ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Polaris => Ämnet startat av: Grönis skrivet 31 mars 2011 kl. 20:46:42
-
va till min ÅF för polaris idag och testkörde en sportsman 850 med bandsats... första intrycket va helt ok värkar en redig maskin.
Visst vart man sugen så jag kolla lite pris, det är en -10 som gått som demo i ca 12 timmar med monterad bandsats.
Det sitter en Warn RT30 på den med fjärrstyrning tror jag det va åsså.
Och hur är servicarna på den?
Jag fick helt klart ett förmånligt pris...
Men vågar man köpa en -10?
Har försökt få mej en överblick men det är svårt för det e så mycket skitsnack, så kan folk som åker 850 säga hur sina maskiner går???
-
Kul att du också funderar på en med bandsats, jag var i kontakt med Lmotor idag och dom trodde dom skulle
hinna få klart min tills imorgon eftermiddag.
Vad är det som felar på Polaris då som du hört?
-
på 10"orna ska alla barnsjukdomar vara fixade sägs det. jag har kört 220 tim med min, och är mer än nöjd. första service runt 25 tim,sen var 100 tim. be om en provkörning i skogen sen är du helt såld ()p
-
Kul att du också funderar på en med bandsats, jag var i kontakt med Lmotor idag och dom trodde dom skulle
hinna få klart min tills imorgon eftermiddag.
Vad är det som felar på Polaris då som du hört?
det e divs saker man hör spec om den där korgen alla snackar om tex, sen hör man ju så mycket saker som man blir ju nästan lite rädd :D
-
på 10"orna ska alla barnsjukdomar vara fixade sägs det. jag har kört 220 tim med min, och är mer än nöjd. första service runt 25 tim,sen var 100 tim. be om en provkörning i skogen sen är du helt såld ()p
Det låter ju faktis riktgit bra för jag måste säga att jag vart sugen, servon va ju inte lite trevlig :D
Sen är det så att man börjar bli äldre nu och alla saker som gör att det går lättare e skönt tex att ÅF ligger nära när man väl får problem.
Jag tittar åsså på can-am men då är det långt till bägge ÅF och det är jag inte så sugen på.
-
inte sugen på en Grizzly då? eller tycker du den är för slö?
-
nu kanske du inte är så extrem som jag, men jag skulle inte köpa en demomaskin om jag inte fick den för halva priset!
jag ser ju hur demomaskiner behandlas hos ÅF, och det är nog så hos alla ÅF, körs ut på morgonen och parkeras ute, står där, kommer en kund och ska provköra, kallstartar och ger järnet, sen kommer nästa.. sen i slutet på dagen ska den köras in igen, och så håller det på.. en sån maskin har fått en så vansinnigt dålig inkörning så det påverkar garanterat motorns livslängd och även prestanda.
-
Kul att du också funderar på en med bandsats, jag var i kontakt med Lmotor idag och dom trodde dom skulle
hinna få klart min tills imorgon eftermiddag.
Vad är det som felar på Polaris då som du hört?
ärligt talat för att sticka ut näsan lite -vad är det som inte felar på dom maskinerna om man läser lite på forumet här, allt från väldigt
konstigt beteende på deras "true 4wd"... ja som sagt läs lite härinne bara....
"Har du en Polaris som funkar? plocka då genast isär den o kolla varför" ........ ;)
PS. näää, jag kör inte Polaris!!
-
"Har du en Polaris som funkar? plocka då genast isär den o kolla varför" ........ ;)
[/quote]
:lol: Ha ha det var roligt skrivet!! Måste jag använda ()p
-
inte sugen på en Grizzly då? eller tycker du den är för slö?
jo e sugen på en grizzly åsså men Lmotor har ju så konstiga tider, ska man behöva ta ledigt från jobbet för att kolla på en fyrhjuling?
nu kanske du inte är så extrem som jag, men jag skulle inte köpa en demomaskin om jag inte fick den för halva priset!
jag ser ju hur demomaskiner behandlas hos ÅF, och det är nog så hos alla ÅF, körs ut på morgonen och parkeras ute, står där, kommer en kund och ska provköra, kallstartar och ger järnet, sen kommer nästa.. sen i slutet på dagen ska den köras in igen, och så håller det på.. en sån maskin har fått en så vansinnigt dålig inkörning så det påverkar garanterat motorns livslängd och även prestanda.
lite roligt att du nämner det där för jag kolla hur han gjorde när han körde ut maskinen. sen fråga jag hur dom hadde gjort.
