ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: SX skrivet 27 mars 2011 kl. 10:14:31
-
Hej, Jag har kikat runt här ute vilket är otroligt givande och roande ()p
Så jag tänker ställa egna frågor och som säker flera med mig är nyfikna på.
Jag vänder mig till er som kör/äger SMC 700 för jag är nyfiken på för och nackdelar på denna atv´n.
Är troligtvis själv ägare till en smc 700 om några veckor (min första :ATV: ), men vill gärna höra vad ni tycker och hur ni upplever maskinen även jämfört med andra märken ( ni som har egna erfarenheter ) :rtfm:
Bensin förbrukning vid normalkörning på grus/asfalts vägar, Är det ok att köra ca: 15 mil på asfalt/grus utan stopp, om inte, varför? (kommer inte enbart köra väg, har nära till Ökna :headbang:
Tack på förhand till alla er som ställer eran erfarenhet o tid till förfogande för all info ()p
-
Jag har haft min sen års skiftet. Skit nöjd, de ska ju vara den som går bäst utav dom billigare. Tex tgb,cf,cectek högst topp fart och bäst ax. Jag har lyckats att köra över ett rådjur och igår rulla jag med maskinen. Bra kvallite kan ja säga. Vid lång körning sitter man gått och utan vibrationer, mycket väg ljud från däck dok. Men de kan man ju byta om man tänkt köra mycket på väg. Jag tror du kommer bli lika nöjd som mig:) lyckatill mvh peter
-
Tjenare Peter, allt väl med dig efter dina strapatser hoppas jag, rådjur o rullat med maskinen, nog för att man ska testa maskinen för att se vad den går för....... ;D
Ja oväsen från däcken får man nog lära sig att leva med. :tickedoff
Tackar för inlägget Peter ()p
MVH: Morgan
-
Hej,
Jag har haft min hoj sedan 19 februari och kört ca 60 mil. Ca 505 väg och 50% skog. Maskinen klarar sig bra i jämförelser med tex Grizzly och andra 700kubikare. Jag tar mig fram lika bra som de andra och jag tycker maskinen har bra köregenskaper. Ska du köra mestadels väg så kanske du ska titta på quad sidan då de är lite snabbare och har lite lägre soppa förbrukning. Kör man skog och leker på grus med en 700 så drar de relativt mycket sås. Vad ska du med 4x4 till om du mestadels ska köra väg?
Men det är en riktigt trevlig och prisvärd hoj.
Skulle jag byta så skulle det vara till en 800cc Outlander XC och det har att göra med lite mer tryck i maskineriet... =)
Men jag är supernöjd och kommer inte byta på ett bra tag =)
det bär även tilläggas att generalagenten är rikgit bra och ger åf riktigt bra backup!
-
Haft min i tre veckor bara. Varit på skogsutflykt och en del vägkörning. Verkligen jättenöjd, den känns betydligt mer solid och kvalitetsmässig än min förra ATV, en Linhai 520. En liten sak jag är fundersam på är att hitta en transportbox till bakre racket, då det bara är 24 cm mellan bakre bågen på racket till sadelkanten. Hade varit bra med en "lådda" till diverse saker och till en matkasse om man åker till affären.
Annars tror jag inte du hittar nåt bättre för de slantarna! ()p
-
Inga problem att montera hår box på denna!! Har själv testat vissa av våra modeller på! EX! atv pro hård pris 1895kr
-
Haft min i tre veckor bara. Varit på skogsutflykt och en del vägkörning. Verkligen jättenöjd, den känns betydligt mer solid och kvalitetsmässig än min förra ATV, en Linhai 520. En liten sak jag är fundersam på är att hitta en transportbox till bakre racket, då det bara är 24 cm mellan bakre bågen på racket till sadelkanten. Hade varit bra med en "lådda" till diverse saker och till en matkasse om man åker till affären.
Annars tror jag inte du hittar nåt bättre för de slantarna! ()p
Se med asiengrossisten det har en liten frontbox som skulle passa bra bak =)
-
Inga problem att montera hår box på denna!! Har själv testat vissa av våra modeller på! EX! atv pro hård pris 1895kr
Haha... såg inte att du skrivit också =)
-
Hej,
Jag har haft min hoj sedan 19 februari och kört ca 60 mil. Ca 505 väg och 50% skog. Maskinen klarar sig bra i jämförelser med tex Grizzly och andra 700kubikare. Jag tar mig fram lika bra som de andra och jag tycker maskinen har bra köregenskaper. Ska du köra mestadels väg så kanske du ska titta på quad sidan då de är lite snabbare och har lite lägre soppa förbrukning. Kör man skog och leker på grus med en 700 så drar de relativt mycket sås. Vad ska du med 4x4 till om du mestadels ska köra väg?
