ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Linhai => Ämnet startat av: Wikingen skrivet 3 juni 2006 kl. 00:16:47

Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Wikingen skrivet 3 juni 2006 kl. 00:16:47
Hej och hopp! :?

Testade min 300 4X4 i terrenget i går eftermiddag. Det gikk åt HELV....!! :evil:
Fan va jag är arg! :x
Jag skulle rydda/röja lite där min syster och min morsa ska bygga hvart sitt nya hus. En snubbe jag kjänner hadde sågat ner 15 träd, og dragit fra stockarna från dom största träden.
Det låg igjen några timmer-pinnar av tjocklek typ 15-20 cm och 3-4 meter långa. Dom var inte tyngre enn at jag enkelt kunde lyfta dom själva, men tänkte dra fram dom med Linhai'en. :)
Som tänkt, så gjordt. 8)
Jag drog en slunga runt timmer-pinnarna, och surrade fast andra ändan i Linhaiens dragkula.
Jag kjorde först i bara 2wd, men med alla kvistar och skit i vägen kopplade jag inn 4wd's högväxel.  8)
Det pyslade iväg rätt bra, men så kom en liten brant sandhög på en halvmeter sådär, og halvväges uppe på högen så löd en fruktansvärd aoooaooooaooo-ljud...  8O  Hvad fasiken var dët här tänkte jag, och backade ner igjen. :?  Nedförsbakken baklenges gikk utan oljud. :?
Väl nere tog jag fart och skulle kjöra hela högen upp, men då jag satte växelspaken i framöverläge kom oljuden igjen, och mycket høgre.. 8O
Samtidigt börja det ryka nåt aldeles vansinnigt från någon plats under cykeln.  8O
Jag stoppade alt, och slog en dubbel kalasjnikov eller nånting, och stod och kikade på cykeln som stod där och rök... :roll:

Väl, röken gav sig, och jag lot cykeln stå stilla en stund. Tänkte att om nånting var överupphetad skulle det få tid at kyla ner sig.

Efter en kvart hoppade jag på cykeln igjen, startade upp, och satte den varsamt i 4wd hög. Det raslade og gvän och pep nåt aldeles fruktansvärt!! Det blev varmt på vänsterfoten, och hvad var dät?? Spån och metallbitar sprutade från nån plats, rätt ner i bottenplattan och upp på min fot!! HOT!!! 8O

Lika fort som oljudet kom, blev det borta igjen, og cykeln stod fast... Motorn gikk (och går fint) men zero framdrift.... Variatorn har nog pajat... :roll:

Män den ska väl tåla såpass???
Har jag gjort nåt fel??
Hva fan kan sånt här komma av??

I morgon ska jag ha en "skadosanering" och en "rästverdisäkring"...
Jag kommer tilbaka med resultaten...

Jävlar va arg man blir!! :evil:

Mvh
Roy Smokin Linhai
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Outlander skrivet 3 juni 2006 kl. 00:25:02
Jobbigt, jo normalt så skall den klara det! Går det att dra en älg men en Linhai så går det med några "pinnar".........

 :(  :(
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Nonne skrivet 3 juni 2006 kl. 00:51:44
Linhaien klarar mycket men man skall använda lågväxlen vid tex. drag och plogning annars brinner variatorn upp.

Visst orkar den i högväxlen men variatorn blir överhettad!!

Detta bör alla åf meddela sina kunder vid leverans!!

//Nonne
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Wikingen skrivet 3 juni 2006 kl. 00:56:44
Överupphettad är en ting, men at det ska börja komma massa spån og aluminiumsbitar...?? 8O

Jag har kollat läget hos min ÅF, och han sa nu i kväld at jag skulle få en ny variator, män remmen måsta jag kosta själv...
Hvad är det som kan ha gått åt helv... då? Vilka delar??

Mvh
Smokin Roy
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Fyrhjulingpunktseskaune skrivet 3 juni 2006 kl. 06:04:33
Hej,

Det är nog slungkopplingen som bränt sönder, vid arbete med belastnig ska endast lågväxeln användas. Högväxeln gör att det är kopplingen som arbetar och inte variatorn o rem. Den blir då för varm och smälter/spricker i materialet härdsmälta  8O . Det bör du som sagt ha informerats om av din åf vid leverans. 8)

Byt hela kopplingen inkl fjäder och skivor.

Kör på lågen nästa gång så går det bättre :wink:

mvh
Kent
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Wikingen skrivet 3 juni 2006 kl. 13:52:19
Will do :)

Fikk en komplett variator idag. Slungkopplingen är vel integrerad i den, är den inte? (Jädrans tung klump..!!)

Blev anbefalad å handla inn en rem med, och den kostade inte mindre enn 1.112.- NOK (!!!!) 8O Jiiiises för några priser!! :roll:

Mvh
Smokin Roy NuB
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: STENE skrivet 3 juni 2006 kl. 14:12:22
Citat från: "Outlander"
Jobbigt, jo normalt så skall den klara det! Går det att dra en älg men en Linhai så går det med några "pinnar".........

 :(  :(


Tror inte att det är många hojar som klarar att dra tungt med högväveln utan att saker händer.. Och slutar man inte i tid så spelar det nog ingen roll om det står Kawa,yamma,suzka.honda,polars,bomba eller vilket kvalle märke som helst på sidan av tanken.


