ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: Dögrävarn skrivet 21 mars 2011 kl. 14:14:53

Titel: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Dögrävarn skrivet 21 mars 2011 kl. 14:14:53
Hej, ska köpa en liten lastmaskin till jobbet och budgeten är tajt och små maskiner som går att lasta och dra lite efter är dyra så började titta på fyrhjulingar, vill köra på väg, måste kunna dra tungt långsamt, riktigt långsamt, åka fort är oviktigt, jobbets försäkringsbolag tar över 10 000 om året för en terrängreggad och under 1000 lappen om året som traktor.
finns så få som är traktorregade, funderar på can-ams outlander T3,  artic cats är för dyr och onödigt stor (jag ska inte dra tungt i skogsterräng utan på gräs eller grus. och någon kines vill jag inte ha, kommer att köra hela året runt. polaris nya modeller är lite för dyra.
Stort beslut att fatta, när man är helt ny på atv........
oroar mig för svängradie, har det trångt och vill ha liten vagn efter i 90 graders kurvor och gång som är 120 bred.....
trist om det inte funkar som det arbetsredskap som man önskar. :help:
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Oskar P skrivet 21 mars 2011 kl. 16:39:52
can am är inte lämplig för att dra tungt i låga farter.

kika på en modell med antingen manuell växellåda eller honda hydrostat eller den nya 680 rincon med converterlåda.
nu finns ju inte honda som reggad.

arctic cat diesel finns som traktorreggad och lämpar sig till det, dock har den CVT med centrifugalkoppling precis som Can-am vilket sliter på remmen om man kör sakta men dieseln kan tack vare det lägre varvtalet smyga bättre, men 3km/h är saktaste du kan köra med den innan den kopplar ifrån.

arctic cat mudpro har lägre utväxling och kan köras så sakta att mätaren inte ens visr utslag, men den maskinen är dyr!
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Hydro skrivet 21 mars 2011 kl. 20:49:03
Hur tungt är tungt?
Och detta med 90 grader i 1,20 bred gång... det krävs ju midjestyrning för att klara, UTAN vagn.

Mer info krävs, men detta verkar inte vara något för en ATV.
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: anersimyra skrivet 26 mars 2011 kl. 20:08:32
Låter som du skulle köpa den minsta Avanten ()p
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 26 mars 2011 kl. 20:26:25
Låter som du skulle köpa den minsta Avanten ()p
Har en agri-one 500d funkar också bra :)
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Taxi-Micke skrivet 26 mars 2011 kl. 22:01:27
Man skulle kunna gissa på att den ska användas på en kyrkogård... :hmmm:
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Oskar P skrivet 26 mars 2011 kl. 22:05:21
Man skulle kunna gissa på att den ska användas på en kyrkogård... :hmmm:
ja det kändes som ganska uppenbart.. 1.2 meter breda gångar m.  90raders svängar.. jag tror dom döda skulle uppskatta lite härligt dieselknack från en arctic cat ;)
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Taxi-Micke skrivet 26 mars 2011 kl. 22:14:37
Man skulle kunna gissa på att den ska användas på en kyrkogård... :hmmm:
ja det kändes som ganska uppenbart.. 1.2 meter breda gångar m.  90raders svängar.. jag tror dom döda skulle uppskatta lite härligt dieselknack från en arctic cat ;)
()p  :lol:

Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Hydro skrivet 26 mars 2011 kl. 22:17:25
Noterar man dessutom TS alias så.............

Nån atv är dock knappast lämpad för detta arbete.
 
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Oskar P skrivet 26 mars 2011 kl. 22:27:55
nej det lär bli svårt att klara dom svängarna, med vagn efter dessutom, jag klarar inte av att vända på en 3 meter bred byväg utan att behöva backa...
men visst, om dödgrävarn kör hjulingen efter att alla gått hem från kyrkogården så kanske det inte gör nåt att vagnens hjul sneddar lite utanför gångarna över nån grav, men då får han ta reda på om det ligger en miljöpartist begrav där, isåfall kvittar det ju om han så kör rakt över graven, annars är det ju tabu att köra/gå på gravar.
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Svezon™ skrivet 27 mars 2011 kl. 22:09:50


arctic cat diesel finns som traktorreggad och lämpar sig till det, dock har den CVT med centrifugalkoppling precis som Can-am vilket sliter på remmen om man kör sakta men dieseln kan tack vare det lägre varvtalet smyga bättre, men 3km/h är saktaste du kan köra med den innan den kopplar ifrån.

arctic cat mudpro har lägre utväxling och kan köras så sakta att mätaren inte ens visr utslag, men den maskinen är dyr!


