ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Delarium skrivet 25 mars 2011 kl. 20:51:16

Titel: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: Delarium skrivet 25 mars 2011 kl. 20:51:16
Har jättebehov av akuthjälp från er!
Problemet ter sig såhär, kan starta upp hojen och den går igång som vanligt, lägger sig bra tomgångsvarv. Kan oftast gasa några gånger (med friläge) och den återgår till tomgång som vanligt. MEN, när som helst kan den efter man gasat en gång nästan stanna kvar på det högre motorvarvet, för att ligga stabilt och möjligtvis pendla lite upp och ned. Försöker jag då gasa, så lägger den av direkt. Sen är det ett hel*te att få igång den, måste köra med choken i även fast den är varm.

Har skruvat ur stiften, och de var väldigt svarta. Så misstänker att den går fett. Hojen låter på tomgång (när den är normal) lite som en båt.

Har bytt fjädern idag, och bytt tillbaka till tumgasen också för säkerhetsskull. Har också bytt till en hårdare fjäder i Walbroförgasaren.  Har besiktning på tisdag, och jag är helt slut på idéer vad det kan vara för fel  :dntknow: :cry: Vill jättegärna kunna besiktiga den på tisdag.

Kan någon också svara på hur "Y-delningen" på gaswiren fungerar, kan den justeras något invändigt i delningen. Ena wiren går till förgasaren, genom trotteln osv. Men vad går den andra till funktion?

Varmt tacksam för alla förslag på saker att testa för att komma till rätta med detta  :sunny:
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Devil skrivet 25 mars 2011 kl. 21:00:47
Tja!
Kan låta väl simpelt, Men har du kollat så att det inte drar tjyvluft någostans??
Kolla klämmor, slangar, anslutningar... Efterdra allt, och så kan du kolla med en burk startgas runt förgasaren. Du märker om den läcker :)

Hoppas du hittar nått lättfixat... 
Mvh.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 25 mars 2011 kl. 21:03:59
Har haft ned förgasaren idag, och dragit åt förgasaren jättehårt. Finns det några andra ställen som det kan läcka, som kan påverka tomgången på detta vis?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jaas skrivet 25 mars 2011 kl. 21:06:44
Du säger den går på choke men så tror du den går för fett? Då skulle den ju gå ännu fetare på choken.

Kolla packningen mellan insug och cylinder så den är fräch.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 26 mars 2011 kl. 00:27:30
Du säger den går på choke men så tror du den går för fett? Då skulle den ju gå ännu fetare på choken.

Kolla packningen mellan insug och cylinder så den är fräch.

Som jag upplevt det startar den "halvlätt" när den är kall / varm om nämda scenario inte inträffat ovan. Däremot är den lite mer benägen att lägga av, än tex min 170cc. Problemet primärt är dock detta, som verkar kunna komma lite när som helst, ser inte riktigt den röda tråden. Kan det vara skit i förgasaren eller något sådant? Har inte öppnat bottendelen på den ännu.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Devil skrivet 26 mars 2011 kl. 16:50:32
Kan va skit i förknasaren... Men det är konstigt att det kommer och går... att den fastnar på högt varv brukar kunna härledas till tjyvluft.
Mängden luft som smiter förbi kan variera, som om man gasar tex så brukar den kunna fastna på högt varv och inte vilja komma ner igen... 

Klart, kan ju va nått som ligger och stör i en luft, eller soppakanal förstås. Men skulle säga att det är mindre troligt bara...

Har du sprutat med startgas runt förgasaren och kollat om varvet varierar..? 
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 26 mars 2011 kl. 17:01:59
Tack alla som hjälpt mig, har löst problemet och hojen verkar nu fungera igen :)  :djump: ()p
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jaas skrivet 26 mars 2011 kl. 17:07:32
Och då vill vi ju så klart veta vad felet var!
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Devil skrivet 26 mars 2011 kl. 17:14:05
NYFIKEN! :)
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 26 mars 2011 kl. 17:21:39
Efter 10-12 timmars felsökande, demonterande, svärande och "aha"-ande (jobbar med IT annars) så har jag lyckats konstatera följande som trolig/troliga orsaker:
1) Skit i förgasaren, låg något svart klegg i botten?
2) Galen justering av gaswiren i anslutning till förgasaren
3) Bromswire och kopplingswiren "drog" i gaswiren när någon av dem användares. Gaswiren är precis på gränsen för kort.

Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 27 mars 2011 kl. 16:56:41
Lyckan blev kortvarig....


Har varit i garaget hela eftermiddagen och gjort sista kontrollen av allting, så den fungerar som den ska vid besiktning.
Kommer dit idag, och till en början fungerar den kalasbra, verkar gå ganska jämnt och går rätt bra över alla register (gjorde närmare 95km/h). Känner mig nöjd, och konstaterar att den fungerar bra!

Åker tillbaka till garaget, problemen börjar direkt. Lägger i backen, och ska backa in den i garaget. När jag börjar varva bluddrar den väldigt mycket, även när man varvade med neutralen i, men i backläget med spaken. Lägger i "framlåtläge" med spaken, då går det varva som vanligt.
Stänger av hojen, lägger i reserven. Då går det bra att varva med backen i? Backar in i garaget, lämnar den ca 5min avstängd. Startar upp den med bränslekranen i vanliga läget, då går den som den ska igen, inget bludder?
Tar ut hojen på provtur. Då lägger hastighetsmätaren av. Den "fryser" allt på displayen! Hastighet, bränslenivå... allting! Inte ens när man stänger av tändingen så slocknar den! Måste ta bort sladden från batteriet för att den skall slockna. Och då fungerar den som vanligt i ca 5min körning, sen händer samma sak igen.

Vart börjar jag?Vad gör jag för fel?  :cry: :cry: :cry:
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 27 mars 2011 kl. 17:11:29
Ang hastighetsmätaren så låter det som en störning typ glapp i någon kabel och detta kan nog vara precis var som helst på hojen, det verkar som processorn i mätaren stannar... kolla även så laddningsregulatorns alla kablar sitter fast ordentligt och kolla tändkabel och tändhatt. Tja, jag kan nog bara önska dig lycka till.
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 27 mars 2011 kl. 17:15:24
Ang hastighetsmätaren så låter det som en störning typ glapp i någon kabel och detta kan nog vara precis var som helst på hojen, det verkar som processorn i mätaren stannar... kolla även så laddningsregulatorns alla kablar sitter fast ordentligt och kolla tändkabel och tändhatt. Tja, jag kan nog bara önska dig lycka till.
//jens

Hur ser laddningsregulatorn ut, och vart hittar jag den?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 27 mars 2011 kl. 17:31:16
Har provat spraya elektronikrengöring förresten på kontakten som går in på displaybaksidan, glömde skriva.