Maskinen har stått inne sen ny sa han, den stog även inne när jag kom och titta på den. Sen när jag villa provköra så sa han att han skulle köra ut den åt mej och då starta han den sen fick den går ett par min innan han körde ut den.
Så den kan ju vara någolunda skött, sen vet jag inte hur annat folk är men provkör jag nått nytt så har jag inte fullgas första jag gör, men som sakt det kan vara jag åsså iofs så börjar man bli lite gammal så kanske nått vätt har fasnat hehehehe
-
Det är det där med öppettider som är synd!!! Men dom börjar säkert med lördagsöppet när som! Brukar ju ha det så här års dom.
inte sugen på en Grizzly då? eller tycker du den är för slö?
jo e sugen på en grizzly åsså men Lmotor har ju så konstiga tider, ska man behöva ta ledigt från jobbet för att kolla på en fyrhjuling?
nu kanske du inte är så extrem som jag, men jag skulle inte köpa en demomaskin om jag inte fick den för halva priset!
jag ser ju hur demomaskiner behandlas hos ÅF, och det är nog så hos alla ÅF, körs ut på morgonen och parkeras ute, står där, kommer en kund och ska provköra, kallstartar och ger järnet, sen kommer nästa.. sen i slutet på dagen ska den köras in igen, och så håller det på.. en sån maskin har fått en så vansinnigt dålig inkörning så det påverkar garanterat motorns livslängd och även prestanda.
lite roligt att du nämner det där för jag kolla hur han gjorde när han körde ut maskinen. sen fråga jag hur dom hadde gjort.
Maskinen har stått inne sen ny sa han, den stog även inne när jag kom och titta på den. Sen när jag villa provköra så sa han att han skulle köra ut den åt mej och då starta han den sen fick den går ett par min innan han körde ut den.
Så den kan ju vara någolunda skött, sen vet jag inte hur annat folk är men provkör jag nått nytt så har jag inte fullgas första jag gör, men som sakt det kan vara jag åsså iofs så börjar man bli lite gammal så kanske nått vätt har fasnat hehehehe
-
Hej hej,
Har en 850 -10 ”Vägreggad” som nu närmar sig 75 timmar. Inte ett enda problem, rullar på bra. Har iofs. precis lagat tumgasen, den gick av vid sista körningen, om det har att göra med kvalitet eller om jag lyckats slå i knäet, brutit av den mot en gren eller liknande eller liknande vet jag inte. Jobbigt att köra genom skogen med 1cm långt gasreglage var det i alla fall.
Har bytt till 27” däck på org. fälgarna. Kraft finns där så det räcker ändå. Har inte sett behovet utav ”Clutch Kit” ännu. Makalöst smidig i terräng, stock och sten samt att kryssa mellan träd. Servon är kalasskön men inget unikt för just Polaris. Saknar jag något på den, tror inte det. Har inte upplevt hittills att det skulle vara något galet eller riskområde med den. Tycker inte att den är direkt törstig heller. Allt är ju relativt och det är nog mer tummens tryck som avgör förbrukningen. Att gå in på saker som rör fyrhjulsdriften tänker jag inte göra då denna tråd med största sannolikhet kommer att spåra ur direkt. Jag gillar dock att det är hel automatiskt, inga knappar förutom 2 eller fyrhjulsdrift eller liknande.
Gillar att den är smal över ”limpan”, det gör att man har riktigt bra balans när man kör, lättare att känna hur maskinen rör sig liksom, speciellt när det är trångt. Själv är jag lång och tung, något maskinen hanterar utan problem, jag sitter bra på den. En nackdel som slog mej nu är faktiskt färgen, den är ruggigt fin men det är ju inte så roligt att gnugga den mot en gran i skogen hela tiden, men å andra sidan så är ju repor inte roligt var än dom händer.
