ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Suzuki => Ämnet startat av: Snowgubben skrivet 5 mars 2011 kl. 00:53:00
-
Nu är sommaren snart här och det innebär att 4-hjulingen ska ut och rulla. Har en ltz400 (ej vägreggad) nu i standardskick men den kommer få gå mycket landsväg i sommar så funderar på att bygga om den så den funkar bättre på vägen.
De jag har tänkt göra just nu är att skaffa gatdäck, bredda den runt om och även dreva den några snäpp tyngre så man kan ligga och cruisa utan att behöva ligga på bra varv i motorn :sunny:
Hur mycket skulle ni rekommendera att man breddar fram och bak sammanlagt?
Kanske även en sänkning skulle vara på plats men vet inte vad för slags säkning man borde göra då.
Så vad tror ni om detta? :D
-
Ingen som har något att kommentera med? Skulle vilja beställa delar så fort som möjligt :)
EDIT:
Har fått för mig att det inte är originaldämparna som sitter fram. Har jag rätt eller är det standard? Maskinen är från 2004
(http://img707.imageshack.us/img707/7552/20080102135.jpg) (http://img707.imageshack.us/i/20080102135.jpg/)
Skitigt och rostigt men de ska de bli ordning på!
-
Lägg in en order hos www.loeffler-quads.de dom har rätt pris och snabba leveranser
-
Ingen som har något att kommentera med? Skulle vilja beställa delar så fort som möjligt :)
EDIT:
Har fått för mig att det inte är originaldämparna som sitter fram. Har jag rätt eller är det standard? Maskinen är från 2004
(http://img707.imageshack.us/img707/7552/20080102135.jpg) (http://img707.imageshack.us/i/20080102135.jpg/)
Skitigt och rostigt men de ska de bli ordning på!
Ser ut som engans dämpare, men kan ha fel :-\
-
Hur tror ni det är att beställa däck från loeffer prismässigt? 4 däck blir ju ett rätt så stort paket så prislappen borde bli därefter? Står inget om frakkostnader på hemsidan.
Ska gå ut och kolla lite närmre på dämparna imorgon och se om man kan läsa något på dem :)
-
Skulle också säga att det är engans dämpare.
Ang hur mycket du skall bredda, de flesta spacerna på marknaden är ungefär lika breda, vanligaste är 30x2mm fram och 45x2mm bak. Skiljer naturligtvis på tillverkare och sådant, men detta är en vanlig storlek.
Om du hade tänkt och sänka den, så tänk på när du sänker den fram, då lägger sig a-armarna rakare=den blir bredare fram. Så om du lägger a-armarna i linje med varandra, så slipper du köpa spacers fram t.ex.
Jag körde DVX med spacers (30&45mm) + sänkningssats. Kan lova att hojen vart som en go-kart. Kan tipsa om CRJ sänkningen, ställbar i 3 lägen bak (du byter ut stöddämpar vaggan bak), sen fästena fram lägger du bara ner stöt dämparna i en mer horisontell vinkel. Finns även folk som har gjort en budgetläsning på detta, 2st plattjärn + lite bult o mutter. Funkar fint de med ()p
-
Frakten står på hemsidan när du lagt sakerna i varukorgen välj sen Sverige så ser du total priset, Brukar kosta ca 350:- för 4st däck och fälg
-
En breddning har jag tänkt mig men en sänkning var jag mer osäker på men antar att det är rekommenderat vid vägkörning :)
En säkningssats fram och sedan säkning+spacers på bakhjulena då borde låta vettigt?
Med CRJ sänkningsats fram så blir den 90mm lägre och 50mm bredare (enligt snabb googling) och så 70mm bak.
Det borde fungera helt okej? :)
Vid byte till gatdäck, ska man ha nya fälgar till de eller kan man sätta nya däck på de gamla originalfälgarna? Plånboken är inte så stor som man ibland skulle vilja :(
-
Man kan faktiskt åka asfalt med både originaldäcken, originalhöjden och originalbredden.
Det går alldeles utmärkt.
Sen om man VILL sänka, bredda osv så går ju klart det, men det är inte något som krävs.
Och gällande vägdäck så funkar ju som sagt originaldäcken, kravet på mönsterdjup för mc är en millimeter så crossdäcken kan man åka på länge lagligt.
...men i ditt fall är det kanske inte just däcken som kan bli orsaken till mest gnäll ifall Harry Haffa kommer. :whip:
-
Det har du helt rätt i, men min tanke var att få upp den i lite högre hastigheter så att man kommer något vart när man gasar ;) Sen är det trevligare att höra på motorn än det konstanta vinandet från crossdäckena.
Sen skulle nog herr konstapel påpeka saknaden utav en vit liten plåt mer än däckena ;)
-
Invändningar någon eller låter de rimligt med sänkningsats fram och sedan sänkningsats + bultspacers bak? :)