ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: brainstorm skrivet 10 april 2011 kl. 01:46:35
-
Hej!
Har varit och provkört en raptor som hade gatdäck.
Första fyrhjulingen jag kört så jag vet ej hur de ska gå. Men min upplevelse var att den var helt galen spårkänslig. Hade riktigt svårt att hålla en rakt riktning på vägen.
Minsta lilla rörelse med styret så stack den iväg åt de hållet. Kändes väldigt skrämmande. Ska verkligen en fyrhjuling vara så "farlig" eller är det pågrund av de breda gatdäcken?
-
Därför många kör med scooter däck fram! ()p
-
Kan även sägas att det inte är alla som har koll på hjulinställning hjulen står ofta fel på hjulingar då blir dom mycket spårkänsliga för att inte säga hemska att köra
-
Sen beror det lite på vad du jämför med... en fyrhjuling är ju direktstyrd och betydligt mer känslig än tex en mc.
Så har du aldrig kört fyrhjuling förr så KAN även viss ovana spela in.
-
Det är dom breda framdäcken som gör att den blir väldigt spärkänslig tyvärr..
Därför kör jag bara med crossdäck nu för tiden..
Har dock aldrig provat med scooter-däck, kanske funkar bättre ()p
-
såna där breda "slicks" fram är ju väldigt mycket spårkänsligare än vanliga cross/skoterdäck. såg Laha körde med Skoterdäck fram, såg faktiskt bättre ut än värsting gatslicks som mera gör sig på en motard racer i min mening :rtfm:
-
Äää jäkla skit snack om spårkänsligt.
Jag kör 195-50-10 o 8" brett fram o kör 95-100
med en hand utan problem.
Rätt hjulvinklar är A o O
Alla vinklar spelar in mot varandra.
De som är rätt toe för mig är inte säkert de
E rätt för nästa. Hänger ihopa med caster, camber
Och var RC ligger..
-
En sak till att tänka på är vad för sorts vägar vi kör på. Vissa har ju bara helt platta och superfina vägar medans andra (som jag själv) har 70-vägar där du inte kan köra fortare än 50 med bil för dom är så dåliga. Då är det en annan femma. Jag körde visserligen crossdäck på min Raptor men visst var den lite spårkänslig. Att köra avslappnat med en hand var då inget att rekommendera. Provade lite olika Toe's men hjälpte inte så mycket där. Caster å camber gick inte ändra på min i alla fall
-
castern kan du ändra på genom o höja sänka bakdel eller framdel.
dock ändras länkarms vinklarna samt RC men går oftast att få till.
och såklart spelar de roll. inte håller jag 95-100 på en grusväg med en hand
och så klart spårar de mindre med scotterdäck som jag oxå kört med.
dock går de o få till riktigt bra med lite labbande.
kör själv just nu 15mm toe ut mättat på utsida däck.
sänkt så a-armarna pekar någon grad neråt.
bak vet jag tyvär inte just nu då jag har labbat med
höjden för o få kedjan o sluta slå i avgaset :sunny:
denna inställning funkar för grusåka oxå utan jobbiga oväntade kasst.