ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Övrigt => Ämnet startat av: AtvNerd skrivet 24 mars 2011 kl. 18:00:35
-
Efter att ha läst om Awa mc... och det där med garanti reperationer, blev jag lite nyfiken och ringde 2st handlare som båda säljer Can-am, de får vara anonyma.
Man har ju alltid hört att det är så dåligt betalt för garanti reperationer.
Det visar sig att ÅF får bara betalt för den effektiva tiden det tar att göra t.ex. ett byte av vattenpump.
Tiden är baserad på en skicklig mekaniker i fabrik, som har alla verktyg nära tillhands och maskinen på rätt plats i verkstad, alla nödvändiga delar osv. osv.
Återförsäljare får alltså inte betalt för ställtiden, det vill säga tiden att först ta in maskinen i verkstaden, ta reda på vad som är felet, beställa grejerna, samt ha maskinen i verkstaden (ivägen för annat arbete) .
Efter utfört arbete, ska maskinen testas, och en felrapport ska fyllas i och skickas till BRP för att kunna få betalt för arbete, och delarna.
Den tiden som läggs på pappersjobb med kund och BRP är ju tid som en säljare istället kunde lägga på att kränga maskiner, eller en service tekniker kan lägga på annat mer inkomstgivande arbete.
Delarna betalas alltså av Återförsäljaren innan felrapporten skickas in och fakturan för delarna krediteras.
Det blir dyrt om det är en motor som ska bytas, eller ramen.
Ett jobb som de har betalt för 3 timmar i teorin kan alltså handla om den tredubbla tiden för återförsäljaren.
Frågade av nyfikenhet varför BRP inte skickar ut fordon till Återförsäljare så kunderna kan kolla på, utan att återförsäljaren får köpa alla maskiner de tar hem.
Fick till svar att BRP inte är nån bank.
Det borde väl vara precis tvärtom?
Om BRP skickade ut fordon så att ÅF har på plats för att visa upp, så ger det dels reklam och ökar köpsuget hos besökare, dels minskar behovet för stora lager ytor hos BRP i Rovaniemi, det minskar ledtider om kunden vill ha en maskin snabbt, man plockar ju den hos BRP´s lager hos ÅF.
Maskinerna har väl en kostnad för BRP vare sig de står i centrallagret eller på lager plats hos ÅF?
verkar lite mysko...
-
Ja det är ju likt bilvärden där fasta priser råder för många jobb.Utöver det är Åf enligt konsumentköplagen tvungen att stå för kundens transportkostnader vid ett garantiåtagande.Jag var själv i dag i kontakt med min ÅF angående ett ärende som jag anser går på garantin.Då det är ett litet jobb som inte kostar mycket misstänkte jag att ÅF inte kontaktat ,Polaris ,i mitt fall.Och det visade sig vara riktigt :dntknow:Men ÅF tar igen kostnader på t.e.x. service,jag har fått bekräftat att kontroll av tändstift och ventspelskontroll görs genom att lyssna på maskinen.Jag vet av egen erfarenhet att variatorn många gånger kollas på samma sätt,d.v.s. i praktiken inte alls >:(
-
Hej var nere idag och hämtade min nya mudd maskin hos Hans Eriksson frövi.
Han berättade att när man anmäler ett garantiärende får man en start peng på 150kr oavsett om det blir garanti eller inte sen får man lämna in 3st fakturor på vad man debiterar kunder per timme och så får man betalt av brp på anslagen tid enligt vad brp har räknat ut vad det tar att byta delen den är oftast snålt tilltagen eftersom det sitter hasplåtar mm i vägen som brp inte tar hänsyn till
men som Ola sa en glad kund kommer oftast till baka fast Ola bor i det så kallade gnällbeltet är han precis tvärt om en glad och positiv och löser problemen
som våra handlare borde ta lärdom av kanske gå en charmkurs hos
-
Jag tycker dom på AWA kunnat be om lov från importören i sverige att göra en seriös felsökning efter att man bytt servo två gånger, istället för installera 2 till som pajjar. Det borde importören själv sagt till ava-mc,, inte skickar man 4st servon till en och samma hjuling, varningsklockorna borde ha ringt länge sen hos alla att det är fel nån annanstans, kanske en liten elkabel bara som glappar eller nån box eller så.
-
Ja men det är väl upp til awa om dem gör en riktig felsökning eller inte? och om dem byter servo 4 ggr så kanske man inte har felsökt riktigt eller.......? men hur som hällst dem 4 servona får ju awa betala ändå.
Jag menar att det är ju upp till awa att laga den oavsett vad som är fel, och går grejorna sönder som man byter betalar ju inte BRp eftersom det måste ju ligga något mer mä om dem bara går sönder.