ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: turbo1 skrivet 2 april 2011 kl. 20:15:00
-
Hej jag funderar på att köpa en cf moto black edition.
det vore kul om ni som har en, eller vet något om dom, skriver lite bra och dålig info.
Själv tycker jag dom verkar prisvärda.
Är den en lågbudjet maskin mot x5 maskinen?
-
Mycket maskin för pengarna!!
Motorn är väl i slöaste laget.Stötdämparna mattas ut fort.
Ska du åka i mycket träsk rekomenderar jag en värre maskin.
-
Okej jag ska ha den när jag sticker och fiskar och lite hemma i trädgården. Men det kan ju ändå vara kul att gasa på lite ibland.
jag har provat en linhai 300 lite. Är dom jämförbara?
-
Okej jag ska ha den när jag sticker och fiskar och lite hemma i trädgården. Men det kan ju ändå vara kul att gasa på lite ibland.
jag har provat en linhai 300 lite. Är dom jämförbara?
Då räcker den till mer en väl!! Tror faktiskt att Cf en går värre.
-
Ja det vore gutt med lite mer kraft än i linhai en
Det är intressant med alla åsikter. Bara ös på
-
username turbo1 o funderar på en cf black ed :) hehe
har en polare som har en sån han tyckte att de va bra i början men nu så säger han att de är som att åka epa :) han prova min o då blev ja kalla ferrarimitto :) hahah
-
Jämfört med en Linhai 300 så är ju en cf 500 rätt pigg, min kompis har en sån och tyckte det var rätt roligt att åka ifrån mig på min Linhai.
Sen skaffade jag en outlander 800 istället, då blev han inte lika stöddig. Provar jag hans nu så känns den maskinen lika slö som min Linhai, så man vänjer sig snabbt vid värre effekt.
Om man ska relatera till tvåhjuliga fordon(min åsikt vid denna klartänkta tidpunkt). ;)
Linhai 300 = trimmad moped
Cf500 = 125cc motorcykel
can-am 800 = 500cc motorcykel.
Om du misstänker att du kanske kommer sukta efter mer effekt och vilja leka mer och kanske tom få upp maskinen på bakhjulen, då ska du nog kolla på större maskiner direkt.
Men som en rätt skaplig förstamaskin tror jag en cf 500 duger gott, men prova lite olika är ju ett bra tips.
-
Jämfört med en Linhai 300 så är ju en cf 500 rätt pigg, min kompis har en sån och tyckte det var rätt roligt att åka ifrån mig på min Linhai.
Sen skaffade jag en outlander 800 istället, då blev han inte lika stöddig. Provar jag hans nu så känns den maskinen lika slö som min Linhai, så man vänjer sig snabbt vid värre effekt.
Om man ska relatera till tvåhjuliga fordon(min åsikt vid denna klartänkta tidpunkt). ;)
Linhai 300 = trimmad moped
Cf500 = 125cc motorcykel
can-am 800 = 500cc motorcykel.
Om du misstänker att du kanske kommer sukta efter mer effekt och vilja leka mer och kanske tom få upp maskinen på bakhjulen, då ska du nog kolla på större maskiner direkt.
Men som en rätt skaplig förstamaskin tror jag en cf 500 duger gott, men prova lite olika är ju ett bra tips.
Kunde inte sagt det bättre. Och bra jämförelse
-
Jag har både cf500 å can-am. jag köpte cf:en först och det var för att jag inte hade råd med annat. Jag gillar fortfarande min cf och använder den å skotta med och till lek, efter att jag fick på dr.pulley och ett avgassystem som gav den lite goare ljud så är jag nöjd. Du får ju mycket för pengarna!
Min har aldrig krånglat, bytte olja till royal purple och då gick växlarna lätt som tusan. Har plågat den stackars saken och hon smilar ändå:-) Plasten är skit men jag åker inte atv för att det ska SE bra ut, så länge det inte är borta så mycket att det inte fungerar mer, så skiter jag i det.
Men om du skulle ha råd att lägga till lite pengar, så kan jag varmt rekommendera Can-Am.
-
Det är intressant läsning
Någon som vet skillnaden mellan x5an och black edition?
Är det mer än fälgarna?
-
Bättre stötdämpare på x5an, sen vet jag inte hur det är med vinsch. Tror många säljer BE med vinsch också.
Tror det finns någon tråd om skillnaderna, kan ha varit jag som startade den tom. I cf-delen.
Jag var lite sugen på en cf 500 förut, men blev en elakare maskin istället. :DV
Sen beror det väl på lite vilken utrustning du vill ha, ska du ha hasplåt, plog och kanske någon packlåda så kan det ju vara idé att hålla ett öga öppet för begagnat också.
Sånt kan man ju få med nästan gratis när det gäller beg, och så slipper du dom första täta servicarna också.
Är det 10 och 50 mil på dom första två?
