ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: Ryckrivstart skrivet 8 juni 2006 kl. 09:38:58
-
Hur mycket effekt kan man vänta sig av cbw 300:an :?: 25hk ostrypt :?:
Är det någon som fått sin cbw 300 levererad :?:
-
Hur mycket effekt kan man vänta sig av cbw 300:an :?: 25hk ostrypt :?:
Är det någon som fått sin cbw 300 levererad :?:
Jag fick svaret ca 34hk ostrypt utav en återförsäljare.. ;)
-
Hur mycket effekt kan man vänta sig av cbw 300:an :?: 25hk ostrypt :?:
Är det någon som fått sin cbw 300 levererad :?:
Jag fick svaret ca 34hk ostrypt utav en återförsäljare.. ;)
Ja det va en återförsäljare det.............
Personligen tror jag inte att 34hk låter rimligt men hoppas jag har fel.
Någon annan som har någon effektuppgift på 300:an?
-
om ni lyckas lista ut vem de "snott" motorn av som de använder så kan ni kanske se vad den ger i orginal utförande.
Typ Linhai har tagit en Yamma yp 250 motor som ger ca 21 Hkr när den sitter ostrypt i en 2 hjuling.
-
om ni lyckas lista ut vem de "snott" motorn av som de använder så kan ni kanske se vad den ger i orginal utförande.
Typ Linhai har tagit en Yamma yp 250 motor som ger ca 21 Hkr när den sitter ostrypt i en 2 hjuling.
Ja det kan ju vara så att SMC har kopierat en motor men då är ju frågan vilken? Någon som har en ide........
-
Jag har hört att det skall vara en Honda motor i smc...
Men jag hittar inte alls mycket info...
Här är info från tillverkaren SMC själva..
http://www.standardmoto.com/engine.htm
-
Den nya CBW300 motorn är egenutvecklad av SMC. Vattenkyld å go. Lämnar enl uppgift från importören 34 hk ostrypt! Men som sagt, vem vet egentligen....
-
jag hörde en fågel viska som hade provkört och 34hk verkade det inte finnas!
SÄKRA KÄLLOR!
-
Jag har hört att det skall vara en Honda motor i smc...
Men jag hittar inte alls mycket info...
Här är info från tillverkaren SMC själva..
http://www.standardmoto.com/engine.htm
i så fall har bara nya "300" 20,4 hkr mot gamla 19,95 hkr 8O
-
Jag tror också att den ligger runt 25 hko gör 110km (max)
tänk också på att det är en 270 kubikare o inte 300cc
men vridet lär vara lite högre så man få lite bättre acceleration, sen så väger den mer, bredare samt längre chassi
så kanske gamla hederliga smc 250 hänger med trots allt :lol:
..//zacka
-
Jag tror också att den ligger runt 25 hko gör 110km (max)
tänk också på att det är en 270 kubikare o inte 300cc
men vridet lär vara lite högre så man få lite bättre acceleration, sen så väger den mer, bredare samt längre chassi
så kanske gamla hederliga smc 250 hänger med trots allt :lol:
..//zacka
Ja du :!: Du slog nog huvudet på spiken där............... :!: :!: :!:
-
Det som är väldigt positivt är att man får 20hk vid 6500rpm på 300an..
när man fick samma effekt på 8500rpm på 250 :)
-
Den borde självklart dra ifrån smc 250 ändå
men det hade varit kul om den inte gjorde det :)
-
Den borde självklart dra ifrån smc 250 ändå
men det hade varit kul om den inte gjorde det :)
Nääj, det hade inte vart kul.... :D
Får ju min nästa vecka!!! Får väl prova mot en 250 sen...
-
Om man kikar lite på länken :
http://www.standardmoto.com/engine.htm
Så ser man att samma effekt utvinns vid 2000 lägre varv samt att vridmomentet har ökats rejält från 17 till 23 nm :idea:
-
17 till 23 Nm anges på ett ställe ja, men på ett annat ställe anges helt annan effekt :roll:
På ett annat ställe står det att 250 har 22 Nm :roll:
Så de har ju inte ens nån koll själva... :?
-
Om 300:an har effekten så mycket lägre i registret, så måste den ju ha en annan kamaxel...
Hmm, om man borrar upp cylindrarna till 57 mm och sätter i nya kolvarna, och byter till 300 kamaxel, och byter munstycke och borrar upp förgasaren lite...
Då kanske det skulle ge nåt! :!:
-
Ja varför inte..........eller kanske det blir så dyrt att ett byte till en dyrare maskin blir försvarbart.
-
På pinalen.se kostar ju kolvarna bara 266 kr...
Och cylindrar kostar 961:-
Om man känner nån på en mek. verkstad så kan man ju borra gratis :wink:
266 x 2 = 532:- plus 18:- för huvudmunstycke = 550:- :D
+ kamaxeln då, den vet jag inte vad den kostar...
det behöver ju inte betyda att det blir billigare att byta maskin... :wink:
-
På pinalen.se kostar ju kolvarna bara 266 kr...
Och cylindrar kostar 961:-
Om man känner nån på en mek. verkstad så kan man ju borra gratis :wink:
266 x 2 = 532:- plus 18:- för huvudmunstycke = 550:- :D
+ kamaxeln då, den vet jag inte vad den kostar...
det behöver ju inte betyda att det blir billigare att byta maskin... :wink:
Men hur blir det med tillförlitligheten?
-
Det är alltså inte samma motor i 250 o 300, det ska vara en helt ny utvecklad motor som inte är lik den gamla
alltså vad jag har läst så ska det inte gå att plocka delar från 300 o stoppa in i 250
kammaxel vet jag inte, men tror knappt du tjänar typ nåt på ha ÖD kolvarna, förgasaren lär du få byta till större isåfall o kanske bygger nytt främre rör (modell grövre)
alltså det gäller att få in mer luft snabbt in o ut samt rätt soppa
-
Men vaddå då? Alla vill ju ha ut mer effekt i sina 250? :roll:
Nyutvecklad förresten, den ser ju likadan ut!?
Vattenkyld? My ass, den har ju fortfarande kylflänsar på cylindrarna...
Den vattenpumpen vet jag inte var den cirkulerar nåt vatten, ska bli mycket intressant att se denna maskin i verkligheten :?
-
Vad kom vi fram till i slutändan, hur många HK är det i 300:an ostrypt? någon som har facit?
-
Ja enligt lag så får det bara vara max 20,4 så....
Från Vägverkets hemsida http://www.vv.se/templates/page3____2772.aspx
"Motorns maximala nettoeffekt får inte överstiga 15 kW."
Räkna så här:
1 kW = 1,36 hk. Sålunda är 15 kW = 20,4 hk.
Följaktligen är 1 hk = 0,74 kW.
-
Ja enligt lag så får det bara vara max 20,4 så....
Från Vägverkets hemsida http://www.vv.se/templates/page3____2772.aspx
"Motorns maximala nettoeffekt får inte överstiga 15 kW."
Räkna så här:
1 kW = 1,36 hk. Sålunda är 15 kW = 20,4 hk.
Följaktligen är 1 hk = 0,74 kW.
Ostrypt! = olaglig! :D Hur många Hk?