Kan det bero på att man har dåligt batteri eller något sådant?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 27 mars 2011 kl. 19:50:05
Jag vet inte var regulatorn sitter men den är av aluminium och har lite flänsar runt.
Blir displayen dålig vid start eller efter en stunds körning utan att starten är använd?
Försök lyssna efter överslag i tändsystemet, det hörs som ett tickande.
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 27 mars 2011 kl. 20:45:57
Jag vet inte var regulatorn sitter men den är av aluminium och har lite flänsar runt.
Blir displayen dålig vid start eller efter en stunds körning utan att starten är använd?
Försök lyssna efter överslag i tändsystemet, det hörs som ett tickande.
//jens

Aha, då tror jag att vet vilken du menar. Ska kolla och se, den borde rimtligtvis bli rätt varm?

Har varit där ett par timmar till (är rätt nervös...) och har lyckats konstatera lite nya saker. Displayen slockar nu, har inte sett att den hakar sig längre. Fungerar direkt efter man brytit strömmen på hojen igen.
Dock! Var ute på en liten tur. Displayen slocknar (bakgrunsbelysningen lyser dock), så kommer problemet också med backen och bluddriga gången jag skrev om innan. När jag fick detta nu igen (det kommer och går), så kastade jag mig på tändningen och stängde av hojen. Tog ur CDI-boxen, ur med kontakterna och gjorde rent med elektronikspray. Tillbaka igen, och det gick bra att backa direkt, och displayen fungerade igen.

Hypotes: Har CDI-boxen med mina "inkonsekventa" problem att göra när det gäller displayen och bluddrandet att göra?

Hittade en tråd om samma problem: http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=16515.0
Har nyligen varit där och skruvat på kontakten vid backen, men vad beror detta på egentligen? Är inte bara den brytaren till för att visa "R"-lampan??
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 28 mars 2011 kl. 14:59:12
På en del atv:er så är backen kopplad till cdi:n som någon slags hastighetsbegränsare bakåt för att vi inte skall köra åt h-e på backen, ungefär halva antalet tändpulser tas bort. Om nu cdi:n "tror" att backen är i så bluddrar den bara för det och denna signal kommer förmodligen från displayen.
Kolla högspänningskabeln mellan spole och stift, överslag där kan framkalla dessa fel.
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 28 mars 2011 kl. 17:02:22
På en del atv:er så är backen kopplad till cdi:n som någon slags hastighetsbegränsare bakåt för att vi inte skall köra åt h-e på backen, ungefär halva antalet tändpulser tas bort. Om nu cdi:n "tror" att backen är i så bluddrar den bara för det och denna signal kommer förmodligen från displayen.
Kolla högspänningskabeln mellan spole och stift, överslag där kan framkalla dessa fel.
//jens

Grymt, precis vad jag behövde höra. Har hämnligen fått problemen efter jag varit och justerat givaren som "känner av" när backen är i. Hade inte problemet innan. Jättetack!
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 29 mars 2011 kl. 19:22:52
Besiktade hojen idag, den gick igenom!  :D :D :D :D  ()p

Problemet med displayen kvarstår dock. Det beter sig väldigt konstigt. Ibland slocknar den 1 sek, "startar upp och tänder alla fält och symbolen" och sen fungerar den ett tag. Hänger sig permanent tills man drar ur strömmen. Ibland hänger sig siffrorna, och den kommer tillbaka efter ett tag.  :rtfm:  :hmmm: Vad kan detta vara?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 29 mars 2011 kl. 19:41:37
Lite bilder från idag, monterat 5" breddning fram, 3" bak (optimalast?)

(http://www.delarium.se/atv/110329/1.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/110329/2.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/110329/3.jpg)

(http://www.delarium.se/atv/110329/4.jpg)
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 29 mars 2011 kl. 21:02:02
Har du kollat tändstiftkretsen?
Jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 29 mars 2011 kl. 22:28:19
Har du kollat tändstiftkretsen?
Jens

Tjena

Du skrev:
På en del atv:er så är backen kopplad till cdi:n som någon slags hastighetsbegränsare bakåt för att vi inte skall köra åt h-e på backen, ungefär halva antalet tändpulser tas bort. Om nu cdi:n "tror" att backen är i så bluddrar den bara för det och denna signal kommer förmodligen från displayen. Kollat (eller rättare sagt, återställt till som det var när jag köpte quaden, och det inte fanns fel enl gamla ägaren. Men inget som kan garanteras förstås)

Kolla högspänningskabeln mellan spole och stift, överslag där kan framkalla dessa fel. Tänker du alltså på kabeln som går till tändstiftet, med tändhatten så att säga? Hur ser jag om denna är dålig/trasig? Tror du detta eventuella fel påverkar displayproblemet eller backproblemet?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 30 mars 2011 kl. 07:30:53
Det som behöver kollas är så kabeln ej är avskavd, ej avbrott speciellt i hatten då, har du möjlighet att ohm-mäta med en multimeter gör det ochså. Det bör vara 3000-7000 ohm mellan hattkontakten (den till tändstiftet) och jord. Denna kontroll bara för att säkerställa att det inte är tändstiftkretsen som stör ut displayen, om så fallet så kommer displayen gå sönder för gott ganska snart. Om det nu inte är där felet ligger så kan det ju vara själva displayen själv som faktiskt krånglar, den går på ca 5 volt så funkar hojen för övrigt med start och så, då är det inte batterifel. Kolla så säkringstungorna är spända så ingen säkring glappar. Prova även att rycka i tändningslåset när den går och småvrid nyckeln lite ochså.
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 30 mars 2011 kl. 08:16:09
Det som behöver kollas är så kabeln ej är avskavd, ej avbrott speciellt i hatten då, har du möjlighet att ohm-mäta med en multimeter gör det ochså. Det bör vara 3000-7000 ohm mellan hattkontakten (den till tändstiftet) och jord. Denna kontroll bara för att säkerställa att det inte är tändstiftkretsen som stör ut displayen, om så fallet så kommer displayen gå sönder för gott ganska snart. Om det nu inte är där felet ligger så kan det ju vara själva displayen själv som faktiskt krånglar, den går på ca 5 volt så funkar hojen för övrigt med start och så, då är det inte batterifel. Kolla så säkringstungorna är spända så ingen säkring glappar. Prova även att rycka i tändningslåset när den går och småvrid nyckeln lite ochså.
//jens

Har en multimeter, den borde fungera att mäta resistansen alltså? Bara i hatten och mot chassit ska alltså ge cirkus 3000-7000 ohm, stämmer det?