En sak som man ska tänka på är ju att vinschen sitter monterad lågt. Detta gör ju att den är utsatt för lera och annat skit rätt så frekvent så man måste ombesörja wiren rätt så ofta.
Skulle nog säga att XP modellerna är en kanon allround maskin, jagar man konstant de djupaste lerhålen och konstant ge fullgas så ska man nog välja något annat märke, där är ju Can Am’s monster ensam i sin hage, grymt välutrustad redan ifrån start. Tycker att Can Am’en är grymt läcker, känner dock att det inte är en maskin som skulle passa till mej och för den typ utav körning jag gillar. Det är nog just detta som är det svåraste, det blir en kompromiss hur man än vänder på det. Är än så länge mycket nöjd med den, men å andra sidan så kan vad som helst hända.
Peter
-
Hej hej,
Har en 850 -10 ”Vägreggad” som nu närmar sig 75 timmar. Inte ett enda problem, rullar på bra. Har iofs. precis lagat tumgasen, den gick av vid sista körningen, om det har att göra med kvalitet eller om jag lyckats slå i knäet, brutit av den mot en gren eller liknande eller liknande vet jag inte. Jobbigt att köra genom skogen med 1cm långt gasreglage var det i alla fall.
Har bytt till 27” däck på org. fälgarna. Kraft finns där så det räcker ändå. Har inte sett behovet utav ”Clutch Kit” ännu. Makalöst smidig i terräng, stock och sten samt att kryssa mellan träd. Servon är kalasskön men inget unikt för just Polaris. Saknar jag något på den, tror inte det. Har inte upplevt hittills att det skulle vara något galet eller riskområde med den. Tycker inte att den är direkt törstig heller. Allt är ju relativt och det är nog mer tummens tryck som avgör förbrukningen. Att gå in på saker som rör fyrhjulsdriften tänker jag inte göra då denna tråd med största sannolikhet kommer att spåra ur direkt. Jag gillar dock att det är hel automatiskt, inga knappar förutom 2 eller fyrhjulsdrift eller liknande.
Gillar att den är smal över ”limpan”, det gör att man har riktigt bra balans när man kör, lättare att känna hur maskinen rör sig liksom, speciellt när det är trångt. Själv är jag lång och tung, något maskinen hanterar utan problem, jag sitter bra på den. En nackdel som slog mej nu är faktiskt färgen, den är ruggigt fin men det är ju inte så roligt att gnugga den mot en gran i skogen hela tiden, men å andra sidan så är ju repor inte roligt var än dom händer.
En sak som man ska tänka på är ju att vinschen sitter monterad lågt. Detta gör ju att den är utsatt för lera och annat skit rätt så frekvent så man måste ombesörja wiren rätt så ofta.
Skulle nog säga att XP modellerna är en kanon allround maskin, jagar man konstant de djupaste lerhålen och konstant ge fullgas så ska man nog välja något annat märke, Tycker att Can Am’en är grymt läcker, känner dock att det inte är en maskin som skulle passa till mej och för den typ utav körning jag gillar. Det är nog just detta som är det svåraste, det blir en kompromiss hur man än vänder på det. Är än så länge mycket nöjd med den, men å andra sidan så kan vad som helst hända.
Peter
efter den fina beskrivningen så har jag inget mer att tillägga :headbang:
-
OM jag köpte en Polaris till, så skulle jag ta den cammo färgade, den verkar vara skitbra i färgen och väldigt reptålig.
Och verkligen snygg.
-
ärligt talat för att sticka ut näsan lite -vad är det som inte felar på dom maskinerna om man läser lite på forumet här, allt från väldigt
konstigt beteende på deras "true 4wd"... ja som sagt läs lite härinne bara....
"Har du en Polaris som funkar? plocka då genast isär den o kolla varför" ........ ;)
PS. näää, jag kör inte Polaris!!
Jag säger inte att det du skriver inte stämmer, MEN.
Polaris säljer 3ggr. mer än närmsta konkurent (över hela registret antagligen) I toppskicktet kanske Can.Am säljer mer, det kans jag inte svara på.