-
10-100-200 osv åker man skog blir det glest mellan servicen så jag byter olja osv själv var 50e mil ca
-
Ska slänga in min på service idag, så jag har serviceboken framför mig. Intervallen är:
10mil och 100mil för de två första. Sen är det varje följande 150mil och 300mil. Vad nu det innebär. Det låter tätt i mina öron, speciellt med tanke på att de gör nästan allt vid varje följande 150mil.
Notan för 10milaservice:
Grundavgift: 200kr
Förbrukningsmaterial: 45kr
Miljöavgift olja: 50kr
Oljan: Håll i er.. 320jävla spänn per liter! 1,9l = 608kr!!
Oljefilter: 199kr!
Service enl. bok: 800kr (rabatt 522kr?)
Så det är inte billigt direkt. Ska ifrågasätta oljan lite tänkte jag, det kan inte vara nödvändigt att köra med dyrare olja än jag har i min personbil som har turbo. Får bara en känsla av att en en-stånka med blyga effekter borde inte kräva den oljan.
Och filtret!? Nästan tre gånger så dyrt som till bilen!
-
I min X7as servicebok står det 100km , 1000km , 2500km , 4000km , 5500km , 7000km osv.
Men är väl bara 2års garanti på X7an så efter det så kan man ju lika gärna göra servicen
själv , det är ju inte så himla mycket o hålla reda på. ()p
-
Bättre stötdämpare på x5an, sen vet jag inte hur det är med vinsch. Tror många säljer BE med vinsch också.
Tror det finns någon tråd om skillnaderna, kan ha varit jag som startade den tom. I cf-delen.
Jag var lite sugen på en cf 500 förut, men blev en elakare maskin istället. :DV
Det är samma stötdämpare på alla cf under X7.
X7 har dom med luftnippel.
Dom första X5:orna kom med bättre dämpare men det försvann.
I övrigt skiljer det endast i plasten, displayen och växelreglaget mellan ED och X5.
Är du intresserad av en black ED så kika in på vår hemsida :)
/Benny
-
Överskriften på min servicebok är:
Serviceschema CF Moto (Allroad 500/ED/BE/X5/X7/UTV/Z6)
Så min gissning är att det finns olika servicescheman?
ATV sweden har gett ur det jag har.
-
ja det står samma överskrift på min men intervallerna verkar ju inte stämma ,
så det är nog olika intervaller enligt serviceboken som följer med dom olika
modellerna . Om dom inte ändrat på årsmodeller.
-
ja det står samma överskrift på min men intervallerna verkar ju inte stämma ,
så det är nog olika intervaller enligt serviceboken som följer med dom olika
modellerna . Om dom inte ändrat på årsmodeller.
Det är 100, 1000km dom första 2, sen är det 150 mil mellan varje service.
Så det blir ju samma, bara olika sätt o skriva på.
Det nån sa om 150 & 300 mil är bara olika grejer att göra vid olika mil.
Serviceintervallen är alltså var 150 mil efter den andra servicen.
/Benny
-
Det var jag som sa, och tackar för förklaringen! ()p
Det var ju inte alls så svårt. Märkligt att huvudet ska vara så knepigt ibland.
Men du som jobbar med det, varför är oljan så dyr?
-
Jag tror faktiskt jag bestämt mig för
En black ed den ligger i rätt prisklass
För mig. Tack för alla synpunkter och information
-
Det var jag som sa, och tackar för förklaringen! ()p
Det var ju inte alls så svårt. Märkligt att huvudet ska vara så knepigt ibland.
Men du som jobbar med det, varför är oljan så dyr?
Jag kan inte uttala mig om priser som andra verkstäder sätter, dock är slutsumman som hos dom flesta.
Vi tar 2500:- ink moms för en fullservice ink material.
Vår olja kostar kanske 120:- litern.
Oljefilter ligger på runt 140:-
Annat material som kan ingå är diverse buntband, skruvar, filterolja, diffolja, ev tändstift, bränslefilter, dåliga slangar mm
Resterande är tiden vilket blir ca 2 timmar i snitt.
Om någon nu ifrågasätter detta pris så kolla vilka punkter som skall kontrolleras, det tar tid om det ska göras ordentligt. :)
MVH / Benny
-
Då ligger ju slutpriset ungefär lika som du säger.
Och arbetet som ligger bakom en service är ju inte att försumma, för det är ju en bra drös med punkter som ska kollas.
Nåväl, pratade med nya servicekillen igår när jag lämnade in min, och han reagerade på oljepriset och lovade ett bättre pris. Får väl se vad det blir.
Varför känns det inte som att de lokala mekarna håller samma klass som er för? Ni får flytta ner! ()p
-
Ni får flytta ner! ()p
Eller så åker man upp till dom :sunny:
-
Ibland så skulle man vilja göra det. Typ ta en service där nån gång så man VET att det blir bra gjort. Nu bara hoppas jag att det är så..
-
Ibland så skulle man vilja göra det. Typ ta en service där nån gång så man VET att det blir bra gjort. Nu bara hoppas jag att det är så..
Åk till Trech det har jag gjort fast att det är lite långt att åka men helt klart värt det.
:headbang:
-
Håller med Gamen.
