ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: karlen skrivet 24 mars 2011 kl. 21:20:52
-
Nu skriver jag här igen helt galet vad denna sidan är bra man får hjälp och kunskap ()p
Tänkte höra om någon som vet vad besiktningen brukar kolla? :nono:
Olika som har råkat ut för något? :banghead:
Hur mycke vågar man modda dinli? :hmmm:
Mvh Karlen
-
Nu skriver jag här igen helt galet vad denna sidan är bra man får hjälp och kunskap ()p
Tänkte höra om någon som vet vad besiktningen brukar kolla? :nono:
Olika som har råkat ut för något? :banghead:
Hur mycke vågar man modda dinli? :hmmm:
Mvh Karlen
Jag besiktade min i början av förra året och det var runt -25 grader den dagen.
Så det kändes inte allt för roligt och köra den även om det bara var frågan om några kilometer.
Det dom kollade var tex att all el fungerade, och att framljuset inte bländade.
Sedan att det inte var några glapp i leder samt att kedjan var sträckt som den skulle.
Att bromsarna fungerade samt att bromsklossarna inte var för slitna.
Varningstriangel är också bra att ha med (dock ska det inte bli ombesiktning om man bara glömt den)
Provkörningen skippade dom(undra varför :hmmm: ;D )
Tror dock att dom hade velat att det varit sommar så de kunnat köra en sväng.
För dom var riktigt nyfikna och de hade en hel del frågor.
Min är ostrypt samt avgassystemet är väl inte riktigt så tyst som det är orginal, men det var inga problem med det.
Dinlin var även sänkt fram och bak vid besiktningstillfället.
Rullgas samt bagagerack sitter monterat.
Skulle tippa att man nog kan modda sin quad en hel del.
Hoppas detta gav svar på en del av dina frågor annars är det bara att säga till så kan jag försöka svara bättre ()p
Läste på www.bilprovningen.se (http://www.bilprovningen.se) om varningstriangeln
Vad händer om varningstriangeln saknas?
Fordonet får en anmärkning i protokollet och felet måste åtgärdas snarast.
Om tidigare noterad brist kvarstår vid nästa besiktningstillfälle resulterar detta i en anmärkning med krav på efterkontroll.
Checklista inför kontrollbesiktning av motorcykel
Kom ihåg att kontrollera:
1. kontakter och reglage
2. ljus och signaler
3. kedja och kedjelås, att kedjelåset är rätt monterat
4. däckens mönsterdjup, minst 1mm över hela slitbanan
5. att reflexen bak är hel
6. fram- och bakbroms, slitage och skador på belägg
7. vassa kanter på vindskyddet eller på "mössan" på strålkastaren
8. skicket på broms- och bränsleslangar, sprickor med mera
9. framgaffelns funktion
10. att det inte finns oljeläckage
11. stötdämpare bak, funktion och täthet
12. att skyltlyktan fungerar
13. att det finns varningstriangel för trehjuliga motorcyklar
14. kontrollampa för helljus (från 1984 års modell)
(kopierat från http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/c377abcde387c4aec125689c003bd53e/82e34747bdc707b5c1257180004e2c67!OpenDocument&m=2 (http://www.bilprovningen.se/externt/bpweb.nsf/c377abcde387c4aec125689c003bd53e/82e34747bdc707b5c1257180004e2c67!OpenDocument&m=2) )
-
tack de låter fint för har ett avgasystem som låter en del :P
ska ner och meka med den nu för ska besikta den i april
mvh Karlen
-
Varningstriangel gäller för tre- OCH fyrhjuliga motorcyklar.
Kedjan kollas med tanke på eventuellt slitage på drivpaketet, inte dess spänning.
-
Du har så rätt Hydro, jag skrev lite fel där.
-
Ja besikta idag. Fick nedslag på främre styrleder så de tycker ja du kan kolla. Och sen måste jag justera lampan den pekade för mycket neråt. :) sen mätte dem bullernivå med en mikrofon vid avgasrört ::)
-
Hur mäts bullernivån på en maskin utan varvräknare?
För det är väl vid ett visst varv som ett visst dB-tal inte för överstigas va?
-
Det finns två värden ett vid stillastående (tomgång) och vid körning (vid ett visst varvtal, kommer inte ihåg vilket med det går säkert att hitta)
Dessa två finns på registeringsbeviset och ligger någostans mellan 80-90 Db.
De brukar inte mäta det på besikningen om inte man upplever att den låter mycket vid provkörningen.
Om jag inte minns fel så ska det mätas 1 m bakom avgasröret och 45 grader vinkel från utblåset.
-
Precis... "vid ett visst varvtal".
Svårt utan varvräknare ju, så tror nog detta borde kunna gå att kringgå om det blir nedslag. ()p
-
Precis... "vid ett visst varvtal".
Svårt utan varvräknare ju, så tror nog detta borde kunna gå att kringgå om det blir nedslag. ()p
På min slog dem iaf in slaglängd på motorn i deras instrument o så fick dem ut något db värde som de inte fick va högre så ställde dem en mic typ en meter bort från avgasrört på en ställning som var 30cm hög kanske. Så vad jag förstog hade de med slaglängden o göra hur mycket dem får låta.