När det gäller de där säkringstungorna ("guldkontakterana") så var jag faktiskt och böjde lite på dem, då det kändes som att säkringen inte satt så hårt fast. Provade att spänna den lite, och efter det så blinkade den lite (inte bakgrundsbelysningen dock, utan bara urtavlans tecken så att säga). Fungerade ett tag, och sen hängde den sig igen. Nyckeln ska jag prova.
Kalasbra förslag, kommer du på mer så är jag jättetacksam!
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 30 mars 2011 kl. 18:33:28
Dåliga gången baklänges verkar ha försvunnit, har inte upplevt detta nå mer (?).

Däremot displayen låser sig, startar om och har sig. Nu har blinkrelät börjar muppa sporadiskt ibland. Fungerar bra när jag står still, men ibland när jag kör så blinkar den sådär okontrollerat när en lampa är trasig. Spände åt "byglarna" runt säkringen idag.

Vad gör jag? :(
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 30 mars 2011 kl. 19:44:55
Tja, ett svårt fall, doktorn grät. Du har nog två eller flera fel. Ta loss displayen och kolla lödningarna under en lupp, kolla efter sprickor i tennet om du kan få isär displayen. Ang. blinkers så kolla att alla lampor funkar och alla jordar verkligen är jordade. Kolla även alla snabbkopplingar att dom är rena och sitter ihop ordentligt, passa på att smörja in dom med ljust fett så står dom sig.
/jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 30 mars 2011 kl. 20:35:38
Har provat spraya med elektronikrengöring på alla anslutningar, men det har inte hjälpt. Men; hojen maskinellt går nu bra (bortsett från möjligtvis blinkersen). Går jämt, rent och fint. Inga tendenser till några bekymmer jag haft tidigare..

DOCK. Displayen la av helt idag. Bara bakgrundsbelysningen lyser, ingenting annat på displayen fungerar. Lamporna lyser, men neutrallampan lyser svagare än innan (?). Så jag gissar att displayen gjort sitt... Om det vore så att CDI-boxen (som matar displayen med data) vore trasig, borde jag inte ha problem med andra saker då också?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 31 mars 2011 kl. 12:02:24
Fick svar av Tommys motor att en ny display kostar runt 2000kr +frakt.  :cry:  :cry:
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 7 april 2011 kl. 17:49:24
Gått några dagar nu, vill inte spamma sönder min egen tråd... Har kört lite mer med hojen, och jag kan ännu inte se någon "röd tråd".  Displayen är helt och hållet random vad jag kan se. Den började ju fungera, och den fungerar också (utan låsningar) om hojen inte används (syns på klockan, den tickar på som vanligt). Galenskapen börjar när man kör.
Ett tag fungerade displayen helt. Efter en stund flippar bensinmätaren. Efter ett tag hänger sig hastighetsmätaren. Och tillsist helt och hållet, endast bakgrundsbelysningen fungerar.

Att köpa display för 2000kr i ren "spekulation" att det fixar felet gör jag helst inte. Funderar om CDI-boxen är boven.


Vad har CDI-boxen för funktion?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 10 april 2011 kl. 09:37:14
CDI boxen är till tändningen CDI tror jag betyder Capasitor Discharge Ignition. Det går en tåt från cdi till display för att få varvtal och det går en tåt åt andra hållet för att begränsa varvet på backen.
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 10 april 2011 kl. 11:12:33
Har kört lite igår med hojen, och den håller fortfarande på och slocknar, låser sig, startar om osv osv. Dock så verkar nyansen av röd tråd möjligtvis synas.

Körde en längre bit på motorväg, mellan 80-95km/h. Under denna tiden fungerade displayen bra. När jag sedan körde av, sakna ned, växlade ned och körde lite mer stadstrafik så kom trubblet igen.
Det jag också upptäkt är ett rassel någonstans från displayen, misstänker det har med räknaren till hastigheten att göra? riktigt sånt där plastrassel låter det som. Har tagit av sladden som går till backen, för att testa det också.
Nya förslag mottages tacksamt.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 11 april 2011 kl. 08:43:51
Problemen kvarstår, trots 4-6 timmars felsökande och åkande till. Det jag upptäcke igår är att displayen kan slockna om man gör följande:
1) Nollställer strömmen i hojen så displayen "vaknar" igen.
2) Startar hojen, låter stå på tomgång.
3) Stoppar in fingrarna under displayen till baksidan, och börjar peta på kablarna som går till kontaktstycket på baksidan.Då slockar displayen, och när man petar lite lätt igen, så kommer siffrorna och symbolerna tillbaka.

Fel på display, eller kablarna i hojen? Ser inte någon sladd som skulle sitta lös i kontakten i hojen.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: D.A skrivet 11 april 2011 kl. 09:02:31
Prova att rengöra kontakter med elektronik/kontaktrengöring som tar bort oxider och skit på dom och spreja sedan med kontaktskydds spray för längre livslängd. kan ju va så enkelt och kostar inte så många kronor att göra. Låter som det är nå´t knas med kontakterna i alla fall eftersom det glappar när du petar på dom.
Rengör alltid själv och sprejar på kontaktskydd så fort jag plockar isär nåt.

Mvh
D
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 11 april 2011 kl. 09:06:01
Har provat använda Biltemas elektronikrengöring, gör den samma sak? Har även skruvat upp displayen helt, och försökt rengört stiften där. Bör man oroa sig för kabelbrott i kabelstammen som löper genom hela hojen?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: D.A skrivet 11 april 2011 kl. 10:15:37
Låter långsökt att det är ett brott på stammen något annat ställe. Eftersom det glappar när du petar eller drar just där tyder det ju på att det bör vara fel någon stans i närheten där sedan kan det ju finnas fler problem på andra ställen med. Har du ändå skruvat isär displayen så kan du ju kolla lödningarna på inkommande kablar. Kan ju vara svårt att se ibland i o f men prova att sätta på den och peta och rucka lite på varje lödning för att se om det glappar på så sätt kan du ju se om det är någon specifik lödning som är dålig. Var försiktig bara så att du inte kortsluter någon när du petar och använd helst något som inte leder ström.

