ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: swetruck skrivet 30 mars 2011 kl. 02:40:10

Titel: Olja i Diff.
Skrivet av: swetruck skrivet 30 mars 2011 kl. 02:40:10
Vad kör ni med för sorts olja i diffarna ?? Nån som kan tipsa om nån bra olja.
Titel: SV: Olja i Diff.
Skrivet av: hocky79 skrivet 30 mars 2011 kl. 07:07:50
Jag kør med royal purple på alla mina fordon.. Den bästa oljan för pengar! På bilarna och can-amen har jag även qmi teflonbehandling. Inte på cf:en pga av våtkoppling. Men det finns motorbehandling till våtkoppling oxå.


Jag köper från canimport as i norge/skandinavien.


http://www.royalpurple.com/
Titel: SV: Olja i Diff.
Skrivet av: goranP skrivet 30 mars 2011 kl. 11:17:21
Vanlig motorolja byter ofta.
MVH/GoranP
Titel: SV: Olja i Diff.
Skrivet av: swetruck skrivet 30 mars 2011 kl. 11:59:13
Okej står i hanboken SAE15W-40/SF så det kan man ta vanlig motorolja men så står det även
SAE80W/90GL-4 undra vilken som den går bäst på och vad dom annvänder på en service om
man lämnar in den.
Titel: SV: Olja i Diff.
Skrivet av: Ironman skrivet 30 mars 2011 kl. 12:06:09
SAE80W/90GL-4  använder jag iaf pga av det höga kuggtrycket så att oljefilmen inte går igenom
Titel: SV: Olja i Diff.
Skrivet av: swetruck skrivet 30 mars 2011 kl. 13:32:08
Okej ja o det ska väl inte spela någon roll vilken sorts oljemärke man tar bara det är en SAE80W/90GL-4 .
Titel: SV: Olja i Diff.
Skrivet av: Ironman skrivet 30 mars 2011 kl. 16:22:49
nej
Titel: SV: Olja i Diff.
Skrivet av: Oskar P skrivet 30 mars 2011 kl. 18:39:29
oljemärket spelar mindre roll, men se till så den är märkt med GL4 enligt API.
viskositetenj är inte heller så noga.

jag använder volvos helsyntetiska transmissionsolja GL5 75w-80 till diffar och växellåda.
eftersom diffarna kan vara av hypoidtyp (pinjongdrevet sitter inte i centrum av kronhjulet, se 7 minuter in i filmen: http://www.youtube.com/watch?v=yYAw79386WI )

och när det är hypoiddrev så blir kuggtycket extremt högt och därför krävs en olja av EP-typ (extreme pressure)
API-GL1 är vanlig växellådsolja (ovanlig idag), GL4 och 5 är EP-olja.
man bör inte använda EP-olja i växellådor med synkringar då tillsatserna angriper mässingen.


Titel: SV: Olja i Diff.
Skrivet av: swetruck skrivet 30 mars 2011 kl. 19:55:01
tackar för bra respons!! nu har ja beställt en olja med  SAE80W/90 GL-4  ()p