ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 10 april 2011 kl. 16:05:44
-
Det har suttit en sprucken slangstump på bild 1 med en klämma på.
Jag har sökt men verkar inte hitta till vars den ska kopplas in?
Vad gör hela den grejen egentligen?
Jag har en Bashan 200cc -07
(http://i56.tinypic.com/34q4fgk.jpg)
(http://i53.tinypic.com/2v12bh3.jpg)
-
Ser ut som en vacumstyrd bensinkran :hmmm:
-
Men i överkant på nedre bilden ser det ut som om det sitter en vanlig bensinkran.... :hmmm:
-
Ser ut som en vacumstyrd bensinkran :hmmm:
Tycker jag med, dock sitter en manuell precis ovan :hmmm:
-
pump?
//Erik
-
Liten gissning då man inte ser var slangarna tar vägen, men det skulle kunna va en form av avgasrening.
Den suger in luft i avgassystemet via en backventil så avgaserna blir utspädda med luft som gör avgaserna renare.
-
Inte riktigt så avgasrening fungerar. Då hade världens miljöproblem varit lösta. Kommer där bensin ur någon av dom små slangarna så är det säkert en vakuumstyrd kran. Ser ut att styra nått med vakuum iallafall.
-
Jag var nyss ut och kollade närmare och följde slangarna.
En slang går till insugsröret och den tjocka slangen går in i motorn brevid avgasröret :P
Så vad kan det då vara?
-
Det är till avgasreningen!
Den går att plugga om man vill,märks dock ingen större skillnad på motorkraften.
-
Kommer där avgaser där den går in brevid avgasröret så är det en slags EGR-ventil. Tar tillbaka en del avgaser och bränner om dom.
-
Tja!
Skulle säga att Miko faktiskt har rätt. på mc gör man ofta så :o pga avgasreningskraven. Man MÄTER ju avgaserna längst bak... :o
Sen hjälper det en ev catalysator längre bak i systemet oxå med xtra syre och högre avgastemp.
:)
-
Vi tar det från början, oftast sitter det två typer av avgasreningar, först den såkallade EGR ventilen som har till uppgift att leda in avgaser till motorns insug och därmed passera motorn en gång till.
Vitsen med att släppa tillbaka avgaser är att förbränningstemperaturen minskar vilket leder till lägre utsläpp av kväveoxider i vår miljö. Och som vi vet så är kväveoxid en bidragande orsakt till försurningar.
Nu låter jag som en miljönisse, men jag förklarar bara des egenskap. ;D
Den andra typen av avgasrening som ser nästan likadan ut med skillnanden att den inte är kopplad till insuget, utan suger in luft i avgassystemet när man släpper gasen då det bildas ett undertryck i systemet, vilket ska rena avgaserna.
Sen har vi ju en tredje och det är ju själva kissekatten :)
-
Så det gör inget om jag pluggar den? :hmmm:
-
Plugga på bara!
-
Vi tar det från början, oftast sitter det två typer av avgasreningar, först den såkallade EGR ventilen som har till uppgift att leda in avgaser till motorns insug och därmed passera motorn en gång till.
Vitsen med att släppa tillbaka avgaser är att förbränningstemperaturen minskar vilket leder till lägre utsläpp av kväveoxider i vår miljö. Och som vi vet så är kväveoxid en bidragande orsakt till försurningar.
Nu låter jag som en miljönisse, men jag förklarar bara des egenskap. ;D
Den andra typen av avgasrening som ser nästan likadan ut med skillnanden att den inte är kopplad till insuget, utan suger in luft i avgassystemet när man släpper gasen då det bildas ett undertryck i systemet, vilket ska rena avgaserna.
Sen har vi ju en tredje och det är ju själva kissekatten :)
Det lät bättre. :lol: Fattade först som att du trodde att om man bara blandade i lite frisk luft i avgaserna så blir det mindre utsläpp. En idé att tänka på när man ska besiktiga.
-
Om en slang gick in i motorn bör det väl ha nåt med vevhusventilationen att göra. Slangarna skulle knappast tåla avgastempen ;)
-
Hmm, motorcyklars avgaser mäts inte annat än vid intypningen. Inte vid besiktning.
Motorcyklars avgaskrav är inte lika hårda som personbilars.
En katalysator jobbar bättre med mera syre och högre temp.
Den låter mindre därför att när du håller för slangen suger den inte i sig något xtra som ökar gasvolymen i avgasröret. Med minskad gasvolym minskar oxå ljudet.
Prova hålla en cigg ovanför röret så ska du se vilket håll röken rör sig.
Det är helt riktigt att EGR:en på en bil funkar som du beskriver.
Men det här är inte det. Det är air-injektion.
Men iaf. Det har ingen sexuell betydelse alls.
Plugga skiten, le och va glad :)
-
miko har rätt här, men grejen med att spruta in luft i avgasröret är lite mer genomtänkt än att bara "lura" avgasmätaren hos SBP..
man får ofta höra skrönor om att jänkebilar har fuskavgasrening i form av en remdriven luftpump som blåser luft in i avgasröret och "spär ut" avgaserna, visst sitter där en remdriven luftpump som blåser luft in i grenröret, men där slutar likheterna.
systemet heter A.I.R. och står för Air Injection Reaction och luftpumpen blåser in luft (syre) direkt efter avgasventilerna vilket gör att oförbrända kolväten efterbränns till kolmonoxid.
detta system finns på volvo 740 också och kallas där Puls-AIR och det bygger på samma sätt bara att luftpumpen saknas, så istället för att luften tvingas in så sugs den in de gånger avgasportarna står under negativt tryck, dvs när avgaspulsen vandrar genom avgasröret och avgasventilen redan stängt..
detta system fungerar såklart sämre.
-
miko har rätt här, men grejen med att spruta in luft i avgasröret är lite mer genomtänkt än att bara "lura" avgasmätaren hos SBP..
man får ofta höra skrönor om att jänkebilar har fuskavgasrening i form av en remdriven luftpump som blåser luft in i avgasröret och "spär ut" avgaserna, visst sitter där en remdriven luftpump som blåser luft in i grenröret, men där slutar likheterna.
systemet heter A.I.R. och står för Air Injection Reaction och luftpumpen blåser in luft (syre) direkt efter avgasventilerna vilket gör att oförbrända kolväten efterbränns till kolmonoxid.
detta system finns på volvo 740 också och kallas där Puls-AIR och det bygger på samma sätt bara att luftpumpen saknas, så istället för att luften tvingas in så sugs den in de gånger avgasportarna står under negativt tryck, dvs när avgaspulsen vandrar genom avgasröret och avgasventilen redan stängt..
detta system fungerar såklart sämre.
Nu blir det kanske offtopic, men det är sånt här som gör ett forum bra, kunskap där man kan lära sig nåt nytt varje gång ()p
-
Tack Oskar :) Ännu ett väl formulerat och väl underbyggt inlägg ()p
-
Tack Oskar :) Ännu ett väl formulerat och väl underbyggt inlägg ()p
tackar:)
EGR ventil funkar på¨det vis miko skrev, att den släpper in avgaser som ju är inerta och inte deltar i förbränningen och på så sätt sänker förbränningstempen och därmed kväveoxidutsläppen, men jag tror inte det är så vanligt på 4hjulingar än, min hjuling hade det men den åkte bort illa kvickt, jag vill inte ha ett igensotat insug!!