Mvh
D
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 14 april 2011 kl. 10:59:20
Jag vet att jag bombar sönder min tråd, ledsen för det och jag förstår att det är drygt att läsa allting. Om vi säger såhär avseende felet på displayen som retar mig till vansinne.

Funktion:
Display fungerar klockrent när hojen är avstängd. Klockan nollställs inte mellan åkturerna. Displayen startar direkt när man vrider igång nyckeln. Den visar rätt (tror jag) bränslemängd och tempnivå på kylarvattnet. Övrigt på hojen fungerar perfekt, jämn tomgång och lampor mm fungerar. Display (med alla funktioner) fungerar oftast 1-10min efter uppstart, sen kommer felen.

Fel:
Efter en stunds körande slocknar / hänger sig displayen. Innan dess fungerar vissa av funktionerna hjälpligt (allt utom klockan ibland, ibland allt utom bränslemängd osv osv). N-lampan lyser ibland "halvstarkt" oavsett växel, och startar jag blinkers så blinkar den fortare och växlar mellan N- och B-linkerslampan. Tempmätaren fryser sporadiskt. Hastighetsmätaren fryser sporadiskt. Vid ett tillfälle har hastighetsmätaren hoppat mellan 4-6km/h på tomgång. Klockan nollställer sig.

Avhjälpningsförsök:
Klämt och känt på alla kontakter jag hittar på hojen. Bytt batteri. Gjort rent alla kontakter jag hittat med elektronikrengöringsspray. Skruvat isär hastighetsmätaren och rengjort samt okulär besiktning. Kontrollerat kablarna som går från kabelstammen i hojen. Rengjort med tops och aceton. Provat koppla bort R-givaren vid växelspaken.  Klämt och böjt på säkringshållaren till batteriet (huvudsäkringen) för att säkerställa att det inte glappar något.

Misstankar:
Displayen, alternativt kablarna som går till displayen. CDI-box?

Slutsatser:
Var och tryckte till kontakterna på kabelstammen som går in till displayen (den med kontaktstycket) och efter detta upplevde jag att den fungerade lite längre än tidigare. Felet kvarstår, men det känns som att man kanske kan köra lite längre numera än tidigare, innan felet uppstår på nytt och hojen måste göras strömlös för att displayen skall "starta om" (annars står den och lyser fast tändningen är av).


Tack alla som försökt hittils att hjälpa mig, men dock har inget löst problemet. Jag väntar ivrigt på fler förslag på avhjälpning. Tack så mycket på förhand! :)
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 14 april 2011 kl. 22:36:54
Har du kollat tändhatt och kabeln dit så att det inte hoppar gnister där?
Ohm-mät kabel och tändhatt, det skall vara några kilo-ohm mellan tändhatten och jord.
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 15 april 2011 kl. 08:23:59
Har du kollat tändhatt och kabeln dit så att det inte hoppar gnister där?
Ohm-mät kabel och tändhatt, det skall vara några kilo-ohm mellan tändhatten och jord.
//jens


Ska jag ohmmäta med motorn igång eller avslagen?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: bojsänke skrivet 15 april 2011 kl. 08:45:42
köp en ny mätare det är uppenbart att den är kortsluten ()p
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: speedo_4 skrivet 15 april 2011 kl. 09:02:29
köp en ny mätare det är uppenbart att den är kortsluten ()p

Vågar också hålla med där. Du får en kortis i dom delarna du pratar om vilket i sin tur gör att allt blir svart. Sen när du resetar med batteriet glider kortslutningarna ifrån varandra. Lättare att köpa nytt än att felsöka kortslutningarna.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 15 april 2011 kl. 09:33:20
Även fast mätaren verkar fungera bra en liten stund efter start? Ny mätare är 2000kr+, inget jag jättegärna köper utan att veta helt säkert att det är den som felar.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 15 april 2011 kl. 11:21:33
Slösökte på forumet, hittade en tråd om EXAKT samma problem (en till): http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=24168.0
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 15 april 2011 kl. 20:36:11
Du skall ohm-mäta med tändningen avstängd! mät och skriv ditt ohmvärde så skall jag försöka göra en bedömmning...
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 15 april 2011 kl. 20:45:22
Ska försöka imorgon jenson! Ska passa på och byta stift då också.

Har idag haft upp displayen och försökt rengjort med "oxid cleaner" (CRC, sprayburk) men de märkliga sakerna händer fortfarande på skärmen.  :banghead: Provat köra utan hastighetswire inkopplad i huset, displayen hänger sig ändå.
Hur kan displayen lysa även fast jag stänger av tändningen?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 16 april 2011 kl. 16:14:30
Ny dag, ny möjligheter...  :lol:

Började med att byta tändstift till nya, de gamla såg inte så illa ut... men det kan inte skada. Sen kollade jag på tändspolarna som går till tändstiften. Flyttade kablarna längre från chassit och andra elkablar som det gick, lindade någon typ av tjockare tejp runt så de inte skulle komma så närma ramen.
Under gårdagskvällen hade jag upp displayen och rengjorde den med tops och kemisk ren aceton.

Resultat... Problemet är bättre. Men inte bra. Har kört kanske 50min idag, och den har på denna tid låst/startat om kanske 3 gånger. Det är bättre än tidigare, vilket kanske betyder man är och roddar på "rätt ställe" i hojen?!

Mätte även motståndet mellan tändhatten och direkt mot "-" på batteriet. Det var 11,4k.ohm på vänster, och 12,0 k.ohm på den högra. Jenson sa att det skulle vara lägre? Är det galenskap med mina spolar? 
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 16 april 2011 kl. 17:15:18
Det är ok, bäggesystemen har nästan lika motstånd så det är nog riktigt.
Nu, leta upp spänningsregulatorn, en burk i aluminium någonstans som någon annan här på forumet vet var den sitter. Tag loss alla ansluningar en och en och se till att det blir god kontakt. Kolla även jordförbindelsen till motorn. Tja, börja så.
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 18 april 2011 kl. 11:12:46
Ska kolla det med spänningsregulatorn när tillfälle ges!

