ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: chrilled skrivet 30 mars 2011 kl. 15:02:44
-
Efter "lite" sökande efter en lämplig ATV så har jag fått lite olika bud på service.
Bror min köpte en ny X5a, den skulle in efter 20? mil ca för byte av alla oljor samt ventilspelsjustering. När jag pratade med min lokala Viarelli ÅF så tyckte han det var enormt märkligt och menade på att det räcker att byta motoroljan. Diff oljor behöver man inte byta, ventiljustering ställde han sig frågande till också.
Jag kan väl hålla med om i sak att det är lite illa att behöva byta alla oljor efter så kort tid men å andra sidan vet man ju inte vad för olja Kineserna hällt i samt hur mycket spån det blivit pga inslitning mm.
Någon som vet lite hur det skall vara egentligen? :-\
MVH
Chrille
-
http://www.motorbiten.se/Gismo/Bildarkiv/org/746/servicehaftecf-allroad2010.pdf
-
det finns INGET som tar skada av att byta olja oftare än nödvändigt.
jag har redan bytt diffolja 2ggr på min maskin, den har gått 400mil.
-
Varför är det så onödigt att byta olja efter 20mil? Dom har väll ändrat service intervallerna nu men jag var innen redan efter 10 mil och bytte alla oljor samt oljefilter och kolla ventiler.
Enligt mig är det bland dom viktigaste oljebytena.
OskarP> 2ggr på 400mil, jag har bytt 3ggr på 110mil :lol: Överkurs?
-
tjo de är väl i början man ska va noga med oljebyte?? på can-amen va de ju endast 10 timmar till första.
//mitto
-
Varför är det så onödigt att byta olja efter 20mil? Dom har väll ändrat service intervallerna nu men jag var innen redan efter 10 mil och bytte alla oljor samt oljefilter och kolla ventiler.
Enligt mig är det bland dom viktigaste oljebytena.
OskarP> 2ggr på 400mil, jag har bytt 3ggr på 110mil :lol: Överkurs?
haha, ja arcticcat rekommenderar första diffoljebytet efter 4 år.. du harväl bara servat enligt ordinarie kinaintervall ;) O0
motoroljan har jag bytt 4-5ggr nu, filtret 2ggr, vxllådsoljan 2ggr.
mycket riktigt är det första oljebytet det viktigaste! det är ine för att fabriken häller i skitolja, utan för att spåner och inkörningsfett skall komma ut från motorn. det är inte dumt att skölja motorn vid första bytet heller, dvs byt olja&filter, kör motorn ett par minuter, och täm ut igen och häll ur det som är i filtret.
-
det finns INGET som tar skada av att byta olja oftare än nödvändigt.
jag har redan bytt diffolja 2ggr på min maskin, den har gått 400mil.
Miljön? ;)
-
Vi snackar fyrhjulingar här.
Skulle vi diskutera miljö? Ok pröva www.töntigacykelforum.nu :whip:
-
nej då om jag vill så kan jag hälla den avtappade oljan i tanken så utnyttjas energiinnehållet i den. Har inte gjort det på hjulingen men på traktorn för att smörja pumpen. Jag häller oljan genom en sil först, sen byter man bara bränslefilter lite oftare. men man får inte använda nåt annat än motoroljan, ep-oljan är inte bra att få in i pumpen.
-
Jag servar min Kan-allt ;D enligt följande :
50 tim : oljebyte o filter i motorn
100 tim : diffar o vxl-låda oljebyten
efter varje körning kollas luftfilter samt tvättas vid behov, broms olja byts ca efter 2år oavsett tim/mil
resterande saker byts/servas efter behov så att säga!
-
oljorna som är i, när hjulingen är ny innehåller mycke tillsattser för te x inkörning, packningar inte ska bli dåliga ifall de tar lång tid å få hjulingen att bli såld osv...
sen tror jag att det är nog inga dyra, fina oljor dom häller i från fabriken.. tänk själva om dom sparar ca 3-4 kr/l och tillverkar kanske 20-30tusen per år, de
blir en rätt bra besparing..
bästa exemplet var nog oljan i fjädringen på kawan.. ojoj, vilken skitolja!! såg ut som färgat vatten efter 10tim.. snacka om de blev skillnad när jag bytte, trots samma viskositet.
min ac skulle in vid 25mil å byta oljor. å man lär sköta servicen enl. boken för annars får man inte ut ett skit på garantin..