ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => CF Moto => Ämnet startat av: swetruck skrivet 20 mars 2011 kl. 14:47:36
-
Har lite funderingar o montera dit en motorrumsfläkt som suger ur den varma luft som blir i CVT`n ,
är det nån som gjort detta ?? ska man sätta fläkten på det främre röret eller det bakre i så fall??
Finns en på biltema som inte är så dyr.
-
Bakre i så fall, men flänsarna på variatorn är effektiva och flyttar mycket luft. Tror inte en motorrumsfläkt skulle göra annat än att bromsa luften en del.
-
Okej ja det kanske är avgassystemet som ger mest värme på den sidan , så man får göra nått åt avgaskröken istället.
-
på arctic cat diesel sitter det en 12 volts fläkt typ som motorrumsfläkt till båtar monterad på slangen till CVT-huset, den ser ju till att hålla luftcirkulation genom CVT-huset. om man håller handen där utblåset sitter i bakre hjulhuset så blåser det ganska varmt där efter nån timmes körning.
-
Tar du bort pluggen i avgasröret så blir det svalare :)
-
Tar du bort pluggen i avgasröret så blir det svalare :)
hur får du ihop detta då? visst avgastempen blir lägre om man drar ur pluggen, men hur skulle det påverka CVT tempen? riktigt så nära CVT huset ligger inte avgasröret på CF..
däremot ligger det väldigt nära luftburken i plast så får man ner avgastemen så slipper man härdsmälta/brand i luftfilteret..
-
Han sa att han skulle göra nått åt avgaskröken, så jag tänkte att han tyckte att avgasröret vart för varmt men jag läste nog inte tillräckligt noga hahahahhahahahaha :banghead: :banghead: :headbang:
-
Han sa att han skulle göra nått åt avgaskröken, så jag tänkte att han tyckte att avgasröret vart för varmt men jag läste nog inte tillräckligt noga hahahahhahahahaha :banghead: :banghead: :headbang:
ja nu såg jag inlägget om avgaskröken... de va jag som inte kollade tillräckligt, sorry!
-
ja både cvt & avgas går på denna sida och cvt-kåpan blir varm men tror mest det är avgaskröken som ger mest värme vid benet.
Jasså det sitter alltså en plugg i främre röret ????
-
CVT:n skulle inte jag lägga ner någon energi på, den utvecklar inte någ större värme. Man kan lägga handen på cvt kåpan efter att man kört länge, om man nu inte av någon anledning vill försöka sig på att sänka tempen i cvthuset eller få ett bättre luftflöde. Dock ser jag ingen vinning på det jobbet.
Om du tycker att det är för varmt åt högerbenet så är det avgasröret som utvecklar 80% av den värmen du känner, resten är motor och cvtn.
Och som tidigare nämts så sitter det en strypning fram i avgaskröken som hindrar avgasflödet att komma ut, vilket i sin tur leder till ökad avgastemp och det är de du känner på ditt högerben :)
-
Man tackar för fin respons , det blir o gå ut i garaget o plocka bort kröken då
o se om man kan få bort strypningen. Tack tack ()p
-
Ta bilder på detta också! Jag är lite nyfiken på denna operation själv.
-
så nu är kröken borta och döm om min förvåning att på 600cc X7an så sitter det inte nån plugg i kröken i alla fall inte på min
man varken ser eller känner nån plugg om man kör in en tråd så är väl bara o linda på avgasbandage o hoppas det bli lite
svalare om benet , dok så känner man katen i när ja körde in en tråd precis i början på dämparen sitter den .
-
Har lite funderingar o montera dit en motorrumsfläkt som suger ur den varma luft som blir i CVT`n ,
är det nån som gjort detta ?? ska man sätta fläkten på det främre röret eller det bakre i så fall??
Finns en på biltema som inte är så dyr.
Så här gjorde jag, fimpade rörstumpen som stod upp
(http://goto.glocalnet.net/s4079/kyl.jpg)
satte dit en fläkt från en dator som får blåsa in i kåpan att sätta en bak som suger går ju inte finns ingen plats.
(http://goto.glocalnet.net/s4079/flakt.jpg)
MVH/GoranP
-
så nu är kröken borta och döm om min förvåning att på 600cc X7an så sitter det inte nån plugg i kröken i alla fall inte på min
man varken ser eller känner nån plugg om man kör in en tråd så är väl bara o linda på avgasbandage o hoppas det bli lite
svalare om benet , dok så känner man katen i när ja körde in en tråd precis i början på dämparen sitter den .
Att linda med avgasband kan du nog glömma det håller inte, tro mig jag har gjort otaliga försök, det enda som händer är att det röker som f-n i början och efter ett antal mil så hittar du stumpar av avgasbandet både här och där i hjulingen.
Avgasbandet som jag nu talar om är köpt på Biltema har ingen aning om det finns andra band som håller men Biltemas gör absolut inte det, bortkastade pengar
MVH/GoranP
-
nice med bilder med en fläkt , men en fråga du har satt den fram ?? tar inte cvtn luften därifrån och skickar ut värmeluften där bak??
rätta mig om jag har fel , eller har du fläkten så den trycker ner kalluft till cvtn??
