ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: jimpa72 skrivet 14 mars 2011 kl. 11:53:28

Titel: Atv 20000:- klassen
Skrivet av: jimpa72 skrivet 14 mars 2011 kl. 11:53:28
Hejsan!
Är ny här och ska köpa en Atv i 20000:- klassen.
Begagnad då alltså  :) kruxet är att jag är ganska lång och det är ganska dålig info om sadelhöjder på atv. Har tänkt att använda den som pendlar maskin till jobbet och att glida lite då och då. Vill även att man ska kunna ha en passagerare med.
Och 20.000:- är mitt tak.

Har spanat lite på följande maskiner.

Dinli 450 (06-07)
Kymco 250 el 300
Access 300...

Kan det vara nått för mej, eller har ni några mer förslag?

jimpa

Titel: SV: Atv 20000:- klassen
Skrivet av: Hydro skrivet 14 mars 2011 kl. 12:03:52
Dinlin är av dessa nästan i en egen klass, med KLART mest effekt!
Provkör då sadelhöjd inte spelar så stor roll eftersom du ju aldrig rör marken ändå... och avståndet mellan sadel och fotpinnar är det väl ingen som mäter heller...
Titel: SV: Atv 20000:- klassen
Skrivet av: jimpa72 skrivet 14 mars 2011 kl. 12:12:48
Det är väl sant iof.. Men man vill ju inte ha knäna uppe vid öronen när man kör  8)

Så Dinlin är bäst?
Titel: SV: Atv 20000:- klassen
Skrivet av: Hydro skrivet 14 mars 2011 kl. 12:16:22
Hur lång är "ganska lång"?
En kompis jag har är också ganska lång, han vägrar dock erkänna hur lång... men två meter passeras iaf.
Han brukade låna min Suzuki LTZ250, bara vinkla fram styret (för att slippa fullgas vis fullr styrutslag åt höger då knät gasade) sen åkte han!
Därefter körde han LTZ400, det funkade också...

Bäst är nog att provsitta och köra, låt inte forumsnack avgöra valet!
 
Titel: SV: Atv 20000:- klassen
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 mars 2011 kl. 12:44:06
Sen beror det på hur man prioriterar, som pendlingsmaskin (om man ser till driftskostnader och kvalitet) så tror jag tex en kymco 300 är bättre än en dinli.
Men en dinli 450 är nog mkt roligare att busa med.



Titel: SV: Atv 20000:- klassen
Skrivet av: jimpa72 skrivet 14 mars 2011 kl. 12:49:23
men vilken är det bäst kvalite på?

Och hur stor skillnad är det på en Kymco kxr250 Maxxer300?
Titel: SV: Atv 20000:- klassen
Skrivet av: Pv544 skrivet 14 mars 2011 kl. 14:20:11
Menar du bäst kvalitet av Dinli och Kymco?

Jag har bara haft en kymco, en mxu300. Men jag tyckte den verkade av rätt bra kvalitet och även dom flesta andra verkar rätt nöjda över Kymco.
En Mxu300 skulle nog också funka rätt bra för pendling, den är ju lite mer arbetsmodell än kxr/maxxer. Men den går fint på vägen ändå.
Och så har den lågväxel och kardandrift, och funkar ju även för lite lagomt arbete eller terrängkörning om man vill det.
Och har packrack både fram och bak ifall man vill ha med sig lite saker.

Sen kan du ju tänka på att du får inte en Dinli 450 i nyskick för dom pengarna, risken finns ju att den levt lite hårt. Med mer effekt ökar ju risken att man kör hårdare med större belastning på maskinen.

Du kan ju försöka söka lite i Dinli-delen om dom tidigaste årsmodellerna, tror det finns lite saker man ska hålla koll på om man letar beg av dom.
Om jag skulle ha köpt en Dinli, då hade jag nog försökt få ihop lite mer pengar och satsat på en lite nyare maskin. Dyker ju upp fina exemplar ibland för 30-35k, men det känns ju bättre att lägga dom pengarna om man vet att man vill ha just en sådan.

Jag tror inte det är någon jätteskillnad mellan kxr250 och maxxer 300, så det gäller nog mer att hitta rätt exemplar till rätt pris.
Har en maskin gått året runt så kan man ju kolla lite efter rost i ramen, det gäller alla märken.

Sen är det ju det där med växellåda, variator eller vanliga växlar. Blir ju lite mer busigt med växlar, helst på mindre maskiner.
Så det är väl en smaksak, ska man åka i stadskörning så tror jag variator är riktigt lämplig. Men lek på grusväg görs nog bäst med växlar, och gärna lite större motor.

Åker man någorlunda snålt tror jag att en 250/300 dricker runt 0.4l/mil. Går man upp i motorstorlek så kan man nog lätt dubbla den förbrukningen, men större motor brukar ju också gärna betyda mer inspirerande körning vilket inte är optimalt för låg förbrukning.

Men man kan ju räkna lite, för att se vart man hamnar i kostnad under ett par år.
Inköp
värdeminskning
servicekostnad
bränsleförbrukning
försäkring (alla mc-reggade har ju max 20hk egentligen, så premien skiljer inte så mkt mellan olika märken. Men kan skilja MKT mellan olika bolag!)

Och sen när man letar begagnat så får man ju kolla lite om det följer med någon extra utrustning, tex andra däck eller packlåda. Nöter man mkt asfalt kan det ju vara trevligt med vägdäck, men samtidigt kul med "vanliga" atv däck om man ska ut och leka på grus eller i lättare terräng.

Men försök hitta på lite maskiner att prova, det är ju väldigt individuellt hur man upplever en maskin och vilka saker man tycker är viktigast.
Och vill man åka billigast så är nog en scooter eller moped lämpligast, men en fyrhjuling är nog lite roligare.  8)
Titel: SV: Atv 20000:- klassen
Skrivet av: jimpa72 skrivet 14 mars 2011 kl. 14:47:47
Wow Pv544 Tack.. Det kallar jag för ett bra svar... :)  ska genast sätta igång och studera modellerna..

Tack!