ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: HibernateMe skrivet 4 juni 2006 kl. 22:13:42
-
Hej,
jag är nybörjare som vill ha en nöjesmaskin att leka med på grusvägar först och främst, men även på vanlig väg, samt även lite gräs/offroad.
Har då tittat på en Raptor 660, som verkar vara en rolig maskin vad jag har förstått av artiklar och liknande.
Har tittat på den på fyrhjuling.se och tänkte åka ut och se ifall dom har någon för provkörning.
Vad säger ni som kan detta, är det rätt val av maskin? Jag vill ha en rolig maskin med prestanda, då det är en del pengar man lägger.
Finns det bättre alternativ? Som ger mer / investerad krona?
Vad är det för prestanda i en sådan raptor, effekt, toppfart? 0-100?
mvh
-
åk till fyrhjuling.se eller denada och testa några maskiner och välj den som du tycker är skönast att åka med i ditt fall av körning men annars tycker jag 660 är ett bra val
-
Ok tack.
Vad är det för skillnad på raptor 700 och 660 egentligen förutom 10000:-?
-
Skillnader?
700:an Helt ny motor med EFI, alu/stål hybridchassi, bättre väghållning och massor av annat. 660 och 700:an tillsammans med Kawa KFX 700 och kommande Can-AM Renegade 800 de största sportquadarna på marknaden.
660:an har Yamaha slutat tillverka, alla som finns även nya är kvarvarande exemplar.
Inget illa sagt om 660 som varit/är en riktigt bra quad! Passar säkert som handsken, är du nybörjare så tänk på att det är gött med mos i en 660 också!!
-
Skulle nog lagt mina slantar på 700 istället för 660.
Man ska ju inte köpa maskiner från dackefejden när man kan köpa nya prylar;)
-
Det låter ju på er som att 700:an är det enda valet att köpa, bättre prestanda och nya grejer..
Tack för dom fina tipsen.
-
Jag kan bara hålla med, efter allt man läst om de maskinerna. 700 är bättre på många punkter verkar det som.
-
700an och 660'in delar faktiskt inte många komponenter. Så det är en helt annan hoj, om man ska vara petnoga...o det ska man ju =P
-
Hur kommer man att uppleva körupplevelsen/accet som nybörjare? Jag är varken van fyrhjuling eller mc förare.. Är van vid fart då jag kör en 400 hk audi på bana och gata, men jag gissar att fartupplevelsen / accet är annorlunda än en bil som gör 0-100 på 4,5 sek?
-
Jag hade inte heller någon MC eller ATV/Quad vana när jag köpte min. Det som var mest ovant i början är ju fartvinden, skallen for hit å dit tyckte jag men man vänjer sig fort.
Sen är det där med kurvtagning ,man tror att man ska välta i varenda kurva och kör toksakta, men det lär man sig också fort.
Man måste testa gränserna på sin maskin (under kontrollerade former,bana eller öde ställe) så att man vet vart det går !
-
Någon som vet var det finns nya Raptor 700 att köpa i Stockholm med leveranstid innan midsommar?
-
Ring www.Denadaoffroad.se eller www.Fyrhjuling.se Kanske dem kan hjälpa dig.
-
700:an är en bra nybörjarhoj... 8O .. skitlätt å köra, väldigt mjuk å fin , reser inte såå lätt, stabil i sidled, går inte så där jättebrutalt som många tror faktiskt ..original alltså ... :wink:
-
Jag har hört precis tvärtom, att 700:an är det värsta som finns i quad väg för gatan om man vill köra lagligt, samt slippa meka själv i någon större utsträckning.
Har sett att den kostar 115 000 på fyrhjuling.se, men på yamahamotor så kostar den 90000:-, kan detta stämma, en så stor prisskillnad på samma maskin?
http://www.yamaha-motor.se/products/atv/leisure/raptor_700.jsp
-
Jag har hört precis tvärtom, att 700:an är det värsta som finns i quad väg för gatan om man vill köra lagligt, samt slippa meka själv i någon större utsträckning.
Har sett att den kostar 115 000 på fyrhjuling.se, men på yamahamotor så kostar den 90000:-, kan detta stämma, en så stor prisskillnad på samma maskin?
http://www.yamaha-motor.se/products/atv/leisure/raptor_700.jsp
Pris skillnaden brukar ofta bero på att den ena är reggad och den andra inte.
-
En 700:a är inte så brutal som många tror. Men visst troligen snabbare än de flesta andra fyrhjulingar.
Även om du trimmar din 700:a så kommer du förmodligen inte bli rädd när du gasar. Inte om du har vant dig vid orginal iaf..
Men annars en trevlig maskin.. Lite törstig dock. Har kört över 100 mil nu och den har dragit 1 liter milen... men men =)
-
Min drog 0.72 förra tankningen.
-
Du kanske inte har hittat fullgas än? =)
bara skojar..
:lol:
-
Jodå, fullgasen har jag hittat. :D
Ungefär hälften var "cruising" i farter mellan 40-100km/h med sambon i bak. Och resten var grusvägsbus, axtest och bakhjulsträning. :lol: Så jag tycker nog att det var en sansad förbrukning. Första tanken så låg jag dock på dryga litern.
-
Ok!
jag har byggt ett överstegringskydd till min och håller också på att träna.. lite svårt att växla tycker jag annars superkul!
men tränar man så lär man sig förmodligen..
fläkten surrar fint när man tränar.. ingen fartvind som kyler.. och lite varv..
-
har bara kollat en gång 0,68 lit/milen blandad körning..
Efter 142 mil har jag inte behövt göra nånting alls inte ens en skruv som behövts dras åt inget,nada ändå kör jag hårt med den iofs inte på crossbana men ändå..
så vill du inte meka så är 700 kanon... istället för att laga/meka/kolla lägger jag tiden(och pengarna) på att utveckla den effekt,väghållning m.m :wink: