ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => SMC => Ämnet startat av: dj_åberg skrivet 23 mars 2011 kl. 17:22:29
-
Tjena.. jag har varit ute med en polare i en grusgrop och kört idag, när vi hittade lite vattentäckta vägar, så vi var ju tvungna att köra igenom där. :) men sen när ja kom hem och hade tvättat hojen så såg jag under luftburken där den där lilla plasgrejen sitter, den var full med vatten så jag tog bort den och då rann det ut ca: ett par centiliter vatten från luftburken så jag skruvade isär den och tog bort filtret som jag kunde vrida ur lite vatten ur..
Min tanke och fråga är vad man ska göra åt detta och om nånting farligt kan ha hänt och hur man ska kolla och gå tillväga med detta..
Hoppas på bra hjälp från några som kan detta då jag e ganska ny i svängen med hjuling men gärna vill lära..
MVH Henke
-
Kör inte i vatten :rtfm: nä skojar nu,kolla packningen i locket,var försiktig med högtrycken om du spolar direkt på burken ()p
-
Tjena.. jag har varit ute med en polare i en grusgrop och kört idag, när vi hittade lite vattentäckta vägar, så vi var ju tvungna att köra igenom där. :) men sen när ja kom hem och hade tvättat hojen så såg jag under luftburken där den där lilla plasgrejen sitter, den var full med vatten så jag tog bort den och då rann det ut ca: ett par centiliter vatten från luftburken så jag skruvade isär den och tog bort filtret som jag kunde vrida ur lite vatten ur..
Min tanke och fråga är vad man ska göra åt detta och om nånting farligt kan ha hänt och hur man ska kolla och gå tillväga med detta..
Hoppas på bra hjälp från några som kan detta då jag e ganska ny i svängen med hjuling men gärna vill lära..
MVH Henke
Hej. Enligt instruktionsboken så är den där plastgrejen till för att se om den har dragit i sig vatten. och den skall tömmas med jämna mellanrum.
Med tanke på var insugsröret sitter så är det inte konstigt att dem får i sig lite vatten, jag har samma fenomen på min men bara så det täcker halva plastbiten... (har dock inte kört i större vattensamlingar)
Mvh O0
-
Är väl bara borra några hål i botten så kommer vattnet ut oxå ;) Får du tvätt av luftburken lite då och då ()p
-
Nej,Nej,borra INTE hål i BOTTEN på den :rtfm:själva luftintaget sitter normalt ca 20 cm OVANFÖR själva burken för att inte vatten ska tränga in.
Mvh Anders
-
tacksam för svaren.. funderade lite på den där packningen, sitter den mellan locket och burken eller, såg ingen när ja tog bort luftfiltret idag, men hörde av en annan att det inte är någon fara att det är lite vatten i, och har de gått in i motorn så märker man det ganska fort.. så jävla dum placering av insugsröret till burken ju, det e ju som gjort för att ta in vatten, och man tycker ju att man borde kunna köra i vatten också, det är ju trots allt en 4-hjuling, dom ska väl tåla en hel del tycker man...
-
Tror inte att du behöver vara särskilt orolig för att din hjuling skulle dragit i sig vatten, vore det en större mängd så hade den lagt av, men du bör nog kolla motoroljan (förutsättar att det är
en 4 taktare) är den grådaskig så bör du allt byta den snarast.
Kan nämna en sak bara att under andra världskriget så hade Engelsmännen som nödåtgärd att spruta in vattendimma i flygmotorn för att på detta vis höja toppfarten och komma undan Tysken får man förmoda.
Detta fick piloten använda endast vid nödåtgärd då det krävdes en hel del åtgärder på flygmotorn efter detta.
(alla har väl märkt att vid viss väderlek då fuktig så går maskinen bättre och toppar farten bättre)
Gör du bara oljekollen så kan du nog vara lugn.
Men varför kör du i vatten :hmmm:
Mvh/GoranP
-
oki tacksam för alla svar som sagt, ja varför kör jag i vatten?? för att självklart om man är ute och leker på skogsvägar o grusvägar och hittar ett parti med lite mindre surhål eller så så vill man ju dra igenom dom, det är ju lite det som är själva njutningen med 4-hjuling, inte sant..??