Men det är en riktigt trevlig och prisvärd hoj.
Skulle jag byta så skulle det vara till en 800cc Outlander XC och det har att göra med lite mer tryck i maskineriet... =)
Men jag är supernöjd och kommer inte byta på ett bra tag =)
det bär även tilläggas att generalagenten är rikgit bra och ger åf riktigt bra backup!
...
Hej Fidde
Visst kommer jag köra en hel del på grusvägar men jag kommer även köra en hel del i skogen ( finns en teräng bana/led några km från där jag bor, absolut att det vore mer ekonomiskt med en quad men jag har ingen brådska att ta mig fram, varför jag väljer 700 cc är för att slippa höga varvtal vid 70-90km/h.
Var inne på Quad i början just för axet och lekfaktorn men jag kommer att jag tröttnar på att bara axa o köra vårdslöst ( Vilket jag hadde gjort :lol: ) där av valet.
Tackar för tipset annars ()p
-
SX då ska du klart köpa en SMC 700 j-Max ! Den e kalas i skogen! =) Och fungerar bra öven på grus =)
Men ska du köra skog så passa på att köpa hasplåtar på en gång! =) Det gjorde jag! Det är ännu roligare att köra skog då!!!
-
()p Absolut hasplåt från första dagen, var ett måste för att andvända maskinen fullt ut tycker jag.
Hur mycket soppa kan man maximalt räkna med att göra av med på ca: 4 tim terängkörning, klarar jag mig med en tank eller bör jag ha med en dunk ?
-
Jag tankar fullt inför körning och lör hela dagen. Det har inte hänt tidigare att jag behövt tanka efter en halv dag. Sist samlades vi 10.30 körde 1 timme i grustag sedan 4 timmar i skogen och transportsträcka hem på ca 1 mil. Jag hade fortfarande ca 20% tank kvar
-
Fin fin information fidde, jag tackar o bockar för svaren. ()p
-
Fin fin information fidde, jag tackar o bockar för svaren. ()p
Det var så lite så =)
-
Var å provkörde en sådan i måndags, helt klart mycket maskin för pengarna, kändes väldigt stadig och robust.
Är väldigt lockande med tanke på priset ()p ()p man behöver egentligen inte mera om man ska nöjes köra och arbeta lite med den 8)
Kändes fin och rapp, 50hk är inte dumt ::)
Mycket trevligt att en 3000lbs winch och fina bighorn däck medföljer ()p ()p ()p ()p ()p ()p 8)
-
T1an.... Korrekt!
jag trivs med min! Jag kan säga att kollegans maskin känns inte lika rapp och kul då han har en CF Moto 500. Den verkar helt klart ha bra kvalitet och känns robust men jag har kört båda och man känner skillnaden på 500 och 700. SMC är lite rappare och roligare =)
-
Jaha, nu när verkligheten har bitit sig fast så har jag bestämt mig för att satsa max 70 000 på en hjuling, så då försvinner alla nya "märkes drakar" :)
Den som verkar absolut mest intressant är en SMC Jmax 700 så är det någon som inte tycker att jag ska satsa på en sådan maskin ? :hmmm:
Skall ha den till att arbeta lite med (sladda paddock, dra kärror) samt att åka nöjesutflykter till bekanta osv.
Som sagt så verkar man få mest för pengarna om man satsar på en ny SMC 700 med tanke på att den har 50hk,big horn däck, 3000lbs vinch + att jag tycker att den är snygg och robust.
Verkar även som att det är en seriös återförsäljare i ryggen på SMC.
Skriv vad ni tänker och tycker........
-
Jaha, nu när verkligheten har bitit sig fast så har jag bestämt mig för att satsa max 70 000 på en hjuling, så då försvinner alla nya "märkes drakar" :)
Den som verkar absolut mest intressant är en SMC Jmax 700 så är det någon som inte tycker att jag ska satsa på en sådan maskin ? :hmmm:
Skall ha den till att arbeta lite med (sladda paddock, dra kärror) samt att åka nöjesutflykter till bekanta osv.
Som sagt så verkar man få mest för pengarna om man satsar på en ny SMC 700 med tanke på att den har 50hk,big horn däck, 3000lbs vinch + att jag tycker att den är snygg och robust.