+ Det finns inte direkt många Polaris 850xp till salu på Blocket öht. så helt missnöjda är vi Polarisägare nog inte ;)
Ang. färg så får jag chansen att välja så blir det en svart 8)
-
jag provkörde en sportsman 850 när jag kollade runt efter en hjuling, å den gick riktigt fint, speciellt servon.. riktigt skönt!
men jag fastnade inte riktigt för den.. speciellt pga auto-diffen!!!!! :hmmm:
lite roligt att du skriver ´´Polaris säljer 3ggr. mer än närmsta konkurent`` exakt så sa den försäljaren till mig också... men det
bet inte mig iaf. ;D
-
inte sugen på en Grizzly då? eller tycker du den är för slö?
jo e sugen på en grizzly åsså men Lmotor har ju så konstiga tider, ska man behöva ta ledigt från jobbet för att kolla på en fyrhjuling?
nu kanske du inte är så extrem som jag, men jag skulle inte köpa en demomaskin om jag inte fick den för halva priset!
jag ser ju hur demomaskiner behandlas hos ÅF, och det är nog så hos alla ÅF, körs ut på morgonen och parkeras ute, står där, kommer en kund och ska provköra, kallstartar och ger järnet, sen kommer nästa.. sen i slutet på dagen ska den köras in igen, och så håller det på.. en sån maskin har fått en så vansinnigt dålig inkörning så det påverkar garanterat motorns livslängd och även prestanda.
lite roligt att du nämner det där för jag kolla hur han gjorde när han körde ut maskinen. sen fråga jag hur dom hadde gjort.
Maskinen har stått inne sen ny sa han, den stog även inne när jag kom och titta på den. Sen när jag villa provköra så sa han att han skulle köra ut den åt mej och då starta han den sen fick den går ett par min innan han körde ut den.
Så den kan ju vara någolunda skött, sen vet jag inte hur annat folk är men provkör jag nått nytt så har jag inte fullgas första jag gör, men som sakt det kan vara jag åsså iofs så börjar man bli lite gammal så kanske nått vätt har fasnat hehehehe
ja jag vet inte.. när jag provade en 700 mudpro kunde jag inte hålla mig från att ge järnet, maskinen var helt ny och den stod ute i minusgrader. större handlare som har en hall att köra in maskinerna i där dom kan stå hela dagarna är ju bättre på så vis.
-
Jag var också iväg till en handlare och provkörde en 850 i sommras, riktigt trevlig maskin ()p Körde lite stigar och på en hemmabyggd crossbana i ett gammalt sandtag och måste säga att chassit och fjädringen svalde alla gropar och hopp riktigt fint.
-
ja inte är dom stela, som en del andra maskiner jag kört ()p
-
Hej hej,
Har en 850 -10 ”Vägreggad” som nu närmar sig 75 timmar. Inte ett enda problem, rullar på bra. Har iofs. precis lagat tumgasen, den gick av vid sista körningen, om det har att göra med kvalitet eller om jag lyckats slå i knäet, brutit av den mot en gren eller liknande eller liknande vet jag inte. Jobbigt att köra genom skogen med 1cm långt gasreglage var det i alla fall.
Har bytt till 27” däck på org. fälgarna. Kraft finns där så det räcker ändå. Har inte sett behovet utav ”Clutch Kit” ännu. Makalöst smidig i terräng, stock och sten samt att kryssa mellan träd. Servon är kalasskön men inget unikt för just Polaris. Saknar jag något på den, tror inte det. Har inte upplevt hittills att det skulle vara något galet eller riskområde med den. Tycker inte att den är direkt törstig heller. Allt är ju relativt och det är nog mer tummens tryck som avgör förbrukningen. Att gå in på saker som rör fyrhjulsdriften tänker jag inte göra då denna tråd med största sannolikhet kommer att spåra ur direkt. Jag gillar dock att det är hel automatiskt, inga knappar förutom 2 eller fyrhjulsdrift eller liknande.
Gillar att den är smal över ”limpan”, det gör att man har riktigt bra balans när man kör, lättare att känna hur maskinen rör sig liksom, speciellt när det är trångt. Själv är jag lång och tung, något maskinen hanterar utan problem, jag sitter bra på den. En nackdel som slog mej nu är faktiskt färgen, den är ruggigt fin men det är ju inte så roligt att gnugga den mot en gran i skogen hela tiden, men å andra sidan så är ju repor inte roligt var än dom händer.
