ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Tob skrivet 3 april 2011 kl. 19:05:16
-
har en kompis som kör en polaris worker 500 från 99. den har gått som en klocka ända tills för ett tag sen då den har börjat att "växla" när man drar i väg. nästan som om man starta på lågen och sen byter den själv till en högre växel när man fått lite fart. nån mer som haft liknande problem? enda vi gjort är att riva bort variatorkåpan för att se så det funka som det skulle o där verka allt ok.
-
Gått mycket? Kan vara så att variatorvikterna blivit slitna, har upplevt liknande på äldre snöskotrar.
-
nja den har nog inte gått så långt och variatorn verkar funka som den ska o remmen ser ny ut. känns precis som en gammal bil med automat som växlar.
-
Jag fick exakt samma fenomen på min förra hjuling, en Can-Am 400.
Vet inte hur variatorn på Polaris ser ut, men på den var det vikterna som blivit slitna. Det hade bildats små gropar på vikternas yta som ska glida mot rullarna.
-
hmm blir kanske till att titta lite närmare på vikterna. låter rimmlig att det kan bli så. för själva lådan har väl inga växlar?!?
-
Men den ska ju växla ut vid högre hastighet :hmmm:
-
Om variatorskivorna (eller vad det nu kallas) är lite mer slitna på vissa ställen kan man nog få detta uppträdande. Att det blir ungefär som spår där remmen ligger kvar längre och sedan hoppar ut lite längre i ett större steg.
Det ska ju gå ganska jämnt och steglöst.
Jag hade lite sådär på min Linhai, men sen stekte jag kopplingen så då blev det ny variator och allting. Så nu är det fint och bra.
Så kolla och känn på skivorna.
hmm blir kanske till att titta lite närmare på vikterna. låter rimmlig att det kan bli så. för själva lådan har väl inga växlar?!?
Jo, lådan har väl växlar (H-L-N-R) men variatorn har ju inga växlar.
-
skivorna ser fina ut men jag lurar fortfarande på om det har blivit något märke i vikterna. får bli en skruva kväll nån da.
-
ja om vikterna kärvar halvvägs så får man säkert detta fenomen. när varvet ökar står remmen på samma ställe tills centrifugalkraften blir så stor så vikterna lossnar från den plats där dom fastnat och då växlar den ut väldigt snabbt, då kan det nog kännas som en seg automatväxellådsväxling..
växellådan ska ju bara ha H,L och R och det är fasta utväxlingar med kugghjul.
-
för han tyckte att det började efter att han drog fram båten på högväxel. kan tänka mej att den fick jobba ganska hårt då så något "slet" in sej.
-
Det kanske var remmen som slet UT sig :lol:
-
fattar inte folk vad lågväxeln är till för eller vad är anledningen till att dra upp en båt på högen?
luktar bränd rem gott eller gillar man värmeutvecklingen vid högerbenet?
-
Vänster blir det väl på potäten :D
-
det var bara ren klantighet :) men det är väl så man lär sej sina läxor. ;)
-
Vänster blir det väl på potäten :D
ja just det, potatis måste ju vara udda...
-
Har han bränt remmen och fått en "midja" så blir det ryckig gång
-
nu har jag varit över och kikat lite närmare på den. verkar som främre yttre variatorskivan har blivit lite "vågig" på insidan där remmen ligger. kan nog vara det som gör att det känns som den växlar.
-
det sitter 3st plastknappar inuti sekundärskivan och när dom blir skadade av värme så får man fenomenet att maskinen känns som 2växlad