ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: swetruck skrivet 6 april 2011 kl. 18:38:32

Titel: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: swetruck skrivet 6 april 2011 kl. 18:38:32
Så nu har jag monterat 14" fälagr med 27" Innova Mudgear däck på min X7a . Oj vilket grymt grepp i skog o lera,
fick justera bakskärmen lite med värmepistolen . Värmde nedre delen och stukade om den men fick även kapa lite
och flytta in en skruv. ()p
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: Miko skrivet 6 april 2011 kl. 19:31:28
Snyggt  :headbang: ()p
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: Busan skrivet 7 april 2011 kl. 06:18:17
..läckert ()p. Undrar om jag får dit likadana på BE  :hmmm:
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: swetruck skrivet 7 april 2011 kl. 13:58:27
Ja tror säkert dom passar även på en Black Edition ()p
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: StefanN skrivet 8 april 2011 kl. 03:56:24
Du ser ut att ha flera kilos däcktryck, gå ner till ett par hekto så ska du få se på grepp  :)
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: swetruck skrivet 8 april 2011 kl. 04:27:46
ja det var en hel del i dom , vad rekomenderar du för däcktryck fram & bak????
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: StefanN skrivet 8 april 2011 kl. 04:32:59
Beror helt på underlaget, men max 0,5bar kör jag med. Men det kommer säkert någon som tycker att det rullar så bra med 1,5bar, röven är delad helt enkelt ;)
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: krille skrivet 8 april 2011 kl. 06:09:42
för ren skogskörning och terräng ska du ha så lågt som möjligt. tanken är då att däcket ska sjunka in över hinder och även bli lite platt och få lite större bärighet. titta på offroadkörning/trial med bilar. dom har ju knappt luft i däcken alls och man använder speciella fälgar så däcket är skruvat/klämt  mot kanterna för att inte kränga av. atv fälgar brukar ha en speciell kant som krängskydd på insidan och därför lite besvärliga att lägga om. om du läser på däckets sida ¨så finns det info om lufttrycket. när man precis monterat däcket kan man ha lite högre tills däcket har satts sig på fälgen.
lycka till i skig och mudd... ()p
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: swetruck skrivet 8 april 2011 kl. 12:55:24
Okej jag har provat med ca 4PSI och det är ju 0,28Bar o den känns fortfarande mycket hård .
Innova Mudgear verkar vara hårda i stommen , har nu gått ner på 3PSI=0,21Bar och ska ut
o prova . Vet inte hur lågt man törs gå ner så man inte kränger av däcken . ()p
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: AtvNerd skrivet 8 april 2011 kl. 13:13:14
Jag har iofs inte samma däck, men jag brukar ha mina hårt pumpade när maskinen står under veckan (1bar) när jag inte har tid att köra, sen släpper jag ut och kör på 0.3bar, jag kör på Bighorn 27" , jag tycker som du att det trots lågt däcktryck känns hårt, ska se om jag kan gå ner ännu mer, ska testa i eftermiddag.
hoppas inte däcket svampar ut för mycket, då tar styrstaget i.
Jag har bedlock fälgar så det borde vara förhållandevis riskfritt , däcket kan ju inte krängas av då...eller!?

Vid första titten på bilderna så reagerar man direkt på hur hög maskinen blev, har du mätt markfrigången?
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: swetruck skrivet 8 april 2011 kl. 14:16:47
Japp orginal markfrigång är ca 275mm och med 27tums däcken blir den ca 305mm så det gör ca 3cm i höjd  ()p
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: Bugbear skrivet 10 april 2011 kl. 20:45:27
Ooo, vad nice! Maffigt..
 
Har du variatorkit och dr. pulley också?
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: swetruck skrivet 10 april 2011 kl. 22:53:06
Jag har variatorkit , fjäder & vikter från (Trech) men inte Dr.Pulley . Har väl funderat på kopplingen
men undrar om det skulle göra så stor skillnad då jag inte upplever att den slirar på kopplingen  ()p
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: T skrivet 16 april 2011 kl. 11:55:07
Du kommer märka skillnad med Dr Pulley men som jag brukar säga: är du nöjd som det är, varför lägga ner tid och pengar ? :)

Försök komma åt och testa en cf med Dr Pulley så kan du jämföra.

Mvh / Benny
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: hocky79 skrivet 16 april 2011 kl. 20:23:28
Jag har variatorkit , fjäder & vikter från (Trech) men inte Dr.Pulley . Har väl funderat på kopplingen
men undrar om det skulle göra så stor skillnad då jag inte upplever att den slirar på kopplingen  ()p

En lam skulle märkt skillnaden! Du fattar när du provat, köp en vettja:-)
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: swetruck skrivet 17 april 2011 kl. 18:26:39
J kanske får bli en koppling men kör ni med orginalvikterna då?? alltså Trech fjäder och orginalvikterna o sen dr.pulley koppling???
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: slangklämman skrivet 15 augusti 2011 kl. 20:50:15
Tjena! Nu när du kört ett tag med 27 or , har maskinen tagit stryk utav det? kör du bara riktig skogsåkning? Jag hade 27" gbc gators (mindre än 27" innova) och i avesta gick båda drivknutarna fram så jag monterade tillbaks orginal hjulen.
Nu funderar jag på om det var nått annat fel på maskinen som gjorde att det blev haveri. vågar man åka med typ innova 27or om man kör hård skogskörning?
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: swetruck skrivet 16 augusti 2011 kl. 00:30:32
idag kör jag med orginalvikterna & trech fjäder & dr,pulley samt 27" innova mudgear och ja kan inte påstå att jag är snäll
mot den när jag kör i skogen men än så länge funkar allt , visst kanske det sliter mer om man har större däck på just
drivknutar men jag tror nog dom kan gå sönder även med orginaldäcken . Därimot så kommer jag nog inte köpa innova mer
då det är dålig balans i dom vi högre farter men dom är grymma i skogen . ()p
Titel: SV: 14x27" Innova Mudgear + SX fälg på X7a
Skrivet av: swetruck skrivet 16 augusti 2011 kl. 00:34:03
Kom på att jag har skruvat ner mina fjädrar så den är lite lägre än orginal , just för o inte ha
så skarpa vinklar på just drivknutarna  ()p