ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Billy skrivet 15 mars 2011 kl. 22:01:38

Titel: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: Billy skrivet 15 mars 2011 kl. 22:01:38
Tjena!
Tänkte om jag skulle börja pendla med dinlin nu när vägarna är rena från is och snö... Är det något speciellt man bör tänka på.

Tex om maskinen inte mår så bra av att köra nån mil i nån minusgrad (morgnar). Typ med kylarn eller så...

Eller något annat?

Vilken size (antal kugg) på fram/bakdrev är att rekommendera vid pendlarkörning?
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: LinusE skrivet 15 mars 2011 kl. 22:04:19
tips är o ha handskydd.
fartvinden är på händerna är de som förstör körningen mäst.

maskinmäsigt är de inget specielt alls.
glöm dock inte o serva maskinen även om de blir många mil fort  ()p
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: Billy skrivet 15 mars 2011 kl. 22:18:43
tips är o ha handskydd.
fartvinden är på händerna är de som förstör körningen mäst.

maskinmäsigt är de inget specielt alls.
glöm dock inte o serva maskinen även om de blir många mil fort  ()p

Ahh två bra tips. Ang händerna så tänkte jag ha dubbla vantar. Tunna vantar och sen termovantar ytterst. Hoppas det funkar hyfsat.

har hört att man kan ha nån pappskiva eller liknande framför kylarn så det inte kommer in allt för mycket tokkall luft.. bra eller anus?
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: Lowest skrivet 15 mars 2011 kl. 22:27:49
Annars kan du köpa styrmuffar på biltema dom funkar bra.
Alldrig hört att man ska sätta nått för kylaren mina har gått utan problem på vintern.
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: LAHA skrivet 15 mars 2011 kl. 22:34:30
Handtagsvärme är guld värt, finns flera olika modeller och prisklasser som alla gör den kalla tiden betydligt skönare för händerna även med lite tunnare handskar.
Det bästa jag har köpt till min hoj iaf  ()p
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 16 mars 2011 kl. 07:20:31
drev 15/36 är kanon ()p Ans behöver du inte tänka på något mer än att tuta och köra :)
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: Billy skrivet 16 mars 2011 kl. 16:28:55
Guld hörrni.

Ska räkna kuggarna ikväll på det befintliga och det extra framdrevet jag har. Känner mig liiiite trög just nu men visst är mindre framdrev = högre toppfart/svagare. Är det samma gällande bakdrevet med antalet kuggar?

By the way så blev det jävligt kallt om gastummen utan handtagsvärme/skydd och "endast" crosshanskar+termovantar i 5 minusgrader på morgonkvisten. Tog nämligen premiärpendlingsturen idag 8)

Dagens upptäckt: FAN va folk tittar på en när man kör i trafiken ;D
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: joeychandlerson skrivet 16 mars 2011 kl. 16:38:14
Drev 14/42 är original och när du höjer fram och sänker bak så blir den snabbare i top speed.

15/36 som jag kör är det största framdrevet och minsta bakdrevet som går att köpa.

De flesta upplever att maskinen inte alls blir slöare utan bara går bättre ju mer de drevar den för högre topphastighet. Därför är jag inne på att skaffa drevämne för att tillverka ett ännu mindre bakdrev men är lite lat så den som vet var jag kan köpa drevämne till Dinli 450 online får gärna hojta :) :)
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: ThaSaint skrivet 16 mars 2011 kl. 19:11:21
maskinmässigt mår det ju såklart bra av en motorvärmare om du har den så till att du annars kallstartar..

och ja, vet att folk tittar, testat pendla i -15 till -20 med min smc, ligger man i vänsterfilen och kör om på R4'an så nog hajjar dom till när man passerar.   :djump:

//Erik
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: Hydro skrivet 16 mars 2011 kl. 21:13:01
...Känner mig liiiite trög just nu men visst är mindre framdrev = högre toppfart/svagare....

Nu när du fått vara inne i värmen några timmar så kanske trögheten släppt lite och logiken vaknat igen?  :whip:

Mindre framdrev ger "kortare" växlar, starkare maskin och lägre toppfart.
Man drevar då NER.

Mindre BAKDREV däremot ger däremot kan ge högre toppfart.

Generellt brukar man säga att en kugg fram är 5 km/h i skillnad och en kugg bak är 2,5 km/h i skillnad.
Det skiljer dock rätt mycket från maskin till maskin och sen beror det ju även på vad man utgår ifrån, men som sagt... generellt är det typ så.
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: anersimyra skrivet 16 mars 2011 kl. 21:13:55
Handskar,handskar och återigen handskar,vindtätt,absolut vindtätt.själv pendlade jag till jobbet på en ö under några veckor nu när det var som kallast.Utan handtagsvärmare var det bara täta skinntummhandskar över innervantar som gällde.Halsen är också jävligt utsatt även med en jacka med hög krage så halsduk är kanon och glöm inte gogglisar :djump: :djump: :headbang: :headbang:
Titel: SV: Pendla med dinlin nu när det är kallt. Något att tänka på?
Skrivet av: Billy skrivet 17 mars 2011 kl. 09:43:08
...Känner mig liiiite trög just nu men visst är mindre framdrev = högre toppfart/svagare....

Nu när du fått vara inne i värmen några timmar så kanske trögheten släppt lite och logiken vaknat igen?  :whip:

Mindre framdrev ger "kortare" växlar, starkare maskin och lägre toppfart.
Man drevar då NER.

Mindre BAKDREV däremot ger däremot kan ge högre toppfart.

Generellt brukar man säga att en kugg fram är 5 km/h i skillnad och en kugg bak är 2,5 km/h i skillnad.
Det skiljer dock rätt mycket från maskin till maskin och sen beror det ju även på vad man utgår ifrån, men som sagt... generellt är det typ så.


LOL, hmm, ja nu borde jag åtminstone ha tinat upp, men det verkar inte så. Tycker fortfarande det är ologiskt  :lol:

Ska kolla vad som sitter på som sagt, och sen se vad man kan byta till. För om jag ska fortsätta pendla (när det blivit lite varmare) så känns det som att det vore nice att ha en drevning som är lite mer skonsam för hög hastighet under längre perioder... DOCK så vill jag inte att det ska märkas allt för mycket på accelerationen och styrkan i motorn.. Så det är väl en balansgång det där i guess.