ATVForum, allt om fyrhjulingar
Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Wildhearted skrivet 4 mars 2011 kl. 11:49:27
-
Kommer inom några dagar beställa en ny toppackning då min läcker, och eventuellt packning till motorhalvorna, har aldrig skruvat fyrtakt o fattar inte mig på dehär me kam o ventiler o skit så skulle uppskatta om något kunde posta en guidad tur genom ett toppacknings byte, vad jag har förstått ska de knappast va till att bara riva allt, då pinnbultarna till toppen håller fast kambryggan med, det är en Dinli 270 vi pratar om
snälla hjälp mig :) gärna med bilder
någon som vet var man beställer billigast ifrån med? en 06'a är det frågan om, hittade för 350:- men låter lite dyrt?
-
BUMP
är de verkligen ingen som kan förklara hur ja ska göra me kamkedjan/drevet o kamaxlen för o få de rätt när ja sätter på de igen? google hjälpte inte ett skit
-
BUMP igen..
Någon måste ju veta? eller ni e bara för lata för att förklara? :)
-
Ett bra sätt är ju att märka drev/kedja med märkpenna så kan det väl inte gå fel.
-
LAHA:s tips är bra tycker jag. Kan inte bidra med något mer än moraliskt stöd då jag inte gjort topppackbyte själv.. att om du skruvat förut och tar det metodiskt samt med hjälp av en verkstadshandbok så fixar du det galant ()p
-
Aha de va en bra idé laha, har en ritspenna som ja kan märka drev o kedja med, ska beställa packning och styrled imorgon så ska byta om några dagar..men ja chansar på de o blir ja osäker åker de upp bilder så ja får rådfråga :)
anledningen till att ja blev osäker va att ja måste plocka bort hela kambryggan, så ja får väll ställa in ventiler o sånt efter? kanske är rent snett på de
-
Hej, lite allmänna tips: ställ kolven i kompläge sen drid på svänghjulet tills du når övre dödpunkten på kolven, (kolvens högsta läge) detta läge är nog markerat dessutom. Behåll detta läge under demonteringen så långt det är möjligt. Nu kan du ta loss ventilkåpan, ev är kamaxel/axlarna lagrade i kåpan ochså. Märk upp kamens/kammarnas läge i förhållande till topplocket. Lossa kjedjehjulet från kamen om det finns skruv där, ta loss drevet från kamen och häng kedjan i ståltråd eller buntband. När du har frigjort kedjedrivningen så är va det bara att skruva loss själva topplocket.
//jens
-
Prylarna kommer om ett par dagar, tydligen vanligt att toppen slår sig lite på min modell, någon som vet hur mycket som kan tas när den planas?
-
Kolla med en rätskiva tex ett stållinjal som du ställer på högkant, kan du se ljus mellan linjal och topp?
Är det olika på olika ställen?
Toppen måste vara absolut ren och fri från packningsrester på tätytan vid kollen
//jens
-
Prylarna kom inte idag så dom finns nog här imorgon, så i helgen river ja toppen sen får vi se..ska berätta hur de ser ut, kollade på motorslip i stan o dom skulle ha 500-600 för o plana den lille toppen, e de ett vettigt pris?
-
Prylarna kom inte idag så dom finns nog här imorgon, så i helgen river ja toppen sen får vi se..ska berätta hur de ser ut, kollade på motorslip i stan o dom skulle ha 500-600 för o plana den lille toppen, e de ett vettigt pris?
Absolut
-
Igår så hände det! gjorde min första rivning av topp på en fyrstånka, va nervöst så in i helvete o fick ringa en polare flera gånger, men de fick som en dans (eh nästan..3 timmar? :lol: ) haha, men den startade direkt efter o går som en dans, den trycker inte ut något vatten mer men är lite smårädd över ett lite rasslande ljud, går som den ska annars o automatisk kedjespännare så de e nog ingen fara va? verkar blivit tätt iaf (drog förhand, inge moment) provköra mer imorrn
-
Låter ju som en lyckad operation och småljud är man ju alltid rädd för när man köpt en ny maskin.. eller lagat något på den maskin man har. Man hör nåt nytt ljud med sin superhörsel och man tror det ska rasa närsomhelst, men det gör det ju aldrig ;) ;)
-
Haha, nej de e så sant! men misstänker att de rasslande ljudet..som inte rasslar utan tickar lite granna e ventilerna..får göra en ventiljustering nångång snart =) tack för tipsen alla, som sagt operationen blev lyckad :p
-
Haha, nej de e så sant! men misstänker att de rasslande ljudet..som inte rasslar utan tickar lite granna e ventilerna..får göra en ventiljustering nångång snart =) tack för tipsen alla, som sagt operationen blev lyckad :p
Vi är i samma läge som du med kokande Dinli 300 motor har nu delad topp och cylinder inga synliga skador på cylinder och topp lite synliga ytskadad på toppackning enbart...
Plande du toppen vid bytet av toppackning eller enbart en lättare rengöring/putsning? Vilka åtdragningsmoment användes till toppen?
hur har din maskin funkat efter detta ,är det något som märks i kylaren nu?
Vilka packningar bytte och vad kostade dessa?