Det jag kan bidra med idag är följande:
- Åkte på långtur igår med tjejen, och då låg vi i ca 1 mil i jämn gas (ca 75-80km/h) och då fungerade den perfekt. Så FORT jag kom till en korsning och var tvungen att sakta ned, så startade displayen om. Det KAN inte vara en slump att det hände precis när jag började sakta ned, och växla ned!

- Har sånna här ferritblock att fästa runt kablar som skall ta bort störningar, kan de fungera att använda här? Vart är bäst att sätta dessa? 
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 23 april 2011 kl. 14:39:26
Skaffade ferritblock (2st) och satte ena runt kablarna som går till CDI-boxen, och den andra runt kabelstammen upp till displayen. Resultat: Ingen skillnad

Har roat mig med att byta blinkers idag också, och det blev förstås problem där också. Så trött på en här maskinen nu....  Ibland (notera IBLAND) så fungerar den rätt, annars blinkar den för fort precis som om en lampa var trasig. Det är de inte.... Varningsblinkers fungerar prefekt. 4x W5W/T10/Wedgelampor (ej LED).

Vad fan är det för fel på min %#¤/&"/" SMC?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: barossa killen skrivet 23 april 2011 kl. 17:28:32
har du kollat alla jord kablar?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 23 april 2011 kl. 17:58:27
De jag har hittat har jag kollat.. har även provat mäta mellan batteriets + och minus, samt mellan batteriets + och någon chassigenomgående bult... med samma resultat. Vet inte om det räcker som slutsats, men det ser OK ut.
Till listan över saker jag provat i felavhjälpning är även säkringshållare, bytt till ny variant helt istället för den där glasrörsäkringen.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 24 april 2011 kl. 19:23:46
Idag fortsatte felsökningen på displayen (wow, 100e inlägget om detta? :D)

- Drog extra jordkabel till det jag befarar är jorden till displayen, helgrön. Kan någon bekräfta detta? Fanns typ 3-4st gröna, med blått streck, svart osv osv. Hjälp här tack.

- Tog isär växlingsspaken och kollade på givaren där... Vet inte riktigt vad som gäller här i felsökningssyfte. Ska jag jorda den här "kontakten" med en sladd till permanent, eller hur försäkrar jag mig att denna inte kan påverka min felsökning?

- Spänningsregulatorn... Hur kommer jag åt sladdarna utan att skruva isär halva hojen? Den sitter till vänster bakifrån sett, bredvid luftfilterboxen fast under kåpan. h
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 28 april 2011 kl. 21:43:19
Lagt upp en video som visar närmare hur felet ter sig. Och detta är som sagt inte varje gång jag bromsar in, utan endast ibland.

http://www.youtube.com/watch?v=AStChpCETb0

Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 28 april 2011 kl. 22:42:56
Hej, jag tror felet föranleder av sk. transient, en strömspik eller spänningsdipp någonstans i elsystemet.
Du skulle ju kunna testa med att byta bromsljuslampa till en LED-modell, dom finns bla. på Biltema.
Detta är inte att direkt laga något fel,  men testa iallafall eftersom det verkar höra ihop med bromsning...
Jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 29 april 2011 kl. 10:11:56
Hej, jag tror felet föranleder av sk. transient, en strömspik eller spänningsdipp någonstans i elsystemet.
Du skulle ju kunna testa med att byta bromsljuslampa till en LED-modell, dom finns bla. på Biltema.
Detta är inte att direkt laga något fel,  men testa iallafall eftersom det verkar höra ihop med bromsning...
Jens


Kanske ska beställa LED-bakljuset som finns till SMC då kanske... :)
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: D.A skrivet 29 april 2011 kl. 10:26:30
Om det är felet så prova först att koppla ur bakljus och bromsljus, sitter väl bara med en kontakt.
Sedan kan det kanske ligga i bromsljuskontakten med i så fall så prova att koppla ur den med.
Innan du springer och köper nya prylar som du kanske inte behöver annars...

Mvh
D
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 29 april 2011 kl. 10:27:54
Har provat kopplat bort fotbromsen, men aldrig den för bromsen på styret. Vet inte riktigt hur jag får bort den...? Känns också sådär att köra utan bromsljus :/
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Devil skrivet 29 april 2011 kl. 22:48:16
Plocka ur glödlampan...  :)
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 29 april 2011 kl. 22:55:40
Plocka ur glödlampan...  :)

Absolut, det kan man göra. Känns dock otroligt farligt, men kanske man ska prova på dagen någon gång när man förhoppningsvis syns ändå... Det händer konsekvent när man bromsar (och växlar ned) efter man kört en längre stund i ganska hög hastighet.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: arrowsmith skrivet 6 maj 2011 kl. 21:36:33
(jag har exakt samma problem med min SMC)

Jag följer din tråd regelbundet..... Hur går det?
Några nya ideér, tips eller framgångar?

 :)
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 6 maj 2011 kl. 22:03:01
Bortsett från att tålamodet, orken och intresset att få hjulingen fungerade försvinner mer och mer för varje dag. Känns som sånna här saker kan ta död på vilket intresse som helst...
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 9 juni 2011 kl. 10:50:23
Uppdatering.

Tänkte jag skulle uppdatera tråden lite.

Problemet med displayen har på det senaste veckorna varit borta, den har fungerat klockrent. Allting fungerade precis som det ska; utan att veta vad jag gjort för att avhjälpa felet.

De som följt mig och mina problem; har kanske sett jag fick problem häromdagen med mitt startrelä. Hojen gick inte att starta med elstarten, och efter bytandet av relät gick hojen bra igen. Nu har problemet med displayen kommit tillbaka igen. Och det är med råge, nu hänger den sig efter några hundra meter; det var länge sen den höll på så...
Vad har jag då gjort sen displayen fungerade? Det jag vet är följande:
1) Haft bort gamla relät när jag felsökte, släppt kontakterna.
2) Dragit lite i sladden som går till styret, och försökt dragit ur anslutningen till och från nya och gamla relät.
3) Monterat dit nytt startrelä på samma ställe.
4) Bytt batteri

Det nya relät såg lite annorlunda ut, men ganska likt i fysiska formen sett. Men sen dess kom felen precis direkt. Har felet med displayen att göra med startrelät tro? Kan relät orsaka strömmar i hojen trots att jag inte använder det; förutom vid starten förstås? Eller kan det vara batteriet?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 9 juni 2011 kl. 11:12:21
Jag gissar att du har kortis någonstans
Då du får byta så mycket som har med elen att göra hela tiden.

kortslutning kan även göra så att motor går dåligt, då du även har haft problem med det.
kan vara tändkabel som ligger och kortsluter ibland
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 9 juni 2011 kl. 11:27:27
Vad skulle kunna vara kortslutning? Jag upplever inga maskinella problem med hojen just nu, det blev lite skumt precis när relät gick sönder. Sen när den rullades igång gick den bra igen, och nu när jag bytt relät också.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 9 juni 2011 kl. 11:39:48
Det verkar ju inte vara helt kortslutning men ibland räcker det med att det smyger lite ström.

