ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => Köpa en ATV => Ämnet startat av: brainstorm skrivet 13 mars 2011 kl. 18:38:16

Titel: Ny på Quad
Skrivet av: brainstorm skrivet 13 mars 2011 kl. 18:38:16
Hej!

Eftersom jag inte tog klart MC kortet, så funderar jag på att köpa en Quad för att kompensera :-)
Det var det närmaste MC jag kunde hitta.

Har kollat runt lite och kommit fram till att det är nog en Raptor 700 jag ska ha?
Ska användas på Väg/asfalt för att ta mig runt lite varstans, men ibland kanske man svänger in på någon grusväg för att leka av sig.

Eftersom jag är ny så undrar jag hur man växlar? Är det samma som på MC/Mopeder? dvs fotväxel på vänstra sidan? Sitter det någon växelindikator?

Hur är det att köra på asfalt med de däcken som sitter på original. med de grova mönstren så ser det ut att bli väldigt obekvämt?

Åter till Raptor 700:

Är det någon speciell årsmodell man ska leta efter?

Vad innebär R och Special edition?


Tacksam för svar!
Titel: SV: Ny på Quad
Skrivet av: Hydro skrivet 13 mars 2011 kl. 18:48:01
MC och fyrhjuling har styre och växling gemensamt... oftast...
Inget mer.
Så om du vill ha mc så fortsätt på ditt kort!
Du får då mycket mer prestanda och komfort för pengarna.

Säkerheten är dock bättre på en fyrhjuling, man flyger liksom inte av vägen bara för att en grusbil tappat lite av sin last i en kurva.

Raptor 700 är en vanlig fyrhjuling på våra vägar och den klarar detta fint.
Över 100 är den dock knappast nån raket.
Motor och växellåda och ytterligare en hel del prylar är rakt från tvåhjulingarna så visst är växling mm identisk, med tillägget att du kan få i en backväxel när så behövs!
Däckens mönster känner man aldrig på en quad, vissa extrema ler-däck som sitter på de fyrhjulsdriva maskinerna kan kännas, men som sagt, quaddäck är annat.
Däremot slits de rätt snabbt, crossdäck håller mellan 100 och 500 mil beroende på modell.

Växelindikator saknas, neutral och back visas dock.

R och SE betyder olika saker olika årsmodeller... ibland är det så att SE som är special ena året har extraprylar... som året därpå är standard.
Titel: SV: Ny på Quad
Skrivet av: ThaSaint skrivet 13 mars 2011 kl. 19:23:18
finns ju billigare maskiner om du ska hålla dig på gata och grusväg, en beggad sån som jag har kan ju va ett klipp..
låg och bred, vickar inte, sladdar istället. :)

//Erik
Titel: SV: Ny på Quad
Skrivet av: brainstorm skrivet 13 mars 2011 kl. 23:39:12
Vart ska priset ligga ungefär för en tex 08:a.
Kan vara bra att veta så man inte blir lurad.
Titel: SV: Ny på Quad
Skrivet av: Hydro skrivet 13 mars 2011 kl. 23:44:26
Beror mycket på skick, mil, tillbehör och årstid... nu börjar ju priserna stiga tex.
Trim värderas ju inte, men breddade a-armar, dubbla uppsättningar hjul mm kan ju vara nice.
Även besiktning spelar in, är den nybesiktigad (de besiktigas första gången fyra år efter uttagande, sen vartannat år) så är ju det värt nån krona extra osv.
Titel: SV: Ny på Quad
Skrivet av: brainstorm skrivet 15 mars 2011 kl. 00:08:41
Helt orginal inga extra tillbehör.
Titel: SV: Ny på Quad
Skrivet av: Hydro skrivet 15 mars 2011 kl. 00:22:22
Vinterpris 45-55, vårpris 55-60 är min uppskattning.
Mil och skick avgöra dock, som alltid.
Historik, servicebok mm spelar också in.
Dock är "nakna" Raptorer rätt sällsynta.
Titel: SV: Ny på Quad
Skrivet av: pro-quad skrivet 15 mars 2011 kl. 15:44:46
Du kommer ångra efter 6mån om du köper typ en 300-400cc.

Köp direkt Raptor 700 , kör lungt i början.
sen slipper du byta och krångla
Lättkörda, inte så noga med växla hela tiden, dom orkar ju direkt¨
Kanon vrid. Och insprutning är kanon
Titel: SV: Ny på Quad
Skrivet av: kenta777 skrivet 16 mars 2011 kl. 12:19:11
Håller med om att köpa en 700:a direkt. Men lugna dig med gasen för fasen!

Köp en 700, inte en 660.
Satsa på en SE-variant om du kan då de är bättre stötdämpare.
700:an är lättkörd som fasen. Kör du på vanliga landsvägar så behöver du väldigt sällan växla ner för att köra om, bara att vrida lite på rullen så vrålar du förbi.

Hade du tänkt köra mycket i höga hastigheter så sätt dig och plugga vidare på mc-kortet. ATV kör man helst inte över 100 några längre sträckor.

Köper du en maskin så se till att du får med ALLA originaltillbehör. Originallamporna är inte e-märkta så de säljs ofta med dessa övertejpade och e-märkta lampor monterade utöver originalen.
Dessa originalljus behövs vid besiktning.
Samma gäller backspegel och e-märkta reflexer.
Lägg också in i budgeten att stoppa dit belysning för regskylten men detta kopplar du lätt in själv, bara att sno ström från bakljuset.
Titel: SV: Ny på Quad
Skrivet av: Narmasil™ skrivet 16 mars 2011 kl. 13:31:36
haka inte upp dig för mycket på R, SE och GYTR modellerna. är lite rörigt för den som inte kan det mellan olika modeller.

En 2008 700R har te.x samma stötdämpare som en 2007 SE. men en 2007 "R" har inte samma. Lättast är att kolla om dämparna har piggyback eller inte (gasbehållaren som sitter på stötdämparen)

Nya dämparna...
(http://www.motorcycle-usa.com/PhotoGallerys/2010-Yamaha-Raptor-700R-SE-20.jpg)

Gamla dämparna...
(http://images-en.busytrade.com/31371200/NEW-YAMAHA-RAPTOR-700-EFI-ATV.jpg)

Sen har dom nyare modellerna, har för mig det är 2009-11 som har lite längre dämpare också, klart dom är lite lite bättre men knappast något att bry sig om
Titel: SV: Ny på Quad
Skrivet av: johanbiff skrivet 30 mars 2011 kl. 22:10:33
som tidigare talare så är den inte så vass från 100 och upp...orginal! köper man lite godis till så blir den helt klart mycket piggare! men jag kan lova dig att accet är helt sjukt upp till 100 och den är mycket lättkörd och defenetivt inte vinglig på något sätt..den beter sig helt enkelt som den ska göra. KÖP är mitt råd!