiment gör det hela ännu mera spännande ()p
menade att tillverkaren kanske inte är nått att lita på iom att det är dem(pro com) som gör revboxen oxå..surt att betala en massa pengar för nått som kanske inte funkar eller tar död på din motor?!
-
Låter som du bränt något. Låter bränsle pumpen när du vrider om nyckeln? Prova koppla bort Dynatek innan du köper nån ny ECU.
Finns de ingen i närheten som har en raptor som du kan prova grejor ifrån?
bränsle pumpen låter som fan. så de e positivt.
ja jag hade tänkt de. men ja tror inte det är fel på de. för att den där säkerhets saken, att man ska hålla in kopplingshandtaget funkar. man kan köra startmotorn utan att hålla in kopplingshandtaget. och den där lilla säkerheten går till nåt relä + att den går till ECU boxen. jag hörde med en som kollade lite på elschemat och han sa om det inte är fel på reläerna då borde de vara fel på ECU boxen eftersom reläet draget hela tiden.
(http://laddauppbilder.se/?di=113027240455)
nej tyvärr finns ingen i närheten med en raptor:(
-
menade att tillverkaren kanske inte är nått att lita på iom att det är dem(pro com) som gör revboxen oxå..surt att betala en massa pengar för nått som kanske inte funkar eller tar död på din motor?!
vet inte om jag har nåt val eftersom det lutar åt att ECU´n är trasig och jag tänker inte köpa en ny för 15000:-
det är lite synd, men va gör man?
-
Har du provat koppla bort dynatechboxen? Koppla bort även powercommandern så kan du ta den till Yamaha ;)
-
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2007-RAPTOR-700-CDI-/120709075264?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item1c1ad25140#ht_500wt_948
Denna som kostar 15000? Eller blandar jag ihop dom
-
Får du inget felmeddelande på displayen?
-
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/2007-RAPTOR-700-CDI-/120709075264?pt=Motors_ATV_Parts_Accessories&hash=item1c1ad25140#ht_500wt_948
Denna som kostar 15000? Eller blandar jag ihop dom
de verkar intressant:)
Får du inget felmeddelande på displayen?
vilken display?
-
Har du provat koppla bort
dynatechboxen? Koppla bort även
powercommandern så kan du ta den
till Yamaha
dom ville inte ta imot den ändå. för att den är vägreggad å då har ju dressel vart där å gjort lite el.
-
Vilka idioter, hoppas du aldrig mer sätter din fot där!
-
ja jag vet, jag har lämnat min min moppe där (trimmad) utan problem förut på reparation och dom har bra priser osv.
lite synd för dom, för jag har ju ER på forumet som hjälper mig. Jag är evigt tacksam :)
Men när ja pratade med dom så var det direkt när ja nämnde dressel som dom ville inte inte ta i mot den. Dom sa att det inte gick att mäta upp elsystemet eller nåt sånt skit, Det var tydligen inte gjort att man ska kunna trimma å väg regga en sån maskin.
Men men det är som de är. Nu har ja beställt en ecu eller cdi eller va de kallas för.
hittade en på ebay (beg) i usa. fick den för 700:- med frakt, så det var helt rimligt pris.
-
hittade på felet på raptorn idag.:)
det var minus polen som hade gått av till dynatek boxen. Så nu startar den perfekt:)
men felet med kopplingshandtaget kvarstår. Tror att det är cdi boxen ändå. men vi får väll se när ja får hem den.
-
Jag misstänkte det skulle vara något sånt, kopplingsgrejen är till 99,9 % brytaren vid handtaget som spökar....
-
ja men jag har mätt upp brytaren och den funkar och att jag har bytt brytare också.
-
Givaren för neutral eller kabeln/kontakten till den kanske då...
-
nej, har kollat det också. inget fel på brytaren.. vet inte vart man ska leta mer, har kollat på el schemat ett par ggr nu, men hittar inget annat än den där cdi i boxen.
-
Nåja då är det tur att det är en grej man kan leva med ()p
-
ja men visst e det så.:)