Bara kolla kabelstammar och tändkabel. är fukt inblandat så kan det vara svårare att hitta.

Riv plasten så är det lättare att se hur kablar går och lokalisera problemområden.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 9 juni 2011 kl. 12:05:49
Det låter rimligt, men att riva plasten på hojen är ett tidskrävande och tidsödande projekt. Det kan man säga att jag drar mig för att göra... Vill nog utesluta allt annat innan. Kan mina fel bero på batteriet? Det batteriet jag kör med just nu har jag aldrig använt tidigare, det är ett från Biltema.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: markusb skrivet 9 juni 2011 kl. 18:38:24
Blandar mig i och försöker vara behjälplig.
Har inte lusläst alla inlägg så ber om ursäkt om det är upprepade tips.

Det första jag skulle kolla är definitivt jordanslutningarna.
Är displayen jordad via kabel eller direkt i styret, "chassit"? Kolla noga så kontakten är helt 100 i jorden.
Kolla även andra jordanslutningar. Kika in i kontakterna och försök se om kablarna kanske oxiderat vid sina kabelskor, främst jorden här oxå.

Öppnat displayen? Kolla alla lödningar noga och även så du inte har en vit beläggning på kretskortet. HAr du det är det funktskada och den kan du tvätta av med T-röd och en liten pensel. Fuktskada ger upphov till krypströmmar då den vita beläggningen är svagt ledande.
Kolla i samma veva så ingen folie (kretskortsbana) blivit ärgad.
Lödningarna vid ev kontakter brukar oftast ge sig. Även större komponenter som elektrolytkondensatorer (ser ut som förkrympta ölburkar) har en tendens att vibrera med dålig lödning som följd.

När du ändå är inne i displayen, fota kretskortets båda sidor och släng upp bilderna här.

Som sagt, mina första gissningar är jordfel samt problem i själva displayen.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: arrowsmith skrivet 9 juni 2011 kl. 21:22:58
Jag är tveksam till att problemet ligger i displayens lödningar eller kretskort. Kan kanske tänka mej att det är mjukvaruproblem i någon IC i så fall och då troligast beroende på jordfel eller strömspikar som resettar "ICn's processor". Jag har samma symptom och har haft min display i bitar flera gånger och tvättat och rengjort kortet samt kontrollerat alla lödningar otaliga gånger och provat... Problemen är kvar ändå.....
Här är bilder från när mina problem började i september -09

(http://www.forumbilder.se/images/1c201192000PM91df.jpg)
(http://www.forumbilder.se/images/9a201192045PM0317.jpg)
(http://www.forumbilder.se/images/4b201192122PM294a.jpg)
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 9 juni 2011 kl. 22:32:22
Tack för svaret marcus, har gjort mycket av det du beskriver redan. Men det är helt riktigt det du säger, oxid och ärjade kontakter skulle kunna vara orsaken till de problem jag har haft. Men är dock tveksam till att det är så i mitt fall.

Slutsatser:

1) Biltemabatteri + ingen ferritkärna på kabel till display = Fel inom 100m
2) Orgianlbatteri + ferritkärna runt kabel till display = fel inom 1 mils körning
3) Orginalbatteri + ferritkärna runt kabel till display + ferritkärna runt kabel till startrelä (både in och ut) + flyttat startrelät lite längre bort från ramen = fungerar eller väldigt mycket mer sällan fel.

Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: markusb skrivet 10 juni 2011 kl. 17:12:37
Mysko fel.. att du kan förbättra felet mha avstörningsferritar kan bero på lite olika saker. Jorden spelar in. Är det taskig jord så tar sig störningar lättare in.
Även glättningen på kortet kan vara dålig. Då tänker jag elektrolyter som varit utsatta för värme/kyla/vibrationer.

Har svårt att tänka mig att störningarna skulle kunna komma via kablaget till startrelät, men det är ju inte omöjligt.

Testa att byta tändkablarna kanske. Skulle kunna bero på det.

Vet du vilken kabel till displayen som är jord? Isf kan du för att testa ta en 1.5mm2 kabel och dra från samma punkt direkt till jorden på batteriet. Det bör visa om du har några jordfel iaf.

Har nog inte så mycket mer tips tyvärr. Hoppas du löser det!
Skit när det krånglar och man inte hittar orsaken..
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 10 juni 2011 kl. 17:17:07
Mysko fel.. att du kan förbättra felet mha avstörningsferritar kan bero på lite olika saker. Jorden spelar in. Är det taskig jord så tar sig störningar lättare in.
Även glättningen på kortet kan vara dålig. Då tänker jag elektrolyter som varit utsatta för värme/kyla/vibrationer.

Har svårt att tänka mig att störningarna skulle kunna komma via kablaget till startrelät, men det är ju inte omöjligt.

Testa att byta tändkablarna kanske. Skulle kunna bero på det.

Vet du vilken kabel till displayen som är jord? Isf kan du för att testa ta en 1.5mm2 kabel och dra från samma punkt direkt till jorden på batteriet. Det bör visa om du har några jordfel iaf.

Har nog inte så mycket mer tips tyvärr. Hoppas du löser det!
Skit när det krånglar och man inte hittar orsaken..

