ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: Airvideo skrivet 27 mars 2011 kl. 15:29:31
-
Va ute och körde idag med min Yamaha Raptor. Har en vapor mätare så ja ser tempraturen på motorn, men när ja va ute och körde i skogen så gick den max upp till
50 grader. Sen när man körde typ i 80 km/h på landsvägen så gick den ner till 40grader. Men när man står stilla så kan den gå upp i 100 grader utan att
fläkten hoppar igång.
Lite frågor.
När hoppar fläkten igång?
Vilken tempratur ska Raptorn under körning?
Kan det vara nå fel på termostaten? eller är det typ vinter sommar termostat?
ps. Jag har precis satt på tempratur givaren från vapor, så ja har inte sett problemet förut.
-
kolla så att fläkten fungerar överhuvudtaget! och att kontakterna är riktigt ihop..kan även använda 5-56..kokpunkten är över 100grader med glykol..men den ska sättas igång runt 85-90 grader kan jag jy tycka..
-
Fläkten hoppar igång runt 105-107 grader. Verkar vanligt i USA att dessa är trasiga. Prova låt den stå på tomgång o se om den hoppar igång vid 107 grader gör den inte de så kör en sväng så den svalnar.
Nu i vintras när jag kört med min har den oxå varit svår o få upp i över 50 grader så de är nog normalt.
Körde landsväg i vintras i runt 60-70km/h och tempen gick ner under 38 grader.
-
jaha, men ska motorn vara så varm? 105-107 grader låter väldigt högt. ska inte tempraturen vara ca 70 grader hela tiden? för bästa
det kan ju inte vara bra för motorn att den går över 100 grader? eller?
-
Min har varit uppe i 108 grader som mest tror jag. Fläkten hoppa igång vid 105grader senast.
På sommaren ligger arbetstempen på 70-80 grader, på vintern mellan 40-80 beroende på körning.
Så låt den stå på tomgång och vänta tills tempen är runt 106 och se om den hoppar igång.
-
men är det inte farligt för motorn att bli så varm? varför hoppar fläkten igång så sent?
-
men är det inte farligt för motorn att bli så varm? varför hoppar fläkten igång så sent?
Över 109-110 grader bör man börja oroa sig.
De är ju glykol + ett system under tryck. Dessa 2 faktorer höjjer kokpunkten.
-
130 grader är kokpunkten på 50/50 blandning under 15PSI tryck.
så 110 skall inte vara nåt problem men det är ju såklart nära gränsen.
jag var uppe i 121 enligt biltemamätaren en gång när kylaren sattes igen av snö, såg inga bubblor i expansionskärlet så jag lät den stå och kyla ner sig på tomgång efter jag rensat bort snön.
-
okej tack för alla svar.:)