ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Övriga - t.ex Adly, Kasea, Skyhawk, Derbi, Malaguti => Ämnet startat av: kymco300 skrivet 21 mars 2011 kl. 14:05:25
-
Tjenare alla.
Är det någon som har varit i kontakt med königser 500?
Det lilla jag vet så är det visst ett franskt bygge från början, men är dom bra eller sämre bra?
Lite nyfiken på den än så länge, hoppas någon vet mer än mej.
-
JAG HAR EN KÖNIGSER 542 RR SOM JAG KÖPTE NY FÖR ETT ÅR SEDAN.
DEN HAR GÅTT 470 MIL I SKRIVANDE STUND OCH VARIT HELT BEKYMMERSFRI.
JAG UPPLEVER MASKINEN REJÄLT OCH KVALIETSMÄSSIG BYGGD OCH HAR INGENTING ATT KLAGA PÅ UTAN ÄR RUGGIGT NÖJD MED DEN.
DET SITTER EN SUBARU MOTOR I DEN SOM MÅNGA PÅSTÅR ATT DET ÄR SAMMA MOTOR I SMC 500 WILDCAT.
SKILLNADEN PÅ DESSA 2 MOTORER ÄR ATT SMC MOTORN TILLVERKAS I KINA OCH ADLY KÖNIGSER MOTORN TILLVERKAS I TAIWAN.
NÄR JAG KÖPTE MIN MASKIN SÅ STOD DET MELLAN WILDCAT OCH KÖNIGSER MEN EFTER ATT JAG TESTAT KÖNIGSER SÅ BLEV JAG HELT SÅLD OCH VALET VAR KLART. BRA DRAG,LÅG,BRED OCH FET!
WILDCATEN HAR JAG ALDRIG TESTAT MEN HELT ÖVERTYGAD OM ATT DET ÄR EN RIKTIGT BRA MASKIN OCKSÅ, MAN KAN LIKSOM INTE KÖPA BÅDA
-
Königser är ingen hjuling-tillverkare. Du kan inte köpa reservdelar eller nått med fabrikatet Königser, Königser nu 2011 finns inte kvar.
Det var litet custom bolag som gjorde design ändring på Adly hjulingar.
Ingen i sverige har delar till dem, varken Sarner eller dom i Jönköping.
Allt är best vara 3-6veckor även på Adly 500 delarna.
Motorn är exakt samma & görs i Japan.ej kina/taiwan. Det är Fuji-subaru
på König-smc-adly, resten är taiwan gjort på alla dessa
Kvaliten är inte så bra som många vill tro. Det är lite 50/50 där.
Vissa måste byta bromsok tex efter 20-40 mil , vissa håller lager mm knappt 300mil på, vissa håller det länge. Man vet aldrig till hundra med dessa. Det går inte jämföra med Japanska hjulingar i körkänsla, fingerkänsla, och perfektion.
En hjuling bör gå 2-3 tusen mil innan man vet om den är bra.
Dessa miltal klarar dessa taiwan hjulingar oftast aldrig
Du får vad du betalar för.
-
(Motorn är exakt samma & görs i Japan.ej kina/taiwan. Det är Fuji-subarupå König-smc-adly)
Enligt Adlyimportören så tillverkas smc motorn i kina och Adly motorn i Taiwan.
Kört kompisens raptor 660 flertal gånger och den är defenetivt inte lika stabil i högre hastighet som königser 542rr
-
Kikade på en sådan i Örebro men tyckte den var precis som en SMC med annat stuk.
Skulle köpa en SMC om jag vore du utan tvekan.
Mycket bra generalagent som svarar både på mail och telefon. ()p
Dock gillade jag fälgarna på Königser 542RR med vanliga bil däck. ()p
-
:headbang:Jag tackar för dessa svaren :sunny:
-
(Motorn är exakt samma & görs i Japan.ej kina/taiwan. Det är Fuji-subarupå König-smc-adly)
Enligt Adlyimportören så tillverkas smc motorn i kina och Adly motorn i Taiwan.
Kört kompisens raptor 660 flertal gånger och den är defenetivt inte lika stabil i högre hastighet som königser 542rr
Man upphör aldrig att förvånas. Undrar vilken Adly importör som far med denna uppenbara osanning. Det är exakt samma Fuji Subaru 499cc motor i Adly=Königser och i SMC 500/503. Samma motor som även satt i Polaris 500. Denna motor är Garanterat till 100% byggd i Japan, och ingen annan stans. Denna motor har keramisk beläggning i cylinderloppet för längre livslängd. Kolven är "Precision Casting" högre precision.
SMC och Polaris har en oljebehållare som sprutar in olja längs med väggen i behållaren, medan Adly förmodligen inte tänkt på detta, oljan sprutar direkt in och skummar mer, vilket ger mer bubblor i oljan som försämrar smörjningen.
Dinli däremot har en Subaru 450 motor, som har stålcylinder och lägre cyl.volym, samt en kolv med enklare "gravity casting" precision. Säkert en bra motor, men lite enklare material, vilket ger en billigare motor.
Jag har varit på fabriken i Japan.
Klipp från fabriken:
Fuji Heavy Industry (call FHI or Subaru in Car or Robin)
- FHI 500cc is designed to OEM Polaris 500-700cc Gear Sports
The 500cc engine had provided to Polaris during 2003-2008
The 500cc engine provide to SMC and Adly from 2008
- FHI 450cc is provided to Dinli Gear Sports during 2003-2004
The 450cc engine provide also to China 4 makers(HiSun, FYM, BoYang, LS) from 2008
Sen hör man en del ibland säga att det är en Fuji motor i Access 450, det är också fel.
Deras motor är samma som i Hyosung 450, koreabyggd tror jag.
-
Där satt den! :headbang:
//Erik
-
Får hålla med CALLAHAN, har bara positiva erfarenheter med generalagenten för SMC ()p
-
denna sommaren åker jag på detta sätt... ()p
(http://i53.tinypic.com/21zskh.jpg)
-
bild framifrån.... Olle på MTBikeshop som grenslar maskinen
(http://i53.tinypic.com/2hyfaef.jpg)
-
Hahahaha! herrejevlar, går de o köra me den? ser ut o kunna spåra något fruktansvärd :) ser dock grymt fräckt ut
-
Vad är det som skiljer i a-armarna mot en original Adly? Nån som vet?
-
Någon som vet var strypningen sitter på dessa maskiner?
-
I förgasaren och ljuddämparen...
-
Förgasaren, brickor i insuget eller?
Ljuddämparen, hur?
Tacksam för svar
-
på SMC med samma motor är det huvudmunstycket som ska bytas i förgasaren iaf
//Erik
-
någon som vet vad man ska plocka bort i ljuddämparen? hur många hästar till ger det?
-
Någon som vet vart man kan köpa en styrled till königser 500?
-
Strypningen i förgasaren är bara en ca 15 mm plast hylsa som sitter under locket i förgasaren.
-
Ring till svenska motor importen så fixar dom reservdelarna till dig
-
Hej.
Mitt första inlägg. Tackar för ett bra forum. det var här jag bestämde mig för vilken quad jag skulle köpa.
Blev en sådan här som ni pratar om i denna tråden. En 09:a.
Min första quad. Räcker helt klart motormässigt.
Jag är nöjd.