En sak som man ska tänka på är ju att vinschen sitter monterad lågt. Detta gör ju att den är utsatt för lera och annat skit rätt så frekvent så man måste ombesörja wiren rätt så ofta.
Skulle nog säga att XP modellerna är en kanon allround maskin, jagar man konstant de djupaste lerhålen och konstant ge fullgas så ska man nog välja något annat märke, där är ju Can Am’s monster ensam i sin hage, grymt välutrustad redan ifrån start. Tycker att Can Am’en är grymt läcker, känner dock att det inte är en maskin som skulle passa till mej och för den typ utav körning jag gillar. Det är nog just detta som är det svåraste, det blir en kompromiss hur man än vänder på det. Är än så länge mycket nöjd med den, men å andra sidan så kan vad som helst hända.
Peter
det låter ju bra, jag e lite inne på som du säger jag är ingen som hoppar i dom största hålen första jag gör utan vill ha en maskin som funkar till allt. Kawwan va rolig att köra men på slutet så kännde jag lite att det börja bli för "hysterisk" det går inte att smyga så där riktigt sakta och det börjar att intresera mej mer och mer nu att kunna klättra runt i skogen över alla hinder.
Visst har jag tagigt bort variatorkitet på kawwan så har den gått lungnare men sen är det hela motorkaraktaräen, den gilla jag på polarisen helt skarpt fast jag bara körde den i typ 10 min. Den va välldigt "lungn" och känndes bra.
Tack för lite bra info från dej!
-
Grönis vill du så får du gärna prova min Grizzly till veckan eller helgen! Jag får den på måndag.
-
Tjenare,
Varje gång som någon frågar seriöst om svagheter på någon grej, så är det alltid någon som irrar in sej på tråden och börjar "smutskasta". Har märkt att många som gör detta lider av någon slags mindervärdeskomplex. En del stiger ju bara upp på morgonen för att börja klaga.
Till ämnet: Har haft en Honda 500FE, en Yamaha Grizzly 700, och nu en Polle 850XP. Alla väldigt bra på sitt vis.
Men som det kommit fram, så om man säljer 29% av alla nya märkes ATV'n i världen så ökar också mängden klagomål av konsumenter. Vad är felindexet på märkes ATV'n, det är ju det som är frågan.
Det är sant att tex 850XP som ändå är det senaste skriket på marknaden kan ha fel som ingen annan har, men sen är ju hela ATV'n inte lik någon annan på marknaden. =Skall man ha en stark hjuling skall man köpa Honda, men då alltså nöja sej med att den saknar viss utrustning.
Yamahas 550-700 är VÄLDIGT bra, men här i Finland så förstörs märket av en väldigt korkad importör!
dessa Yamahan skulle jag inte ha råd med efter garanti tiden pga. den finska importörens sätt att prissätta reservdelar. (dock är ju det minimal risk att det händer något, men.....)
Återkommer jag till min Polaris 850 XP, så får jag en liten känsla av att dom på Polaris inte har samma kvalitetskontroll som på min senaste Yamaha, men det gör inget, för allt som möjligen kan gå fel, (om det gör det), så har den finska importören stort intresse av att fixa!!
Så åt alla som kör 4-hjuling, så kan jag bara säga:
Köp det ni vill, men kolla upp Er ÅF, litar ni på "honom" så kan ni fast köpa en LADA ATV!! (om dom skulle tillverka en sådan)!!!!
Detta kund/ÅF/importör förhållande har förstört mitt förhållande till Yamaha.
PS. Polaris Sportsman 850 XP-11 är en väldigt god maskin, alla andra ligger en längd bakom, och detta stör ju användare av andra märken...... (därav denna eviga smutskastning.)