-
nää anvend skum filter på filtret bara för och stopa alld dam de är de som kan saba ventiler och sånt sen de värsta som kan henda är att den börjar blödra och hacka lite när du slår på de är för att den får in lite vaten i sopan men inget fallit så får alla som kör i vaten eller ler håll min enduro jag hade blev gämt så efter enduro passen de e bara och tväta och torka :djump:
-
en polares shineray maskin dog idag pga av att va har kört på sjön nu när de är en del vatten på den..kabelbrand o fläkten går lite som den vill allt funkar men den går inte igång:/
//mitto
-
oki tacksam för alla svar som sagt, ja varför kör jag i vatten?? för att självklart om man är ute och leker på skogsvägar o grusvägar och hittar ett parti med lite mindre surhål eller så så vill man ju dra igenom dom, det är ju lite det som är själva njutningen med 4-hjuling, inte sant..??
Nja det är högst individuellt det som är kul för den ena kan vara pest för den andra, men för att ha nöje av sin hjuling så ska man själfallet göra det man tycker är kul, jag har sett bilder på dom som stoppat ner hjulingen i en rejäl gyttjegrop och tycker det är toppen, skulle jag själv råka ut för något sådant så skulle jag ha mardrömmar flera nätter i rad.
Så ditt vattenåkande är väl helt OK om du själv känner för det. ()p
Som du kanske förstår är inte gyttja och vattenåkande min grej :)
MVH/GoranP
-
En "vanlig" hjuling får köras ner i vatten till fotstöden :rtfm:,kör du djupare,lämna in till ÅF :rtfm: säger manualen.Så vill man prompt köra i vatten skaffa då en båt :lol: :lol:
-
Att köra med Vildkatten i surhål är inga problem :> Kommer man igenom skiten så klarar hojjen sig också, jag vet ;>
Töm den lilla pungen under filtret och kör vidare ^^
-
antar med dessa orden du lämnat att du prövat köra i surhål o såna grejer, finns de några bilder eller filmer på de :P
-
antar med dessa orden du lämnat att du prövat köra i surhål o såna grejer, finns de några bilder eller filmer på de :P
Allt är relativt vad vi snackar för surhål :P Men för en sådan maskin så är det kanske inte rätt miljö riktigt >.<
Har ju inte dränkt maskinen eller liknande, bara kört i väldigt blöta leriga hål och skit >.<
Ska se om jag hittar några bilder på att!
-
Har ju en bild när jag planterade min, den hängde sig på underredet.. (gasade för fegt)
(http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3676)
måste höja den tror jag :)
//Erik
-
ThaSaint har ju sänkt sig min än jag gjort! Den saken är säker iaf
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=18240.msg270434#msg270434
Kolla den bilden och bilden 2 inlägg nedanför :>
Hittar inte den andra bilden jag har >.<
-
ja, min blev ju rentvättat på repan tillbaka när jag tog fart ;)
(http://gallery.thasaint.com/main.php?g2_view=core.DownloadItem&g2_itemId=3682)
Jag tror dom funkar rätt ok i vatten, om man inte får in så mkt på cylindern vid tändhatt kan jag tänka mig.
en miss är däremot snorkeln från luftburken som är riktad rakt framåt. Skulle varit en 90böj neråt så det itne skottar in så mkt fukt och vatten i burken om man hamnar i nån pöl såhär..
Måste nog designa om det när jag plockar av tanken nästa gång.
//Erik
-
ja då bör min ha klarat sig, har varit ute o provkört lite nu och den verkar gå som den ska, fast ibland dör den på tomgång och hugger lite när man ger på fullgas, men har hört att det kan vara munstycket i förgasaren som ska bytas till 160-180 av vad jag har hört, kanske kan stämma..??
-
Ett enkelt sätt att hindra vatten från att tränga in i snorkeln, är att montera en avstängning som regleras av en flotör.Man ställer helt enkelt in flotören på att stänga innan vatten når luftintaget.