ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Madz skrivet 31 mars 2011 kl. 12:33:26

Titel: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: Madz skrivet 31 mars 2011 kl. 12:33:26
Hallå! Håller på å renoverar quaden lite och funderar på om jag ska "trimma" lite när jag ändå håller på.
Pluggen i kröken är borttagen redan av förra ägaren. Men jag läste nånting om en "plugg" i ljuddämparen?
Är det den lilla insatsen som sitter i slutet på ljuddämparen? och blir det nån skillnad om jag drar den? Eller kommer den bara bröla lite extra?

Sen hittade jag ett Alba slip on. Skulle denna göra nån skillnad alls och isf, måste jag bestycka om förgasaren då?

Hoppas på snabba svar!:)

//Mvh Alex
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: Wbugs skrivet 31 mars 2011 kl. 20:11:39
JAg kan inte något om original dämparen, men jag har ett ALBA helsystem med bestyckad förgasare och det rör på sig riktigt bra med trevlig gas respons. Enda nackdelen med ALBA är att den LÅTER riktigt högt, inget mig emot, men folket i byn brukar blänga lite extra när man glider ner och ska tanka.
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: Madz skrivet 31 mars 2011 kl. 23:08:59
Okej. Slip on fatta jag som att det bara var själva ljuddämparen man bytte. Den kan väll inte hjälpa mycket?
Alla pratar om att bestycka om förgasaren, men vad menas med det egentligen?=P byta munstycken bara lr?
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: blink skrivet 31 mars 2011 kl. 23:41:16
byter man ljuddämpare (slipon) så ökar man luftflödet ur motorn och bör då även öka luftintaget. för att göra detta så behövs ett luftfilter av "sportmodell" öppnare filter. när man har ökat luftgenomströmningen så kan man höja bensinflödet (bestycka om förgasaren) och på så sätt få ut mer effekt ur motorn. ökningen kommer inte att vara brutal, man märker främst av det vid låga varv och att den är mycket alertare och svarar på gas kvickare. dock är detta ett grundsteg för att sedan kunna gå vidare och trimma mer med större förgasare,högkomps kolv, big bore mm...
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: Madz skrivet 31 mars 2011 kl. 23:52:48
Okej. Om jag skulle dra sista "insatsen" i original dämparen. Skulle detta göra nån skillnad och att jag måste ställa om förgasaren?
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: teppas skrivet 5 april 2011 kl. 00:02:07
Börja med bestycka om förgasaren med ett 160 huvudmunstycke 27,5 lågfart och ta bort locket till luftburken. Jag körde då så ett tag med min och det funkade då kanon och jag hadde på orginalsystemet.
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: Madz skrivet 5 april 2011 kl. 19:24:37
Okej. Ungefär vad brukar munstyckena kosta? :P
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: blink skrivet 5 april 2011 kl. 21:07:34
som en pilsner på krogen
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: teppas skrivet 6 april 2011 kl. 10:39:10
Stämmer bra  ()p 

det är bara att inhandla och byta.
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: Madz skrivet 31 maj 2011 kl. 23:43:29
Munstycken är inhandlade. 130 main och 27,5 lågfart. Pluggarna i avgassystemet är borta + att jag tänkte ta bort snorkeln, kanske även locket på luftburken.

Nu till den riktiga frågan. Hur många varv ska soppa & luft skruven ut? 1½ varv ut som original?

/MVh Alex
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: Madz skrivet 13 juni 2011 kl. 20:05:20
Ingen som orkar svara?
Titel: SV: "Trimm" frågor LTZ 400 -03
Skrivet av: Wbugs skrivet 13 juni 2011 kl. 20:19:25
Har för mig att det inte finns någon soppa skruv utan bara en luftskruv, men jag kanske är ute och cyklar!!
Den får man borra fram, den är pluggad original. Om du har bort förgasaren och tittar in i den där den sitter monterad
så ser du en vass liten pigg sticka upp, rakt under den så är den pluggad den pluggen går man borra bort så kommer du åt
skruven. hoppas du förstod vad jag menar!!  :D

//Artin