ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Yamaha => Ämnet startat av: bufas skrivet 22 mars 2011 kl. 23:13:53
-
Hej.Jeg jag säger här på forumet, eftersom det ikke finns så många registrering ATV på den danska forumet.
Jag kan inte bestämma mig om jag ska ha en Adly 500s performence, eller en Yamaha 700. raptor
Adly är mycket billigare och är mer riktningsstabilitet än Yamaha.
Yamaha, är det inte lika stabil / lugn att köra på som Adly, men det finns bra efekt i motorn.
Så frågan. Är det någon som har lagt större hjul, eller om det är möjligt att Yamaha.
Adly köra med 14 symtom och är mycket tystare att åka än mc 520R, Dinli,
hyosun och Yamaha Raptor.
Hoppas du kan hjälpa mig.
-
Raptor 700 är väl inte ostabil någonstans?
12" fälgar kan du slänga på utan problem iaf.
-
Om Raptorn du provat är instabil så kolla en annan, de är INTE instabila.
Gällande hjul så räknar jag med att det är fälgdiametern du snackar om, och den har väl inte någon övre normal gräns egentligen mer än axelavståndet.
Googla "atvs on dubs" tex...
Här är en 700 med 24-tummare:
(http://i349.photobucket.com/albums/q365/luism123/yamaha-atv-on-dubs.jpg)
Ökas ytterdiametern upp över 24-25 tum så kan det bli lite småtrassel med vettig utväxling, men det GÅR.
Har inte ni extrema skatter på fyrhjulingar i Danmark?
...och regler om att ha regskylt även fram, om man skall åka på större vägar?
-
Jag havede tänkte på cirka 14 tummer hjul.
Jag har bara provat en rovfågel, det finns inte många till salu i Danmark, men det hade att styra en hel del. Hur Adly är mer stabil.
Det kan också vara att raptor jag har provat skulle vara bra för spår, över 100 km / t så det var mycket livlig.
-
Ett tips, skriv på antingen danska eller engelska...
Svenskan du använder verkar vara översatt via Google eller liknande och innehåller mer fel än rätt.
14-tum på en Raptor är absolut inga problem och den är stabil till minst 155 km/h med riktiga däck.
-
Hej Hydro
Det bliver på dansk.
Det er korrekt at det er oversat på google.
Du skriver at den er stabil til minst 155 km/t, er det med standard hjul, eller andre hjul/dæk.
Har du evt et link til dæk og fælge.
Da jeg kun har prøvet en raptor, ved jeg ikke om det bare er den der er ustabil.
Der er ikke meget hjælp her i DK, når det er gade atv, med mindre det er hyosun, dinli, smc eller adly.
-
Varför vill du ha 14" fälgar, är det för du tycker (syns) det ser bra ut eller du har andra ide'er? Jag kan inte se några fördelar med så stora hjul på en quad, på en ATV 4x4 kan jag förstå att man vill ha mer markfrigång.
Fälgar köper man billigt från Tyskland: http://www.loeffler-quads.de/index.php/cat/c735_Reifen-Felgen-und-Zubehoer.html/XTCsid/3167912e5afcb26f21d5102da10479dd
-
Det er heller ikke sikker at jeg vil.
Jeg har prøvekørt flere forskellige atv, for at finde ud af hvilken en jeg skal købe.
Jeg har kun prøvet en raptor, som blev temmelig livlig,, når jeg kørte over 100 km/t. Det kan godt være at jeg bare har været uheldig med den raptor jeg prøvede, men der er desvære ikke rigtig nogen til salg i DK.
Jeg har også prøvet dinli, hyosun, smc, og det var stort set det samme problem.
Så har jeg også prøvet adly 500s, som køre på 14 tommer, og den var der ikke noget mad at den blev ustabil, ved høj hastighed.
Så hvis en standard raptor ikke er ustabil, så skal der ikke andre hjul på.
Så skal jeg bare have fundet en der er ok.
-
Har man en Raptor 700 som i sig är stabil så tycker jag att det enda problemet över 100km/h är kastvindar samt i viss mån fartvind men detta borde gälla samtliga motorcyklar och liknande.
Har man en Raptor 700 som är ostabil kan jag tänka mig att det främst beror på felaktig hjulvinkeloch/eller onödigt breda framdäck.
Min ena Raptor 700 var ganska livlig i höga farter när jag köpte den men det berodde på felaktig hjulvinkel.
Det är nog bättre att bredda maskinen något än att köpa större hjul för att få den än mer stabil.
-
Precis som Kenta skriver så är breda framdäck en stor orsak till att man upplever maskinen spårkänslig, hade Raptorn du körde breda gatdäck eller original MX däck? Jag kör på scooterhjul fram på min och den spårar inte ett skit och är helt stabil till 160 km/t.
(http://i169.photobucket.com/albums/u233/lahamontage/009.jpg)
Tidigare körde jag med 195/50-10 och upplevde den då som ganska ostabil eller spårkänslig, det såg ut så här:
(http://i169.photobucket.com/albums/u233/lahamontage/PICT1473.jpg)
-
Fasen vilken snygg maskin! :)
-
Den kørte med brede gade dæk.
De lignede dem som du har på det nederste billed.
-
6tum breda fram douglas redlabel . 150/80x10 pirelli scooterdäck
ska du köpa om du vill ha asfaltsraket.
8bred allt 10 brett bak. 225, alt 255 däck bak till detta
redlabel fälgar och Maxxis däck Q märkta 6lagers
-
Har man breda framdäck så krävs det rejält med castervinkel, maxsänkt bak och lite högre fram om man inte kan justera castern.
Kör man dessutom med spacers fram så blir det ännu värre med instabilitet och spårkänslighet, jag har nu inhandlat en krängningshämmare som ska testas så fort hojen kommer ihopa med förhoppning att man kanske kan köra med breddäck fram i alla fall ;)
-
vad toppar din rappy laha
-
ca 150 en bra dag ;)
-
men det är ärliga 150 då, inte stilen att det står 150 blås och det går i 130 bara. Kör du med trailtech mätare?
-
Ja det är ärliga km/t uppmätta både med GPS och Koso som är kallibrerad till rullningsomkrets :
http://www.twostroke.se/product.asp?product=8539
Jag gillar inte trailtech eftersom den saknar varningslampor och analog varvräknare...
-
Det går undan när det är 150blås på Quad. Satans vindar
Trailtech är dyr i slutändan om man ska ha med fäste, varningssymbolerna mm, allt går köpa till trailtech.
Men nog är denna koso skoj med stora klassiska varvmätaren.
här är foto på trailtech varnings-symbolplattan
Sorry för all offtopic trådskaparn
(http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcSmTlndL83tPi2ibmbR25cEk34VM0r32kn_rgFFs0dSijRM3Sd5wQ&t=1)
http://www.mx1canada.com/trail-tech-indicator-dashboard/