Verkar även som att det är en seriös återförsäljare i ryggen på SMC.
Skriv vad ni tänker och tycker........
Hade samma tankegång som du och kom fram till en SMC 700 efter mycket letande på diverse forum osv.
Jag är helnöjd med min än så länge och har kört drygt 40 mil nu och den känns bara bättre och bättre när allt börjar bli inkört! Lycka till med köpet!
-
Nån som har provat något litet race mot någon annan känd maskin ? Tänkte på hur bra SMC Jmax 700 går ?
Motorn som är en Fuji-Subaru på 50hk borde väl pinna på rätt bra ?
-
Alla fortfarande nöjda med sina SMC 700 ?
Blir nog själv en ägare till en sådan på tisdag ()p
-
Nu äger man själv en SMC 700, jag är helt nöjd hittills ()p 8) ()p 8) ()p
Tycker att den går riktigt fint, har ett skönt motor ljud, är riktigt trevlig att se på 8)
För priset den kostar så är det en riktig "killer" :DV finns maskiner som kostar 40 000 till och som man säkert kommer att ha fler problem med ::)
Verkar iaf vara bra komponenter , som jag förstår det så är det Polaris CVT ifrån 500 modellen, det bådar gott tycker jag.
-
vet inte om det är rätt tråd ..har en fråga om denna hjuling.. service intervaller, hur ofta ska den servas? är lite sugen på att byta in min quad mot en sån.. tacksam för svar några kända fel som ni varit ute för? verkar vara en hyfsad hjuling för liten peng
-
Serviceintervaller 300km 1000km 2500km 4000km 5500km 7000km 8500km 10000km vilket är som dom flesta atv modeller mvh Ronnie Asiengrossisten
-
Serviceintervaller 300km 1000km 2500km 4000km 5500km 7000km 8500km 10000km vilket är som dom flesta atv modeller mvh Ronnie Asiengrossisten
jaha tack för svaret.. låter som det ska servas ofta med andra ord.. trodde att det var mer sällan än så på dem.. har 200 mil intervall på vildkatten.. å 500 mil på mcn.. tycker allmänt att det ska servas lite väl ofta, borde standard grejer inte kunna gå längre utan att servas på dyra verkstäder. är ju en stor kostnad för oss som äger maskinerna.. 150 mil är ju ingenting tycker jag .. tävlingsmaskiner som pressas hårt det förstår jag, missförstå mig inte jag vill ta hand om mina maskiner å överdriver gärna med underhåll själv .. men gör det då själv.. låter som det blir dyrt att få stämplar i häftet.. mvh husky
-
Serviceintervaller 300km 1000km 2500km 4000km 5500km 7000km 8500km 10000km vilket är som dom flesta atv modeller mvh Ronnie Asiengrossisten
jaha tack för svaret.. låter som det ska servas ofta med andra ord.. trodde att det var mer sällan än så på dem.. har 200 mil intervall på vildkatten.. å 500 mil på mcn.. tycker allmänt att det ska servas lite väl ofta, borde standard grejer inte kunna gå längre utan att servas på dyra verkstäder. är ju en stor kostnad för oss som äger maskinerna.. 150 mil är ju ingenting tycker jag .. tävlingsmaskiner som pressas hårt det förstår jag, missförstå mig inte jag vill ta hand om mina maskiner å överdriver gärna med underhåll själv .. men gör det då själv.. låter som det blir dyrt att få stämplar i häftet.. mvh husky
700kubik enstånk. Relativt mycket motor att smörja och gå igenom, Maskinen väger 340kg och relativt mycket rörliga delar och eletronik.... Känns relativt om med serviceintervallen ändå tycker väl jag =)
-
ja bytte första vid 10 timmar 8 mil :) de skadar ju inte att byta ()p
-
ja bytte första vid 10 timmar 8 mil :) de skadar ju inte att byta ()p
Både ja och nej :) det är break in oljorbav en anledning :)
-
har du käka taggtråd elle?? :whip: kan garantera att det e bättre att köra med frisk & fräsch olja istället för en med metallspån i :)
-
har du käka taggtråd elle?? :whip: kan garantera att det e bättre att köra med frisk & fräsch olja istället för en med metallspån i :)
Haha... taggtråd = Gott =)
-
Hur fort går era SMC 700 ?
Hastighet samt varvtal ?
-
srtax strax över 100 men då varvar de jävlar!