Can Am, Polaris och även Kawasaki (tror jag) har inte centrifugalkoppling. Däremot har Suzuki, Arctic och Yamaha cenrtrifugalkoppling/slirkoppling. Den ju konstruerad så att den ska ta ut sliret i kopplingen och inte på remmen. På min AC 500 som jag hade var det fullt remtryck från 2km/h, vilket inget annat märke kan mäta sig med. Arctics cvt och lågväxel saknar jag på Suzukin då KQ är högre växlad.
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Oskar P skrivet 27 mars 2011 kl. 22:17:45
japp, alla arctic utom dieseln har det, lite kasst kan man tycka då dieseln är den som lämpar sig bäst för krypkörning, och så fick dom en så dålig variator.. antagligen var det så att motorn egentligen är på gränsen till för bred som den är (cyllarna ligger inline)
och då fanns det helt enkelt ingen plats för våtkoppling om man inte ville ha CVT kåpan mitt på fotstödet..
primärvariatorn är skruvad rakt i svänghjulet där startkransen sitter.
men den är ändå hyfsat OK i tillslaget, man kan mjukstarta om man vill, och visst blir det mer slitage på remmen än en arctic cat med duramatic, men å andra sidan, på dieseln är det BARA remmen som kan ge sig, medan på en duramatic-låda har man både rem och våtkoppling som kan krångla.
en rem kan man alltid ha med sig och byta ute på fältet, våtkopplingen är jobbigare att pilla med så det görs helst i varmgarage med en pilsner och bandit rock 105.7 i radion...

Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 27 mars 2011 kl. 22:22:42


arctic cat diesel finns som traktorreggad och lämpar sig till det, dock har den CVT med centrifugalkoppling precis som Can-am vilket sliter på remmen om man kör sakta men dieseln kan tack vare det lägre varvtalet smyga bättre, men 3km/h är saktaste du kan köra med den innan den kopplar ifrån.

arctic cat mudpro har lägre utväxling och kan köras så sakta att mätaren inte ens visr utslag, men den maskinen är dyr!

Can Am, Polaris och även Kawasaki (tror jag) har inte centrifugalkoppling. Däremot har Suzuki, Arctic och Yamaha cenrtrifugalkoppling/slirkoppling. Den ju konstruerad så att den ska ta ut sliret i kopplingen och inte på remmen. På min AC 500 som jag hade var det fullt remtryck från 2km/h, vilket inget annat märke kan mäta sig med. Arctics cvt och lågväxel saknar jag på Suzukin då KQ är högre växlad.
*gäsp* centrifugalkopplingen tar även bort körglädjen för oss som inte ser det roliga i att köra 2km/h .
 utan den slipper man även det störande gnyet som skriker till efter att man bromsat hårt och sen ska iväg igen...  ;D
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Svezon™ skrivet 27 mars 2011 kl. 22:27:03


arctic cat diesel finns som traktorreggad och lämpar sig till det, dock har den CVT med centrifugalkoppling precis som Can-am vilket sliter på remmen om man kör sakta men dieseln kan tack vare det lägre varvtalet smyga bättre, men 3km/h är saktaste du kan köra med den innan den kopplar ifrån.

arctic cat mudpro har lägre utväxling och kan köras så sakta att mätaren inte ens visr utslag, men den maskinen är dyr!