Åk till Trech!!! Åker dit fast jag har 15 mil enkel resa.
Bra service!
Förstående!
Bra priser!
Alltid hjäpsamma!
m,m,
m,m,
-
Var och hämtade hjulingen i fredas, nyservad och redo.
Men saker som att jag fick ge 220kr för ett oljefilter och slutsumman fortfarande var över 3000kr kändes väl sådär. Det dödade lite av "glädjen" med att punga ut en massa pengar.
Dessutom påpekade jag att handbromsen inte tar alls och att bromsljuset för det mesta lyser om man inte hjälper pedalen upp, men det gjordes inget åt.
Tänker ta tag i det själv nu, det är ju inget jag inte klarar, men vafasen, maskin är ny och borde ju bara ha fixats.
Ser att kortaste vägen upp till trech är 32mil.. Det börjar locka..
Vi får se om vi inte ses till den stundade gotlandsresan. Med tanke på min lokala meks överpriser så tjänar jag ju snart på att åka upp..
-
Verkar vara mkt krångel (alla märken) med sevice på atv.Vad är problemet igentligen?
Blir man bra bemött och hjälpsam service både personligt och på atv:n så handlar man ju där nästa gång också!! verkar vara alldeles för många firmor som inte tänker på detta!!! de är synnn de!!!
-
Mjo, jag ligger i tagen att förklara detta för min ÅF..
Det går inte att bara vara trevlig när man ska sälja, sen måste man ju faktiskt fortsätta vara trevlig för att få ett bra rykte.
Men prova att söka på mc-butiken så förstår ni. ;)
-
I Göteborg är priset 4000kr på första 10mil servicen på en CF moto :o
Priserna verkar skilja mycket på samma service
-
Vi ligger fortfarande på 2500:- ink moms och material, med möjlighet för dig att spela Xbox och dricka kaffe undertiden.
(Allt för att hålla dig borta från verkstan när vi servar :P )
Tänk på att boka innan bara, annars blir det inget spelande som straff ()p
/Benny
-
Kan oxå rekomendera Autograf i härnösand som service ställe (Anders . Säljare)! riktigt bra service och aldrig omöjlig, aldrig nå bök å stök om nå reklamationer eller dyl. Dessutom jävligt bra priser på det mesta.
Och har haft min BE nu i 3 månader å de är bara å ge järnet, tycker de är helt klart en prisvärd maskin och tål mycke pisk, visst ingen fartmaskin men för å fara runt i skogen och terränga på se räcker de gott å väl tycker då jag. så tummen upp för en BE :headbang:
-
Ang. service så uppskattar jag att den kan göras medans man väntar, precis som med bilar.
Själv förlorar jag inte på att åka till Bålsta och Trech trots att det är dubbelt så långt jämfört med närmsta serviceställe, dvs. att det skulle bli två resor tur och retur i det fallet och endast en enda tur till Trech.
Att man får en tid snabbt är ju inte heller helt fel (inom en vecka eller två kan jag ju acceptera). Att behöva vänta i en månad på en tid som ändå inte är en "riktig" tid känns lite fel. Med "inte riktig tid" menar jag ju att man lämnar in när man har tiden men inget kanske görs på flera dagar, att maskin bara står där tills någon behagar göra något (helt galet enl. mig).
Om det så skulle kosta några hundringar mer hos Trech, än närmsta stället, så tycker jag att det kan det vara värt. Här får jag ju både service och service.
Så det blir att åka till Bålsta imorgon, för jag har en tid :)
-
ATV-shopen Åkersberga service 2400:- ink moms och material. Alla ATV. samma pris.
-
Fan vad glad jag är som bor nära Bålsta när Trech har så gott rykte! ()p
Ses i december då jag bokat andra servicen 8)
-
Fan vad glad jag är som bor nära Bålsta när Trech har så gott rykte! ()p
Ses i december då jag bokat andra servicen 8)
Fan vad kasst att ha 37mil till Trech :banghead: Nä ni får se till att öppna Trech lite längre söder ut i landet också :headbang:
-
Fan vad kasst att ha 37mil till Trech :banghead: Nä ni får se till att öppna Trech lite längre söder ut i landet också :headbang:
Ja, gärna i den lilla hålan kalmar ()p ()p ()p
-
Kalmar är ju rena metropolen nu om man jämför med när jag bodde där, dvs. fram till -81 ;D
-
Kalmar är ju rena metropolen nu om man jämför med när jag bodde där, dvs. fram till -81 ;D
Jag har bott i Kalmar sen -81 :lol:
-
Ja vem vet, hittar jag ett bra ställe som inte kostar massor och det finns underlag för det så... :)
Sen kan jag ju inte stå där i egen person, så nån annan med samma mentalitet krävs ju annars försvinner ju det goda ryktet :)
/Benny
-
Ja eller får du pendla med 4-moppen ()p
-
Hemma i byn är det billigt att bo!
Jag kan gärna jobba åt er! ()p
-
FormerMazda
Ja vill du jobba och ståi? Ja då kanske Trech anställer dig som butiks chef då.