ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Emil^ skrivet 6 april 2011 kl. 19:56:11
-
Hejsan!
Färgen på min plog har blivit skadad vid vissa ställen och rostat lite och går i tankarna på att måla om den helt och hållet.
Det enda jag undrar är vad jag ska ta för färg? Går det bra med vanlig spray färg blank eller ska jag måla med något annat?
Har inte tillgång till sprutlackering i närheten så det går bort.
Tacksam för svar ()p
-
Skall du inte använda den mer?
Jotuns Bengalack och en roller fixar annars problemet.
Köp och häll i lite härdare också så blir det extra super!
Sprayburkar funkar också, då objektet som saken berör lär utsättas för sådant våld ifall det används fler gånger att färgen ändå inte lär hålla oavsett hur mycket härdare du än hällt i.
-
Hammarlack och roller funkar bra också. TIps är att grovslipa innan, eller aa slipa så mkt du orkar, resultatet beror mycket på förarbetet. Finns hammarlack på sprayburk, men den är inte lika bra som vanliga hammarlacken. Vanlig sprayfärg håller inte länge alls.
-
Snön är nästan borta här. Så det lär nog inte komma nå mer snö så jag tar och ställer in den för sommaren och
tänkte att samtidigt så tar jag och fixar till den så den är redo inför nästa vinter om nu blir någon.
Edit: Är det ett måste att slipa plogen innan jag målar med tex Jotuns Bengalack?
-
Att måla på rost är aldrig lämpligt även om hammarlacken marknadsförs som om den fixar det, men njae...
Är det naken metall så krävs grundfärg om det skall bli vettigt, men som sagt, så fort du använder den näst så blir det ju genast repor, slag och lite rost igen.
Oavsett färg.
Jag har tre plogar, alla köptes nya, blanka och fina.
...tills dess att de användes.
Har inte ens tänkt tanken att varken måla eller slipa något på de...
Kalla mig gärna lat och snål men tycker det är minst sagt onödigt.
-
ja jag instämmer med hydro här, varför slösa pengar på färg som ändå försvinner?
skulle aldrig ens tänka tanken på att måla snöblad, skopa eller timmerkärran till traktorn.. brunt är också en färg.. och för att förhindra genomrostning på t.ex. skopan och ramen på tipp och vedkärra så sprutar jag på linolja med en tryckluftsspruta.
-
Ähh man kanske vill ha lite fina grejer. Annnars ser de ju ut som skrot.
Tex skopor och sånt blir ju i princip bara sliten på insidan, såvida de inte är en schaktskopa. Då kan de ju va fin om man målar på utsidan ibland.
Men som sagt, alla lägger tid och pengar på de man själv vill =)
-
Är faktiskt väldigt bra att måla bladet! Så länge det bara är lite rost gör det inget men blir hela bladet rostigt blir det mycket svårare för snön att glida mot bladet! Och då får man öka fart/vinkel istället.
Jag har till och med gnidigt mitt blad med smällt stearin för att det ska bli glidigt, och tro mig det blir skillnad ()p
-
Traktorn vi har på jobbet... rollar vi skopan på nån gång då och då med överbliven färg.. Bara för att snön inte ska kladda fast så mycket.
som sagt ovan, den nöts ju ändå bort så. Ta det som finns.
Fast ibland kan ju soppan man rollar på bli kräkbrun... ???
//Erik
-
Warn har ju någon speciell färg för att snön ska glida lättare, fixa sån så blir det ju tom. bättre än innan ()p
-
Tack för så många fina svar! ()p
Jag gör helt enkelt såhär att jag kör med den en vinter till för den är inte så rostig just där snön glider, bara lite på ovansidan och baksidan.
En sak jag dock oroar mig för det är när stålet i bladet tar slut, för den är fastsvetsad så den går inte byta :(
Hur ska man då göra? Plogen är en sån här modell: (http://i53.tinypic.com/znos93.jpg)
Som ni ser på bilden så går den ju rakt nerår närmast marken.
Den är 125cm lång den jag har till fyrhjulingen.
-
Går???
Skär väck gamla stålet och svetsa dit ett nytt.
Eller borra en rad med hål och SKRUVA dit ett nytt så är det ju smidigare näst bytet blir av.
...men frågan jag ställer mig är, är det verkligen något som kan vara värt att kallas STÅL i dessa bitar, eller är det bara vanligt bonnajärn..?
-
Går???
Skär väck gamla stålet och svetsa dit ett nytt.
Eller borra en rad med hål och SKRUVA dit ett nytt så är det ju smidigare näst bytet blir av.
...men frågan jag ställer mig är, är det verkligen något som kan vara värt att kallas STÅL i dessa bitar, eller är det bara vanligt bonnajärn..?
Skulle tippa på såkallat bonnajärn =)
-
.
Plogade med min åkgräsklippare denna vintern, märkte att snön fastnade på bladet och då bildades den en stor
snöklump framför som blev tung att putta, provade med att gnida på stearin (stearinljus), detta
fungerade kanonfint!, snön gled åt sidan.
Men man måste gnida på nytt efter varje gång man plogar, det slits bort rätt snabbt.
Här kör jag tungt, det var ca 10<->15cm nysnö och nära noll grader, man kan se att traktorn var svårstyrd:
http://www.youtube.com/watch?v=j2OihGGk4Ig
Skall bli spännande o se hur det går med Hisun maskinen nästa vinter...
Har ca 700 meter att ploga och två ganska branta backar..
SL!
Jukka
-
Okej, då får jag ta och sätta lite stearinljus på den!
Ska jag värma det så det rinner eller bara gnida rakt på?
-
Okej, då får jag ta och sätta lite stearinljus på den!
Ska jag värma det så det rinner eller bara gnida rakt på?
Bara gnida rakt på, spelar ingen roll om det är kallt ute...
SL!
Jukka
-
Skulle det inte fungera att använda silikonspray på? Visst, du får säkert göra det varje/varannan gång ändå, men spraya på och snabbt över med en trasa lär gå rätt fort.
-
Skulle det inte fungera att använda silikonspray på? Visst, du får säkert göra det varje/varannan gång ändå, men spraya på och snabbt över med en trasa lär gå rätt fort.
Provade teflonspray, fungerade bra men "slets ut" väldigt snabbt, var tvungen att spruta på 3ggr under plogning (3 x 700 meter)
Gnuggar man på stearin så blir det ett litet lager på kanske 0.1<-> 0.2 mm som håller en stund.
Största problemen med åkgräsklipparen var att den inte orkade putta ut vallarna och vägen blev smalare och smalare
efter varje snöfall plus att även om det satt bra piggkedjor på så var det problem att komma upp för backarna.
SL!
Jukka