-
nice med bilder med en fläkt , men en fråga du har satt den fram ?? tar inte cvtn luften därifrån och skickar ut värmeluften där bak??
rätta mig om jag har fel , eller har du fläkten så den trycker ner kalluft till cvtn??
Ja precis den trycker ner kalluft till cvtn
Ska tilläggas att det blev inga drastiska temeperatursänkningar icvtn men sänkning blev det allt frugan slutade klaga på värme till höger ben.
Om det är värt att göra eller inte får man avgöra själv,det kostade mig inga pengar att fixa detta endast lite arbete.
Men det är nog avgasröret man ska ge sig på om man vill ha ordentlig tempsänkning, jag har själv avskärmat detta med en rostfri plåt och det gjorde skillnad.
-
yes jag tror det är avgassystemet som är boven till den höga värmen det sitter ju en kat precis före dämparen på min X7a
och den bromsar nog avgaserna en hel del o värmer kröken , så den ska bort imorgon för en kat arbetar ju på väldigt höga tempar
för o rena blir o kapa bort den så man kan återställa det om man skulle vilja.
-
så nu är kröken borta och döm om min förvåning att på 600cc X7an så sitter det inte nån plugg i kröken i alla fall inte på min
man varken ser eller känner nån plugg om man kör in en tråd så är väl bara o linda på avgasbandage o hoppas det bli lite
svalare om benet , dok så känner man katen i när ja körde in en tråd precis i början på dämparen sitter den .
Jasså så dom har äntligen lyckats få bort denna strypning från fabrik nu, de var på tiden. Hoppas det är så på samtliga X7or. Men den katten du pratar på verkar alla modeller ha monterat iaf.
Sen vet jag inte hur slutröret ser ut på X7, men slutröret på min X5a var smalar i diameter än hela övriga avgassystemet, själv plocka jag bort orginal röret och gjorde ett som var större i diameter än övriga avgassystemet. :)
-
Jag tror nog det ser likadant ut på alla X7 modeller och i främre kröken finns det inget , katen ska jag plocka bort
och som du nämde så är slutpipen klenare än resten så det blir en ny pip på dämparen med . ()p
-
Jag hoppas att du lägger upp bilder åxå :) även på denna modifiering?
Undra om det gör nån skillnad på maskinen?
-
ska försöka fixa lite bilder på det , kan säga att den känns nice o köra utan kat och att främre röret blir vart med kat
förstår jag nu för gick knappt o se genom katen . Och det vart stor skillnad vid benet utan kat nu kan man ju åka i shorts
haha . så provade jag o linda kröken med avgasbandage så får vi se hur länge det håller . ()p
-
Bilder!! ()p
-
Nice man kanske skulle göra samma modifiering :) tack för bilderna :)
-
egentligen är nog den mesta av värmen man känner från CVT kåpan egentligen motorvärme som leds från motorblocket till CVT kåpan.
om jag känner på min CVT kåpa så är den mycket varmare i framkant där den sitter mot motorn, än i bakkant där den sitter mot växellådan. motorn blir ju 90 grader varm, men växellådan blir inte speciellt varm, så det sker värmekonduktion från motor till låda genom aluminiumet i CVT kåpan, nu har min hjuling motor och låda skilda åt och endast förbundna med CVT kåpan, de flesta andra hjulingar har motor och låda i samma "kropp" men det är fortfarande värmeutveckling från cylindrarna som leds till CVT kåpan.
dock kanske det inte är bra för remmen om motorn tillslut värmer upp hela CVT huset till 90 grader (tids nog kommer ju värmekonduktionen leda till det) så därför kan det vara bra med luftflöde genom CVT'n, men det har ju tillverkaren redan tänkt på antingen med en elfläkt som min hjuling, eller en fläkt på en av primärskivorna, som på CF.
så det är nog ingen fara med CVT'n, även om göranp's lösning säkert förlänger remmens livslängd.
annars är ju avgasröret bra att hålla svalt, och då får man minska mottrycket så ordnar det sig, men när ni tar bort alla pluggar och katalysatorn, tänk då på att motorn kanske flödar mer och får en för mager blandning! kolla färgen på tändstiftet, kör på halvgas eller mer i en minut ca, stäng direkt av motorn utan tomgångskörning, låt den svalna och ta ur stiftet och då ska färgen på isolatorn vara mörkbrun. är det ljusare går den magert och huvudmunstycket bör ökas.
tvekar motorn vid stillastående snabb gaspådrag eller går/acclererar bättre med choken lite lätt inkopplad så är låg/mellanregisterblandningen också för mager, brukar finnas blandningsskruv på förgasaren, samt mellanregister brukar ändras med trottelnålens läge.
-
X7:an har ju insprut borde inte lamdan reglera så den inte går för magert?
-
X7:an har ju insprut borde inte lamdan reglera så den inte går för magert?
Det finns ingen lambda..... Den har förhandsinställda värden och dern kan kompensera endast för lufttemp. Därav behovet av fuelkontroller när man tex byter till vassare avgassystem.
-
Jasså ingen lambda på X7an , konstigt för på min X7a sitter det en lambdasond på främre röret så nog har den en lambda.
-
Därimot så ska jag nog göra nått åt lufttillflödet till luftfiltret då den inte får kall luft direkt ,
o kanske ett bättre luftfilter så den får mer luft.