ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Jonathan skrivet 14 juni 2006 kl. 12:20:09
-
När jag o en polare köpte våra 700:or så sa han vi köpte dem av att ALDRIG köra med Shell V-power. Det skulle totalhaverera insprutningssystemet o allt vad de var. Ligger de ens en gnutta sanning i de eller är de bara o tanka i? Nån som har erfarenheter av detta?
Märks de nån skillnad mellan 98 eller v-power?
->Iroc
Vilket bränsle mappade du din hoj på?
-
Hehe, det där lär vara bullshit enligt min mening, verkar som den personen som sagt detta till dig har fått "socker" i sin tank. :wink:
-
Jag tankade V-power i lördags och har väl kört ca. 10 mil och jag kan inte påstå att jag har märkt någon skillnad mot "vanlig" 98 oktan.
Ser ingen anldning till varför 1 oktans skillnad skulle sabba insprutningen. Skulle ju isåfall vara någon av tillsatserna som skulle kunna strula till det men då borde det ju gälla på fler motorer än Raptorns.
Jag avfärdar det som båg och gasar glatt vidare :D
-
Soppans 99 oktan är bara ett mått på hur lätt bensinen självantänder.
-
Socker i tanken skadar inte motorn, du ska i så fall ha i enorma mängder.
Kollar du inte på Mythbusters? :lol:
För övrigt, kör på v-power om du vill men troligen märker du ingen skillnad alls.
Det gör man iaf inte på en Linhai som saknar tändkurva helt :?
-
benring, det var ironiskt menat, det är en gammal myt som gått ! Lika trovärdig som att insprutningen skulle gå åthelvete för 1oktan högre !
*Kollar på alla Mythbusters, det rockar hårt"
-
Jag åker på V-power i min 450 bara för att den skall tydligen vara lite "renare" men som ni säger så är nog 99 eller 98 ingen större skillnad, om man bara går på oktanet
Jag brukar försöka ta med lite bensin hem från Tyskand för där är v-power 100oktan
Och den V-power Dieseln som finns i Tyskland är GRYMT bra, kommer ca 10 mil längre på en tank med min buss.
-
Som jag trodde då..
Jag ska tanka v-power o se om jag märker nån skillnad!?
-
Hehe:)
Jag har testat all soppa, 95, 98, 99 och jag märker INGEN skillnad men som sagt, Linhais CDI saknar helt tändkurva och då spelar det i stort sätt ingen roll.
Tycker v-power bara kostar pengar, strunta i v-power, kör på 98 eller 95, märks ju inte.
/B
-
har lästa att v-power kan rengöra ventiler mm. och intre delar i motorn? men det kanske bara är bluff.. det skulle ju vara en anledning isåfall att använda den soppan..
-
Det är inte för oktanen man väljer V-Power, inte som vanlig konsument med en otrimmad maskin i alla fall.
V-Power är väldigt ren och håller motorn fräsch invändigt.
Har gjorts ett flertal oberoende tester på V-Power, bla av tidningen Teknikens Värld. Där testade man att jämföra 98Oktan mot V-Power på en Porsche Carrera och V-Power gav 8 hästar till utan några andra ändringar. Riktigt bra tycker jag...
Men framför allt har den renande egenskaper. Kommer inte ihåg källan nu men i korthet gick det ut på att de skruvade isär ett antal beggade motorer (tre japs och en M3:a vill jag minnas). Konstaterade sot i samtliga utom M3:an. Tankade V-Power och körde några hundra mil, skruvade isär igen och konstaterade att samtliga förbränningsrum nu var kliniska. Dessutom gav samtliga mer effekt...
Jag tankar inget annat i GG:n och finbilen. Märker lenare gång och lite piggare i Audin men knappt förnimbar skillnad i GG:n. Dock vetskapen om att det har en renande effekt räcker som anledning för mig att köpa.
/J
-
Tankar 95 ... 700 an e ju lågkompad så mer effekt tror ja inte på med v power iaf ...
-
fick 10km/h extra med V-power gämfört med 95
helt annan maskin
-
fick 10km/h extra med V-power gämfört med 95
helt annan maskin
De låter väldigt osannolikt att du skulle få så mycket effekt av V-power...är de inte bara så att den nu har blivit ordentligt inkörd och därför går bättre?
-
Nope, tankade 95 igen och då toppar den 125-128, sen testade jag 98 och då märkte jag ingen större skillnad mot 95
så för min motor är V-power som adrenalin =)
-
De va som fan...coolt!
Jag märker iofs också skillnad...men då är de i en turbobil.
Man får väl ta o prova om de blir någron skillnad om man häller de i Bruten också.
-
Jag körde SMC 250 innan och polaren körde en likadan, vi kunde kör ikapp och ingen vann, men efter han tankat V-power körde han skiten ur mig.
Kan de vara så att den har större verkan på mindre motorer med färre hk?
-
tror inte v-power ger nånting i effektökning, men den kanske renar motorn och det kan vara skäl nog..
-
Jag körde SMC 250 innan och polaren körde en likadan, vi kunde kör ikapp och ingen vann, men efter han tankat V-power körde han skiten ur mig.
Kan de vara så att den har större verkan på mindre motorer med färre hk?
Jag kan inte förstå hur en oktan skulle ge så enormt stor skillnad faktiskt.
På trimmade motorer så gör en oktan en del då man kan ha högre tändning/högre komp men på en o samma motor så KAN det inte ge nånting extra i form av effekt... möjligen rening.
"Körde skiten ur dig" ? låter som han plötsligt fick 200 hästar :lol:
-
Hur funkar de egentligen... Bör de inte sitta en knacksensor eller liknande för att quaden ska tillgodogöra sig ett bränsle av bättre kvalité? Annars känns de som att man "kastar pärlor till svinen" lite...
Och sitter de ens nån sån på en insprutare som t.ex Raptor 700?
-
Har själv en Smc, tycker att den varvar och går mer jämt med V-Power och bättre drag, har svårt att förstå det dock, men så är det bara.
-
kanske är psykologiskt? Placebo-effekt! :P
-
Hur funkar de egentligen... Bör de inte sitta en knacksensor eller liknande för att quaden ska tillgodogöra sig ett bränsle av bättre kvalité? Annars känns de som att man "kastar pärlor till svinen" lite...
Och sitter de ens nån sån på en insprutare som t.ex Raptor 700?
Som sagt, bränslet är renare (mindre föroreningar) vilket ger en mer fullständig förbränning vilket i sin tur ger mer effekt.
Har du ett tändsystem som kan ändra i kurvan tillsammans med en knacksensor får du ut än mer effekt.
/J