-
jag kan bara hålla med.synd att en del är så jävla barnsliga. om man dessutom ser till vilken grupp av människor som lägger totalt meningslösa kommentarer om maskiner som dom aldrig ägt/kört. så är det inte svårt att läsa igenom deras dravel.vi som har haft tur/råd att handla polaris vet ju vilka kanon maskiner det är. :whip::headbang:
-
Att folk smutskastar andra märken kommer aldrig att försvinna, lika lite som en del ljuger om sin maskins fel och brister. Tyvärr. :whip:
-
Att folk smutskastar andra märken kommer aldrig att försvinna, lika lite som en del ljuger om sin maskins fel och brister. Tyvärr. :whip:
ja försök vara lite vuxen nån gång.så funkar nog en sån här tråd bättre. ()p bara för att första årsmodellen av 850 hade barnsjukdomar, så känns det lite konstigt att en del försöker sänka hela märket.när det dessutom kommer från folk som inte själva har åkt polaris.det enda det igentligen visar är ju brist på kunskap.
-
Att folk smutskastar andra märken kommer aldrig att försvinna, lika lite som en del ljuger om sin maskins fel och brister. Tyvärr. :whip:
ja försök vara lite vuxen nån gång.så funkar nog en sån här tråd bättre. ()p bara för att första årsmodellen av 850 hade barnsjukdomar, så känns det lite konstigt att en del försöker sänka hela märket.när det dessutom kommer från folk som inte själva har åkt polaris.det enda det igentligen visar är ju brist på kunskap.
Och när var jag barnslig och försökte sänka Polaris som märke? :hmmm: Det är inte ofta jag har lämnat negativa åsikter om Polaris, men dom gångerna jag gjort det, är det ren fakta och dom kan väl inte ens du förneka? ;D
Jag tillhör en av dom som inte ägt Polaris så då får jag väll titulera mig som okunning, fast jag har ögon att läsa med och öron för att höra med.
-
Är inte detta med tjafs om olika märken bara med glimten i ögat. Det har jag då alltid personligen trott iaf.
-
är momentbegränsaren kvar på xp:n?
sen det roliga är ju att alla polarishandlare skryter om att dom har äkta 4wd :lol:
men jag testade en 550xp när dom kom ut och bestämde mig direkt för en 850, men det slutade med en grizzly istället..
men körmässigt tyckte jag den gick mkt fint iaf..
-
Tänk om det bara fanns en maskin på marknaden :hmmm: va trist det skulle vara ;) det är med våra maskiner som bilar brudar hockeylag osv. var och en är salig på sin tro :headbang: :headbang: :headbang:
det viktigaste är ju att ha roligt i skogen eller i träsken ;D tillsammans eller... :sunny:
-
Tänk om det bara fanns en maskin på marknaden :hmmm: va trist det skulle vara ;) det är med våra maskiner som bilar brudar hockeylag osv. var och en är salig på sin tro :headbang: :headbang: :headbang:
det viktigaste är ju att ha roligt i skogen eller i träsken ;D tillsammans eller... :sunny:
du har helt rätt!
jag gillar min hjuling men bara för det behöver inte alla göra det, och det gör inte alla heller..
det här med märken är inte så viktigt egentligen, alla märken har sina olika för och nackdelar.
canam är en fräck maskin med tufft utseende och vass motor, men den lämpar sig mindre bra för arbete t.ex.
en kineshjuling är billig och halvdan, men den lämpar sig för dom som måste lägga pengar på annat än hjulingen, men det gör ju att även de får en chans att va med ute i skogen och köra, kanske inte lika ofta och hårt som de med en märkesmaskin pga skumma haverier, men ändå..
honda är oslagbar i kvalitet och har sin starka sida vid arbete i skogen..
så jag är inte märkesfanatiker, man får hålla ögonen öppna på andra märken hela tiden för det är kanske inte det egna märket som alltid är det bästa, min nästa maskin blir troligtvis av samma märke, om inte konkurrenterna kommer med nåt som får mig att bli sugen..
polaris har riktigt smart upplägg på växellådan, där högväxeln ligger längst bort, men dom har samtidigt ingen våtkoppling vilket gör krypkörningen lite jobbigare.
sen har dom mc-pherson fjäderben vilket inte faller mig i smaken, men det kanske det gör för nån annan..
can am har en fräck motor och tufft utseende men det jag inte gillar är överkomplicerad elektronik och avsaknad av våtkoppling.