NEJ normalt skall den inte klara det..
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Wikingen skrivet 3 juni 2006 kl. 14:19:49
Nej, jag inser ju nu at det mest sannolikt var mitt eget fel. Jag talade med min ÅF idag, men han höll fast på sitt om att det torde inte vara nåt problem at kjöra i terreng, ploga osv i fyrans högväksel.
Jag tror inte han helt förstår hur drivpaketet fungerar på dom här hojarna.
Det bli fyrans låg härefter på mig i allafall :wink:

Det blir väl några timmars skruvning idag tror jag... :roll:

Tackar för goda råd!!

Mvh
Smokin Roy NuB
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Outlander skrivet 3 juni 2006 kl. 17:06:28
Citat från: "STENE"
Citat från: "Outlander"
Jobbigt, jo normalt så skall den klara det! Går det att dra en älg men en Linhai så går det med några "pinnar".........

 :(  :(


Tror inte att det är många hojar som klarar att dra tungt med högväveln utan att saker händer.. Och slutar man inte i tid så spelar det nog ingen roll om det står Kawa,yamma,suzka.honda,polars,bomba eller vilket kvalle märke som helst på sidan av tanken.


NEJ normalt skall den inte klara det..


Okej, jag kunde ha varit tydligare... Då jag tänkte att det skulle varit på lågen. Dock har jag inga problem att släppa 600Kg kärra med grus bakom min på högen utan remslir. Självfallet gör jag det normalt på lågen och det var så jag tänkte att även en Linhai 300 skulle klara det.

Visst, nu skiljer det i tålighet på våra CVT då jag har 400cc mer och självklart så utgår jag från att min kan få kämpa med en fet älg bakom som då kanske inte ligger på en kärra utan har allt vikt och friktion på backen. Ett släp rullar trots allt ofantligt lättare än en älg i myren.....

Jag var otydlig Stene... Men det var faktiskt din Linhai med älg jag tänkte på.....

Klargjort :!:
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Wikingen skrivet 3 juni 2006 kl. 17:56:48
Ska åka iväg å börja skruva nu. Men det är en ting jag är lite osäker på: Är det någon fjäder eller nån ting jag måsta akta mig för??
Antar det måste vara nånting med fjäderspenn bakom där....
Trenger jag nåt specialverktyg??

Mvh
Smokin Roy NuB
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Fyrhjulingpunktse skrivet 3 juni 2006 kl. 23:23:33
Det är inga problem att fixa utan specialverktyg. Fjädern i kopplingen trycker du i hop med din egen vikt medan du lossar muttern i mitten! Ju hårdare du lyckas pressa ihop den ju lättare är det med muttern!
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Wikingen skrivet 4 juni 2006 kl. 01:21:05
Då var man färdig med dissikeringen av ett styck Linhai 300 4x4, och det var inget trävligt syn... :cry:
Slungkopplingen var mer eller mindre borta, og det var bara en massa deformerade aluminiumsbitar igjen inne i kopplingsklockan... :cry:
Hujedamej för ett syn... :roll:  
Alla 3 fjädrarna var lösa och låg i botten inne i kopplingsklockan, kopplings-skorna var borta, bara en liten bit hang kvar på hvarsin akseltapp på kopplingsplattan.
Smeltad/mycket-varm aluminium låg över alt innuti variatorhuset, og stora delar av botten på plasthuset var smältad bort... 8O
Över alt inni plasthuset är det fastsmältad alu-spån och fastsmältade bitar från kopplingen.
Et trist syn...
Jag får ta fatt med uppladbar Dremel och slipa bort alt spånet och bitar, och försöka laga huset som best jag kan.
Det er ju seff inget dom har på lager här i Norge...

Själva variatorn, med rem och skålar såg faktiskt rätt bra ut, bara lite spån i remmen som lett lot sig skrapa bort.
Jag byter rem endå, men behåller den här remmen som en reserv-rem.

Jag fick hela kopplingen med variatorskålarna monterade i en enda unit, så efter en rejäl tvätning i morgon, åker det nya kopplingen, nya remmen och nya bakre skålarna på igjen. :D
Tar väl lite längre tid fören plasthuset er lagad och monterbart... :roll:
Finns den i lager i Sverige?? :?:

Väl, Väl. Det blev inte så mycket jobb som jag hadde fryktad, men det såg illa ut...

Jag har tatt några bilder under demonteringen som jag ska lägga ut här efter som jag blir klar.

Tackar för goda råd!!

Mvh
Smokin Roy NuB
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Nonne skrivet 4 juni 2006 kl. 10:51:11
Prova ring scandimoto och kolla om kåpa finns på lager Telefon: +46 (0) 372 623 40

Skall du försöka laga den så är det bäst att använda Terosons terromix 6700 som igentligen är ett 2k plåtlim . Detta lim använde jag dagligen när jag hade bilplåtslageri och lagade krockskadade bilar .absolut det bästa som finns (fanns ?) till plast rep av tex kjolpaket, vingar & stötfångar hölje.
Detta lim går det att bygga upp detaljer för att sen bearbeta till det resultat som man önskar.

Hoppas jag hjälpt dig lite på vägen.

Mvh Nonne
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: STENE skrivet 4 juni 2006 kl. 21:50:14
Outlander:
Ahh.. Då missförstod jag dig. Sorry.
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Outlander skrivet 4 juni 2006 kl. 22:10:55
Stene, shit happens :!:  

Huvudsaken att Wikingens Linhai fungerar igen :D
Titel: Nu är det något alvarligt på tok här.... *Urgh!*
Skrivet av: Wikingen skrivet 7 juni 2006 kl. 15:11:46
Ja, nu är min Linhai uppe och går om några dagar. Väntar på huset rundt variatorn. Det hadde smältat....

Är det någon som vet förskjellen/utväxlingen på/mellan 4-hög och 4-låg??

Mvh
Smokin Roy NuB