ATVForum, allt om fyrhjulingar
Allmän diskussion => Tillbehör, stötdämpare, däck osv => Ämnet startat av: Thyrén skrivet 10 mars 2011 kl. 21:45:14
-
Ska Sätta dit ett till batteri på kawan nu men har lite funderingar på vart jag ska sätta det och vilket man ska ha :hmmm: :)
Måste man ha ett lika, alltså 12v, 12ah eller går det att sätta dit ett större?
Farsan tyckte jag skulle sätta det i lådan bak på packracket men man vill ju inte ha den på hela tiden..
Vet att Can-am har sina bak under lampan men det går väl inte och sätta vilket batteri som helst där heller, och om inte annat så blir det väldigt trångt.
Hur har ni gjort?
Skulle underlätta med bilder på någon som satt dit extra på en kawa :)
Tack på förhand,
//Thyrén :)
-
jag skulle nog köpa ett nytt och stoppa i på org ställe istället, för har man ett fräsht batteri så funkar det bra... jag kör med org batteri och jag har inte fått batteritorsk än och som dom flesta vet har jag ganska mycket saker på min hoj :D
-
Jo, men det var mekanikern som tyckte att jag skulle köpa ett extra för att spara på statorn som gick sönder nyss. Fråga mig inte varför men det är väl bara köpa ett batteri det ;)
-
Man kan ha mer Ah men det böre ju vara samma voltantal. :)
Jag vet inte hur mycket plats du har på orginalbatteriplatsen, men jag skulle i första hand se över om man kan klämma in ett större batteri (mer Ah) där ......om det räcker förstås.
I andra hand köpa ett till batteri och få in det på nåt bra ställe där det sitter hyfsat skyddat. Åker man ändå omkring med en monterad låda som alltid sitter på, så kan man ju ha det i den ... då kanske man t o m kan stoppa in ett fullstort bilbatteri och då har man ju kraft så det räcker ett tag....... Men annars skulle jag nog försöka få in ett mindre MC-batteri undertill nånstans på maskinen. .... om det går.
-
Hej, jag tvivlar starkt på att generatorn (statorn) mår bättre av ett extra batteri, det borde vara lika eller sämre, så för den delen skulle inte jag köpa ett batteri till.
//jens
-
Hejhej, jag har pratat med mekanikern nu och vi hade missuppfattat varandra :)
Han menade att jag skulle sätta dit ett till batteri som skulle gå enbart till vinchen eftersom dom han hade pratat med på Kawasaki hade sagt att dom trodde det var för mycket vinchning som hade tagit slut på statorn (dom sa även det till mig på Northbike i Sundsvall) :dntknow:
Då skulle detta batteri inte vara kopplad till generatorn utan vara helt fristående så man fick ladda det med en väggladdare.
Men sen vore det ju bra om man hade en snabbkontakt så man kunde flytta vinchen från extrabatteriet till orginalbatteriet om extrabatteriet skulle ta slut. Det sitter ju nån slags lämplig snabbkontakt på vinchen nu så man kan flytta den till bakfästet och det borde ju gå att sätta en sån kontakt vid batteriet också.
Men kan man ha hur starkt batteri som helst till vinchen? :)
-
Det var en annan sak, i princip kan du ha hur stort batteri (12 volt) som helst, det klart fyrhjulingen skall ju vara körbar ochså...
jens
-
Okej, men det ska alltså vara ett 12 volts batteri och sen spelar det ingen roll hur många ah det är? :)
-
Använder du vinshen mycket så är ju ett extrabatteri bra ,se det som en stor eller liten bensintank,du klarar dig längre med en stor. Sen tycker ja nog att extrabatteriet ska laddas av generatorn men att du ska underhållsladda det med en bra laddare tex. Ctec mellan körningarna så att generatorn slipper lada fullt jämt. Att sätta batteriet i en låda bak på bakrack med snabbkopplingar är smart då du inte behöver släpa runt på 100 ah batteri om du är ute ock finkör.