ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Robban7823 skrivet 3 april 2011 kl. 10:36:44
-
Har en Grizzly 700 med 27 tummare och variatorkit men får den inte att gå bra den e seg igång och krävs mycke vara för att komma igång och få den att låsa i drivningen. nån som kan ha nån idé vad man kan göra åt det?? Tack
-
vad har du för variator kit?
Det var ju ett skumt fel för grizzlyn har ju spänd rem hela tiden så den drar ju direkt när man rör gasen.
-
Har ett high lifter kit. ja det e helskumt....går inte att köra under 7 kmh då känns det som om att det bara slirar och det e inte så kul i skogen. och står man mot ett hinder så krävs nästan fullgas för att komma över! :(
-
Blev den på det viset efter du monterade variator kitet eller har den varit så hela tiden?
-
I variator kitet var det med fjädrar till slungkopplingen som du har bytt?
Eller var det bara med nya vikter och en sekundär fjäder.
-
Ja det va fjädrar med till slungkopplingen men bytte ej dem. ökar ju bara stallvarvet. känns nästan som om den slirar i slungkopplingen på något vis :(
-
Upplevde det som om att det kom efter att jag monterade kittet.
-
Ok de kan ju vara så att slungkopplingen har gått varmt om man kör på högväxeln för mycket i skogen utan variator kit.
Har hjulingen gått långt och köpte du den ny.
För där jag servar min så fick jag se en slungkoppling som hade gått varm den var blåbränd på yttorna med den blev bytt på garantin.
Annars är det bara att skruva bort och kolla så allt är rent och snyggt och att det inte är fett på rullarna och så allt sitter rätt.
Eller ta bort variator kitet och prova utan.
-
Jag kör med yamahas egna nedväxlings kit det funkar skit bra.
-
Det lutar nästan åt att den gått varm har iof inte kört mycke alls på högväxeln i skogen. köpte den begad men hade bara gått 10 mil och 12 timmar. inte något fett på rullar eller så....kollade när jag bytte rem. men får nog öppna och kolla hur slungkopplingen ser ut. För det skall ju inte vara några problem att köra med 27 tummare på den och smyga fram och fortfarande ha kraft från botten iaf inte om man har ett variatorkit!
-
Har den gått så lite så borde inte slung kopplingen ha slitits ut.
Men har du redan bytt rem den håller ju hur länge som hellst.
Vad böt du till för rem?
Och ja man ska kunna smygköra med 27 tummare med variatorkit.
-
Ja den hade gått så lite när jag köpte den. nu har den gått 140 timmar :) trodde det va remmen som va sliten och att det va därför det va så mycke gummisnodd.
-
Om det var med en rem i variator kittet så skulle jag ta bort den och sätta tillbaka original remmen.
Kan vara så att det är fel på den remmen som var med i kittet.
Jag skulle alldrig köra på någon annan rem än original för jag har provat andra remmar på snöskoter och ingen håller lika bra som yamaha original.
-
Ja kanske skulle pröva att sätta tillbaka orginalet ist ,men när man ändå öppnar så kanske det e lika bra att kolla slungkopplingen oxå.
-
För att kolla slungkopplingen så måste du tappa ur oljan och byta den också blir mera jobb än bara ta bort kåpan och byta rem och prova först.
Att byta rem tar väll ca 30 min.
-
jo men när man likväl börjat riva så kan man ju ta en heldag i garaget ist :) och så kolla ordentligt ):
-
Det är ju klart om problemet fanns redan med original remmen så kanske det är nå annat fel.
Lika bra att riva och kolla upp allt lycka till.
-
ja det e nog lika bäst det! återkommer med mer information efter att rivit det! Tack!
-
Har du rätt olja i maskinen/kopplingen?
-
ja det skall det vara!
-
Ganska säker på att det e slungkopplingen efter att har rivit hela rasket!!
-
Misstänker totalt bränd slungkoppling! :cry:
-
ta gärna en bild och lägg ut
-
ok det var ju tråkigt men du har väll garanti på maskinen?
för slungkopplingen är nog inte billig.
-
Jo jag har garanti.fast det e väl bara 2 år?
skall se om jag lyckas få in en bild.
-
Yamaha har 5 års garanti hör med närmaste återförsäljare men dom kanske inte gillar att man har skruvat själv .
Och så måste man nog ha service boken i fylld.
-
Alltså 2 år och 3 år tilläggsgaranti på motor och eletronik.
-
Lyckades inte med bilden...men den e blåsvart. får kolla med dem. låter som om det blit till att punga ut iaf då :(
-
Då är nog de det som är felet men det kan ju vara värt att prata med återförsäljaren.
Du har väll garantibeviset kvar.
-
Större hjul,variatorkit,blåbränd koppling,mekat själv :cry:.Att kräva rep på garantin under dom premisserna kommer nog bara att få ÅF att: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol: :lol:
Mvh Anders
-
Det finns risk för det för det enda variator kitet som garantin gäller med är yamahas egna kit enligt min återförsäljare.
Och jag fråga hur det är med garantin med 27 tummare och dom sa ja det brukar inte vara nå problem.
-
ja förmodligen e det så anders! men då e det ju bara att slanta...inte svårare än så.
-
Men ÅF brukar vara jävligt svåra att få att stå för brustna remmar som knappt gått något alls,eller det är rättare sagt leverantörerna av maskinerna som inte ersätter ÅF för remmar,kopplingar.Byt till orginalkitet,montera tillbaks hela skiten och inte ett knäpp om att du skruvat.
-
Borde kunna funka då. värt ett försök iaf!
-
Här är en länk på amerika priser på slirkopplingen 208 dollar för axeln och 226 dollar för slungvikterna. och så dubblar man det så får man svenska priser.
http://www.ronniesmailorder.com/fiche_section_detail.asp?section=553579&category=atvs&make=YAMAHA&year=2008&fveh=12853
-
men det måste ju räcka att byta vikterna....eller?
-
klart det är svårt att få ut en ny rem för dom vet inte hur ägaren har kört med fordonet.
-
Du har väll bytt sekundär fjädern också lika bra att skruva tillbaka allt till original.
-
Används maskinen inte för tävling tycker jag dom ska stå för ny rem under hela garantitiden,visst finns väl klantar som kör på högen i skogen men ÅF känner många gånger sina kunder och vet hur kunden använder sin maskin.Kommer en kund om och om igen med brusten rem,ja då är det ofta uppenbart att det är handhavandefel som kunden själv får stå för.
-
Ja man kan tycka det men dom räknar remmen som slitage del och då gäller inte garantin.
-
Hoppas det löser sig på bästa sätt och att du får en ny på garantin. ()p
-
hoppas jag oxå! tack för alla tips :djump:
-
Hur har det gått med dina kopplingsbekymmer?
-
nytt drivpaket e beställt så jag hoppas det blir bra nu :D
-
Nu e allt rivet och klart....väntans tider på nya prylarna!!
-
Hej ,hur har det gott ??????? är nyfiken,blev den som ny ??????
-
nytt drivpaket e beställt så jag hoppas det blir bra nu :D
Skönt att du fick igång den, men dyrt vart det :cry:
-
Jag kan bara säga att den går som en dröm nu......fen fick renovera framaxeln oxå så funkar även diffen :djump: :djump: :djump: :djump: :sunny: :sunny: :sunny:
-
Härligt, körning i morgon hörde jag :)
Hoppas den håller :D :P
-
Ja imorgon blir det åka av :D :D :whip: nu skall den hålla juh :)
-
Det får vi hoppas efter den högen med $ :cry: