ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: FormerMazda skrivet 5 april 2011 kl. 08:44:39
-
Tja!
På min X5a så har jag ju dels den där ställmuttern som man kan trycka ihop fjädern med så att säga.
Sen finns det en ventil på fjädern också.
Detta genererade ett par frågor:
Hur har ni ställt och varför?
Vad, och hur mycket, fyller man med i ventilen?
-
Hej ge dig inte på ventilen då det skall vara nitrogen i denna! däremot kan du alltid justera fjädern utan risk för att sabba dämparen!
-
Att fylla med nitrogen är inga problem för mig, företaget jag jobbade på innan kan hjälpa mig med detta.
Men det finns ingen egentlig nytta för en amatör att pilla med tryck i dessa då?
-
skulle inte ge mig på detta då jag ej har några specifikationer på rätt tryck i dessa! Men vill man labba med detta skulle jag anlita en stötdämparspecialist!!
-
Bläddra igenom denna tråden FormerMazda, finns lite info om dämparna där ()p
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22139.48 (http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=22139.48)
-
Du kan ha i MAX 6 kilos tryck i dämparna på X5/X7.
Du kan labba med luft tills du vet hur du vill ha det, sen byter du ut detta mot nitrogen.
Det är inget problem att hålla på med detta själv, så länge du håller dig inom ramarna för maxtryck.
Luft innehåller fukt, vilket sabbar dämparna på längre sikt, det påverkar även trycket vid olika temperaturer och kan även frysa vintertid, så nitrogen ska det vara. (för er som inte vet varför).
Detta är hur jag vill ha mina dämpare:
Skruva ner fjädern så den blir mjuk, tryck i nitrogen tills du tycker den känns bra, runt 4-5 kilo.
Då tycker jag den blir följsam samtidigt som den inte blir stötig
Edit: Ja den länken säger ju allt :)
/Benny
-
Ska nog prova det där. Ner med muttern o botten och justera trycket sen tills han känns bra.
Mer rörlighet i skogen vore inte tråkigt!
-
Och här griper språkpolisen in, i Sverige heter det kvävgas mina vänner. :nono: :rtfm:
;)
Bra info i övrigt, på jobbet har vi kvävgas på 10 bar i blåsmunstyckena så det kan vi leka friskt med jag å bror min, FormerMazda dvs. Vill vi hotta upp maskinerna inför lite asfaltsrace så finns 150 bar att tillgå i fyllmaskinerna meeen det blir kanske lite väl sportigt det ;D
MVH
Chrille
-
Bra förklarat benny!!!
Synd att dämparna på ed är skräp:(
Har lagt en distans på 15mm för att få mer förspänning på min gunghäst,
Blev mkt bättre komp,men returen är kass:(blev inte sämre med distans som jag trodde:)
utan fjäder trycker jag ner dämparen i botten med lillfingret:(((((