Har hittat jordkabeln, och även tidigare provat jorda om denna kabel direkt i chassit. Det blev dock ingen skillnad :( Det där med tändhattarna har varit på tapeten, hur påverkar dessa möjligtvis hojen? Den går ju bra, blir det jordstörningar eller nåt sånt?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: markusb skrivet 10 juni 2011 kl. 17:46:48
Taskiga tändkablar kan ju vara en störkälla. Det är möjligt att elektroniken kan vara känslig för dessa störningar.
Om du kommer ihåg gamla mopeder ex, dom kunde störa ut både TV och radio om det var fel på kondensatorn/brytaren eller tändkabeln.. har fått skäll av grannarna pga det förr i tiden ;)
Nu sitter det inga brytare osv på dessa maskiner men tändkablarna är samma variant.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 10 juni 2011 kl. 17:55:24
Dessa problem kan man alltså få även fast hojen går bra alltså?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 12 juni 2011 kl. 19:49:39
Provat idag igen. (Skam den som ger sig), och kanske kan dra några nya slutsatser.
Det jag vet idag (med stor sannorlikhet) är det någon form av störningar i elsystemet på hojen, det kan jag nästan helt säkert säga. Kommer nog fortsätta min felsökning baserat på denna teori. Vart felet i sin tur är; det vet jag inte.

Conclusions today:

1) Ferritkärna runt kabelstam som går till vänster sida styre (blinkers, ljus osv) = ingen skillnad, fel inom 2 min
2) Ferritkärna runt blinkersrelä = ingen skillnad, fel inom 2 min
3) Ferritkärna runt strömkabel till xenonballast = ingen skillnad, fel inom 2 min
4) Ferritkärna runt ena tändspolen (efter kabelskona så att säga) = Kört ca 30min blandat city, motorväg och landsväg, inget fel ännu.

Pga denna slutsats att det uppenbarligen blir skillnad när man "angriper" tändningen på något sätt är det kanske möjligt det som föreslagits tidigare, att det kan vara något fel på tändkablarna. Eller tändspolarna kanske?

Vad tror ni nu, baserat på ovan information?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 12 juni 2011 kl. 22:25:20
Kolla vidare runt tändningen, om du inte gjort mätningarna runt spolar/kablage så gör det, du har ju 2 st och kan jämföra skillnader iallafall.
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 12 juni 2011 kl. 22:31:12
Kolla vidare runt tändningen, om du inte gjort mätningarna runt spolar/kablage så gör det, du har ju 2 st och kan jämföra skillnader iallafall.
//jens

Menar du motståndet mellan tändkablar och jord? Det gjorde jag, och har för mig att det skiljde lite men inte så farligt mycket.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 13 juni 2011 kl. 06:42:29
Alla olika kombinationer som du kan komma på. Det är inte säkert det är mätbart ens. Pröva och ställ en radio jämte och lyssna efter tändstörningar, pröva att köra ett system i taget.
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 13 juni 2011 kl. 07:24:32
Alla olika kombinationer som du kan komma på. Det är inte säkert det är mätbart ens. Pröva och ställ en radio jämte och lyssna efter tändstörningar, pröva att köra ett system i taget.
//jens

Har inte gjort någon liknande felsökning tidigare, hur upptäcker jag problem med hjälp av radion? Och när du skriver ett system i taget, menar du en tändspole och cylinder i taget?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 14 juni 2011 kl. 10:09:13
Jag och barnet var bokstavligen ute och plågade våra maskiner i ett grustag igår. Detta var nog cirkus 2-2,5timmars mer eller mindre konstant körning både på landsväg i full spätta, och mycket varierande hastighet i sand och grus. Den hängde sig en gång, vilket måste ses som ett klart framsteg. Mina teorier om tändspolarna/tändningen på något vis börjar bli starkare och starkare.
Bör tilläggas att jag endast har ferritkärna på en tändspole, sitter 2st på min hoj.  :djump:
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 14 juni 2011 kl. 10:16:31
Jag och barnet var bokstavligen ute och plågade våra maskiner i ett grustag igår. Detta var nog cirkus 2-2,5timmars mer eller mindre konstant körning både på landsväg i full spätta, och mycket varierande hastighet i sand och grus. Den hängde sig en gång, vilket måste ses som ett klart framsteg. Mina teorier om tändspolarna/tändningen på något vis börjar bli starkare och starkare.
Bör tilläggas att jag endast har ferritkärna på en tändspole, sitter 2st på min hoj.  :djump:

Kolla nu hur tändkablarna ligger då dem kan klämmas på dåliga ställen och avge pullser i ramen och göra att maskinen går dåligt och även störa/slå ut andra el grejer. Detta brukar framträda speciellt i fuktigt väder.

Dessa tändkablar brukar dras mellan plast och ram och efter ett tag blir höljet ganska tunt pga vibbar och nötning av damm.



Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 14 juni 2011 kl. 11:07:46
Jag och barnet var bokstavligen ute och plågade våra maskiner i ett grustag igår. Detta var nog cirkus 2-2,5timmars mer eller mindre konstant körning både på landsväg i full spätta, och mycket varierande hastighet i sand och grus. Den hängde sig en gång, vilket måste ses som ett klart framsteg. Mina teorier om tändspolarna/tändningen på något vis börjar bli starkare och starkare.
Bör tilläggas att jag endast har ferritkärna på en tändspole, sitter 2st på min hoj.  :djump:

Kolla nu hur tändkablarna ligger då dem kan klämmas på dåliga ställen och avge pullser i ramen och göra att maskinen går dåligt och även störa/slå ut andra el grejer. Detta brukar framträda speciellt i fuktigt väder.

Dessa tändkablar brukar dras mellan plast och ram och efter ett tag blir höljet ganska tunt pga vibbar och nötning av damm.





Detta du beskriver stämmer ganska bra med de problem du beskriver. På de ställen som kabeln går nära  ramen (näst intill omöjligt att inte få den att gå nära ramen f.ö.) har jag suttit tjock tejp, som åtminstånde skapar nästan 1cm till ramen. Men det kanske inte räcker?
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: vespa skrivet 14 juni 2011 kl. 17:52:13
Nya tändkablar är ju aldrig fel och kostar inte en förmögenhet, det hade jag börjat med.
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: jenson skrivet 14 juni 2011 kl. 20:28:34
Radion är till för att lättare höra tex. tändstörningar, låt den går på hög volym med bara brus och håll den på bägge sidor om motorn vid tex. tomgång och lyssna efter skillnader i störnivå.
Bara ett förslag...
//jens
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 14 juni 2011 kl. 21:26:32
Radion är till för att lättare höra tex. tändstörningar, låt den går på hög volym med bara brus och håll den på bägge sidor om motorn vid tex. tomgång och lyssna efter skillnader i störnivå.
Bara ett förslag...
//jens

ska prova!
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 21 juni 2011 kl. 09:25:28
haha, jag vet inte om jag borde skriva....