Can Am, Polaris och även Kawasaki (tror jag) har inte centrifugalkoppling. Däremot har Suzuki, Arctic och Yamaha cenrtrifugalkoppling/slirkoppling. Den ju konstruerad så att den ska ta ut sliret i kopplingen och inte på remmen. På min AC 500 som jag hade var det fullt remtryck från 2km/h, vilket inget annat märke kan mäta sig med. Arctics cvt och lågväxel saknar jag på Suzukin då KQ är högre växlad.
*gäsp* centrifugalkopplingen tar även bort körglädjen för oss som inte ser det roliga i att köra 2km/h .
 utan den slipper man även det störande gnyet som skriker till efter att man bromsat hårt och sen ska iväg igen...  ;D

Enda störande gnyet när vi kör, är när du lortat ner din maskin.  :lol:
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: AtvNerd skrivet 27 mars 2011 kl. 22:28:03
 :lol: ;D
Touche!
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Oskar P skrivet 27 mars 2011 kl. 22:30:05


arctic cat diesel finns som traktorreggad och lämpar sig till det, dock har den CVT med centrifugalkoppling precis som Can-am vilket sliter på remmen om man kör sakta men dieseln kan tack vare det lägre varvtalet smyga bättre, men 3km/h är saktaste du kan köra med den innan den kopplar ifrån.

arctic cat mudpro har lägre utväxling och kan köras så sakta att mätaren inte ens visr utslag, men den maskinen är dyr!


Can Am, Polaris och även Kawasaki (tror jag) har inte centrifugalkoppling. Däremot har Suzuki, Arctic och Yamaha cenrtrifugalkoppling/slirkoppling. Den ju konstruerad så att den ska ta ut sliret i kopplingen och inte på remmen. På min AC 500 som jag hade var det fullt remtryck från 2km/h, vilket inget annat märke kan mäta sig med. Arctics cvt och lågväxel saknar jag på Suzukin då KQ är högre växlad.
skrev lite fel i första inlägget.. jag skrev att dieseln (och can am) har centrifugalkoppling, men det har dom alltså inte, det är koppling inbyggd i primärvariatorn.. vad man nu ska kalla det.. torrkoppling kanske...
men arctic mudpro 700 som jag testade var helt fantastisk på att smyga med!
och visst är lågväxeln skön på AC! jag tror inte det finns maskiner med lägre lågväxel, dock fattar jag inte varför backväxeln ska va högre växlad än lågen, men det är väl inte meningen att man ska fatta allt...
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Dögrävarn skrivet 29 mars 2011 kl. 08:36:32
can am är inte lämplig för att dra tungt i låga farter.

kika på en modell med antingen manuell växellåda eller honda hydrostat eller den nya 680 rincon med converterlåda.
nu finns ju inte honda som reggad.

arctic cat diesel finns som traktorreggad och lämpar sig till det, dock har den CVT med centrifugalkoppling precis som Can-am vilket sliter på remmen om man kör sakta men dieseln kan tack vare det lägre varvtalet smyga bättre, men 3km/h är saktaste du kan köra med den innan den kopplar ifrån.

arctic cat mudpro har lägre utväxling och kan köras så sakta att mätaren inte ens visr utslag, men den maskinen är dyr!

impad! hur vet du hur långsamt den kan köra? och varför manuell låda?
Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Dögrävarn skrivet 29 mars 2011 kl. 09:16:04
jepp, det är till en kyrkogård

tänkte anv. till att tex grusa gångarna med, då blir det inga 90 graders svängar utan backa men att köra lagom långsamt (har gruset på vagn efter med tipp funktion). andra tunga uppgifter att köra bort jord.
artic cat är för dyr för budgeten.
det blir smalt utbud med traktor reggad, hittat  en linhat,hisun, artic cat och can- am
traktor reg. billigare försäkring (kollat jobbets försäkringsbolag 10 000 om året med terräng), får köra lagligt på väg, får dra vagn efter på väg,  inbillar mig att den är gjord för att gå långsammare eftersom den är spärrad.
servo är det synd att det inte finns på can ams T3
sen skulle det vara lite kul också.....
alternativ är ett elfordon typ golfbil
midjestyrt är svindyrt och problemet är att dom blir tippningsbenägna när det blir så smala fordon. hela kyrkogården lutar också. då känns det tryggt med en atv kan köra i slänterna på snedden ner.

Titel: SV: Traktorregad ATV...... dumt eller?
Skrivet av: Hydro skrivet 1 december 2011 kl. 12:16:03
AHA, tydligen köpte ni en hjuling!
http://www.atvforum.se/Forum/index.php?topic=28762.msg346044#msg346044

Berätta nu vad det blev, hur det funkar och vad ni har för omdöme om saken!
  ()p