ATVForum, allt om fyrhjulingar

Allmän diskussion => ATV-Projekt => Ämnet startat av: drzero skrivet 11 mars 2011 kl. 10:21:18

Titel: Loncin 300 uppgraderas
Skrivet av: drzero skrivet 11 mars 2011 kl. 10:21:18
Tjena!
Detta är mitt första inlägg och tänkte börja med projekt det är ju alltid populärt  ;D

Det började när jag köpte en Loncin 300 för 2 månader sedan med lite lätt tickande i motorn.

Jag gick igenom allt så det var schyst styrleder spindelleder byte  bromsbelägg ja allt var i nyskick utom motorn då som fick vänta.

Glad som en kyckling skulle man dra på nyförvärvet till jobbet första gången

MEN när jag kommit 3km så börjar motorn ticka mera jaja tänkte jag
det är väl lite olja jag får köpa direkt jag kommer till staden.

Men när jag kommer 3km till så börjar tickandet övergå i knackande

så jag saktar ner för att inte förstöra motorn

Men Efter 1km så rasslar det till och bakhjulen låser sig

Efter ett par minuter svordomsramsor och numera arg som en tupp så är det bara inse att jag får ringa efter någon som kan hämta mig med släp.

1timme senare dyker farsan upp med hästsläp och vi kör hem den
Jag ringer jobbet och förklarar hur det ligger till.

Jag släpar in den i mitt förvaringsgarage som har 0,2 kvadrat ledig yta
och börjar skruva av topp och cylinder.

Det som hänt är att en ventil blivit så het att tallriken gått av och slagit in i tändstift och kolv, så topp och kolv är godnatt  :banghead:

Jag ger upp och går in och tar en kopp kaffe  :hmmm:

Pang så slår det mig jag har en gammal Suzuki GSX400e som står och skräpar det som finns kvar på den är just en fungerande motor  :D :D

Jag tar mitt pålitliga ögonmått  ::) och kollar visst ska det gå

ingen backväxel men jag får ju två växlar extra framåt hmm jag får väl offra mig och den är ju besiktad fram till september

Fram med storrondellen och modifiera bort lite gammla fästen och voila
den passar  :headbang: :headbang:

Här är lite bilder på början iaf flera kommer att komma


Ram uppkapad för att få plats med 16ventiler cylinderskalle
(http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32200000-32209999/640x480/32202189.jpg)

Suzuki GSX400e -82 2cyl 44hk/9500v/min
(http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32200000-32209999/640x480/32202190.jpg)

Här är ramen renkapad och motorn ilyft för kontroll
(http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32200000-32209999/640x480/32202191.jpg)

Kedjan linear upp fint dock var det en 535 kedja och Loncinen har 525
så det blir till att flytta över bakdrevet också

Starmotorn var dock kass men det var samma på Loncinen bara att flytta över bakre gavlen så är det exact samma  ()p

ursäkta stöket men det är en förvaringsplats numera "garage"

Numera är jag glad som ett frigående ägg  :D








Titel: SV: Loncin 300 uppgraderas
Skrivet av: Wildhearted skrivet 11 mars 2011 kl. 11:21:50
Besiktningsmän o poliser vet absolut inte ett skit om fyrhjulingar för de e fortfarande så ovanligt så du kan nog besiktiga me den motorn me om du tar bort suzuki märket :)  hoppas de går ihopa sig o att de blir bra ös i maskinen;)
Titel: SV: Loncin 300 uppgraderas
Skrivet av: Heika_ skrivet 11 mars 2011 kl. 12:14:55
häftigt. säger som ovan bort med märket bara :) lycka till!
Titel: SV: Loncin 300 uppgraderas
Skrivet av: drzero skrivet 12 mars 2011 kl. 21:10:25
idag hände inte mycket, Har gjort det gjort det ingen man gör frivilligt varit där ingen vill vara......... Städat alltså  ;D

Jag trodde jag skulle orka skruva i böket men jag blir bara irriterad av att vända mig om och snubbla över nåt eller lägga ner ett verktyg för att sedan leta 3timmar efter det på 1kvadrat yta

Jag har renslipat ramen för kommande motorfästen men inget mer än så på fyrhjulingen   ???

Här inne trängs 2st Mc 2st Mopeder 1 Skoter och fyrhjulingen + en massa bråte men nu är det lite mer plats iaf
Titel: SV: Loncin 300 uppgraderas
Skrivet av: drzero skrivet 16 mars 2011 kl. 14:34:14
Idag har jag hunnit lite slänger in lite bilder

Tog loss bakdreven för att jämnföra original om jag inte räknat fel 48Tänder GSX400 45Tänder

(http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32210000-32219999/640x480/32217874.jpg)


Slänger in en bild vad som skiljer mellan 82ans GSX400e startmotor och Loncinens (bakgavelen) Loncin till vänster.

(http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32210000-32219999/640x480/32217876.jpg)


Sedan jämnförde jag grenrören dom skilljde dock mera så där får man
bli lite konstnärlig  :DV

(http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32210000-32219999/640x480/32217875.jpg)



Och för dom som njuter av att andra plågas och den enda sanna gläjden är skadeglädje en bild på min present jag fick vid motorraset   :tickedoff

(http://archive.pixbox.se/arkivet/synligt_37/32210000-32219999/640x480/32217877.jpg)