Bytte lampan bak i orginallyktan till en LED-variant. Det fungerade bra, inga problem. Dock så har jag numera fått ett nytt ljusläge på nyckelvrid 1. När jag har nyckeln i läge 1 (inga lampor normalt tända, mer än bromsljus), och trycker på bromsen så tänds framlyset  :banghead:. På läge "2" på nyckeln fungerar allt bra.
Läge 1 på nyckeln: Inga lampor tända, trycker in bromsen och allt lyser. Släpper broms, allt slocknar.
Läge 2 på nyckeln: Allt som sig bör.

För lågt motstånd i lampan bak nu med leds? Tror SMC'n är trött på mina operationer  :knupple:
Titel: SV: Behöver AKUT hjälp!
Skrivet av: Delarium skrivet 29 juni 2011 kl. 08:46:08
Igår var jag i garaget och skruvade på hojen. Displayen har fungerat bra senaste dagarna och körningarna, har kört med ferritkärna på tändspolarna och då har faktiskt displayen fungerat bra. Inga konstigheter, eller felaktiga utslag på tex tankmätaren.
Det jag gjorde igår var att byta till ett större munstycke i förgasaren, till ett 135. Jag misstänker att detta är lite för stort egentligen, men hojen gick rätt mycket bättre. Gick någon kilometer snabbare, och kändes lite piggare och starkare.
Men displayproblemet kom förstås baka när man blivit lite glad för att hojen gick lite bättre.

Kan det vara så att den fetare blandningen gör att tändningen/förbränningen har med detta att göra? eller olycklig omständighet? Tändkablarna som det gissats på tidigare känns nu mer och mer realistiska?
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: zoookey skrivet 3 juli 2011 kl. 14:14:39
hejsan

lånar lite tråden har en smc 300 xle displayen lyser inte. undrar om den ska lysa elle inte. kollade under displayen hittar ingen lampa.
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: Delarium skrivet 3 juli 2011 kl. 14:37:05
Den ska lysa med nyckeln i läget längst till vänster (tillsammans med strålkastaren).
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: zoookey skrivet 3 juli 2011 kl. 17:33:36
okej tack för svaret, men vart hittar jag denna lampa svårt o byta?
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: Delarium skrivet 3 juli 2011 kl. 22:18:05
Vet inte faktiskt.... kanske kan vara så du behöver byta displayen. Eller så är kabeln som ger displaybelysningen ström trasig.
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: zoookey skrivet 4 juli 2011 kl. 20:59:33
okej, riktigt dåligt om man måste byta hela displayen pga att lampa inte funkar måste gå och fixa på nått set, ingen annan som har samma problem.
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: Delarium skrivet 6 juli 2011 kl. 11:40:21
Jag tror att det är åtminstånde 2st led's som belyser displayen. Om ingen lyser överhuvudtaget när du sätter lamporna i tänt läge skulle jag först misstänka signalen till skärmen som skall slå på bakgrundsbelysningen. Alt komponentfel i skärmen... kollat alla kablar till och från CDI och display?
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: zoookey skrivet 6 juli 2011 kl. 12:38:42
Det lyser de lamporna som visar neutralläge och när man blinkar, men det lyser inte själva displayen, få öppna och kolla upp kablarna då.
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: zoookey skrivet 6 juli 2011 kl. 19:43:26
undrar om jag kopplar ur displayen kommer den och nollställas elle kommer den behålla gammla siffror, hur långt den har gått osv
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: Delarium skrivet 6 juli 2011 kl. 22:02:54
Allt är kvar, det är lugnt. Klockan nollställs dock, möjligtvis tripmätaren också.
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: Delarium skrivet 16 juli 2011 kl. 17:16:17
Felen kvarstår, de kommer och går lite granna som de vill... Öppnat displayen idag och gjort nytt försök att ha igen alla tänkbara hålrum för att det skall komma in vatten eller fukt, återstår att se ifall det blir någon skillnad. Har kvar att prova med radion, samt byta tändspolar... men Tommys motor svarar inte på mail längre (?).
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: Delarium skrivet 4 september 2011 kl. 18:26:57
Tiden går... jorden snurrar, livet går vidare. Inte mitt problem med displayen dock  :nono:

Har ibland lyckats köra 10mil på "ett svep" utan problem. Ibland dyker den inom 2 min. Jag tror det rätt och slätt är fel på displayen. Det enda jag nästan vet är att det verkar ha att göra med förbränningen att göra. Nu går hojen jättebra, och allting borde vara tiptop... och det är det förutom displayen. Den går jämt och fint faktiskt!
Så för er andra som har samma fel kan jag inte bidra med något... tyvärr.
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: arrowsmith skrivet 9 september 2011 kl. 21:36:58
Dethär strulet suger som Fan !!

Någon måste väl ha löst problemet ?? Det finns så många SMC 300 i landet så det vore konstigt annars.... Det är ju ett vanligt problem på dessa 4hjulingarna med displayproblem som beskrivits tidigare i tråden.
Kom igen nu och dela med er av erfarenheterna !!
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: arrowsmith skrivet 16 april 2012 kl. 20:29:48
Någon framgång gällande det här någonstans i vårt avlånga land???  :(
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: Delarium skrivet 17 april 2012 kl. 16:27:08
Nej, tyvärr. Enda som blivit är att det är avsevärt mycket mer sällan numera för mig. Nästan så sällan att jag slutat bry mig. Vad detta beror på, har jag inte en blekaste aning om  :hmmm:
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: mcgyver skrivet 2 juli 2012 kl. 16:26:25
Jag hade precis detta glappfelet på min smc 300 xle med att mätaren funkade lite då och då. På min låg felet i att en kabel i kontaktstycket man trycker in i mätaren inte satt som den skulle. Det var bara att trycka in den och nu funkar allt som det ska igen.
Titel: SV: SMC 300 displayfelsökningstråden
Skrivet av: Delarium skrivet 2 juli 2012 kl. 19:59:08
Jag hade precis detta glappfelet på min smc 300 xle med att mätaren funkade lite då och då. På min låg felet i att en kabel i kontaktstycket man trycker in i mätaren inte satt som den skulle. Det var bara att trycka in den och nu funkar allt som det ska igen.

Det verkar rimligt, jag har dock slitit och tryckt på min kabelstam många gånger. Dock har detta felet näst intill försvunnit på sista tiden, osäker på varför. Hojen är idag såld.