ATVForum, allt om fyrhjulingar

Märkes diskussioner => Märkesspecifikt ATV Quad Fyrhjuling => Dinli => Ämnet startat av: Mackan_450 skrivet 1 juni 2006 kl. 21:15:23

Titel: Stora funderingar
Skrivet av: Mackan_450 skrivet 1 juni 2006 kl. 21:15:23
om nu motorn är samma som predatorns men ner strokad till 448cc i stället för 500 så måste ju altså cylinder o kolv passa från polaris??
i så fall kan man montera dit predatorns 570cc kit???
 :?
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: Onlyhenke skrivet 1 juni 2006 kl. 21:45:46
kolla in den här tråden så får du se att mycket är likt
http://www.atvcenter.se/modules.php?name=Forums&file=viewtopic&t=1492&start=0&postdays=0&postorder=asc&highlight=

/MVH
Henrik
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: Maxiice skrivet 2 juni 2006 kl. 10:58:59
Om kryss bulten från polaris passar i kranken så kan hoyde ock slikt bodifiserast med enten planing eller ekstra bunn/ topp pakningat

Tips Kjøp inn packningar från polaris och samanlikna dom med dinli sina.... Er skruvholanna way out så blir det svort men inte umulig at modda  :wink:
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: daffan skrivet 2 juni 2006 kl. 15:07:06
mmm det var precis vad jag tänkt på, om packningarna till cylindern är lika på Polaris och Dinli då ska det ju passa... å då f¤n !! Det finns ju stroker kit till Polaris på 570cc.....
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: sunfire skrivet 2 juni 2006 kl. 15:10:18
Vill ni har mer klös i Dinlin så har www.mmbatv.se en något beg. "trim"förgasare till salu. Samma som satt på deras demomaskin på 2 hjulmässan.
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: Maxiice skrivet 2 juni 2006 kl. 15:53:20
Kjør inte dinli med en 42 mm mikuni?  Det borde ju rekka et godt stykke på veg, men 570 ccm er jo mycket så det er inte umulig med en større gasare då.

Du får håpa at dinli inte har gjort om på slag lengden på veiven, da får du mucket mera strul med polaris bog bore kit

Det er en HSR forgasare som var under begagnat på den linken sunfire... jag tror det er det man anvendar på harley twin stroke, Men jag vet inta om det spelar nogen roll
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: daffan skrivet 2 juni 2006 kl. 18:44:36
http://www.palles.se/pdf/A450.Motor.pdf & http://www.bigbuckrack.com/polaris_parts_manuals/2005/Predator%20500%20PARTS%20MANUAL%20PN%209919511.pdf

Kollar man på dessa så ser det åtminstone ut som cylindrarna är likadana !! Detta måste undersökas rejält !! OK att kanske ett 570cc kit är för mycket men en orginal Predator 500cc cylinder skulle väl inte sitta fel ?
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: mantafredde skrivet 2 juni 2006 kl. 21:32:45
i instruktionsboken finns ju mått med slaglängd och borr...

om man jämför det med polarisens mått så ser man ganska snabbt vad som skiljer...

om slaget är samma så är det bara att handla 570kittet!
om borret stämmer så lär man börja med polarisens vev och vevstake kolv...

bara att få upp den till 500cc vore ju kul!

dinli´ns borr x slag är:  94,0mm x 64,6mm

om nån kunde hitta polarisens spec så vore jag glad och vi kan få svar på om det överhuvudtaget går att få dit 570 kittet!!!
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: Maxiice skrivet 2 juni 2006 kl. 23:46:57
Predatoren har 99,2 x 64,6

Har lagt ved en lenk til owners manual, jag var nødt at registrera meg som kjøpare men lenken fungerar muligens

http://pi54.com/corp/manuals/Owners/9919510r01.pdf

Hvis maskinen er en original 500 så har den inte ondt av et big bore kit... man behøver ju inta kjøra gris hela tiden eller hur? :D  :D
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: daffan skrivet 3 juni 2006 kl. 02:40:11
Samma slaglängd ! Då ska det ju funka eller ?? Med Polaris vevstake,kolv och cylinder...
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: Maxiice skrivet 3 juni 2006 kl. 11:08:19
Sidan dom inte har forandrat slaglengden så trenger du nok inta vevstaka...det er bara at kjøpa kittet och prova, skulle det inte gå als e det bara at selga på ebay :P  :D
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: mantafredde skrivet 3 juni 2006 kl. 17:47:12
blir rätt stor kolv med 500 cylindern...

och då är det bara att tänka sig hur pass stor kolv det är i 570 kitet!  :?

det som kan tänkas hända är att komprisionen blir lite väl hög med spikningar som följd...   tror nämligen att polarisen har större komprisionsutrymme i toppen!   :roll:

är det nån som vet värdena på kamaxlarna???
och om det skiljer något mellan polarisens kammar och dinlin´s?
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: Maxiice skrivet 3 juni 2006 kl. 19:21:11
Måla kompet efter montering och ha en exstra topp pakning i tilfelle. Eller gjøra lite mere utåv det och maskinera ut toppen.
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: mantafredde skrivet 4 juni 2006 kl. 10:14:57
det går ju att mäta och räkna ut kompförhållandet...  över 11-1 lär man ju inte gå om man fortfarande vill åka på mackbensin!  :lol:
annars så finns ju racesoppa!!!    :o

det går ju att bearbeta toppen och sänka kompet men man bör då veta vart man ska ta den matrialet så man inte går toppen förtunn så den spricker.
Det funkar ett tag att köra med dubbla packningar... men den blir då extra känslig...

nej om man skulle kolla upp vad en polaris cylinder+ kolv kostar!!!     :lol:
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: Maxiice skrivet 4 juni 2006 kl. 10:41:30
Huska på at det inte blir så enorm en foskjell på 50 ccm, Dessutan tror jag en original sylinder från polaris e dyrare en et trim kit på 570 ccm. Jag tror du ångrar. 50 ccm ekstra gjer inte så mycket mera enn 3-5 hk om man inte tar cammar ock portorna i sylinderhuvudet. 3-5 hk gjer inte mera enn 4-5 km/t ekstra på toppfart...
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: mantafredde skrivet 5 juni 2006 kl. 10:28:06
jo det förståss....

hmm...    undrar vad 570 kittet kostar? :lol:
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: Maxiice skrivet 5 juni 2006 kl. 20:07:21
Det er bara at leta, gogla predator big bore

Finnes bolt on fra 500 usd,

Sleeve med stempel e lita mera jobb men billigare

http://cgi.ebay.com/ebaymotors/POLARIS-PREDATOR-500-WISECO-BIG-BORE-KIT-558CC-12-5-1_W0QQcmdZViewItemQQcategoryZ43977QQitemZ4641909645QQrdZ1QQsspagenameZWDVW
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: atveskoj skrivet 6 juni 2006 kl. 09:14:18
kan det vara så att polarisens cylinderfot är större så att blocket måste tas upp för att cylindern ska få plats?
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: zacka skrivet 6 juni 2006 kl. 10:28:14
Varför ingen kontaktar dinli fabriken o fråga direkt skillnaderna mellan polaris o dinli´s motor ?
Titel: Stora funderingar
Skrivet av: Mr2t skrivet 6 juni 2006 kl. 12:46:01
Citat från: "zacka"
Varför ingen kontaktar dinli fabriken o fråga direkt skillnaderna mellan polaris o dinli´s motor ?


Annan utväxkling i lådan och mindre cylinderfoder?