ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: jontese skrivet 5 april 2011 kl. 07:48:10
-
hittade en atv igår, Goes 625i för 65000:- ett demoex. 58 mil servad, hasplåt och plogkit , 2011 års modell.
Frågan är nu om.
Jag ska köpa en Can-am 400 Outlander med plogkit, 2011 års modell istället för 73900:- eller en Polaris Sportsman 500 forest för 74875:-, här är det dock inte lulllull som följer med, ingen hasplåt t.ex.
Fan så svårt detta. ::)
Är serviceintervallerna tätare på en Goes än dom andra? (läst en del på forumet om det) isf. skulle det ju bli dyrare i längden med en Goes.
Är det troligare att jag får mer problem med en Goes?
Här skiljer det ju inte direkt mkt i pris, förutom att Can-am är 400cc, men det kanske känns som 600cc Goes?
Sportsman 500 inte lika högt utrustad, men såvitt jag vet en driftssäker maskin.
-
Hur är maskinerna reggade? Och vad vill du ha?
Dom flesta goes är nog mc-reggade (kallas oftast vägreggade), men med can-am och polaris så är det nog vanligare med terrängreggade.
Jag skulle tro att en can-am 400 är mer jämförbar med en 500cc, så en goes 600 borde väl vara strået vassare.
Jag tror generellt att man kan räkna med mindre bekymmer och förmodligen högre andrahandsvärde på en outlander eller sportsman, men finns ju måndagsexemplar av alla maskiner.
Hasplåt/hasplast är ju riktigt bra att ha, och plog är ju inte fel om man har användning för det.
Övrig utrustning som är riktigt trevlig är hand/tumvärme och packlåda, dessa saker kan ju vara något att kolla över vid ev nyköp. Kanske går att få med till ett bra pris när man handlar.
-
Jag vet inte om service intervallerna är nå längre på canam
Men på Goes är det 50, 150, 300, 450,osv
den stora med ventilspelskoll var 300 mil ()p
-
jag ska ha maskinen till snöplogning, köra hem ved med och nöje.
Vete fasen alltså om vägreg. spelar nån roll. Jag bor ute i bushen o dyker farbror blå upp så är det bara o svänga av vägen :whip:
edit: om den är terrängreggad så får jag åka till o från skog?
-
Om du inte vill ha vägreggat så finns det ju några fördelar, som tex lägre försäkring och ingen besiktning. Dom är ju inte strypta heller, men inte så många åker ju med strypningen kvar på mc-reggad.
Finns ju även större utbud av begagnade maskiner om man kollar på terrängregg, helst om man ser till "märkesmaskiner" med några år på nacken.
http://publikationswebbutik.vv.se/upload/5558/100047_bra_att_veta_om_fyrhjulingar_.pdf
Där finns väl lite läsning om vad som gäller.
För min del kommer nöjesåkning överst, och sen snöskottning och i bästa fall lite vedkörning. Så här hemma är maskinerna mc-reggade, skönt att kunna åka på alla vägar utan att oroa sig. Varken för länsman eller andra som har åsikter.
-
Det blev en Goes 625i :)